Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:46

Oh dat zag ik van de week ook bij iemand anders. Kwam wel vanzelf weer in orde geloof ik. Ik heb een 1750 dagen streak dus ik zou ook balen :=

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:25

Oei dat zou wel ruk zijn als dat niet weer hersteld wordt ;( bij mij geen problemen, behalve indd een sippe uil :’)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:55

Ik vind het echt raar dat bij Frans 'fille' nu opeens steeds vertaald wordt met 'meid', terwijl het eerst gewoon 'meisje' was. Zo lelijk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:04

M'n streak is weer terug *\o/* . De paniek was dus gelukkig voor niks, haha.

De uil kijkt hier gewoon zoals die altijd kijkt.

Een tijdje heb ik Fins geprobeerd, maar dat was na een paar maanden echt niet meer te doen dus maar naar Zweeds overgestapt. Nu was ik vorige week in Finland en herkende ik toch een paar keer een woord. Was helemaal trots op mezelf haha. Misschien toch weer overstappen naar het Fins, vind het wel echt een top land om op vakantie te gaan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 15:10

Ah, gelukkig!

Ik ben best heel benieuwd naar teksten die verschillende mensen op verschillende niveaus in verschillende talen krijgen.

Gewoon om eens te zien wat duo eigenlijk te bieden heeft en waar iedereen zich zo'n beetje mee bezig houdt :D

Ik heb er een paar gescreenshot vandaag.
Spaans,
Score 63 dat is begin niveau B1
(Thema dit hoofdstuk is gezondheid)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 11:44

Iemand enig idee waarom duo nou ineens zo'n verdrietig logo heeft?

Beetje irritant, steeds zo'n depri uil op mijn telefoon home screen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:20

Ja, dat heeft met die Duocon bijeenkomst te maken, maar ik heb dat niet helemaal afgekeken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:12

Eerder kon je een "vuuruil" krijgen door je aan te sluiten bij de streak society.
Maar dat is helaas niet meer zo.

Ik was zo zat van die dooie depri uil dat ik de widget op mijn scherm heb gezet.
Dat zijn wel leuke plaatjes.
Afbeelding

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:15

Hallo allemaal ik heb een family account. Zelf ben ik bezig met de Spaanse cursus, erg leuk!
Als iemand mee wil doen met het abonnement dan laat maar weten dan delen we de kosten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:50

Onderwijl ga ik lekker door. Af en toe doe ik nog weleens een herhaallesje Zweeds. Als ik dan constateer hoe gemakkelijk dat gaat, kan ik alleen maar trots zijn dat ik die taal dit jaar zo goed heb leren spreken.

Overigens heeft Duolingo weer iets eigenaardigs toegevoegd. Aan het eind van sommige lesjes krijg je nu wat moeilijker zinnen. Dan komt Eddy - je weet wel, die fanatiek fitnessende gast - je met veel geluid aanmoedigen. Vooral zijn reactie als je zo'n moeilijke zin goed hebt vind ik - eigenaardig.

In de lesjes Welsh ben ik een bijzonder personage tegengekomen. Je moet weten dat "Dewi" een vrij normale Welshe (mannen)naam is. Hier krijg je af en toe zinnetjes over ene "Dewi Lingo"...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 16:32

Haha, Eddy :')

Ik heb al dat soort aanmoediging, geluidjes en bewegingsfeedback op telefoon uitgezet, al vrijwel sinds ik Duolingo gebruik.
Ik werd er gierend gek van :') :')

Voor sommigen werkt het ongetwijfeld wel heel positief.

Leuk dat je nu Zweeds oppakt.
Hoeveel talen heb je inmiddels via Duolingo gedaan, best een hoop toch?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:37

Kan dat uit? :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 17:35

Celebi schreef:
Kan dat uit? :')

Haha, yes,

Persoonlijk profiel, klikken op instellingen wieltje

Afbeelding

Dan klik preferences

Afbeelding

En dan al die poeha uit ;) :D

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:14

Femke_Tweety schreef:
Leuk dat je nu Zweeds oppakt.
Hoeveel talen heb je inmiddels via Duolingo gedaan, best een hoop toch?

Ik ben met Zweeds begonnen, daarna Russisch (intussen ook al voltooid), toen Portugees (loopt nog) en ten slotte Welsh. Zweeds en Portugees zijn gemakkelijk (in elk geval voor een Nederlander), Welsh en vooral Russisch een stuk pittiger. Gelukkig had ik Russisch al een keer eerder gedaan.

