[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:37

Gini schreef:
Dat faalangst examen kennen wij in België helemaal niet. Ik vind het eigenlijk ook een beetje raar.
Iedereen is zenuwachtig voor dat examen. En als die zenuwachtigheid zodanig in de weg staat van je rijgedrag dat je dus inderdaad (gevaarlijke) fouten gaat maken, dan vind ik het eigenlijk logisch dat je nog niet alleen op de openbare weg hoort. Want stel je voor dat je naar een sollicitatiegesprek moet rijden, dan voel ik namelijk dezelfde kriebels in mijn buik, stel je voor dat ik dan een stopbord mis gewoon uit nervositeit.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet helemaal op tegen. Op zich snap ik de voordelen ervan ook wel, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "we're all in this together". :D

Ja maar ik rij perfect. Zolang er maar geen examinator naast mij zit. Gewoon het idee dat iemand mij nauwlettend in de gaten houdt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:42

Gini schreef:
Dat faalangst examen kennen wij in België helemaal niet. Ik vind het eigenlijk ook een beetje raar.
Iedereen is zenuwachtig voor dat examen. En als die zenuwachtigheid zodanig in de weg staat van je rijgedrag dat je dus inderdaad (gevaarlijke) fouten gaat maken, dan vind ik het eigenlijk logisch dat je nog niet alleen op de openbare weg hoort. Want stel je voor dat je naar een sollicitatiegesprek moet rijden, dan voel ik namelijk dezelfde kriebels in mijn buik, stel je voor dat ik dan een stopbord mis gewoon uit nervositeit.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet helemaal op tegen. Op zich snap ik de voordelen ervan ook wel, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "we're all in this together". :D

En zo doet elk land het op zijn eigen manier, ik snap er geen hout van hoe ze jullie manier, het lessen met ouders, kunnen doen en ik ben heel blij dat ze dat hier vast niet doen.
Ik heb geen faalangst maar wel bij verschillende leerlingen gezien wat examenvrees kan doen met mensen, dat is soms echt ongelooflijk maar wel goed dat daar examens voor zijn...

Vera96

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:07

Bij je faalangst examen moet je nog steeds veilig kunnen rijden, het is niet dat ze daar dingen door de vingers zien (zoals een stopbord missen) het is alleen dat de gene die naast je zit er ervaring mee hebt en je altijd even een Time out mag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:17

love_western schreef:
Gini schreef:

Ja maar ik rij perfect. Zolang er maar geen examinator naast mij zit. Gewoon het idee dat iemand mij nauwlettend in de gaten houdt.

Niemand rijdt perfect ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:56

Het is bij een faalangst niet zo dat je je rijbewijs cadeau krijgt :n . Nee bij een faalangst hebben ze overal wat langer de tijd voor. Zoals mijn examinator uitlegde als ik je iets doet wat niet goed gaat maar niet heel gevaarlijk is dan toetsen ze dat gewoon nog een keertje en prikken door je zenuwen heen. Met een gewoon examen is daar geen tijd voor.

En de vergelijking met sollicitatiegesprek vindt ik een beetje raar := dat is echt wat anders tuurlijk vind ik dat óók spannend maar onderweg daar heen zit er niemand naast mij in de auto die mij aan het toetsen is of ik mijn rijbewijs verdien. Dan is het rijden in de auto niet hetgeen wat spannend is maar dat erna.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:30

Uiteraard, ieder land eigen systeem. Maar als er zoveel mensen alsnog naar faalangstexamen grijpen en het dus blijkbaar niet echt een uitzondering meer is, dan vind ik dat de "normale" examens eens onder de loep genomen moeten worden. Dat de stress bij zoveel mensen zo hoog ligt dat ze een faalangstexamen moeten doen.

