Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:41

Ik meld mij hier ook maar eens, al een tijdje een stille meelezer...

Ik heb ook zelf mijn logo ontworpen, wel met behulp van iemand die verstand heeft van tekenprogramma's en dergelijke. Is er niemand in jou omgeving die je hierbij kan helpen?

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:46

ik heb 35 euro betaalt voor de pastel tekening. zij wist waarvoor het was vanaf het begin (heb logo als verassing laten maken voor mijn man) en krijgt ook alle eer dat ze getekend heeft wat ik in me gedachte had.
ik waardeer haar werk zeer en prijs haar nog steeds aan.

de prijs wist ik eerst nieteens echt, ik wist wat ze maakte en dat beviel me erg.
was nog inclu lijst en pastpatoe ook.. had zij meer gevraagt toen had ik ook gedaan..

(heb er ook schilderij laten maken voor me ouders dat kosten meer maarja was ook groter enzo:)

ik vind dus kul dat iemand die minder betaalt minder waardeert.. onzin.

en niet alles wat duur is is goed!
sterker nog ken bedrijven die zeer goed lopen op gewoon goedkoop logo..(sommige vind ik nieteens mooi)
tuurlijk is het je vistuh kaartje.. maar hoe je werkt en wat voor service je bied dat zorgt ervoor dat je klanten krijgt en aangeprezen word.

en we leven trouwens momenteel in een crisis.. mensen gaan opzoek naar goedkoop en goed.. niet naar mooi en goed...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:17

irritantje schreef:
ik heb 35 euro betaalt voor de pastel tekening. zij wist waarvoor het was vanaf het begin (heb logo als verassing laten maken voor mijn man) en krijgt ook alle eer dat ze getekend heeft wat ik in me gedachte had.

de prijs wist ik eerst nieteens echt, ik wist wat ze maakte en dat beviel me erg.
was nog inclu lijst en pastpatoe ook.. had zij meer gevraagt toen had ik ook gedaan..

(heb er ook schilderij laten maken voor me ouders dat kosten meer maarja was ook groter enzo:)

sterker nog ken bedrijven die zeer goed lopen op gewoon goedkoop logo..(sommige vind ik nieteens mooi)
tuurlijk is het je vistuh kaartje.. maar hoe je werkt en wat voor service je bied dat zorgt ervoor dat je klanten krijgt en aangeprezen word.

en we leven trouwens momenteel in een crisis.. mensen gaan opzoek naar goedkoop en goed.. niet naar mooi en goed...

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:22

Ik ga wel voor 'mooi en goed', hoop mijn klanten ook :)

wilde hier nog een heel verhaal neerzetten maar goed dit komt beetje over als preken voor eigen parochie.. :Y)

Qua fotografie heb ik wel gemerkt dat mensen gewoon helemaal geen idee hebben wat voor werk het in totaal is en dat die uren ook gewoon betaald moeten worden. Daarbij heb ik liever 1 klant die gewoon betaald voor je werk, als 2 halve.
Laatst bijgewerkt door Kaaaren op 10-02-12 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:24

irritantje schreef:

Irritantje, als je goed leest wat ik opgeschreven heb, dan weet je ook dat ik het niet over "iedereen" heb, en dat er ook uitzonderingen zijn. Ik maak ook regelmatig werk voor niets of voor bijna niets, maar dat was dus een eigen keuze omdat ik het ze gun. Kennelijk heeft die tekenares bij jou ook die overweging gemaakt (tenslotte is er een vervolgopdracht uit voort gekomen). Of niet, en dan is het erg jammer dat ze onderbetaald wordt. Want als ik kijk naar de uren, toewijding en liefde die in een dergelijk werk gaan zitten, is een bedrag van 35 euro zwaar onderbetaald. Als ze er pak hem beet twee uurtjes over doet (wat mij onwaarschijnlijk lijkt, zelf doe ik over een portret een uurtje of 40), en nog BTW moet afdragen, en er materiaal kosten en een lijst incl. passe partout voor heeft bijgeleverd, dan verdient ze per uur ongeveer de helft van mijn poetsvrouw :') . Daarnaast verpest ze de markt, maar dat is een andere discussie.

