Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:10

Je zou ook een ontwerpwedstrijd uit kunnen schrijven, zijn verschillende sites voor en je krijgt verschillende voorbeelden waaruit je kan kiezen.
Hoewel ik wel snap dat je het een bokker meer gunt ;-)
Zijn er mensen al begonnen met een schets voor een marketingplan?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:13

Plannen voor marketing als in een to do list wel en ik heb ja gezegd tegen een manier van adverteren. Ga half jaar lang in een druk winkelcentrum een soort reclamefilmpje doen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:53

Hoe moeten we dat zien Hilda, een reclame filmpje doen?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:32

Zeg maar zoiets als wat ook in bioscopen voor de film aan vaak vertoond word. Geen bewegende film maar dus met foto's en dan niet gewoon flyer of zo die getoond wordt maar iets dynamisher. Ik krijg hem ook voor mijn eigen site en youtube etc dus t.z.t. laat ik hem zien hier.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:47

Susanne_ schreef:
Je zou ook een ontwerpwedstrijd uit kunnen schrijven, zijn verschillende sites voor en je krijgt verschillende voorbeelden waaruit je kan kiezen.

Persoonlijk wil ik absoluut niet een wedstrijd hier voor uitschrijven. Niet banketstaaf bedoeld tegenover wie dan ook, maar ik ben op zoek naar een goede ontwerper die een professioneel logo maakt en degene die tijd hebben om mee te doen aan een wedstrijd, hebben dat niveau niet naar mijn idee. Inmiddels heb ik al 3 ontwerpers verzameld, dus daar ga ik uit kiezen.

Een schets voor een marketingplan klinkt een beetje apart. Waar ik wel sterk achter ben gekomen is dat je een strategie moet ontwikkelen. Dat heeft het meeste effect, want een plan beland (bij mij tenminste) vaak in de koelkast.

@Hilda: Ik ben benieuwd! Wordt die presentatie voor je gemaakt?
Ik ben namelijk vorige week gewezen op een online programma waar je ook makkelijk mooie presentaties mee kunt maken: http://prezi.com/

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:18

11AFotograaf schreef:
Persoonlijk wil ik absoluut niet een wedstrijd hier voor uitschrijven. Niet banketstaaf bedoeld tegenover wie dan ook, maar ik ben op zoek naar een goede ontwerper die een professioneel logo maakt en degene die tijd hebben om mee te doen aan een wedstrijd, hebben dat niveau niet naar mijn idee. Inmiddels heb ik al 3 ontwerpers verzameld, dus daar ga ik uit kiezen.

Ben het eigenlijk met je eens ;) Toch heb ik (zoals in mijn onderschrift heeft gestaan) wel een wedstrijd uitgeschreven. Ons bedrijf is nog in opzet, maar we hebben dus gewoon vrijwel geen budget voor een professionele vormgever. Daarom wilden we dit proberen, want wie weet zitten er tussen amateurs toch wel leuke dingen. Sommige mensen hebben een verborgen talent immers ;) Helaas vrij weinig reacties gehad. Er waren wel veel geïnteresseerden, maar als puntje bij paaltje komt haken er veel af.

Het liefst zou ik ook een professioneel logo hebben, maar daar is geen budget voor.. Op latere termijn wellicht, maar ik wil het liefst wel 1 logo hebben en niet halverwege het bestaan van de onderneming switchen. Hoe hebben jullie dat in het begin van jullie ondernemerschap gedaan? Want voor een dubbeltje kan je niet op de eerste rij zitten, maar je logo is wel je visitekaartje natuurlijk... In het geval van onze onderneming zeker, omdat wij exclusiviteit willen/moeten uitstralen, en dat kan niet met een snel in elkaar 'gehatsefladst' logo ;)

@Kaaaren: zou ik ook een PB'tje mogen met voorbeelden en kosten? Voorlopig zit je waarschijnlijk boven mijn budget (als ik al die gelikte werkjes op je website zo zie :D ), maar wellicht voor in de toekomst :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:00

