Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:07

Ik moet ook nog wat inhalen maar ben wel al vrij ver. Scheelde dat we voor 2 weken uit hetzelfde hoofdstuk werkten en vorige week geen les hadden, dus kon ff een kleine inhaalslag maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:09

Doe jij eerst alles lezen en dan samenvatten? Of steeds een stukje?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:25

Steeds een stukje. Ik lees het en vat het gelijk samen en dan lees ik de samenvatting nog eens door om een goed overzicht te krijgen en om te kijken of alles duidelijk is.
Maar ik doe vooral puntsgewijs. Zodat je niet hele lappen tekst hebt zegmaar. Ik maak kopjes en dan soort van opsommingen of ik zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. En oorzaak-gevolg en verschillen en overeenkomsten enzo. Soms zit dat in een lap tekst verwerkt in het boek, maar ik vind het fijner om dat gewoon kort en bondig als soort opsomming gescheiden van elkaar te hebben.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 23-09-14 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:27

Wat ik altijd deed/doe is de belangrijkste dingen onderstrepen en het dan in de week/2 weken voor de
tentamenweek samenvatten. Het lukt mij ook nooit om het bij te houden. :7

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:28

Ik onderstreep nooit, zeker niet omdat ik de boeken netjes wil houden :)
Ik probeer het nu zoveel mogelijk gelijk al te doen, 2 weken van tevoren ben je veel te druk met voorbereiden voor de tentamens enzo.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:29

Heb het vorig jaar met vlag en wimpel gehaald dus het is wel mogelijk hoor! Je leert dan al veel tijdens
het samenvatten. Ik werkte eerst altijd met marker, later met potlood. Je boek word er inderdaad niet
netter op. :Y) Voor iedereen werkt natuurlijk iets anders het beste.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:40

Joolien schreef:
dat is dus ook mijn bedoeling maar ik loop 3 weken achter :') Dat ga ik nooit meer bijhalen natuurlijk, maar ga proberen vandaag en morgen nog het 1 en ander te doen.

+1 helaas, queen of procrastination. :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:57

Ik maak ook steeds samenvattingen van stukjes van de tekst...

Komende zaterdag gaan we op excursie en ik ga dan al beginnen met mijn herbarium opdracht voor periode 4...

Ik ben zelden ziek trouwens

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:59

Ik onderstreep nu boeken wel.. Het is zo belachelijk veel en engels dus veel overzichtelijker zo. En de boeken houd ik toch wel. Eerste groepsopdracht hadden we een 7,6 voor. *\o/*
Morgen toets wiskunde, zondag tweede groepsopdracht inleveren en maandag eerste tentamen.. Spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:33

Joolien schreef:
Hoe houden jullie trouwens alles bij? Wij doen veel studeertechnieken doornemen en toepassen, ik ben in week 1 fanatiek begonnen met samenvatten maar dat is best veel werk. Maar toch vind ik een samenvatting wel heel fijn. Wat jullie?

Ik vat alles samen. Bij de tentamens hoef ik dan enkel dat te printen en dat nog een keertje te leren, heel fijn. Mijn SLB-er zegt dat als je gewoon zorgt dat je alles begrijpt, je bijna niet hoeft te leren, omdat het dan gewoon logisch beredeneren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:36

o en ik houd mijn boeken ook, ik onderstreep er niet in omdat ik dat niet handig vind, maar sommige dingen onderstreep ik toch wel, omdat ik in mijn boeken soms ook verwijs naar een pagina. (Sommige dingen zijn heel ingewikkeld samen te vatten, dan kijk ik gewoon nog even het boek in haha)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:55

Samenvatten moet je eigenlijk ook bijhouden, het is sowieso al veel werk en zeker als je ermee achterloopt.
Ik zorg altijd dat de tekst die ik voor de les door moet nemen ook samengevat heb voor de les. Zo is het nog steeds soms erg vele werk maar wel te doen. Even een schop onder je hol maar geloof me, je hebt er zoveel profijt van! En je leert er onbewust ook erg vel van

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:45

Ik ben 2 weken na introductiekamp stevig verkouden en ziek geweest. Maar school must be go on :D. Ik moet bij alle vakken verplicht aanwezig zijn. Mag per les maar 1 les missen, dus ja ik ben gewoon naar school geweest ookal voelde ik me enorm beroerd xD.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:54

Ik mag eigenlijk ook geen colleges missen...

Heb over twee weken gesprek met mijn SLB en ga dan wel wat dingen aankaarten...

Onze les schoolvak/didactiek stelt geen zak voor, leraar controleert huiswerk, geeft 1 of 2 opdrachten voor tijdens de les, terwijl wij die maken leest hij de krant en 10 min voor het eind bespreekt hij ze snel... Verder geen uitleg of niks...

Colleges ordening zijn vaak saai, omdat hij niet goed kan vertellen.
Practica worden maar half uitgelegd, hij vliegt door stof heen die we niet begrijpen en wat we wel begrijpen gaat hij te lang op door...
Gister was de druppel, hij vroeg of een bepaalde plant nu analoog of homoloog was, iedereen twijfelde, dus we kregen geen antwoord, moesten het zelf maar opzoeken. daar kan ik nog wel mee leven, maar na onze reactie dat we het nog niet hèlemaal begrepen zei hij duidelijk geïrriteerd dat we dat onderhand (na twee colleges) wel moesten weten en direct antwoord moesten kunnen geven en hij ging verder met het college...