Als je zelf met je prijzen al aangeeft dat je werk niet veel waard is, hoe kun je dan verwachten dat andere mensen de moeite, liefde en talent die in dat werk zitten, waarderen?

irritantje schreef:

We hebben het hier over luxe producten. Bovendien zul je altijd voor kwaliteit moeten betalen, of genoegen nemen met minder kwaliteit.

irritantje schreef:
ik vind dus kul dat iemand die minder betaalt minder waardeert.. onzin
Het lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt, nogmaals, ik heb het over in het algemeen.
Persoonlijk, als iemand iets voor mij gemaakt heeft in opdracht en in mijn ogen eigenlijk te weinig vraagt zoals bij jou in dit geval, dan had ik er op gestaan om een eerlijke prijs te betalen.

irritantje

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:29

Ja ik snap wel wat je bedoelt.
tja wat iedereen vraagt moeten ze zelf weten natuurlijk.

ik kijk alleen wat anders naar dingen.
ik voel me niet zo snel aangevallen hoor:).

tja, wel meer dan 1 vervolg opdracht uitgekomen:)
zo ken nog wel meer mensen die minder vragen, terwijl ik wel vind dat het meer waard is.

moet ook wel bekennen dat ik wel wat mensen ken die "gift hebben"
en bij sommige mensen weet ik ook dat de prijs spec voor mij is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:36

Ok, dan is dat ook weer uit de lucht :D

Mooie katten heb je trouwens, ik ben helemaal weg van Aura <3

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:44

irritantje schreef:
moet ook wel bekennen dat ik wel wat mensen ken die "gift hebben"

Wat bedoel je met 'gift hebben'? :o

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:41

Ik ga ook graag voor mooi en goed. Heb ik nog een verhaal van, ik heb een opdracht voor een bruidstaart voor 200 (!!) personen in mei. Maakte niet uit wat het kostte, de taart moest er komen. Ik heb een offerte gemaakt voor 5 euro p.p., ik ben een bedrijf, dus moet mijn uren ook rekenen. In deze taart gaat zeker een werkweek aan werk zitten. Moet ook btw afdragen etc. Ik snap best dat het duur is, maar zeker geen hoge prijs voor een bruidstaart.
Krijg ik vandaag een mailtje dat het te duur is, ik moet het maar voor 500 euro doen, anders gaan ze fototaarten bij de Hema bestellen. Ja, je hoort het goed, fototaarten bij de H-E-M-A. Dusss.... Je kunt een handgemaakte taart niet vergelijken met een fototaartje van de hema vind ik. Het zal wel aan mij liggen :+ .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:45

Whahaha, sorry hoor!! Wat een wereld van verschil, eerst een handgemaakte taart willen hebben en anders als alternatief een Hema taart nemen? Jemig... Dan had ik eerder verwacht dat ze voor een standaard taart van de banketbakker zouden kiezen!

Edit: Nou dan doe je het toch voor 500 euro? Maak je de taart half zo groot en moet iedereen maar een kleiner stukje taart nemen ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:46

Ja, gaat toch nergens over, of niet := .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:48

Jeetje , moet zo'n bruidstaart 1000 euro kosten :oo
Dat vind ik ook wel heel erg heftig. Ik had ook eerder die 500 euro geschat :P

Maar zo vind ik het ook niet echt realistisch om voor 25-50 euro een perfect logo of schilderij of iets te willen laten maken door iemand die toch wel semi-professioneel bezig is :o

Zoiets begint toch ook bij minimaal 100 euro zou je denken.... er van uit gaande dat de eerste de beste krabbel niet meteen helemaal verliefd ontvangen wordt maar er wel nog wat tijd gaat zitten in sleutelen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:49

Jep, hoeveel kost een normale 40 urige werkweek :P . Ik moet die uren rekenen, hoe vervelend ik het ook vind :P . 200 personen is ook wel heel veel hè, zoveel gasten hebben mensen meestal niet :P . Ik ken niet eens 200 mensen _O- . Van die 1000 euro moet ik BTW afdragen, ik heb al meer dan 350 euro kosten eraan. Dus dan houd ik niet eens zoveel over van een werkweek, ongeveer 400 euro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:52

Nee ik vind dat ook altijd bizar...200 mensen...wie komen er dan , de hele straat van je huidige en alle vorige huizen ? En de collega's van elke baan die je ooit hebt gehad ? :')