Szan schreef:
Het liefst zou ik ook een professioneel logo hebben, maar daar is geen budget voor.. Op latere termijn wellicht, maar ik wil het liefst wel 1 logo hebben en niet halverwege het bestaan van de onderneming switchen. Hoe hebben jullie dat in het begin van jullie ondernemerschap gedaan? Want voor een dubbeltje kan je niet op de eerste rij zitten, maar je logo is wel je visitekaartje natuurlijk... In het geval van onze onderneming zeker, omdat wij exclusiviteit willen/moeten uitstralen, en dat kan niet met een snel in elkaar 'gehatsefladst' logo ;)

Als jullie exclusiviteit willen/moeten uitstralen, dan ontkom je er volgens mij niet aan om voor je huisstijl, logo etc. een prof in te schakelen.
Misschien kun je dan beter iets later beginnen en het bedrijf ineens neerzetten zoals jullie willen i.p.v. 'goedkoop'. Iedere keer als je een visitekaartje/folder/link aan iemand geeft, moet je trots kunnen denken 'kijk, dit zijn wij/doen wij' (sorry, weet even niet meer wat je precies gaat doen).
"Geen budget" voor huisstijl/logo is dan volgens mij een foutje in je ondernemingsplan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:05

Szan schreef:
@Kaaaren: zou ik ook een PB'tje mogen met voorbeelden en kosten? Voorlopig zit je waarschijnlijk boven mijn budget (als ik al die gelikte werkjes op je website zo zie :D ), maar wellicht voor in de toekomst :)

Ja hoor! komt er aan :)
en ik ben zo duur helemaal niet hoor :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:08

Ik heb ooit voor een reclame ontwerp studio gewerkt en dacht mijn oud collega eens in te schakelen om een logo te ontwerpen, ben eerlijk gezegd behoorlijk geschrokken van de prijs en dan had ze nog korting gegeven ook :$ :wow: . Logo en huisstijl was 1300 ex BTW en website 1900 ex BTW....

Zo'n ontwerpwedstrijd heb ik ook aan gedacht maar durf het eigenlijk niet zo goed...
Wwat zijn nou gangbare prijzen voor een logo? Ik hoef geen huisstijl verder, ik gebruik alleen visitekaartjes en een website, geen folders of briefpapier of zo.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:16

Gangbare prijzen zijn er niet echt.... maar goed ik zie al wel ik vraag veel te weinig :=
pff zo wordt ik nooit rijk :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:17

als jij ook zoveel zou vragen dan werd je ook niet rijk hoor..... :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:26

hahah nee dat is ook weer zo ;-)

Het blijft altijd lastig die prijsbepalingen als je een 'dienst' aan bied,
dan kun je beter een product hebben wat altijd het zelfde is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:43

Ik heb het met mijn dienst ook, ik ben nog steeds aan het dubben over een tarief. Kan wel kijken naar concullega's maar die hebben echt mega prijzen (en hebben het ook druk blijkbaar) maar dat wil ik dus niet gaan rekenen. Ik heb die ervaring nog niet en ik wil ook meer mensen kunnen bedienen en niemand wegjagen omdat het tarief te hoog is.

Zodra ik mn logo heb en de site online is zal ik ook een tarief moeten hebben.... *schupt zichzelf voor bips*

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:14

Daar ben ik weer even! Wij hebben geen internet op de zaak of thuis, dus ik ben afhankelijk van het internetcafé.
Om de vragen te beantwoorden: wij onderscheiden ons doordat we een frans-mediteraanse keuken hebben. Dat is hier op het eiland niet te vinden. Uiteraard zijn er zat lokale restaurantjes en internationaal. Wat wij doen, nee dus. Daarnaast hebben we (vind ik) de zaak gezellig ingericht. Met name de lokale restaurants beschouden TL-balken als het toppunt van gezelligheid. :D Voor wie wat wil zien: www.ElSombrero-LaPalma.com. Het menu wordt er nog bijgezet. Er zijn mensen die wel via internet een restaurant zoeken en mensen die het niet doen. Zelf deed ik het vroeger als ik op vakantie ging altijd ook. Ik besef dat het een steeds interessanter medium aan het worden is.

Overigens is het leeuwendeel van onze klandizie op het moment toerist of buitenlanders die hier vast wonen. De Palmero zien we nog niet echt. Het is onze wens om ze wel te mogen ontvangen, want uiteindelijk zijn zij het leeuwendeel van onze klandizie! Juist daarom ook al die flyers (ik loop me de rambam) want dat is hier een zeer gebruikelijke manier van propaganda.
Dat van die hapjes is zeer zeker leuk, ik ga deze week naar de gemeente om eens te horen of dat dan zomaar mag. Heb weinig behoefte aan problemen, vandaar.

