Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:26

Wij krijgen binnenkort een buitenlokaal. Daar ben ik ook erg benieuwd naar...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:41

Een buitenlokaal?
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:45

Een soort pleintje in de open lucht, met bankjes, waar les wordt gegeven.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:05

Dat lijkt me dan wel weer erg gaaf!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:01

InekeN schreef:
Best raar dat de kans op burn out/overspannen raken niet veel besproken wordt op de opleidingen. Als er al van pauze naar pauze gewerkt wordt... oei! :+ Tel daarbij nachtmerries en alle andere dingen die jullie noemen...

Ach, in het bedrijfsleven komt dat ook voor, maar ook niet in de opleidingen die op het beroep voorbereiden hoor! :D En de grens wat iemand aankan ligt inderdaad bij iedereen weer anders. Dat moet je ook voor jezelf in de praktijk ondervinden.

Heb je eigenlijk de indeling van je opleiding al bekeken? Ik volg zelf de deeltijdversie, dus die is iets meer aangepast op de werkervaring van de studenten, maar heb wel een link van de studieopbouw van de voltijdopleiding.
Als je klaar bent met de lerarenopleiding moet het net zo zien als klaar zijn met je rijbewijs. Je bent klaar om zelfstandig voor de klas te staan, maar moet nog heel erg veel leren in de praktijk!

Mocht je gaan kijken in NL bij een school zou ik juist voor een VMBO kiezen en als je havo/vwo klassen wilt zien, dan wel de onderbouw, want met een 2e graads bevoegdheid kom je daar uiteindelijk toch in eerste instantie terecht. Gewoon bellen of mailen, niet elke school of leraar zal er even happig op zijn om een meeloper te hebben, maar ze zijn er echt wel hoor :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:08

:wave:

Ik breek even in! Ik werk mee aan een onderzoek van de UVA, zij doen onderzoek naar de kwaliteit van het schrijfonderwijs (het inhoudelijk schrijven, stelles. Niet de grammatica) op de basisscholen in Nederland. Er worden nog scholen gezocht voor deelname, voor meer info graag een PB :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:40

Dank Daphne en Westernfreak voor jullie uitleg! Ik zal komende week een rondje bellen/mailen doen om ergens mee te mogen kijken.
Ik ga trouwens ook deeltijd variant doen hoor, hebben een pensionstal en de boel moet wel netjes verzorgd blijven natuurlijk. :D

Wat je omschreef over die LIO in combi met je minor daar werden wij ook al voor gewaarschuwd bij de voorlichting.

Een buitenlokaal! Wauw, dat lijkt me echt heel erg leuk!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:56

Bij ons word er, zodra het weer het toe laat regelmatig lesgegeven op het schoolplein. De collega's komen er zelf mee en de leerlingen zijn dat super enthousiast.
De les die buiten wordt gegeven gaat vaak ook veel beter dan de reguliere les :+

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:29

Dag jufen en meesters! Mag ik me hier ook melden ? Ik ben twee jaar geleden afgestuurd, een jaartje in het onderwijs gewerkt en in september begonnen aan de pre-master Orthopedagogiek. Daarnaast geef ik huiswerkbegeleiding aan kids van het basisonderwijs.

Stiekem ben ik ook benieuwd naar wie hier toevallig de lerarenbeurs heeft (aangevraagd?)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:58

Welkom!

Ik doe naast mijn werk de master SEN, met de lerarenbeurs :) Werk parttime dus heb geen vervangingsuren. Wat wil je erover weten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:27

Welkom.

Buiten lesgeven is heerlijk. Ik probeer het ook wel eens te doen met klassen waar ik dat bij zie zitten, maar dan moet je er ook wel de ruimte etc voor hebben.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:49

Lijk mij inderdaad ook wel eens wat, buiten lesgeven. Ben wel een met havo 3 naar buiten geweest om struikelsteentjes te bekijken, maar dat was maar 10 minuten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:27

Een collega heeft eens een les in het 'rookhok' gegeven, da's en houten huisje á la katberg (je weet wel, zo'n gebouwtje op de boerderij waar hooi/ stro onder staan)
En een andere collega is eens lekker op de bankjes gaan zitten, alle bankjes staan in meerdere vierkanten op het plein. Als dan je klas niet te groot is kan je in zo'n vierkant zitten en zelf in het midden staan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:57

AmyII schreef:
Een collega heeft eens een les in het 'rookhok' gegeven, da's en houten huisje á la katberg (je weet wel, zo'n gebouwtje op de boerderij waar hooi/ stro onder staan)
En een andere collega is eens lekker op de bankjes gaan zitten, alle bankjes staan in meerdere vierkanten op het plein. Als dan je klas niet te groot is kan je in zo'n vierkant zitten en zelf in het midden staan.