Dat je in België niet naar de rijschool moet, is inderdaad een kwalijke zaak. Maar dat is iets wat hier dus ook onder de loep genomen wordt. Je merkt het ook dat je meer en meer verplicht wordt om rijschool te volgen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 20-06-14 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:51

Ik heb ook het idee dat veel mensen maar naar het faalangst examen grijpen omdat ze het idee hebben meer kans te maken en er zullen ook genoeg rijscholen zijn die faalangst niet van zenuwen kunnen onderscheiden en er dan maar 1 aanvragen, dat is ook wat ik van examinatoren hoor, dat er maar weinig zijn met echt faalangst maar daar hoor je als instructeur doorheen te prikken maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En helaas zijn er zoveel mensen die 'maar instructeur worden' dat de goede met een lampje te zoeken zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:55

Maar faalangst hoeft niet per definitie al in het rijden normaal aanwezig te zijn... Ik heb nooit last van faalangst, ben altijd heel koel en rustig... Todat ik een engels mondeling heb of moet afrijden. En dat zijn dan geen normale zenuwen meer. Want die zijn wel te onderscheiden van faalangst.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:14

Yvank, precies! Ik heb er vooral last van als er iemand is die echt op mij aan het letten is en me beoordeeld, dan klap ik dicht en komt er niks zinnigs meer uit. Ik heb dus de derde keer faalangstexamen gedaan, en ben toen ook geslaagd. Wat mij vooral geholpen heeft is een examinator die wist hoe hij ermee om moest gaan. Mijn instructrice zei achteraf ook dat als ze dit geweten had, ze me meteen aangeraden had om faalangstexamen te doen, maar tijdens de lessen was er eigenlijk niks aan de hand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:20

Maar eigenlijk zou iedere examinator hiermee om moeten kunnen gaan? Dus niet enkel bij het faalangst examen. Dat bedoel ik.
Als ik mondeling Engels moet doen bij een norse docent die mij boos aankijkt, niets zegt en gewoon op zijn papier zit te krabbelen, dan kan het zijn dat ik inderdaad minder goed presteer dan wanneer de docent vriendelijk is, lekker meepraat en me soms in de goede richting duwt, me geïnteresseerd en vriendelijk aankijkt, misschien zelfs hier en daar een grapje dropt.

Uiteraard zitten die mensen er om je te beoordelen en de zenuwen helemaal weg, dat gaat waarschijnlijk niet. Maar juist die professionele mensen weten toch hoe zenuwachtig je kan zijn?
Een vriendelijke man/vrouw die je rustig uitlegt hoe het examen gaat verlopen, die de examenkandidaat de tijd geeft om te "settelen", niet nors zit te brommen, maar alles positief benadert en die je niet afkraakt wanneer je een fout maakt. Dat is voor mij eigenlijk de definitie van een examinator, niet alleen die van een faalangst-examinator.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:26

En dat is misschien wel het hele 'probleem' die tijd heeft een examinator met een normaal examen niet :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:36

En dat is toch eigenlijk jammer? Want daardoor moet je een heel nieuw systeem in het leven roepen (dat van het faalangst-examen) waarnaar een groot deel van de kandidaten dan grijpt. Meestal na 2/3 gewone examens, wat dus veel tijdrovender is. Want nu zie je kandidaten telkens opnieuw oprijden (en dus tijd opslokken), terwijl als een kandidaat zich maar 1 of 2 keer moet aandienen, ben je er vanaf en heb je dus weer meer tijd voor een andere kandidaat.
Want wie weet hoeveel kandidaten er wel in 1 keer zouden slagen (of pak 2 keer) wanneer een gewoon examen gewoon zo ingericht zou worden als een faalangs-examen.

Het is een beetje een vicieuze cirkel. :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:31

Rijden ging vandaag erg goed :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:35