Bedankt voor alle tips!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:15

Wat ik daarin zie is dat als je weinig vraagt je ook een bepaald soort klanten trekt en dat die dan ook nog gaan proberen af te dingen.

Ik ken 2 ondernemers voor design en beide hebben het nu ze hogere prijzen hebben het vele malen drukker.

Ik wilde daar eerst ook niet aan en geloofde het ook niet.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:29

cissy kan je zelf niet verzinne een logo?

ons logo is getekend en belagelijk goedkoop moet ik zegge. maar het idee stamt van mijzelf (voorbeeld ook). zij heeft hem alleen uitgevoerd.
mischien zoiets voor je dan?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:37

11AFotograaf schreef:
Susanne_ schreef:

Een schets voor een marketingplan klinkt een beetje apart. Waar ik wel sterk achter ben gekomen is dat je een strategie moet ontwikkelen. Dat heeft het meeste effect, want een plan beland (bij mij tenminste) vaak in de koelkast.

@Hilda: Ik ben benieuwd! Wordt die presentatie voor je gemaakt?
Ik ben namelijk vorige week gewezen op een online programma waar je ook makkelijk mooie presentaties mee kunt maken: http://prezi.com/

toch raad ik je aan om het wel te proberen. zelf heb ik ook een logo via bokt gekregen, en die is echt onwijs gaaf :j

dit is uiteindelijk de mijne geworden, via een bokker dus

http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... antPNG.png

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:38

Ik heb mijn eigen logo + ontwerpen gedaan, kostenloos dus :P . Wel zo handig, want mijn budget was ook niet zo groot := .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:43

ik kan heel slecht met computers, dus was voor mij geen optie :+
maar de mijne heeft ook niet veel gekost hoor, en diegene is er echt wel lang mee zoet geweest met steeds terugsturen, en verbeteren etc.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:47

Je kunt het ook eens proberen via www.green-eyes.nl. Dat is van mijn collega en zij vindt het erg leuk om met beperkte budgetten iets leuks te creeren. Ik weet haar tarieven niet, maar ze roept altijd dat ze er met de opdrachtgever wel uit komt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:52

Kom even binnen vallen. Ik heb eerst mn logo, website en drukwerk zelf gemaakt omdat ik niet het budget had om het te laten doen. Op de site van de Hema, vistaprint ed kom je een heel eind. Ook heb ik via een stockfoto site een foto "gekocht" die ik voor de huisstyle gebruik. Uiteindelijk ben ik toch naar een professioneel bedrijf gegaan om het te laten maken. Het eigen ontwerp ging wel maar wat ik nu heb is echt veel beter. Doordat ik er zelf zo mee heb lopen stoeien weet ik nu ook dat het echt een vak is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:54

Hilda79 schreef:
Wat ik daarin zie is dat als je weinig vraagt je ook een bepaald soort klanten trekt en dat die dan ook nog gaan proberen af te dingen.

Ik ken 2 ondernemers voor design en beide hebben het nu ze hogere prijzen hebben het vele malen drukker.

Ik wilde daar eerst ook niet aan en geloofde het ook niet.

Daar heb je zoooo gelijk in :j!!

Toen ik nog 45 euro voor een pasteltekening vroeg, kreeg ik inderdaad veel aanvragen van een bepaald soort mensen die het eigenlijk niet konden/wilden betalen. Op een gegeven moment heb ik mijn prijs verhoogd tot uiteindelijk 425 euro en dat merkte ik ook duidelijk in het soort klanten die ik toen kreeg. Ook niet altijd mensen met een grote beurs, maar wel mensen die het er voor over hadden om voor zo'n tekening te sparen omdat ze hem echt wilden. Af en toe heb ik regelmatig iemand gematst, maar ik bepaal zelf wie en waarom. Het werkt nl. naar twee kanten, als je veel moeite en zorg in je product hebt gestopt, wil je het ook niet voor een appel en een ei afgeven.