Vonden ze het daar niet verschrikkelijk stinken?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:25

Nee want is helemaal open op het dak na. Dus het ruikt daar niet naar rookhok. Bovendien werd het in die tijd van het jaar nauwelijks gebruikt door het mooie weer, dan staat niemand onder het afdak te roken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:45

Hey! Ik ben (nog) geen juf, maar vond het onnodig om voor mijn (kleine) vragen een nieuw topic te openen. Ik heb de HAVO vorig jaar afgerond, en ben dit schooljaar begonnen met Biologie en Medisch Laboratorium onderzoek, helaas zat hier totaal geen biologie in, een van de hoofdredenen dat ik de opleiding gekozen heb. De biologie die we hadden, daar had ik het hoogste punt in van de hele opleiding(Microbiologie, praktijk en theorie). We hadden echter na een tijdje álleen maar organische chemie, héle droge ingewikkelde stof. De vriendin van de leraar die dat gaf was zwanger, hij viel om de haverklap uit. Wonder boven wonder voor alles een voldoende gehaald, maar uiteindelijk gestopt omdat er gewoon geen biologie in zat.

Ik heb ook een hele hoop over onderzoeksmethodes, scheikunde en statistiek gehad. Ik was ervan overtuigd dat ik Communication en Multi Media Design zou gaan doen, omdat ik al iets met webdesign in mijn vrije tijd deed en ik dan gegarandeerd een diploma zou halen. Gelukkig is het ondertussen weer gaan kriebelen, ik heb altijd gezegd dat ik iets met biologie wilde doen, en ik heb besloten dat ook definitief waar te maken.

Mijn hele leven draait om dieren, iets onderzoeken vind ik reuze interessant en als ik andere mensen daar nog iets mee kan bijbrengen is dat helemaal leuk. Ik woon in Maastricht, maar ik ben bereid om 2 uur heen, 2 uur terug te reizen voor de juiste opleiding. Nu kwam ik de lerarenopleiding in Tilburg tegen, voor lerares biologie. Dat trok me enorm aan. Ik heb een paar vraagjes voor de mensen die die opleiding misschien gedaan hebben:

Hoeveel uur les hadden jullie, hadden jullie dagen vrij? Dan heb ik het over gemiddeld gesproken. Hoeveel stage heb je, en kan je je eigen stage kiezen(Vanwege de afstand, dan hoef ik tenminste niet áltijd zo ver te rijden). Hoe is het niveau van de opleiding, ik heb gehoord dat die relatief laag is. Mijn vorige opleiding was gewoon te moeilijk, van een klas van 15 mensen bleven er na één jaar maar 1 tot 2 mensen over. Hoe is dat bij deze opleiding? Ik had een coördinator van de opleiding al een mail gestuurd, maar natuurlijk niks terug gekregen. Alvast bedankt!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:54

@ Cyella, je kan kiezen of je voltijd of deeltijd (versneld) wilt gaan doen. Ik heb de voltijd variant gedaan. Vanaf het eerste jaar loop je al stage en dat vond ik écht een pluspunt aan de opleiding. In jaar 1 en 2 één dag in de week,met een x aantal keer in het jaar een stageweek. Vanaf jaar 3 had ik 2 dagen in de week stage en met je lio 3/4 dagen. Stages mocht ik zelf kiezen, maar dan moest ik ze ook zelf regelen. Doe je dat niet, dan wordt het voor je geregeld (bij ons tenminste) Het niveau kan wel bedroevend zijn. Het ergste vond ik de vele nutteloze verslagen die je steeds moest maken, maar dat is mijn mening ;) Ik heb gewoon onwijs veel geleerd van de praktijk! De uren/dagen les, zijn denk ik, per locatie verschillend.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:15

