Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nueve schreef:Bonaire schreef:Ahh.. das sneu.. maar nu mag t wel!![]()
Kan iemand bij het begrip: Beperkende Factor uitleggen?
Aan de hand van een voorbeeld is dat het makkelijkst denk ik..
Men neme een plant. Plantlief wil koolstof assimileren.
Daarvoor is o.a. nodig:
- CO2
- Licht
- H2O
De beperkende factor is dan een van de factoren die aanwezig moet zijn, die het minst aanwezig is.. Bijvoorbeeld: wanneer je de lichtintensiteit vermindert zal de plant minder glucose kunnen vormen dan eerst. Het licht is dan de beperkende factor. Want als die er meer was geweest, had hij de plant niet beperkt. Wanneer je de intensiteit weer verhoogt, kan er iets anders zijn wat er voor zorgt dat de hoeveelheid koolstofassimilatie niet hoger komt dan dat punt. Bijvoorbeeld onvoldoende aanwezigheid van water.
In grafieken waarin ze de koolstofassimilatie (y-as) uitzetten tegen de lichtsterkte (x-as) kun je dat heel goed zien.
Tot een bepaalde waarde van lichtsterkte loopt de koolstofassimilatie op (schuine lijn). Tot dat punt is licht de beperkende factor. Na dat punt blijft de hoeveelheid koolstofassimilatie gelijk (per tijdseenheid) ondanks dat de lichtsterkte toeneemt. Dan moet er dus iets anders zijn dat de beperkende factor is voor de plant, bijvoorbeeld water of koolstofdioxide.
Flowerpull schreef:Ja dat is het wel, maar geen idee wat het doet? Ja als ik het opzoek ofzo kom ik daar wel achter maar ik heb daar uberhaupt nog nooit van gehoord, dan kan je die vraag echt niet beantwoorden hoor