Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:11

Dat dromen, daar heb ik idd best wel vaak over gelezen... Ook over leraren die het vak al heel lang uitoefenen. Ik droom al eng van heel simpele dingen dus dat kan nog wat worden :(
En ik lees ook veel over vermoeidheid bij leraren...Valt niet allemaal mee.
Hopelijk komen zulke dingen ook bij de opleiding aan bod?
En Daphne, wat komt er zoal kijken bij een LIO naast de studie, wat bedoel je precies en wat is het meest irritante er aan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:43

InekeN schreef:
Dat dromen, daar heb ik idd best wel vaak over gelezen... Ook over leraren die het vak al heel lang uitoefenen. Ik droom al eng van heel simpele dingen dus dat kan nog wat worden :(

Vergeet het maar. Ik vond mijn opleiding ernstig tekort schieten in dit soort praktische dingen.
Je krijgt droge stof door je strot geduwd, maar echte ervaringen uit de praktijk heb ik echt gemist.

Dat vermoeid zijn is ook een drama ja. Ik ben standaard iedere vakantie ziek, ik lig de eerste dagen altijd met koorts op bed omdat ik uitgeteld ben. Afgelopen mei vakantie heb ik twee weken geslapen. En dan bedoel ik dat ik zo goed als iedere middag gewoon nog een paar uur extra slaap heb gepakt ...
Leuk hoor, onderwijs :+

mayniac_val

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:06

Iets bij de opleiding aan bod komen :') Ik heb, na een heel krap jaar werkzaam te zijn in het onderwijs, een waslijst met dingen die ik moest doen/heb geleerd die nìèt bij de opleiding aan bod zijngekomen.
De hoeveelheid didactiek die ik heb gehad is vrij summier en als je het krijgt, bestaan er geen leerlingen zoals de mijne. Volgens de 'schoonboeken' bestaan er alleen maar hele makkelijke leerlingen die op een paar onvoldoendes na geen problemen hebben :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:16

Daarom snap ik oprecht niet waarom het niet makkelijk wordt gemaakt voor mensen met een Pabo-diploma om op het VMBO te werken. Ik ben een voorstander dat deze mensen bijgeschoold worden op vakinhoudelijk gebied, maar om daar nu een gehele deeltijd studie aan te koppelen vind ik echt van de zotte!

Ik heb (als Pabo-student) de minor groepsleerkracht VMBO gevolgd én heb mijn afstudeerstage op een VMBO-school gedaan. Afgestudeerd met een 8 op 2 klassen met B/K/T door elkaar en enorme niveauverschillen. Ik gaf Nederlands, wiskunde en M&M. Voor het inhoudelijke heb ik goed overlegd met vakdocenten, maar uiteindelijk kon ik hen uitleg geven over het werken met groepsplannen en adaptief lesgeven... :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:19

mayniac_val schreef:
De hoeveelheid didactiek die ik heb gehad is vrij summier en als je het krijgt, bestaan er geen leerlingen zoals de mijne. Volgens de 'schoonboeken' bestaan er alleen maar hele makkelijke leerlingen die op een paar onvoldoendes na geen problemen hebben :')

Ik kan me uberhaupt niet herinneren dat er ook maar 1 woord besteed werd aan het hele VMBO.
Alles was gericht op Mavo of hoger.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:12

Bij ons is het nu wel gericht op (V)MBO, maar als je denkt dat werkdruk en vermoeidheid bij leraren aan de orde komt, dan kan ik je wel uit die droom helpen! :))

Maar tijdens je eerste stage kom je daar ook al wel achter. Je stapt de lerarenkamer in, knoopt een praatje aan met een aantal collega's en je merkt dat ze weer snakken naar de vakantie, leerlingen echt wel meer problemen hebben dan onvoldoendes halen en niet elke klas even goed reageert op de oplossingen uit het theorieboek. Maar daardoor laat ik me niet afschrikken hoor. Het is een prachtig vak!

Amaryllis schreef:
Daarom snap ik oprecht niet waarom het niet makkelijk wordt gemaakt voor mensen met een Pabo-diploma om op het VMBO te werken. Ik ben een voorstander dat deze mensen bijgeschoold worden op vakinhoudelijk gebied, maar om daar nu een gehele deeltijd studie aan te koppelen vind ik echt van de zotte!

