Bij ons is het nu wel gericht op (V)MBO, maar als je denkt dat werkdruk en vermoeidheid bij leraren aan de orde komt, dan kan ik je wel uit die droom helpen! 
Maar tijdens je eerste stage kom je daar ook al wel achter. Je stapt de lerarenkamer in, knoopt een praatje aan met een aantal collega's en je merkt dat ze weer snakken naar de vakantie, leerlingen echt wel meer problemen hebben dan onvoldoendes halen en niet elke klas even goed reageert op de oplossingen uit het theorieboek. Maar daardoor laat ik me niet afschrikken hoor. Het is een prachtig vak!
Amaryllis schreef:Daarom snap ik oprecht niet waarom het niet makkelijk wordt gemaakt voor mensen met een Pabo-diploma om op het VMBO te werken. Ik ben een voorstander dat deze mensen bijgeschoold worden op vakinhoudelijk gebied, maar om daar nu een gehele deeltijd studie aan te koppelen vind ik echt van de zotte!
De mensen die van de PABO komen en/of al in het onderwijs werken krijgen vrijstelling voor veel didactische vakken, maar moeten wel de vakinhoudelijke vakken volgen en de laatste stage wel volgen waarbij een docent in de klas komt kijken. Ze moeten die stage wel doen zodat ook werkelijk zichtbaar is gemaakt dat de student beschikt over de juiste competenties om voor de klas te zijn. Zij kunnen de opleiding aanzienlijk sneller doorlopen dan studenten die wel alle didactische vakken moeten volgen!
Ik kom uit het bedrijfsleven en moet dus wel alle didactische vakken volgen, maar heb juist weer een aantal vrijstellingen voor vakinhoudelijke vakken. Ik vind het dus nog niet zo'n gek systeem eigenlijk!