Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:24

Welke vakantie??...... :(

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:20

Die week waardoor al mijn leerlingen acuut geheugenverlies hebben van alles wat ze daarvoor geleerd hebben :')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:37

:=
Inderdaad.
Ik begin regelmatig mijn les met 'wat hebben we de vorige les gedaan'.
Allemaal aardappelen voor mij die niets meer weten. :=

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:04

Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook wel na moest denken waar ik ook alweer mee bezig geweest was voor de vakantie :o

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:08

Ik zet het altijd in m'n agenda :))

Ah, een deel van de tweede klassers gaat volgende week naar Duitsland, onder andere naar een restant van het IJzeren Gordijn. Ik geef daar deze week ter voorbereiding les over en de opdracht die ik er aan verbonden heb is een tekenopdracht waarbij ze de verschillen tussen Oost- en West-Duitsland moeten laten zien. Ze zijn zo lief aan het werk <3

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:10

Oo klinkt goed mayniac_val!

Ik heb altijd een boekje waar ik mijn lessen in voorbereid, dus kon het ook opzoeken :D

Vandaag heerlijk rustig dagje, op 1 klas na hebben alle klassen toetsen haha

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:37

Leuke opdracht mayniac-val. En leuk uitje trouwens ook!

Ik wist ook echt niet meer waar ik was gebleven na de vakantie, moest het aan mijn leerlingen vragen. Gebeurt wel eens vaker, dus ze zijn het gewend :D

Leerling:
"Mevrouw, u heeft eigenlijk echt een makkelijke baan. U hoeft alleen maar te zitten en te zeggen wat wij moeten doen"

:')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:39

Haha Goof :') .. ja was het maar zo simpel he ;)

Leuke opdracht Mayniac! en draait het dan vooral om de gebouwen/straten enz, of ook andere dingen?

Ik moet echt weer zo hard inkomen, alsof er een hele zomervakantie tussen heeft gezeten :p Moet weer even wat motivatie zoeken om aan mn stagedossier te gaan werken enz.. blegh

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:41

Hoihoi!

Mag ik mij ook melden?
Afgelopen jaar heb ik gestudeerd tot docent frans maar daar waren de kids toch echt te groot :)

Volgend jaar ga ik pabo doen (:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:43

Welkom.
Ja vond je ze te groot? Leeftijd niet leuk?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:44

Saintelette schreef:
Leuke opdracht Mayniac! en draait het dan vooral om de gebouwen/straten enz, of ook andere dingen?

Het is een kleine opdracht en ik heb het heel simpel uitgelegd (VMBO BK), dus ik vraag vooral om verschillen qua inkomsten, burgervrijheden enzovoort.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:17

Oh interessant! Ja ik kijk vooral vanuit mijn vak natuurlijk, dus was benieuwd waar ze dan bij deze opdracht vooral naar moesten kijken ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:43

Ik heb morgen lesbezoek, van de sectievoorzitter. Help help :'). Sectievoorzitters vind ik altijd wat enger omdat die vakinhoudelijk ook zo kritisch zijn!
En het is bij een klas die geen donder uitvoert. Ik zit al helemaal met: WAT moet ik doen als ze het niet kennen? Wat nu weer? Ik heb al zoveel gedaan :') En nu was ik eigenlijk van plan ze eruit te sodemieteren maar dat staat een beetje stom tov de sectievoorzitter :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:19

Goof schreef:
Welkom.
Ja vond je ze te groot? Leeftijd niet leuk?

Ja, de leeftijd was niet helemaal mijn doelgroep.
De eerste klassers waren geen probleem maar daarna was niks meer voor mij :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:30

Dan is het goed dat je de pabo gaat doen liespower :j

Niet teveel panieken Sheran, in jouw vak willen sectieleiders jonge docenten maar wat graag vasthouden (mijn vader geeft hetzelfde vak, dus ik hoor nog wel eens wat over het gebrek aan jonge instroom). Waarschijnlijk wordt zo'n bezoek dus wel positief!

Ik ben hier blij met de indeling van mijn boek. Elektriciteit bespreken aan het eind van het jaar houdt de motivatie gelukkig nog wel vast, de leerlingen werken bijna allemaal goed óf ze praten over schrikdraad, elektrische vliegenmeppers enz. Dan is lesgeven weer leuk!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:34

Oef...ik ben benieuwd hoe ik de leerlingen vrijdag aan ga treffen. :\

Op mijn stageschool is een leerling (2e klas) vanmorgen overleden aan leukemie. De klas waar ik les aan mag geven had afgelopen kerst nog een actie georganiseerd voor hem. Iedereen kent iedereen op die school, dus dit zal een behoorlijke impact hebben, ook op "mijn" leerlingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:35

Och jeetje. Wat heftig. Wat sneu dat zulke dingen gebeuren he. Kende jij de leerling zelf ook?