De mensen die van de PABO komen en/of al in het onderwijs werken krijgen vrijstelling voor veel didactische vakken, maar moeten wel de vakinhoudelijke vakken volgen en de laatste stage wel volgen waarbij een docent in de klas komt kijken. Ze moeten die stage wel doen zodat ook werkelijk zichtbaar is gemaakt dat de student beschikt over de juiste competenties om voor de klas te zijn. Zij kunnen de opleiding aanzienlijk sneller doorlopen dan studenten die wel alle didactische vakken moeten volgen!

Ik kom uit het bedrijfsleven en moet dus wel alle didactische vakken volgen, maar heb juist weer een aantal vrijstellingen voor vakinhoudelijke vakken. Ik vind het dus nog niet zo'n gek systeem eigenlijk!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:43

Ik heb ook eens stage gelopen op een school waar iedereen van pauze tot pauze leefde. Ik ben vaak wel kapot na een dag werken hoor (soms al na een uur := ), maar zo werk ik dus echt niet. Bovendien heb ik voornamelijk op havo/vwo afdelingen stage gelopen en daar werden klassen met een autist al afgeschilderd als probleem klas. Mijn opleiding noch stages hebben mij hier dus voor opgeleid. Vind het heerlijk hoor, maar dit had ik niet verwacht en op deze school werken is ook veel zwaarder dan ik had verwacht. Wel heel leuk :+:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:59

Bij ons wordt juist op het VMBO gericht lesgegeven. Tot op het vervelende af eigenlijk :=

Ik ga de vakantie echt missen. :(

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:12

HvA niet :n Maar misschien komt dat meer omdat ik als afstudeerd richting havo/vwo had gekozen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:28

Interessant om de verschillen te lezen zo! Ik ben benieuwd hoe het gaat met educatieve minoren (iemand ervaring?). Wij doen een half jaar over het verkrijgen van de onderwijsbevoegdheid (stage en wat didactiek/pedagogiek).
Morgen ga ik voor het eerst voor de klas! (in plaats van één op één bijlessen geven) Het 1e t/m het 9e uur examentraining geven. -:)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:52

Sheran schreef:
Tamara schreef:
Oh maar ik kan best van dat soort nachtmerries hebben de nacht voordat ik weer moet werken :+ Met name bij een nieuwe klas of een nieuwe school. Van die drama's dat ze niet luisteren enzo :') En droomde toevallig vannacht nog over de flashmob die we voor de vakantie (onder mijn regie) succesvol hebben uitgevoerd, maar die liep dus vannacht volledig in de soep :+ En waarom ik daar nu over droomde in plaats van de nacht voor die uitvoering :?

Nee, dat van die nachtmerries was serieus! Ik heb denk ik wel het goede beroep gekozen, maar deze school is nieuw, ik ben pas 2 maanden bezig en viel dus ook midden in het jaar. Het is dus een best lastige start en ik ken ze nog niet zo goed. Ik had allemaal goede voornemens voor na de vakantie en toen droomde ik dat ze weer niet luisterden...

Meende ik ook serieus hoor :j Vind het altijd zo suf, sta inmiddels ook 6 jaar voor de klas maar doe ook nog wel eens invalwerk op onbekende scholen en kan me daar dan toch best druk over maken van tevoren.

InekeN ik heb het meeste geleerd van de periode dat mijn mentor op vakantie was tijdens mijn LIO... Mijn LIO was sowieso anders ingericht, draaide 2 dagen in de week de klas zelfstandig, maar echt leerzaam was het dus pas toen hij op vakantie was en ik 5 weken de klas écht zelf mocht draaien. Inclusief planningen maken, ouders spreken die na school binnenlopen, conflictjes in de groep oplossen en plannen bedenken voor leerlingen die ergens tegenaan lopen... Als stageprojectje is het toch anders dan als je er echt serieus mee aan de slag gaat. Ik vond de overgang naar een eigen groep ook best groot, was heel blij met iemand die me even heel goed begeleidde naar wat er bij komt kijken organisatorisch gezien om een klas gewoon op te starten en te kunnen draaien. Eerste jaar is meer overleven geweest dan echt zelf iets bijdragen, achteraf gezien :) En daar heeft de Pabo me niet echt op voorbereid...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:03