Ik vind dat niet echt normaal f wel?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:04

Ik mag in principe alles missen. Zelfs de bsa vakken.. doe ik niet.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:28

spottedponie schreef:
Ik mag eigenlijk ook geen colleges missen...

Heb over twee weken gesprek met mijn SLB en ga dan wel wat dingen aankaarten...

Onze les schoolvak/didactiek stelt geen zak voor, leraar controleert huiswerk, geeft 1 of 2 opdrachten voor tijdens de les, terwijl wij die maken leest hij de krant en 10 min voor het eind bespreekt hij ze snel... Verder geen uitleg of niks...

Colleges ordening zijn vaak saai, omdat hij niet goed kan vertellen.
Practica worden maar half uitgelegd, hij vliegt door stof heen die we niet begrijpen en wat we wel begrijpen gaat hij te lang op door...
Gister was de druppel, hij vroeg of een bepaalde plant nu analoog of homoloog was, iedereen twijfelde, dus we kregen geen antwoord, moesten het zelf maar opzoeken. daar kan ik nog wel mee leven, maar na onze reactie dat we het nog niet hèlemaal begrepen zei hij duidelijk geïrriteerd dat we dat onderhand (na twee colleges) wel moesten weten en direct antwoord moesten kunnen geven en hij ging verder met het college...

Ik vind dat niet echt normaal f wel?

Kun je niet in gesprek gaan met de beste man, alleen? Misschien heeft hij ht niet in de gate. Anders kun je altijd nog naar iemand anders stappen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:36

Ik heb hem zelf al een keer aangesproken inderdaad, maar kreeg toen de reactie dat wij nu eenmaal deeltijders zijn dus er is minder tijd voor ons in een college... Wat ik wel begrijp maar dan hoeft hij wat mij betreft nog niet geïrriteerd te raken, is overigens ook niet de eerste keer...

Ik ga hem in ieder geval alvast een mail sturen met mijn bedenkingen, heb komende week geen college van hem, hoop dat ik daar een fatsoenlijke reactie op krijg...

Bedankt voor je tip!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:40

spottedponie schreef:
Ik heb hem zelf al een keer aangesproken inderdaad, maar kreeg toen de reactie dat wij nu eenmaal deeltijders zijn dus er is minder tijd voor ons in een college... Wat ik wel begrijp maar dan hoeft hij wat mij betreft nog niet geïrriteerd te raken, is overigens ook niet de eerste keer...

Ik ga hem in ieder geval alvast een mail sturen met mijn bedenkingen, heb komende week geen college van hem, hoop dat ik daar een fatsoenlijke reactie op krijg...

Bedankt voor je tip!

Ik zou dan in de mail zeggen dat je een aantal zaken niet begrijpt en of er een moment is dat hij deze toe kan lichten.

Ik studeer ook deeltijd, maar ik mag gewoon mijn vragen stellen en als ik even niet meer weet wat ik moet doen, kan ik zelfs de docent mailen. Nou doe ik wel iets vrij anders dan regulier en mogen wij de docenten bij de voornaam noemen, maartoch..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:00

Ja dat ga ik doen :) t is gewoon vervelend want het is gelijk het moeilijkste vak wat we hebben, en telt ook het zwaarst mee...

We mogen docenten ook bij voornaam noemen, en worden bij andere docenten ook keurig behandeld, maar hij blijftons een beetje afdoen als domme studenten...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:09

spottedponie schreef:
Ja dat ga ik doen :) t is gewoon vervelend want het is gelijk het moeilijkste vak wat we hebben, en telt ook het zwaarst mee...

We mogen docenten ook bij voornaam noemen, en worden bij andere docenten ook keurig behandeld, maar hij blijftons een beetje afdoen als domme studenten...

Gewoon je mond op een beschaafde manier opentrekken. Is het an sich al een beetje een stijve man die denkt dat hij de regeltjes mag bepalen, of valt dat wel weer mee?

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:48

Fijn, ik moet deze maand nog 3x naar Eindhoven voor interviews, wat mij per keer 40 euro gaat kosten + 2 uur reistijd zonder vertragingen :\ Dat betekend alleen al 120 euro aan reiskosten voor interviews en daar bovenop komt nog een ritje naar Limburg met de auto en alle overige reiskosten van deze maand.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:14

Wow, kun je die interviews dan niet met iemand dichter in de buurt doen?
Morgen lekker stage, echt zin in, mag al mn eerste les geven!
En vrijdag vrij ^.^

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:27

Wat een geluk. Super hard gerend om mijn trein te halen om naar stage te gaan rijdt ie niet door een aanrijding...

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:47

Buh.ik zit met een Engels artikel voor mijn neus wat ik moet uitspitten maar kom er gewoon niet doorheen. Ik raak ook steeds afgeleid dat werkt ook niet echt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:48

Ik zit volledig in de kreukels en met krukken bij een werkcollege en kan me echt nergens op focussen :')