Ik ben blij met de resultaten die ik nu al behaald heb. Ondanks alle minpuntjes hoort Duolingo installeren wel tot de beste beslissingen die ik dit jaar genomen heb. En zoals ik hierboven al aangaf: op vakantie heb ik er veel aan gehad. Misschien ga ik komend jaar ook naar Wales, als mijn Welsh dan een beetje vloeiend is.

Natuurlijk droom ik van nóg meer talen, maar aan vier in een jaar heb ik voorlopig mijn handen vol...

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:06

Ik ben ook nog steeds blij met Duolingo, inmiddels een streak van 681 dagen.
Ik heb mijn Griekse cursus afgerond, nu level 45. Waren 4 secties. Nu alleen nog de daily refresh en de andere oefenopties. Maar eigenlijk vind ik die daily refresh wel fijn.
Heel divers en veel herhaling uit eerdere lessen en secties.
Dan blijkt dan ik inmiddels toch al best wel wat heb opgestoken.
Maar merk wel ik weet/herken wat er gezegd of geschreven wordt doordat je de mogelijke opties ziet :o en dat is niet helemaal hoe je het zou willen.

In deze cursus zitten sowieso geen spraakoefeningen, dus dat leer ik niet echt.

Maar afgelopen zomer in Griekenland herkende ik wel veel woorden en kon hier en daar af en toe wat volgen. Als je zelf wat probeert in het Grieks, schakelen ze toch al snel over op Engels. Al waren er een paar die door hadden dat ik het wilde leren en dan wat langzamer praatte of wat corrigeerde. Toch echt wel wat geleerd.

Ik ga door met de daily refresh in het Grieks en wie weet dat ik er op termijn nog een tweede taal bij pak, maar dat werkt misschien ook wel weer verwarrend. Voorlopig vermaak ik me nog dagelijks met een half uurtje Grieks :D
Maar wat ik aan dit soort zinnen heb :')

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:11

Ninaka schreef:
Maar merk wel ik weet/herken wat er gezegd of geschreven wordt doordat je de mogelijke opties ziet :o en dat is niet helemaal hoe je het zou willen.

Ik merkte dat ook, en nu kijk ik bewust niet naar de opties, maar vertaal de zin eerst helemaal voor mezelf, en zoek aan de hand daarvan pas de juiste woorden in de juiste volgorde erbij.
Het duurt dan ook weleens een poosje voordat ik me 'dat ene' woord weer herinner :+ Ik heb wel de gewoonte ezelsbruggetjes te verzinnen.

En haha, wat een zin _O- Ik kom ook wel steeds meer van die draken tegen met Frans.
Maar wat leuk dat je in Griekenland de taal nu ook echt begint te herkennen en gebruiken. Dat geeft dan zoveel voldoening!
Ik vond van de week een Frans kinderboekje in de weggeefkast ("Jean-Michel le caribou est amoureux") en ik kon het zowaar lezen *\o/*

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:33

Wat leuk dat je Grieks leert @Ninaka!
Ik begreep de vertaling van jouw voorbeeldzin niet. Ik kende het Engelse woord soothsaying niet (weer wat geleerd), maar μαντικής betekent dus waarzeggerij.
Veel succes met Grieks leren! In de minder of niet-toeristische plaatsen kun je goed Grieks oefenen, want daar kunnen ze meestal geen Engels ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:31

Ik kreeg bij Welsh al meteen in de eerste les een draak: "Bore da, draig!" ("Goeiemorgen draak!") Maar ja, in Wales is dat dan ook het nationale wapendier. Daar krijgen ze dagelijks met dit soort situaties te maken...

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:07

Ik zit inmiddels op 334 dagen Italiaans, had er van de zomer ook echt wat aan. Ik gaf dan ook aan bij de Italianen die ik sprak dat ik aan het leren was en ze gingen dan ook echt helpen :))

Mijn favo zin blijft:

aiuto c'è un fantasma nello zucchero

Help er zit een spook in de suiker _O-

Duo score van 22 nu.
Afbeelding

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:49

Albertina71 schreef:
Wat leuk dat je Grieks leert @Ninaka!
Ik begreep de vertaling van jouw voorbeeldzin niet. Ik kende het Engelse woord soothsaying niet (weer wat geleerd), maar μαντικής betekent dus waarzeggerij.
Veel succes met Grieks leren! In de minder of niet-toeristische plaatsen kun je goed Grieks oefenen, want daar kunnen ze meestal geen Engels ;)

Nou, dus precies dat. Mijn Engels is toch best vloeiend, maar soothsaying kende ik ook echt niet, dus kon er in eerste instantie geen touw aan vast knopen.
Ik had het ook nog niet opgezocht, dus dank voor de extra vertaling.