Hier ook ja :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:56

Maar daarom probeer ik ook zoveel mogelijk te trainen om die zenuwen de baas te kunnen, voor mensen die aangeven faalangstig te zijn probeer ik een keer, of meerdere keren, een examen situatie te simuleren desnoods met een collega ernaast.
Dat het tijdrovend is is helemaal waar maar wat denk je wat voor smak geld het kost, ik vind een regulier examen al duur en een faalangst zit daar nog even overheen.
Ik geef ook alleen aan wat ik om me heen hoor, ik heb een leerling gehad die bij een andere rijschool al 2x faalangst examen had gedaan, die kwam bij mij in de auto en ik wist toen wel waarom ze steeds zakte, kind kon echt niet rijden. Miste gewoon hele essentiële handelingen wat bij mij valt onder de basis, tsja en dr andere instructeur maar niet snappen waarom t kind steeds zakte.. sure nou dan gaat er toch flink wat mis.
Helaas zien we dat steeds meer, instructeurs die zijn opgeleid door UWV, met wat subsidie een rijschooltje zijn begonnen en echt gewoon maar 'wat doen', voor de leerling is het het allerzieligst want die zijn er de dupe van.
Zal ook zeker niet zeggen dat er nooit een faalangst examen zal komen, als het nodig is is dat zo maar aan de instructeur ook een beetje de taak om de druk weg te nemen en het ook op andere manieren te proberen. Ik denk dat de mensen die uiteindelijk echt dusdanig faalangstig zijn dat een regulier examen niet gaat werken maar een klein percentage betreffen van de mensen die nu een FA examen doen.

Overigens zijn hier in de regio de meeste examinatoren echt wel vriendelijk, nemen de tijd om eea rustig uit te leggen en je op je gemak te stellen. Alleen de tijd om dingen onderweg 'over' te doen is er niet echt maar als die tijd er wel is zijn er ook genoeg die die kans wel grijpen dan.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:12

Ik heb 3 x geprobeerd.. en hij zei ook met lessen gaat super en zodra moet afrijden stort ik in... maak ik de domste fouten.. gewoon niet helder ken denken... vandaar ook faalangst anders ken nog 1000 x doen gebeurd het zelfde...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:54

Ik heb van te voren al besloten om een Faalangst examen te doen, en ben bij de 3e uiteindelijk geslaagd. :j

Ze nemen de tijd voor je, en ze kletsen wel veel in het begin... dacht soms echt hou je smoel en we gaan.. :')

Maarja, bij de 3e was het wel een hele relaxte kerel.
Ik heb hem verteld van als je me een heel verhaal verteld en der moet daar en daar en daar
iets gedaan worden (Rechts/Links of over de rotonde links)...
Dat kan ik dus niet onthouden, en m'n Instructeur heeft dat ook gezegd van dan rijd ze gewoon
de andere kant op want ze onthoud het echt niet!

Hij zei ook zo van nou het is JOUW examen dus we doen het lekker MAKKELIJK!!!
Dus we hebben een rondje Amsterdam-West gereden en we zijn de snelweg op gegaan,
en tijdens de les dezelfde snelweg gehad, maar tijdens de les ging het fout...
En bij 't Examen reed ik hem goed. _O-
Nog met de TomTom gereden wat goed ging, en daarna zijn we terug gegaan naar het CBR.

En meneer is gaan zitten, en ik zat nog niet eens en hij stak z'n hand uit en zei Gefeliciteerd je bent geslaagd! _/-\o_

Ik heb nog gevraagd of ie dat blaadje wou zien wat je van te voren in moet vullen voor je examen,
hij zei van mij hoeft het niet... Volgens mij heb je alleen maar 9'en en 10'en in gevuld!

Uhhhh neee, alleen maar 7'n & 8'en.. _O-
Heb dus m'n Rijbewijs al weer vanaf Februari binnen. *\o/*

En vandaag mag ik m'n Oma weer naar Friesland brengen en dan mag ik op 1 dag eventjes 250 km rijden. :):)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:23

Heb ik net mn rijbewijs binnen, scheur ik mn binnenste knieband in... Linker knie helaas, dus schakelen zit er even niet in voor mij en helaas is de automaat een paar dagen van huis... even geen autorijden voor mij dus.. :n