Nou ik haal geen 1000 euro uit een werkweek hoor jammer genoeg :P

Er zal ook vast wel wat materiaal in gaan ook , en hoe krijg je de taart ongeschonden op het feest , is dat eigen risico ? := :')

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:53

Ongestapeld en daar opbouwen :P . Nee, ik haal ook geen 1000 euro uit een werkweek, maar materialen kosten ook geld :P , meer dan 350 euro welteverstaan :P . Na BTW en afdrachten houd ik dan al niet zoveel over := .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:58

Lijkt me wel gaaf om te maken :)

Daar was trouwens toch zo'n geinige reclame van rond de trouwerij van WA en Maxima , zo'n banketbakker met taart die ineens moest remmen met die taart achterin...even Apeldoorn bellen :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:00

Ik schrik niet zo heel erg van de prijs voor die taart, handwerk kost gewoon meer. Het nadeel is alleen dat tegenwoordig heel veel mensen taarten maken, fotograferen, logo's maken of iets dergelijk er als hobby bij doen en dan blij zijn met een 200 euro 'winst' (zwart).

Daar kunnen wij als ondernemers gewoon niet tegen op concurreren! Vandaag heb ik trouwens wel een leuk iets gehoord: een soort piramide systeem ten aanzien van je producten. Je geeft bij voorbeeld een workshop voor een relatief lage 'instap' prijs. Doordat er hier meer mensen aan kunnen deelnemen zou dit uitkunnen qua inkomsten voor jezelf. Daarna zou je een 'tussen'product kunnen hebben en als laatste je 'vip'product dat ook je top-prijs heeft, maar waar je ook het meeste werk aan besteed. Zo kan je iedereen wat wils bieden. Ik ga eens kijken of ik het nog meer kan toepassen op mijn tuinontwerpen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:02

Hoi meiden,

Lees hier en daar wel eens mee met jullie topic en zie vaak interessante dingen voorbij komen.
Misschien nu wel eens tijd om mezelf even voor te stellen.
Mijn naam is Nikki en kom uit Hoek van Holland. Ik heb een eigen motorrijschool en naast dit als dagelijks werk organiseer en verzorg ik (samen met m'n vriend) voortgezette rijtrainingen voor personen die al het rijbewijs hebben. Denk aan cross/all-road/circuit/openbare weg & sliptrainingen.
In principe zolang het op twee wielen is kunnen we het regelen. :D
Mochten jullie vragen hebben of meer willen weten, vraag het gerust!

Rinske, wat betreft de prijs etc. van de taart heb je groot gelijk.
Er gaat een hoop werk inzitten en mensen vergeten vaak dat je er nog een flinke duit kosten en omzetbelasting vanaf moet trekken.
Kan me trouwens ook niet voorstellen wanneer je 200 personen kan uitnodigen op een bruiloft de kosten van zo'n taart niet kan opbrengen.
Ik zou eerder schrappen in het aantal "kenissen" en er voor de rest een mooi feest van maken maar dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:03

Ja volgens mij was er wel een reclame van ja :D . Ik kan hem alleen niet vinden op Youtube :P . Het lijkt mij ook super om te maken, maar ik wil er wel gewoon normaal voor betaald worden := .

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:06

Owja, nog een opmerking voor Femke: als fotograaf én eetliefhebber spreken de foto's van het eten die in de slideshow op jullie website zit mij niet zo heel erg aan. Ze zijn té close en te sausig. De foto's eronder vind ik veel mooier (kleinere foto's met opgemaakte borden! Ik persoonlijk zou de eet foto's uit de slideshow laten, of er andere voor in de plaats zetten.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:09

thx, ik ben ook dol op aura:) ze had hellaas zelf besloten geen kindjes meer te willen. dus ben op zoek naar nieuw poesje voor erbij (alle blijft hier tot de dood):)

wat ik bedoelde met gift eigelijk meer het talent (zat op me mob te *peep*)
zo ken ik pottebakster en kunsteraaresse en ook tekenaars:)

mijn trouwkaart is getekend door vriendin.. ze wilde niks voor maar heb toch een kado gevonden:)
zelfde geld voor me trouwbekers met de afdruk van mijn trouwkaart (gekregen als kado) maar had er ook gewoon wat voor willen neertellen.