Vandaag zweefde er een propje door het lokaal. Hij landde dicht bij mij. Ik zag wie hem gooide en zonder erbij na te denken heb ik hem teruggegooid en hij raakte hem vol in het gezicht. Toen kreeg ik applaus van de klas.
Even later moesten ze even een stemming houden over een bowlingavond. Twee medeleerlingen gingen toen even iets presenteren voor de klas en leidden de stemming. Daarna verzuchtten ze dat ze zoveel respect voor mij hadden _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:05

Hehe mooie actie :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:12

Sheran schreef:
Vandaag zweefde er een propje door het lokaal. Hij landde dicht bij mij. Ik zag wie hem gooide en zonder erbij na te denken heb ik hem teruggegooid en hij raakte hem vol in het gezicht. Toen kreeg ik applaus van de klas.
Even later moesten ze even een stemming houden over een bowlingavond. Twee medeleerlingen gingen toen even iets presenteren voor de klas en leidden de stemming. Daarna verzuchtten ze dat ze zoveel respect voor mij hadden _O-

Haha die is idd mooi :D Heb dat ook eens gehad bij een leerling uit mijn klas, die z'n schrift op de tafel van de medeleerling kwam kwakken terwijl ik had gezegd dat het op mijn bureau moest. Lig wel vaker met hem overhoop, dus pak dat schrift en slinger het zo achter hem aan. Schampte z'n oor en landde prachtig voor hem op z'n tafel :D Als ik dat had gewild, had het niet zo mooi uitgepakt als nu :')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:35

InekeN schreef:
En Daphne, wat komt er zoal kijken bij een LIO naast de studie, wat bedoel je precies en wat is het meest irritante er aan?

Weet je niet wat de lio inhoud of bedoel je iets anders met je vraag?
Ik vind het combineren van een lio en studie erg moeilijk, helemaal als je ook nog een andere baan erbij hebt.

Even over de discussie over de opleidingen.
Ik volg zelf een lerarenopleiding, HBO. Ik merk in de praktijk dat er enorme verschillen zitten in de opleidingen.
Bij ons op de opleiding wordt er veel aandacht besteed aan eigenlijk alle aspecten van het leraarschap.
Vanaf het eerste jaar ga je op stage, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van het werkveld.
Daarnaast veel vakken waarin je didactiek, pedagogiek en andere zaken leert.
De werkdruk en de belasting komen niet aanbod in de opleiding, maar dat lijkt mij ook een beetje onmogelijk om in een opleiding te verwerken.
Dat is de praktijk die je mee moet maken en zal per persoon verschillen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:59

Wat een fijne uitgebreide omschrijvingen! Ongelooflijk dat er zo veel verschil zit in de diverse opleidingen. Heb vanmiddag meegekeken op een (Duitse, dat wel) middelbare school. Tjonge, daar zit de orde veel meer in zo'n klas. Er is ook veel meer respect en ontzag voor de leraren, een opmerkelijk verschil. Ik wil nu graag op een NL school meekijken, denken jullie dat je daarvoor 'gewoon' contact op kan nemen of zou men dat raar of onbeschoft vinden? Ik zou wel op een havo/vwo willen kijken maar zeker ook op een VMBO. Hoe meer je ziet hoe beter denk ik...?

Ja, Daphne, ik bedoelde of de combi werk/LIO erg zwaar is. Want naast het lesgeven: wat moet je dan precies voor je studie doen? Verslagen maken of onderzoek doen?

Best raar dat de kans op burn out/overspannen raken niet veel besproken wordt op de opleidingen. Als er al van pauze naar pauze gewerkt wordt... oei! :+ Tel daarbij nachtmerries en alle andere dingen die jullie noemen...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:56

Heel herkenbaar InekeN qua verschil Duitsland/Nederland.
Mede daardoor heb ik echt mijn plek gevonden in het SBO en VSO waar vele malen meer structuur en orde heerst. En waar pesten niet eens aan de orde is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:58

:roll:

