Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:00

Zo, wat zijn jullie hard gegaan zeg! Interessante discussie over prijzen :j

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:42

Even een vraag aan de fotografen hier, en misschien hebben anderen er ook weleens last van...

Hoe gaan jullie ermee om als vrienden een fotoshoot / iets zakelijks van je willen? Ik heb nu al een paar keer gehad dat vrienden vragen: Kun jij niet effe een paar foto's van ons maken? Nou, dan zeg ik dat kan, dat kost je zoveel maar je krijgt 20 % korting omdat jullie het zijn. Ik leg uit hoe het hele verhaal werkt, dat dat alleen de kosten zijn voor de shoot. Dat ze 1 foto uit mogen kiezen die ik voor ze af laat drukken en de rest van de foto's kunnen bestellen via de site. Tot zover gaat het altijd goed. Tot de foto's online staan. Dan vinden ze ze allemaal leuk en kunnen ze niet kiezen. Op zich ben ik daar heel blij mee, want dat betekend dat de foto's heel goed zijn. Maar dan komt de vraag. Kun je ze niet gewoon even doormailen? Eh, nee dat kan niet, want dan verdien ik er niks op. Ow... ja maar het is wel duur. (Terwijl ik echt niet zo duur ben.) Uiteindelijk heb ik 50 euro gevraagd voor een cdtje met de foto's en zelfs dat vinden ze te duur... Ben ik nu zo gek??? Ik ben er onderhand een beetje klaar mee dat vrienden altijd maar verwachten dat ze iets gratis kunnen krijgen... Terwijl ik echt duidelijk ben in mijn verhaal. Het is mijn broodwinning! pfff. frustrerend soms.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:47

Dat is altijd balen zulke dingen...doet de vriendschap vaak ook geen goed omdat ze dan denken dat je ze een poot uit probeert te draaien, terwijl je ze juist aan alle kanten matst...balen is dat altijd -O-

Ik heb voor stalgenoten enzo de zadels wel altijd voor een vriendenprijsje weggedaan, mensen die je vaker tegenkomt, dat is toch wel leuk dat je die kunt matsen. Maar ik zal ook niet snel met mijn spullen gaan leuren bij bekenden, ze moeten wel zelf naar mij toe komen en dat scheelt gelukkig al wel.

Alhoewel ik soms ook wel eens denk, als iemand maar aan het prutsen is....van *zucht* waarom vraag je mij niet gewoon om advies / koop je zo'n artikel niet gewoon via mij. Heb je betere kwaliteit, beter advies en een betere prijs....en nog een snellere levertijd ook :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:54

Ik vind dat ook lastig hoor! Als mijn ouders iets nodig hebben, dan reken ik gewoon de inkoop+btw, daar hoef ik niets aan te verdienen. Als vrienden iets willen hebben dan geef ik vaak 20% korting, maar de laatste tijd weigeren ze korting en dan hoor je mij daar ook niet over klagen ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:29

eefje_rudmer schreef:
Even een vraag aan de fotografen hier, en misschien hebben anderen er ook weleens last van...

Hoe gaan jullie ermee om als vrienden een fotoshoot / iets zakelijks van je willen? Ik heb nu al een paar keer gehad dat vrienden vragen: Kun jij niet effe een paar foto's van ons maken? Nou, dan zeg ik dat kan, dat kost je zoveel maar je krijgt 20 % korting omdat jullie het zijn. Ik leg uit hoe het hele verhaal werkt, dat dat alleen de kosten zijn voor de shoot. Dat ze 1 foto uit mogen kiezen die ik voor ze af laat drukken en de rest van de foto's kunnen bestellen via de site. Tot zover gaat het altijd goed. Tot de foto's online staan. Dan vinden ze ze allemaal leuk en kunnen ze niet kiezen. Op zich ben ik daar heel blij mee, want dat betekend dat de foto's heel goed zijn. Maar dan komt de vraag. Kun je ze niet gewoon even doormailen? Eh, nee dat kan niet, want dan verdien ik er niks op. Ow... ja maar het is wel duur. (Terwijl ik echt niet zo duur ben.) Uiteindelijk heb ik 50 euro gevraagd voor een cdtje met de foto's en zelfs dat vinden ze te duur... Ben ik nu zo gek??? Ik ben er onderhand een beetje klaar mee dat vrienden altijd maar verwachten dat ze iets gratis kunnen krijgen... Terwijl ik echt duidelijk ben in mijn verhaal. Het is mijn broodwinning! pfff. frustrerend soms.