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:39

Poeh dat is heftig! Sterkte!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:41

Wat heftig! Sterkte! Het lijkt me erg lastig om daar met een klas mee om te gaan.

Hopelijk loopt mijn lesbezoek inderdaad goed af, het is echt zo'n niets-les met een niets-klas, hij had beter een weekje later kunnen komen. Maar goed. Er zijn nog vele andere sollicitanten dus ik ga zeker niet de enige zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:48

Goof schreef:
Och jeetje. Wat heftig. Wat sneu dat zulke dingen gebeuren he. Kende jij de leerling zelf ook?

Ja, het is altijd heftig. Ik kan me nog 3 gevallen herinneren van toen ik zelf op de middelbare school zat, terwijl ik die leerlingen niet eens persoonlijk kende. Kan me dus goed voorstellen dat het op "mijn" leerlingen een nog heftiger impact zal hebben, want die kenden hem wel persoonlijk en kwamen ook bij hem thuis.
Ik heb nooit met hem gesproken of les aan zijn klas gegeven, maar vond het dus wel bijzonder om te merken hoe de medeleerlingen met zijn 'ziek zijn' omgingen en dus ook zelf met acties aan kwamen zetten!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:11

Miekelien schreef:
Dan is het goed dat je de pabo gaat doen liespower :j

Niet teveel panieken Sheran, in jouw vak willen sectieleiders jonge docenten maar wat graag vasthouden (mijn vader geeft hetzelfde vak, dus ik hoor nog wel eens wat over het gebrek aan jonge instroom). Waarschijnlijk wordt zo'n bezoek dus wel positief!

Ik ben hier blij met de indeling van mijn boek. Elektriciteit bespreken aan het eind van het jaar houdt de motivatie gelukkig nog wel vast, de leerlingen werken bijna allemaal goed óf ze praten over schrikdraad, elektrische vliegenmeppers enz. Dan is lesgeven weer leuk!

Wat een onzin, omdat er weinig jonge docenten zijn in haar vakgebied zullen sectieleiders het bezoek positief afronden?
Dat vind ik een rare gang van zaken.

Sheran; succes en ik hoop dat je goede opbouwende tips krijgt! :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:12

Westernfreak schreef:
Oef...ik ben benieuwd hoe ik de leerlingen vrijdag aan ga treffen. :\

Op mijn stageschool is een leerling (2e klas) vanmorgen overleden aan leukemie. De klas waar ik les aan mag geven had afgelopen kerst nog een actie georganiseerd voor hem. Iedereen kent iedereen op die school, dus dit zal een behoorlijke impact hebben, ook op "mijn" leerlingen.

Heftig zeg.
Word er ook nog een dienst gehouden op school voor de jongen of iets om hem te herinneren?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:50

Dat weet ik nog niet Daphne, maar ik verwacht het eigenlijk wel. Er is vandaag al wel een 'stilteruimte' ingericht voor leraren en leerlingen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:52

SdaphneS schreef:
Wat een onzin, omdat er weinig jonge docenten zijn in haar vakgebied zullen sectieleiders het bezoek positief afronden?
Dat vind ik een rare gang van zaken.

Sheran; succes en ik hoop dat je goede opbouwende tips krijgt! :)

Je vat het heel anders op dan ik het bedoeld heb geloof ik, ik bedoel juist dat de insteek van zo'n bezoek vaak is om te kijken of ze steun nodig heeft, en zo ja waarmee dan. Precies om de reden die je zelf ook aangeeft, goede opbouwende tips met als achterliggende idee een betere docent in je team te krijgen die hopelijk ook kan en wil blijven.
Mijn sectieleiders gaf vorige jaar zelf al aan dat hij tegenover de directie mij de hemel in geprezen heeft (ondanks dat mijn lessen lang niet perfect verliepen) omdat hij me graag wil houden, omdat ze eerder veel minder geschikte jonge docenten hebben gehad. Dat zei hij wel pas nadat hij een goede indruk had van mijn manier van lesgeven, maar het geeft wel aan dat het toch misschien iets minder onzin is..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:07

Ik heb erg veel observaties in mijn groep. En heb ook lastige instructiegroepen waar lang niet alles vlekkeloos verloopt. Maar geef dit in mijn dagevaluatie duidelijk aan en verwerk dat ook in mijn didactische overzichten.
Sheran, wanneer dat duidelijk op papier staat is er wat dat betreft niets aan de hand.
Hooguit krijg je tips om met andere werkvormen of eigen pedagogisch handelen wel de leerlingen aan het werk te krijgen.
Misschien is de stof te moeilijk? Zijn de werkvormen niet uitdagend genoeg?