[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjeee

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:54

Oh oh oh wat ben ik onwijs blij met mn rijbewijs! Eerst even met de grote automaat van papa onderweg gegaan, en echt perfect geparkeerd! Vervolgens met die mega auto de parkeergarage in, altijd al willen doen op dat knopje drukken :D vervolgens mama dr auto gepakt en papa naar zn motorrijles gebracht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:55

Ik meld me! Morgen om 15.50 examen en ik ben zo zenuwachtig. Lessen gaan echt super. Maar ben zo bang dat ik door faalangst alles ga verpesten :(

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:28

Net mijn ttt gehad. Ik heb vreselijk slecht gereden. Ik was er totaal niet bij met mn hoofd en was ontzettend misselijk. De ene keer plande ik heel goed vooruit en de andere keer totaal niet. Maar desondanks heb ik wel mijn bijzondere manoeuvres gehaald! Dus ben toch best blij. Volgende rijles gaan we pas plannen als ik weer helemaal beter ben, verwacht dat t dan gewoon net zo goed gaat als normaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:31

Gefeliciteerd! Ik heb geen ttt gehad. Ben na 25 lessen gewisseld van rijschool.

Dus moet alles in 1 x goed doen vanmiddag :o Enigste waar ik tegen op zie is invoegen op snelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:44

Succes!

Invoegen belangrijk dat je echt al op temp bent. Met 90 invoegen als de rest 120/130 rijdt wil niet goed en dan maak je fouten.

Dus echt al zorgen dat je optijd klaar bent en op die invoegstrook al richting de 120 zit. Ik weet niet waar je eventueel de snelweg op zou moeten maar in veel gevallen kan je het al goed overzien als je aankomt rijden. Dan is het een kwestie van goed in de spiegels en over je schouder kijken, knipperlicht aan erop.

Ik heb nog nooit meegmaakt dat dat mislukte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:54

Yvank_ schreef:
Succes!

Invoegen belangrijk dat je echt al op temp bent. Met 90 invoegen als de rest 120/130 rijdt wil niet goed en dan maak je fouten.

Dus echt al zorgen dat je optijd klaar bent en op die invoegstrook al richting de 120 zit. Ik weet niet waar je eventueel de snelweg op zou moeten maar in veel gevallen kan je het al goed overzien als je aankomt rijden. Dan is het een kwestie van goed in de spiegels en over je schouder kijken, knipperlicht aan erop.

Ik heb nog nooit meegmaakt dat dat mislukte :D

Ik zou bij omgeving Hoogeveen de snelweg op moeten. Maar bij de vorige rijschool is het mij nooit goed uitgelegd. Waardoor ik nu nog steeds zenuwachtig ben met invoegen. Bij de nieuwe rijschool is mij alles duidelijk uitgelegd en daarnaast mocht ik 1 uur lang in en uitvoegen. En het gaat ook gewoon telkens goed.

Maar met 90 invoegen kan wel handig zijn, als je vrachtwagens voor je hebt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:01

love_western schreef:
Ik zou bij omgeving Hoogeveen de snelweg op moeten. Maar bij de vorige rijschool is het mij nooit goed uitgelegd. Waardoor ik nu nog steeds zenuwachtig ben met invoegen. Bij de nieuwe rijschool is mij alles duidelijk uitgelegd en daarnaast mocht ik 1 uur lang in en uitvoegen. En het gaat ook gewoon telkens goed.

Maar met 90 invoegen kan wel handig zijn, als je vrachtwagens voor je hebt :')

Oh hoogeveen is wel te doen!

Dat laatste doe dat maar niet op je examen :') tenzij de sitiatie niet anders kan, maar ze zien graag dat je zo uitkomt dat je omdat jij harder rijdt, makkelijk voor die vrachtwagen in kan voegen.

Als er een hele lange rij rijdt is het anders wat maar ga niet afwachten en achter een vrachtwagen kruipen.

Ik voeg alleen met 90 in als ik met de trailer rijdt :Y) , maar dan is mijn combinatie wel zo dusdanig dat mensen me er wel tussen laten :P

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:57

Mijn TTT is binnen! :)

Het ging echt supergoed, en ik heb zelfs nog een complimentje gehad over het parkeren!