Vast houden aan je prijzen + een bepaalde vriendenkorting geven als je dit wilt.
Jammer voor hun als ze alle foto's mooi vinden...dan kopen ze maar voor de normale prijs+korting een cd met alle foto's.
Geef daarom ook de volledige prijslijst door voordat je aan de slag gaat...dan voorkom je verassingen voor hun.

Bepaal ook voor jezelf wie vrienden zijn en niet, trek ergens een grens.
En als je een factuur stuurt, zet er dan ook duidelijk de verrekende korting op, zodat ze kunnen zien wat de normale prijs is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:33

eefje_rudmer schreef:

Yep, heel herkenbaar.
Het enige wat je kunt doen, is ze helemaal behandelen als gewone klant, maar dan met een x-% korting.
Dus gewoon een offerte maken zoals je bij een vreemde zou doen, dan staat alles zwart op wit i.p.v. mondelinge afspraken.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:37

Dat vind ik ook inderdaad, ik houd ook vast aan mijn prijzen en vertel ze wat het normaal zou kosten en voor welk bedrag zij het mogen hebben. Ik merk vaker dat men met foto's denkt dat ze belazerd worden, omdat het tegenwoordig zo makkelijk is om zelf foto's te maken en af te laten drukken. Alleen vergeet iedereen altijd dat je onwijs veel tijd hebt zitten in het verzorgen van de shoot en het bewerken van de foto's. 40 x dezelfde pukkel en rimpels wegwerken... hihi.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:40

Als ze het te duur vinden, dan gaan ze maar naar een ander.
Welke dingen doen zij allemaal gratis/goedkoop voor jou?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:27

Komt mede ook Eef omdat paardenfotografie tegenwoordig bijna op iedere virtuele straathoek gratis geleverd word.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:31

Liep tegen hetzelfde aan van het weekend :j Niet dat ze het gratis wilde, maar dat ik niet weet wat ik moet rekenen. Heb besloten ook gewoon 10% korting te geven :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:36

Ik vind het sowieso wonderlijk dat mensen nog kunnen bestaan van fotografie :o

Er is zo ontzettend veel aanbod van fotografen, bijna iedereen heeft bovendien zelf een prima camera, en het is toch wel een luxe iets waarvan je in tijden van crisis zou verwachten dat je daar toch snel op zou bezuinigen en gewoon zelf een paar (ook wel leuke) foto's maakt :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:46

ik ben ook weer wat actiever met mijn webwinkel bezig. heb mijn ontslag gekregen op mijn 'gewone' job en bedacht met dat ik mijn energie dan beter kan steken in iets waar ik tenminste voldoening uit kan halen! en dat werkt... heb nu in januari alleen al 2 dingen naar de VS en eentje naar zwitserland verkocht. dat is vrij veel aangezien ik eigenlijk pas bij het begin van dit jaar de draad terug aan het oppakken ben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:02

Hey Kynshiri, zit je ook op etsy.com?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:05

pmarena schreef:
Ik vind het sowieso wonderlijk dat mensen nog kunnen bestaan van fotografie :o

Er is zo ontzettend veel aanbod van fotografen, bijna iedereen heeft bovendien zelf een prima camera, en het is toch wel een luxe iets waarvan je in tijden van crisis zou verwachten dat je daar toch snel op zou bezuinigen en gewoon zelf een paar (ook wel leuke) foto's maakt :)

De tijd voor fotografen is ook heel anders geworden. Naast fotograaf moet je ook gewoon een verdomd goede ondernemer zijn wil je een volledig salaris verdienen met fotografie. Ik ben daarom ook wel blij dat fotografie alleen niet mijn inkomsten zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat ik fotografie dan maar al een hobby zie met bijbehorende tarieven :')

Ik denk dat voor bepaalde gebieden mensen echt nog willen blijven betalen voor fotografie: zakelijk zeker, maar particulier ook.
Bepaalde momenten in je leven wil je gewoon mooie foto's van en veel mensen stappen dan toch nog wel naar de fotograaf.
Hoewel ze daarna wel vaak mopperen over de prijs, haha. En ach, vaak komen ze nog terug ook, dus het is maar relatief!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:10