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:11

Ik ben nu toch wel blij dat ik een faalangst examen heb aangevraagd. Zit al vanaf woensdag helemaal in de zenuwen die ook niet weg gaan. Veel pijn in me buik en heb t bloedbeet want de zenuwen gieren continu door me lijf heen. Ook als ik niet autorij heb ik er onwijs veel last van. Als ik nu al bijna me zenuwen niet de baas kan zijn ben ik benieuwd of die faalangst examinator me daar echt bij kan helpen.. waar ik nog het meest van baal is dat het rijden zo lekker ging eigenlijk alles ging goed maar door de zenuwen trek ik alles continu in twijfel of t wel gaat lukken woensdag. Ik had donderdag rijles met die zenuwen en kon me daardoor veel slechter concentreren en daardoor funtioneer ik gewoon niet optimaal meer.
Ik zit nu al veel gespannender achter het stuur en heb nu al gemerkt dat dat niet echt mee werkt als je moet invoegen ofzo.
Ik wil het eigenlijk liever niet maar zit erg te twijfelen om bij de huisarts toch iets te vragen voor de zenuwen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:25

Mijn examen is aangevraagd.. 7 aug. En als de mogelijkheid er is dan wordt het vervroegd. Werd bij jullie je examen ook zo vroeg aangevgraagd. Heb 7 lesuren achter de rug.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:56

afhankelijk van hoe vaak je in de week kan rijden, de wachttijden bij het cbr en wat voor opleiding je doet.. ja hoor.
Ik heb volgende week een spoedleerling, zijn examen stond al gepland voor hij überhaupt een meter gereden had. Maar hij mag dinsdag dan ook ruim een dagdeel rijden.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:23

Dat je het over een spoedleerling hebt...Polly..

Ik heb een keertje gehad dat ik mezelf had aangemeld voor een nieuwe Examen en was allemaal goed.
En had het zelfs betaald enzo..
Krijg ik iets van 4-6 weken voor mn examen te horen dat ik de mijne moest verzetten,
want der was een Spoedleerling tussen gekomen en die hadden ze precies een uur na mijn examen gepland.

En m'n Instructeur heeft toen tegen hen gezegd jullie regelen maar zelf dat ze een andere dag
de examen krijg want het is jullie schuld (had ie tegen de mensen van de rijschool).
Heb m'n examen moeten verzetten, en is zelfs toen dacht ik 3 weken vervroegd..
Niet dat het veel hielp was op dat moment gezakt... 8)7

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:17

Ik heb mn theorie gehaald na mn 17e les ongeveer en ttt iets na de 30. In totaal 40 lessen gehad, maar wel voor alles in 1x. Moest echter heel erg wennen aan onze auto's, dus eerst veel met papa oefenen en nu gaat het al een heel stuk beter. Denk dat papa me binnenkort wel alleen de weg op laat, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:50

xNathaliee schreef:
Mijn examen is aangevraagd.. 7 aug. En als de mogelijkheid er is dan wordt het vervroegd. Werd bij jullie je examen ook zo vroeg aangevgraagd. Heb 7 lesuren achter de rug.

Als je veel lest kan dat wel ja. Als je nou elke week een uur zou hebben tot aan 7 augustus is het een ander verhaal. Maar als je 2 uur per week lest of 4 uur per week ofzo kan dat zat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:25

Siggislief schreef:
Dat je het over een spoedleerling hebt...Polly..

Ik heb een keertje gehad dat ik mezelf had aangemeld voor een nieuwe Examen en was allemaal goed.
En had het zelfs betaald enzo..
Krijg ik iets van 4-6 weken voor mn examen te horen dat ik de mijne moest verzetten,
want der was een Spoedleerling tussen gekomen en die hadden ze precies een uur na mijn examen gepland.

En m'n Instructeur heeft toen tegen hen gezegd jullie regelen maar zelf dat ze een andere dag
de examen krijg want het is jullie schuld (had ie tegen de mensen van de rijschool).
Heb m'n examen moeten verzetten, en is zelfs toen dacht ik 3 weken vervroegd..
Niet dat het veel hielp was op dat moment gezakt... 8)7

Was er geen andere instructeur die met jou of de andere kandidaat mee kon?
Hier heeft de planning het ook altijd moeilijk met mij omdat ik ook brommers doe (langer onderweg van het examengebouw naar de rijschool) en motors (ander examencentrum en dus ook langer onderweg) dat er soms weleens iets gepland word wat echt niet kan, ze doen hun uiterste best maar soms is het niet anders. In die gevallen regel ik een collega die meegaat met een van de kandidaten.