MissBonny schreef:
@ Cyella, je kan kiezen of je voltijd of deeltijd (versneld) wilt gaan doen. Ik heb de voltijd variant gedaan. Vanaf het eerste jaar loop je al stage en dat vond ik écht een pluspunt aan de opleiding. In jaar 1 en 2 één dag in de week,met een x aantal keer in het jaar een stageweek. Vanaf jaar 3 had ik 2 dagen in de week stage en met je lio 3/4 dagen. Stages mocht ik zelf kiezen, maar dan moest ik ze ook zelf regelen. Doe je dat niet, dan wordt het voor je geregeld (bij ons tenminste) Het niveau kan wel bedroevend zijn. Het ergste vond ik de vele nutteloze verslagen die je steeds moest maken, maar dat is mijn mening ;) Ik heb gewoon onwijs veel geleerd van de praktijk! De uren/dagen les, zijn denk ik, per locatie verschillend.

Dat je zoveel stage hebt is echt super, dat is voor mij ook een pluspunt. Hoe vind jij het, voor de klas staan? Ik zei altijd dat ik nooit leraar zou worden, maar zo zie je maar weer! Heb ook gezien dat het loon reuze mee valt! Iedere leraar die ik heb gehad zat daar altijd over te klagen. Nutteloze verslagen moet je helaas overal maken, dat moeten ze nou eens afschaffen! Gelukkig heb ik met 2 uur reizen wel genoeg tijd om nutteloze dingen te doen ;) Bij mijn vorige opleiding moest ik 1,5 uur reizen, en daar deed ik 9/10 keer ook schoolwerk in de trein, dus gelukkig weet ik ook zeker dat ik dat volhoud en ook daadwerkelijk doe.

Ik hoop dat ik binnenkort een mail terug krijg, anders moet ik maar eens bellen. Bedankt voor je antwoord!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:33

Wil iemand mij even schoppen?
Ik heb nog steeds geen praktijkonderzoek en klagen over een niet bestaand iets is leuker dan beginnen met een onderzoek. :=
Meer mensen met een ernstige SOG mentaliteit?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:16

Afbeelding

~~}> ~~}>

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:27

:')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:31

*skup*

Ik had daarnet een klassenuitje met mijn surrogaat mentorklas, super leuk :D Donderdag nog eentje, ook niet met mijn eigen klas := Die moet er nodig van komen :')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:01

Leuk, wat heb je gedaan? :)

Ik had vanmiddag een mail naar mijn hele team gestuurd of ze een vragenlijst voor mij wilden invullen.
Alles dertien gecontroleerd, omdat het naar veel mensen ging.
Zie ik nu net dat ik de verkeerde link in de email heb gezet. Pf.
Leermomentje: fouten maken mag. O:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 00:43

Leuk, een klassenuitje! Dan zie je zo'n klas eens van een hele andere kant :)

En wat een heerlijke blunder Daphe... controleer je alles zó goed en dan zie je zoiets essentieels over het hoofd.

Ik had vandaag weer last van niet-werkende kinderen. Ik had gezegd dat we om 3 uur een tekst zouden nakijken (15 minuten voor het einde van de les) en de klas voerde echt niets uit, ik werd er gek van. Dus om drie uur heb ik gezegd dat maar de helft het af had, en dat ik dus maar besloten had dat degenen die het wél af hadden naar huis mochten gaan. Om die gezichten toen te zien was prachtig. Dus het laatste kwartier zat ik met 15 mokkende kinderen die heeeeel hard aan het werken waren in de klas terwijl de braverds heerlijk naar huis konden.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:12

Das idd een mooie zet dan ja :D Belonen wie er goed gewerkt heeft, zal de rest hopelijk volgende keer een stapje harder lopen!

Ik had gister een heel relaxed invaldagje in een klas waar de stagiaire de hele dag draaide en we 's middags op de fiets naar een voorstelling gingen. Das nog eens makkelijk geld verdienen, neem ik die hoosbuien wel op de koop toe :+ Vandaag eigen klas gedaan met een SVIB-opname, nakijkwerk er tussendoor geraffeld, vergadering notuleren en met m'n salade onder m'n arm door naar de studie, met nog een mooie to-do-lijst voor de rest van de week. Vakantie voelt alweer een eeuwigheid geleden :+