Ahja, 'vrienden', dat ken ik ook.. Dan vragen ze steevast korting in de winkel 'want we kennen elkaar toch?', sja, als ik iedereen korting moet geven die ik ken hou ik helemaal niets meer over.. Ik ben daar dan wel hard in, iedereen krijgt gewoon dezelfde klantenkaart en bijhorende korting. Het enige wat ik wel soms doe ik gratis versturen oid, naar vrienden die verder weg wonen. En voor echte vrienden, die me ook zonder mijn ruitersportzaak of zonder korting leuk vinden, doe ik ook wel eens iets. Alleen vind ik het heel erg als ze er zelf naar vragen, dan heb ik er al geen zin meer in. Ik doe liever een exra'tje uit mezelf, voor mensen die er niet naar zitten te hengelen :)

Of die 'vrienden' die mij nu plots als een wandelende google beschouwen, en op elk mogelijk moment mailen/bellen/smsen met vragen over allerlei producten, en die vervolgens dan toch bij een andere shop kopen omdat daar toevallig een actie was..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:11

Ja voor een trouwerij ofzo hoort het er toch een beetje bij, of baby-gedoe enzo :)

Maar net als een fotoshoot voor de leuk van een paard bijvoorbeeld, ik neem toch aan dat daarvoor heel veel mensen naar een goedwillende hobbyist gaan en echt op tientjes beknibbelen....hoewel ook wel veel mensen door iemands portfolio "gelokt" kunnen worden natuurlijk :j

Maar valt me op dat half Bokt zo'n beetje een fotoshoot-reclame-onderschrift heeft :P

Mallootje: dat ken ik, veel mensen weten je wel voor advies te vinden maar kopen vervolgens elders :P

Maargoed, dat hoort er een beetje bij en als je goed en eerlijk advies kunt geven dan bouw je toch waardering op, is ook wat waard :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:13

Klopt, en iedereen is natuurlijk vrij om te kopen waar ie wil, maar als het structureel gebeurt en steeds met dezelfde persoon, ben ik er na een tijdje toch wel klaar mee :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:14

Daarom ben ik ook geen paardenfotograaf :+

Mallootje, herkenbaar! Al moet ik ook zeggen dat ik bij een kennis met ruitershop bij grote bedragen ook wel afding hoor, al zou ik dat bij iedere winkel doen. En die vragen inderdaad, heel veel mensen vragen mij van alles over fototoestellen, vooral compact camera's.

Wat ik trouwens ook veel heb als ik bij mensen thuis ben: 'wat zou jij dan anders doen aan onze tuin.... ' :Y)
Laatst bijgewerkt door Yucca op 11-02-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:14

Mallootje schreef:
Of die 'vrienden' die mij nu plots als een wandelende google beschouwen, en op elk mogelijk moment mailen/bellen/smsen met vragen over allerlei producten, en die vervolgens dan toch bij een andere shop kopen omdat daar toevallig een actie was..

100% herkenbaar! :j

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:15

Echt, Yucca? Ik onderhandel in een winkel echt nooit over de prijs..

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:15

Dat is ook zo, daarom verdien ik mijn salaris niet alleen met fotografie maar ook met bedrijfsfilms. En dat is zeker geen klusje die je als hobbyist wel even kunt doen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:16

Mallootje schreef:

Nee, dat doe ik ook van zijn leven niet... Dat is dan weer verschil tussen beide kanten van de grens denk ik dan.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:16

Ook een leuke die ik vaak hoor: Als je nog modellen nodig hebt mag je die van mij wel gebruiken hoor! (paard, hond, kind etc...)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:18

Mallootje schreef:

Ja hoor, bij een nieuw Prestige springzadel a 1500 euro + springsingel wil ik best vragen of de beugelriemen bij in de prijs zitten.
Of een nieuw dekje erbij...haha.

(Bedenk me nu eigenlijk dat als klanten mij iets extra's zouden vragen ik dat ook niet snel zou doen... :oo , dat is met het bovenstaande niet helemaal op één lijn)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:20

Oh in dat geval vind ik het nog wel aanvaardbaar ja.. Ik zat met een ander bedrag in mn hoofd :)