Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:36

Vraag me af waarom het zo troef verloopt bij veel mensen.

Ik ben binnen 1 jaar tijd, twee keer van baan veranderd!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:40

Waarschijnlijk heb jij wel de juiste opleiding, genoeg werkervaring, geen lichamelijke of geestelijke nadelen en zit je in de juiste sector.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:04

Citaat:
Dat weet ik, ik heb je topic gelezen. Maar je MOET jezelf weer bij elkaar rapen, je wilt toch een baan? En een negatieve instelling straalt van je af, en dat gaat je niet helpen. Ik bedoel het positief!!!

Meid ik raap me zelf al elke dag bij elkaar, blik op oneindig en doorgaan. Is de dag voorbij...gelukkig en de volgende dag begint die hele riedel weer opnieuw.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:10

Emytje schreef:
@ Cowgirl: Jammer zeg... Hoeveel sollicitatiebrieven doe je ondertussen wel al niet per week de deur uit?

Dat is wel verschillend. De ene week zijn het er 4 de andere 3 maar ik heb ook wel eens weken gehad dat ik echt niks kon vinden.
Het ligt er net een beetje aan wat het aanbod is.

Vienna2007 schreef:
Vraag me af waarom het zo troef verloopt bij veel mensen.

Ik ben binnen 1 jaar tijd, twee keer van baan veranderd!

Het loopt zo stroef omdat ik vroeger de verkeerde keuzes heb gedaan: Dierverzorging opleiding!
Daarna 12 jaar tuinbouw en toen eruit omdat ik inmiddels 3 hernia's heb gehad waarmee ik tot 2x toe ook langdurig heb thuis gezeten.
Ander punt is mijn leeftijd...met 35 ben je immers al bejaard. _/-\o_

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:48

@Vienna2007: Ik vraag het me ook af waarom het stroef verloopt en ik denk toch dat het de economie is. 3 jaar geleden was het een kwestie van een briefje schrijven, mocht ik gelijk op gesprek komen en hoorde ik vaak dezelfde middag nog dat ik was aangenomen! Ik heb me dan ook zwaar vergist in het banen zoeken, ik dacht dat het me net zo makkelijk zou vergaan als "vroegah", maar niets is minder waar. Ik zoek al sinds november, heb inmiddels een stuk of 25 brieven geschreven en mocht welgeteld 1x op gesprek komen. Maarja, aan de andere kant, zie maar eens uitgekozen te worden uit vaak 100 kandidaten! Dan zie je als werkgever toch ook door de bomen het bos niet meer? Je moet net de juiste kwaliteiten hebben en het juiste salaris vragen, want anders zijn er voor jou tig anderen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:56

Tja te laag opgeleid en ook al 34 jaar. Dus vaak ook de reactie te laag opgeleid en te oud. En achteraf gegezien de administratieve kant opgegaan, omdat mijn moeder dat graag wou. En uiteindelijk vind ik er niet veel meer aan. En kan met mijn lage opleiding gewoon geen werk erin vinden. En in de tussentijd ook de nodige medische problemen erdoor gehad.

Doe nu ongeschoold slecht betaald part-time werk wat ik eigenlijk niet mag doen op advies van de HA. Maar een mens moet wat als zijn uitkering stopt.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:23

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:45

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:03

balen cowgirl.. ik gooi er minstens 5 sollicitaties uit in de week... maar het is echt een ramp.

werd vandaag gebeld door uitzendbureau, mag vrijdag ergens op gesprek komen :D als dat doorgaat kan ik dinsdag de training al in