Hetzelfde met mijn salon, ik ben niet de goedkoopste, integendeel. Maar ik biedt extra service, mijn vaste klanten kunnen altijd terecht voor advies, ze krijgen indien nodig gratis miniverpakkingen conditioner mee om tussentijds de vacht mee in te masseren, als er tussen twee trimbeurten wat bijgeknipt moet worden zoals nagels of hinderlijke haren rond de oogjes dan kunnen ze snel terecht zonder dat ze daar meteen de knip voor hoeven te trekken. Een goed gevoel en waar voor je geld krijgen, dat is waar klantenbinding om draait, en daar willen mensen best voor betalen.

Op een internationaal kunstforum waar ik regelmatig vertoef heb ik een keer een prachtige ervaring van iemand gelezen die dat precies weergaf, mensen genieten vaak meer van iets waar ze meer moeite voor hebben moeten doen (mits binnen het redelijke natuurlijk) en kennen minder waarde toe aan iets wat voor een prikkie op de kop is getikt. Kan ook een leuk gevoel geven hoor, als je echt heel krap zit, maar over het algemeen werkt het wel zo.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:16

Ook helemaal mee eens! :j

Iemand die maar € 45,= voor een pasteltekening wil betalen, heeft geen flauw idee hoeveel werk zoiets is en "waardeert" je werk dus niet voldoende.
Serieuze klanten snappen bijv. dat je niet een half uur na de fotosessie al een album met foto's op je website hebt staan. En die zeuren (over het algemeen) ook niet of er nog wat gratis kan etc.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:19

JolandaS schreef:
Szan schreef:

Als jullie exclusiviteit willen/moeten uitstralen, dan ontkom je er volgens mij niet aan om voor je huisstijl, logo etc. een prof in te schakelen.
Misschien kun je dan beter iets later beginnen en het bedrijf ineens neerzetten zoals jullie willen i.p.v. 'goedkoop'. Iedere keer als je een visitekaartje/folder/link aan iemand geeft, moet je trots kunnen denken 'kijk, dit zijn wij/doen wij' (sorry, weet even niet meer wat je precies gaat doen).
"Geen budget" voor huisstijl/logo is dan volgens mij een foutje in je ondernemingsplan.

We beginnen een webshop in exclusieve drinkaccessoires ;)
Vooropgesteld, de webshop gaat ook pas open als alles helemaal naar ons zin is. Met een 'goedkoop' ogend logo zullen we ook absoluut niet open gaan. De huisstijl hebben we al wel gemaakt en bedacht in grote lijnen, nu nog een passend logo.
Daar hebben we nu wel budget voor, maar dat budget is nu nog vrij klein (denk aan €50). Dat wordt meer. Echter willen we het grootste deel van bedrijfsbudget aan de productinkoop besteden in eerste instantie. We zijn nu aan het kijken of we wellicht met een aanbetaling kunnen werken bij een prof: dat we eerst €50 betalen, en de rest daarna. Maar daar zijn we nog helemaal over aan het oriënteren. :) En een mooi logo is erg belangrijk en daarom hebben we daar veel oor over - alleen nu de middelen er nog niet volledig voor..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:36

Mijn logo was eerst "acceptabel" voor de site waar ik mee zou beginnen. Maarja, toen ik uiteindelijk een super de luxe webshop kreeg, paste het oorspronkelijke logo daar niet echt meer bij, maar het budget was op. Niet dat ik ooit iemand over mijn logo heb gehoord, maar voor mezelf voelt het meer als de puntjes op de "i" zetten. Vooral ook omdat ik straks met dat logo op mn auto rond moet rijden, dan moet het gewoon goed zijn!

Gelukkig past Karen haar tarief goed bij wat ik uit kan geven aan een logo, dus dat is fijn. Ik had ook nog info ingewonnen bij iemand anders, alleen die had er voor het gemak ook maar gelijk het ontwerpen van een visitekaartje bij gerekend en was ook voor het gemak heel safe gaan zitten qua aantal uur wat ze er aan kwijt zou zijn. Ze maakt namelijk graag een vaste prijsafspraak, zodat mensen gelijk weten wat ze uiteindelijk moeten betalen. Ja dat is inderdaad prettig, maar zo kan ik ook rijk worden, je klanten uren laten betalen waarvan je bij voorbaat al weet dat je het veel te ruim hebt ingeschat. Het uurtarief was trouwens ietsje hoger dan dat van Karen, maar de totaalprijs kwam op bijna het vijfvoudige uit!