Citaat:
Ik merkte dat ook, en nu kijk ik bewust niet naar de opties, maar vertaal de zin eerst helemaal voor mezelf, en zoek aan de hand daarvan pas de juiste woorden in de juiste volgorde erbij.
Het duurt dan ook weleens een poosje voordat ik me 'dat ene' woord weer herinner :+ Ik heb wel de gewoonte ezelsbruggetjes te verzinnen.

Dat zou ik eigenlijk ook meer moeten doen, evenals voor mezelf uitspreken, ook vraagt Duolingo dat zelf dan niet. Dat wordt dan nu meer het leerdoel, nu de cursus zelf aan het eind is en toch herhaling wordt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:21

Ik kende "soothsayer" wel, misschien heb ik te veel fantasyboeken gelezen. :+

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:36

Mag ik hier ook meepraten?

Daydream, met name Frans opgepakt via Duolingo
k was in Frankrijk van de zomer en het Frans dat ik had geleerd kwam echt van pas en "werkte" in allerlei situaties dat was leuk
Ik doe nu nog Frans maar minder fanatiek, als de vakantiebestemming 2026 duidelijk is ga ik die taal leren

Nu probeer ik ook wat schaken via Duo te leren

Volgen jullie elkaar ook via de app of dat niet?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:30

Dat heb je snel gedaan Ninaka.
Ik ben na bijna 1200 dagen op niveau 27 met Grieks.

Ik doe ook veel woorden herhalen want met mijn totale gebrek aan taalgevoel loop ik er anders helemaal in vast.

@Daydream, ik zit met een paar Bokkers in een familieabbo. Dus die volg ik. En nog een paar anderen die ergens in dit topic hun gebruikersnaam hebben gegeven.
En nog een paar vrienden en collega's. Ik probeer het een beetje beperkt te houden.

Ik doe nu ook af en toe schaken. En math voor de ontspanning.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:52

Ik doe ook schaken erbij :-)

Ik heb totaal geen taalgevoel, dus ik hou het alleen bij Russisch. Anders ben ik bang dat ik teveel talen door elkaar ga halen.
Vrijdagavond waren we met een groepje ergens gaan eten en bleek dat er ook 2 Russisch via DuoLingo deden dus nu heb ik twee nieuwe Duolingo vrienden :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:11

Ik heb me een tijdje op Welsh naast Koreaans gegooid, maar ik heb het niet nodig*, dus heb het even laten vallen om me meer op het Koreaans te gooien en heb ook een leerboek gekocht. Ik kon er geen in het Engels vinden,dus het is een Spaans boek. Gelukkig beheers ik dat goed genoeg en lijkt het vooral in geschreven vorm erg op Portugees waar ik vloeiend in ben.
Ik heb ook een Koreaans alfabet met hoe je het uitspreekt, ingelijst waardoor ook beter weet hoe je dingen uitspreekt.
Ik merkte al snel dat er andere woorden worden gebruikt in spreektaal, dus ik probeer die verschillen ook te onthouden en heb ook heel wat fouten moeten melden. Dan heb ik het over het juiste woord niet bij de keuzes, of dubbel, zinnen die helemaal niet kloppen in het Engels etc.
Een ander rotding vind ik als ze er woorden ingooien die je nog niet geleerd hebt of niet zo geschreven en je moet gissen. Meestal gaat het wel goed, en ik vraag het ook wel eens aan Siri (die dan vaak met nog een andere manier van schrijven komt).
In het begin me vreselijk geergerd hoeveel lessen er over studentenleven op een campus waren.
Ik ben Koreaans gaan leren omdat ik merkte dat ik al veel oppikte van K-dramas (zelfs dat ze in verschillende regios anders praten). Ik ben nu zo ver dat ik er met mijn rug naar toe kan staan en toch weet waar het over gaat. Maar spreken gaat me niet zo goed af. Ik kan wat dingen zeggen, maar ik betwijfel of ik een gesprekje kan voeren.

Ik heb het trouwens op mijn laptop, waar ik gene reclames krijg, maar ook geen spraaktesten en op mijn tablet, waar ik dus wel reclame krijg (voor de betaalde duolingo) en spraaktesten. Bij de laatste moet ik soms lachen want als ik "m , ik weet het laatste woord niet meer" wordt het toch goed gerekend. Mijn zwakte is in zinnen alle woorden onthouden. Soms schrijf ik het "fonetisch" op en lees het dan voor.

*Niet dat ik Koreaans nodig heb, maar ik kijk Kdramas en vind het leuk om veel te verstaan.