in geval van taart dat moet goed zijn, zit hoop handwerk in!
nou ging bij mijn eigen trouwen verkeerd (dure taart ook) maar uiteindelijk niet omdat gezakt was (toren van pisa was er niks bij) de smaak en de bedrukking waren wel prachtig!
dus snap echt wel dat wat kost, en moet ook gewoon goed zijn. (ik kan nu om lachen hoor, toen op die dag niet)

ik heb ook hema taart gezien (was op bruiloft die ik moest fotograferen) ik vond tja.. wat zal ik er eens van zegge.. *nouja dan liever een scheve taart zeg maar...*
tja wat wel onzin vind zodra trouw voor staat moet 3x zoveel kosten.. ik had voornammelijk met me bloemen, ik wilde niet bewarene n deed me niet zoveel maar zonder op de foto was ook weer zo kaal.

snap wel dat als het je ennige inkomen is je gewoon uren moet rekenen anders komt geen brood op de tafel.
aan andere kant voor mensne die erbij doen of part time weer niet dus das al groot verschil.
en die mensen kunnen ook heel proff zijn.. minder leuk voor gene die wel van moeten leven.

men gaat toch naar de gene waarbij ze goed of prettig vinden.

ik moet bekennen ik zoek ook alles uit, waar is het goedkoopste en goed..
tja ben nou emaal geen dief van me portomonee.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:21

pmarena schreef:
Nee ik vind dat ook altijd bizar...200 mensen...wie komen er dan , de hele straat van je huidige en alle vorige huizen ? En de collega's van elke baan die je ooit hebt gehad ? :')

Nou ik haal geen 1000 euro uit een werkweek hoor jammer genoeg :P

Er zal ook vast wel wat materiaal in gaan ook , en hoe krijg je de taart ongeschonden op het feest , is dat eigen risico ? := :')

200 mensen, 3 a 4 jaar terug hadden we op t werk (zalencentrum... o nee, tegenwoordig noemen ze zichzelf feest- en sfeerlocatie) regelmatig zulke bruiloften, mensen met grote families en de hele familie natuurlijk uitgenodigd en dan ook nog eens vrienden, collega's e.d.

Tegenwoordig kom ik zulke aantallen nog maar zelden tegen (crisis???). Als het dan wel het geval is dan is vaak een middagreceptie voor veel man (200 is dan een normaal aantal) en avondfeest kleiner (onder de 100). En de bruidstaart hoort eigenlijk bij de receptie, dus ja.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:50

Hier in de Achterhoek is het de normaalste zaak van de wereld dat je tegen de 200 gasten zit voor een avond feest.
Buren, verenigingen, familie, collega's, vriendenclubs evt. En als ik naar mezelf kijk: mijn beide ouders komen nog uit grote gezinnen en dat is dan ook veel neven, nichten en aanhang.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:09

ik had ook hoop gasten.. in de middag bij de receptie taart dus (had 4 lagen taart) , ik had zelf bewust geen avondfeest gehouden "vanwege me gezondheid"
vond wel best (heerlijk zoin besparing) zelf lekker in landhuis genoten van me avond:)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:56

Kaaaren schreef:
Qua fotografie heb ik wel gemerkt dat mensen gewoon helemaal geen idee hebben wat voor werk het in totaal is en dat die uren ook gewoon betaald moeten worden. Daarbij heb ik liever 1 klant die gewoon betaald voor je werk, als 2 halve.
Inderdaad :j In het verleden heb ik wel 'portfolio-shoots' aangeboden omdat ik dacht zo meer klanten te krijgen, nou echt niet. Iedereen betaald nu gewoon de volle mep en anders niet. Soms heb ik met een evenement wel eens een soort van 'kenningsmakingsshoot' voor een lagere prijs en sommige mensen haken daar wel op af maar grotendeels wordt dan alleen nog maar enthausiaster :D

Mensen betalen bij mij alleen een uurtarief voor het webbeheer, voor al het andere zijn er vaste prijzen. Natuurlijk weet ik zelf hoelang ik er ong. mee bezig ben dus zit mij uurtarief er bij ingerekend. Vind ik voor de klant wel erg fijn zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Soms snij ik mijzelf er mee in de vingers en andere keren niet. :P

Reclame maken doe ik op het moment bijna niet, er wordt reclame voor mij gemaakt door mijn klanten :P