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:27

Ik denk dat werkgevers eens verder moeten kijken dan hun neus lang is.
Neem mijn sollicitatie van vorige week: 40 reacties, 6 kandidaten. Ik was de enige die werkloos thuis zit, de andere "wilden eens wat anders". LET OP: ik ben van mening dat IEDEREEN moet kunnen solliciteren. Maar bij GELIJKE GESCHIKTHEID zou een werkgever voorrang kunnen geven aan diegene die thuis zit en niet aan diegene die zo graag een verandering wil. Ik wil ook graag een verandering! Ik was de enige die de grote pre had van boekhoudkundige ervaring (heb ik van de week gehoord, na alle gesprekken).
Nogmaals, iedereen is vrij om te schrijven op een leuke vacature. Maar op deze manier komen diegene die thuiszitten, niet terug in het arbeidsproces. En hoe langer je thuis zit, hoe moeilijker het wordt om weer terug te keren op de werkvloer.
De economie wordt zo niet gestimuleerd, de werkzoekenden steeds minder gemotiveerd (na de zoveelste afwijzing) en het kost de gemeenschap ontzettend veel geld.
En ja, het wordt steeds moeilijker. Geen zekerheid meer van vast contract bij nieuwe werkgever (waarom zou je die vastigheid opgeven als je al een leuke baan hebt en alleen schrijft om te kijken of je een kans maakt?), nieuwe werkwijze aanleren, noem maar op.
Bovendien is het voor mensen met een arbeidshandicap extra moeilijk. Er is tijdens het gesprek wel gezegd dat het niet uitmaakte (wij kunnen ook ziek worden), maar toch hou je altijd zoiets van: zou het werkelijk niet van belang geweest zijn? Wordt er toch niet door werkgevers de voorkeur gegeven aan "gezonde" mensen die overigens ook geen garantie meenemen dat zij gezond blijven!? Terwijl er ook fiscale voordelen zitten aan medewerkers met een arbeidshandicap.....
De pil wordt steeds bitterder. En om dan te lezen: raap jezelf bij elkaar want je straalt uit dat je ontevreden bent...... Natuurlijk straal je dat uit. Maar ALS je al op gesprek gaat, zorg je er echt wel voor dat je zo goed mogelijk voor de dag komt want je krijgt weer een kans! Om vervolgens die kans weer de grond ingeboord te zien worden. Het is dan toch niet zo verwonderlijk dat je zoiets hebt (af en toe): waarom doe ik dit nog?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:43

Amen helemaal mee eens :-D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:04

Ja inderdaad :j

Ze zouden een regel in moeten voeren om werklozen als eerste aan te nemen, misschien met bonus :?
wellicht een goed voorstel voor de regering :Y)

Net weer een afwijzing voor een hele leuke baan, maar ik blijf vrolijk doorgaan. Die baan komt er wel.
Gister belden ze mij op, kan dinsdag beginnen bij een callcenter voor bruto 8,81 per uur :?
Jee, dan houd ik echt niks over. Werk klonk echt leuk, maar geen bonussen oid, pffffff moeilijk hoor, misschien moet ik het toch maar doen en vanuit daar weer verder solliciteren :o
Dilemma........

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:16

Ik weet niet hoe hoog je uitkering nu is of dat je geen uitkering hebt? Persoonlijk zou ik het wel doen. Gewoon puur om niet geheel meer thuis te zitten.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:17

En ik ben het er dus niet mee eens. Niet iedereen die thuis zit is even gemotiveerd om weer aan de slag te gaan, dus om die mensen voorrang te geven....Nee. Ik solliciteer ook vanuit een dienstverband (waar overigens wel een einddatum aan gegeven is). Die einddatum is gekomen omdat ik wat anders wil. In jouw beredenering zou iedereen met een baan dus bijna levenslang aan die baan vastzitten.

Een handicap vind ik een ander verhaal. Daar zou je niet op afgerekend mogen worden. En dat lijkt me ook heel vervelend, want hoe leuk je gesprek ook was, er is altijd een kans dat dat wel gaat meespelen. En dat bagatelliseer ik ook niet.

Natuurlijk zijn afwijzingen vervelend, zeker als je al lang bezig bent. Maar ik denk toch dat heel veel mensen toch eens in de spiegel moeten kijken. Soms is er wel een reden waarom de ene na de andere afwijzing binnen komt.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:28

Jaahhh ik mag op gesprek as woensdag, interne vacature waar ik nu zit :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:32

Kaatje77: werk vinden vanuit werk is duidelijk een pre. Dus ondanks het lage loon, zou je het kunnen overwegen. Je ziet het steeds vaker: mensen die (toch) iets anders willen dan hun huidige baan. En die vinden makkelijker werk dan diegene die thuis zitten. Helaas is het de realiteit!

Volgens mij zijn er wel regels opgesteld door de regering. Ook om een x% arbeidsgehandicapten in dienst te hebben. Maar die regels worden niet nageleefd door de werkgevers. Geen boete of zo, dus waarom zou je dan? Voor die ene arbeidsgehandicapte (minstens) 10 anderen!