Hij zei: 'Je hoort vaak dat vrouwen niet kunnen parkeren, nou jij hebt nu wel het tegendeel bewezen!' Hahaha :)

Nu op naar mijn praktijk op 7 juli :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:59

Gefeliciteerd Iedereen !!
TTT is best makkelijk te halen geloof ik haha

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:03

Weer gezakt!!!!! Ken me zenuwen niet onder bedwang houden

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:05

Ojee mischien faalangst examen wat ?
Wat ging er mis

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:05

Aaahh wat jammer zeg -O-

Ik was ook echt superzenuwachtig, ik wist van tevoren mijn eigen naam niet eens meer :o

AfricanLady, dat idee had ik inderdaad ook :j
Was wel blij want van tevoren ging het rijden naar het CBR ook heel goed, dus ik had er wel vertrouwen in, dat scheelt :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:09

Ik heb mijn ttt hele tijd met zenuwen gereden :(
Maar wel mijn vrijstelling behaald maar maakte echt domme fouten omdat ik niet helder meer kon nadenken

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:17

Had ik ook ik zag maar 1 ding op de weg en dat was rechtuit... whaha ik schreef me geboorte datum inplaats vandaag haha en zenuwen kwamen los toen klaar was haha.... en volgende x faalangst doen

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:18

Ik ga denk ik plantival halen voor mijn examen dat werkt rustgevend.
Wil me volledig kunnen concentreren dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:38

Ik ben ook gezakt. Door de zenuwen zag ik vanalles over het hoofd :(

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:51

love_western schreef:

Dat heb ik ook en vragen ze dingen weet ik niet meer hahaha..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:52

Verschrikkelijk he die zenuwen! Eerstvolgende keer gewoon tegen niemand zeggen dat je gaat afrijden.

Heb dinsdag ook afgereden, gelukkig wel in een keer geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:56

Faalangst examen echt hoor! Dat is de gouden tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:59

moonforever schreef:
love_western schreef:

Dat heb ik ook en vragen ze dingen weet ik niet meer hahaha..

Ik wist maar 2 dingen die ik fout heb gedaan :') bij de rest had ik echt van waar hebben jullie het over.

Maakt faalangst examen zoveel verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:00

Poeltje schreef:
Verschrikkelijk he die zenuwen! Eerstvolgende keer gewoon tegen niemand zeggen dat je gaat afrijden.

Heb dinsdag ook afgereden, gelukkig wel in een keer geslaagd.

Ik had het alleen tegen familie gezegd. Voor de rest weet niemand het. Zet ook niks op fb :')

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:20

Ik kijk zo af en toe ook in dit topic en heb vandaag praktijk gehad, ook gezakt helaas (net als volgens mij helft van de groep maar dat ter zijden) Gezakt op het niet zien van een bord waardoor ik een fout beging op een voorrangskruising, heel stom -.-' ergste is nog dat ik geslaagd was als t niet was gebeurd grrrr...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:01

Ja met faalangst, doen ze rustiger aan, en nemen ze de tijd.. vanwege ik het heel erg heb ik dat makkeijker, ;) bedoeling ik zie gewoon niks meer op de weg ik weet niks meer enzo...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 06:52

Het voordeel van een faalangst examen is vooral het gesprekje vooraf waar ze even dieper ingaan op je zenuwen en waar je nou eigenlijk zo bang voor bent, daarin proberen ze je te laten ontspannen zodat je met een goed gevoel vertrekt.
Onderweg heb je dan meer tijd zodat je evt iets over zou kunnen doen en je hebt de mogelijkheid voor een time-out als het echt niet meer gaat van de zenuwen. Je kan de auto dan even op een veilige plek stil zetten en even tot rust komen.
Beoordelingscriteria zijn overigens niet anders dan een regulier examen alleen de manier van afnemen wijkt iets af.
Het neigt IMO een beetje naar een bnor examen (staatsexamen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:25

Dat faalangst examen kennen wij in België helemaal niet. Ik vind het eigenlijk ook een beetje raar.
Iedereen is zenuwachtig voor dat examen. En als die zenuwachtigheid zodanig in de weg staat van je rijgedrag dat je dus inderdaad (gevaarlijke) fouten gaat maken, dan vind ik het eigenlijk logisch dat je nog niet alleen op de openbare weg hoort. Want stel je voor dat je naar een sollicitatiegesprek moet rijden, dan voel ik namelijk dezelfde kriebels in mijn buik, stel je voor dat ik dan een stopbord mis gewoon uit nervositeit.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet helemaal op tegen. Op zich snap ik de voordelen ervan ook wel, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "we're all in this together". :D