Ik zag net een roosterwijziging, zit in een ander lokaal dan normaal. Geen flauw idee waar het was, dus ik vroeg het aan collega 1, die ook geen idee had. Ik zoeken, niet te vinden. Vroeg het daarna bij de administratie, blijk ik in de Techniek hal te zitten :roll:
En ja, ik geef een theorie les.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:24

Kansloos...
Zo was ik vorig jaar structureel met een klas van 30 ingeroosterd in het technieklokaal en bereidde ik een examenklas voor op hun examens in het lokaal direct naast het muzieklokaal. Ook kansloos.
Ik ben met de laatste groep structureel in de aula gaan zitten waar ik volkomen stilte eiste, werkte prima, maar zou toch eigenlijk niet nodig hoeven zijn :?

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:15

Ik geef al twee jaar theorieles in het technieklokaal, maar voor mij hoort dat bij mij vak (NaSk en techniek in combinatievak). Went vrij snel gelukkig, en stiekem is zo'n ruim lokaal ook wel heel fijn!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:43

Ja, ik was (mijn met Grieks en Latijn) altijd erg blij met technieklokalen, muzieklokalen en natuur- en scheikundelokalen. Die zijn zo heerlijk ruim! Mensen kunnen veel minder snel bij elkaar komen en dat maakt het zoveel rustiger! En het gevoel van ruimte dat je dan hebt is heerlijk :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:54

InekeN schreef:
Wat een fijne uitgebreide omschrijvingen! Ongelooflijk dat er zo veel verschil zit in de diverse opleidingen. Heb vanmiddag meegekeken op een (Duitse, dat wel) middelbare school. Tjonge, daar zit de orde veel meer in zo'n klas. Er is ook veel meer respect en ontzag voor de leraren, een opmerkelijk verschil. Ik wil nu graag op een NL school meekijken, denken jullie dat je daarvoor 'gewoon' contact op kan nemen of zou men dat raar of onbeschoft vinden? Ik zou wel op een havo/vwo willen kijken maar zeker ook op een VMBO. Hoe meer je ziet hoe beter denk ik...?

Ja, Daphne, ik bedoelde of de combi werk/LIO erg zwaar is. Want naast het lesgeven: wat moet je dan precies voor je studie doen? Verslagen maken of onderzoek doen?

Best raar dat de kans op burn out/overspannen raken niet veel besproken wordt op de opleidingen. Als er al van pauze naar pauze gewerkt wordt... oei! :+ Tel daarbij nachtmerries en alle andere dingen die jullie noemen...

Gewoon allebei gaan bekijken, denk dat je zo wel ergens terecht kunt.
Ik heb een uitwisseling gehad met Belgische studenten en heb toen een les mogen geven in Halle op een middelbare school, VMBO.
Het was alsof ik in een andere tijd terecht kwam! Wat een verschil met NL en Belgie!
Voorbeeld:
Wanneer de pauze voorbij was ging er 1 bel. Vervolgens ging een tweede bel, het teken voor de leerlingen om naar het lokaal te lopen. Daarna een derde bel zodat alle leerlingen in een rij voor het lokaal gingen staan, in stilte! Vervolgens kwam de docent dan om het lokaal open te doen, leerlingen gaan achter hun bankje blijven wachten totdat de docent zegt dat ze mogen gaan zitten.
Ik was in shock! Alsof ik een oude film zat te kijken van de jaren vijftig.
Ik kreeg er de kriebels van, omdat het een zo ver van mijn bed show was.

Even dan nog over de LIO en studie. Je moet voor je studie colleges volgen, minor doen en onderzoek doen. Best veel als je drie, soms vier dagen op je stage bent en daarnaast nog een bijbaan hebt.
Ik heb er daarom voor gekozen om mij alleen te richten op de LIO stage en volgend jaar mijn minor te doen, want dat is simpelweg niet te combineren.
Vanaf volgend jaar gaan ze dat ook alweer terugdraaien op mijn school. Geen lio en minor tegelijk.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:12

Ik zat niet in een lokaal maar echt op een gigantisch plein, waar lang niet genoeg stoelen en tafels zijn om zoveel leerlingen te herbergen, al helemaal niet bij een toets :=

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:13

Ik heb ook eens les moeten geven in de theaterzaal van de school. Heel erg praktisch. :=

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:07

Ja onwijs :')