Viennanova: Ik heb het over mensen die thuis zitten en echt gemotiveerd zijn om weer aan het werk te gaan. Niet over de "klaplopers" die het wel lekker vinden om thuis rond te hangen en solliciteren omdat het moet maar eigenlijk liever thuis blijven. Daar zijn er ook genoeg van, die laat ik buiten beschouwing.
En nee, ik zeg niet dat alle mensen met een baan voor de rest van hun leven bij 1 baas moeten blijven. Die tijd is wel geweest. Maar zoals ik heb geschreven: bij GELIJKE GESCHIKTHEID (en een extra pre) zou er voorrang gegeven kunnen worden aan degene die thuis zit en niet aan degene die een leuke baan heeft met een vast contract maar die wel eens wat anders wil. Je komt duidelijk makkelijker aan werk vanuit werk en niet/nauwelijks als je thuis zit.
Je mag ook niet afgerekend worden op een handicap. Maar het gebeurt wel! Daar zouden de bedrijven op afgerekend moeten worden. Er zitten te veel vissen in de vijver zeg maar, dus de voorkeur gaat uit naar iemand zonder handicap.
Ik kijk iedere dag in de spiegel. Wat ik zie is een vrouw van bijna 40 die hartstikke gemotiveerd is om aan het werk te gaan, waar de handicap niet zichtbaar is (zou waarschijnlijk stom genoeg makkelijker zijn), veel ervaringen en opleidingen heeft, goed in mijn vel zit, maar gewoon baal van het feit dat ik er niet tussen kom!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:38

Toch moet ik zeggen dat ik Patpen wel gelijk kan geven.

Viennanova, heb je nog wat gehoord gisteren?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:40

Ik ben het wel met patpen eens eerlijk gezegd..... Eigenlijk zouden werkgevers die een langdurige werkloze aannemen een soort van beloning moeten krijgen...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:44

Waarvan, Annastasia? Van het gesprek nog niks, bij de andere zijn we bezig een gesprek te plannen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:44

Er bestaat wel een subsidie voor 50 plussers die langdurig werkeloos zijn, is m'n vader nu mee bezig om iemand aan te kunnen nemen :)

Ik ben t ook met patpen eens, je moet natuurlijk geen thuiszittende aan gaan nemen die minder zijn (of omdat je daar subsidie voor krijgt) maar bij gelijke keuze zou t wel fijn zijn als de werkgever eens over z'n hart strijkt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:51

Hey kirstennn hoe zit het met die baan van jou? Heb je nog wat gehoord over die andere baan bij de Gemeente?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:54

Nee na m'n laatste telefoongesprek niets meer gehoord, grrrrr. Hij had t d'r al wel over wanneer ik ingewerkt kon worden enz. maar ben nu nog ff druk, daarna ga ik gewoon fanatiek verder solliciteren als ik niks hoor :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:55

Emytje schreef:
Waarschijnlijk heb jij wel de juiste opleiding, genoeg werkervaring, geen lichamelijke of geestelijke nadelen en zit je in de juiste sector.

Nee, helemaal niet. Heb "slechts" MBO, ik werk dan wel al bij elkaar 12 jaar.... Heb geen geestelijke beperkingen nee. Lichamelijk wel, maar niet noemenswaardig dat ik er voor thuis moet blijven nee...
Maar ik heb een half jaar ook een baan aangenomen waarbij ik 200 euro netto per maand minder ging verdienen.... En dat deed zeer, zeker omdat ik alles zelf betaal! Maar nu zit ik weer goed ergens anders, en viel de periode dus uiteindelijk mee.. even doorbijten, maar als je thuis blijft zitten kom je minder gemotiveerd over dan wanneer je genoegen neemt met minder

Wat voor werk zoeken jullie?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:00

Nou dat is niet altijd waar dat het gewaardeerd wordt dat je werk aanneemt ipv thuiszit. Mij werd het juist verweten dat ik niet zocht naar iets voor lange tijd en dus wel tijdelijke klussen aan nam. Ja ik vond t ook belachelijk. Je moet op een gegeven moment wel wat nemen alleen met een koophuis en paard op een pensionstal.

Was ook iemand die zelf alles altijd in haar schoot geworpen heeft gekregen... Aldus haarzelf he...

Kirstenn; jeetje zeg typisch weer zoiets van grrrrrrr. Erg vervelend.
Laatst bijgewerkt door Qizz op 09-06-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:01

Persoonlijk denk ik dat je dan wel onder de uitzondering past. Over het algemeen is het nu gewoon lastig om snel een baan te vinden.

Ik 'zoek' zelf werk in de zorg, beginnend bij huishoudelijk hulp en ik heb dat dan gisteren ook gevonden. Wel dus een nul urencontract, maar ze gaven aan dat dat na de zomerperiode verandert kon worden. Ze hadden het ook al over cursussen, dus dat is al helemaal mooi.