Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:52

@Kaisa: Daar wil ik wel antwoord op geven hoor! Ik vergelijk mezelf met online concurrenten, zowel de kleine als de grote namen en zowel in Nederland als over de grens. Overigens hou ik bepaalde producten in de gaten, niet perse een andere ondernemer. Dit omdat er praktisch geen webshops zijn die hetzelfde assortiment hebben als ik, dus voor het ene product moet ik bij de ene kijken en voor het andere product bij de ander. Wij werken met adviesprijzen en de meeste webshops zitten daar onder (ondanks dat dat niet mag). Ik weiger dat te doen, waardoor ik met veel producten al in de middenmoot tot hogere prijsklasse zit in vergelijking tot andere webshops. Als ik daarbij nog eens 35% op mijn prijzen moet gaan doen en de verzendkosten van de leverancier in mijn prijs op moet nemen, kan ik gelijk de shop wel sluiten... Als ik het kon vragen, dan had ik het gedaan! Zoiets zou ik nu alleen nog kunnen doen met producten die ik bijv. zelf zou importen en uitsluitend bij mij te krijgen zijn.

Edit: Overigens heb ik eind vorig jaar voor het laatst een grote ronde producten gecheckt en toevallig laatst dan dat artikel waar ik het eerder over had. Ik zal komende maand weer eens gaan kijken en vergelijken, want de kans is groot dat er wel weer wat qua prijzen is veranderd en dan zal ik jou berekening er ook eens bij pakken. Ben benieuwd hoe ver ik in de richting kom...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:51

Als ik het zo lees heb jij dus een heel uniek aanbod voor je klanten, iets waar jij je al mee onderscheid van andere bedrijven. Uniek concept = selling point.

Daarnaast geef je aan dat je verzendkosten vanuit de leverancier niet bij jou kostprijs inberekend zitten. De vraag die dan mij mijn omhoog komt: maak je dan wel winst met de verkoop van je producten? Het lijkt mij niet de bedoeling dat je bedrijf verlies draait. Ik zeg absoluut niet dat je gelijk prijzen moet aanpassen maar met zo'n berekening kan je wel makkelijk zien wat je nu daadwerkelijk zo'n product jou kost.

Betreft je verzendkosten van de leverancier, prima als jij deze nu niet door rekent naar je klant maar IMO is het wel belangrijk om te zien wat zo'n product nu eigenlijk kost.
Even een simpel rekensommetje met de volgende producten en fictieve bedragen:
A: kost bij de leverancier € 5,00 - bestel aantal 50x - totaal € 250
B: kost bij de leverancier € 7,50 - bestel aantal 100x - totaal € 750
Verzendkosten bestelling via koerier € 100,00.

Deze hele bestelling heeft jou nu dus € 1100 gekost. Percentage gewijs gaat 75% van de verzendkosten naar product B en 25% naar product A. De daadwerkelijk kostprijs per product bij je leverancier wordt dan eigenlijk:
A: €275 voor 50 producten = € 5,50
B: €825 voor 100 producten = € 8,25

Volg je mij? Rekenen is niet mijn sterkste vak en ik merk dat ik vaak een aparte manier van rekenen heb... haha!

Ook wil ik eventjes toevoegen dat ik het zelf met mijn eigen bedrijf ook heel lastig vind om bepaalde prijzen te vragen, leer nog steeds om zakelijker te zijn. Vaak als ik totaal prijzen van reportages of design werk zie denk ik ook nog met enige regelmaat 'poeh, da's een flinke rekening'. Maar dan denk ik als consument en niet als ondernemer. Daarna komt gelijk de ondernemer in mij naar boven met de reacite 'damn right dat dit de prijs is, steek er genoeg tijd en kennis in'. Het is zeker lastig om er een balans er in te vinden....

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:02

Wow, ben er een paar uur niet en jullie kletsen meteen 6 pagina's vol!!!!!!!!!!!!!!!
Uhh, is het waard om het terug te lezen? Want eigenlijk heb ik er geen tijd voor :o

Zie hierboven wel een hele mooie post over prijs berekening, maar ja, heb er voor volgende week donderdag gewoon echt geen tijd voor...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:07

Ja, is wel interessant om terug te lezen! :-)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:20

En amusant ook! Afbeelding

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:21

:')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:22

Ier schreef:
:')

Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:57

Kaisa schreef:
Als ik het zo lees heb jij dus een heel uniek aanbod voor je klanten, iets waar jij je al mee onderscheid van andere bedrijven. Uniek concept = selling point.

Daarnaast geef je aan dat je verzendkosten vanuit de leverancier niet bij jou kostprijs inberekend zitten. De vraag die dan mij mijn omhoog komt: maak je dan wel winst met de verkoop van je producten? Het lijkt mij niet de bedoeling dat je bedrijf verlies draait. Ik zeg absoluut niet dat je gelijk prijzen moet aanpassen maar met zo'n berekening kan je wel makkelijk zien wat je nu daadwerkelijk zo'n product jou kost.

Betreft je verzendkosten van de leverancier, prima als jij deze nu niet door rekent naar je klant maar IMO is het wel belangrijk om te zien wat zo'n product nu eigenlijk kost.
Even een simpel rekensommetje met de volgende producten en fictieve bedragen:
A: kost bij de leverancier € 5,00 - bestel aantal 50x - totaal € 250
B: kost bij de leverancier € 7,50 - bestel aantal 100x - totaal € 750
Verzendkosten bestelling via koerier € 100,00.

Deze hele bestelling heeft jou nu dus € 1100 gekost. Percentage gewijs gaat 75% van de verzendkosten naar product B en 25% naar product A. De daadwerkelijk kostprijs per product bij je leverancier wordt dan eigenlijk:
A: €275 voor 50 producten = € 5,50
B: €825 voor 100 producten = € 8,25

Volg je mij? Rekenen is niet mijn sterkste vak en ik merk dat ik vaak een aparte manier van rekenen heb... haha!

Ook wil ik eventjes toevoegen dat ik het zelf met mijn eigen bedrijf ook heel lastig vind om bepaalde prijzen te vragen, leer nog steeds om zakelijker te zijn. Vaak als ik totaal prijzen van reportages of design werk zie denk ik ook nog met enige regelmaat 'poeh, da's een flinke rekening'. Maar dan denk ik als consument en niet als ondernemer. Daarna komt gelijk de ondernemer in mij naar boven met de reacite 'damn right dat dit de prijs is, steek er genoeg tijd en kennis in'. Het is zeker lastig om er een balans er in te vinden....

Ik snap wat je bedoelt :D Wat soms ook lastig is, is dat sommige leveranciers die vaste verkoopprijzen hanteren, zelf al hun prijs op het artikelkaartje drukken. Dan kan je het al niet maken om je prijzen omhoog te gooien, omdat de klant dan ziet dat er een totaal andere (lagere) prijs op zijn artikel staat. Maar goed, ik ga n.a.v. jouw verhaal gewoon mijn prijzen nogmaals bekijken. Kan nooit kwaad! Ik moet van de week toch aan de slag met het invoeren van mijn producten in het nieuwe boekhoudsysteem, dan kan ik dat mooi combineren ;)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:03

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:27

@ Joyce: neem aan dat het dan gaat om leveranciers binnen Nederland (of het Euro gebied). Al zou een leverancier uit bijvoorbeeld Portugal wel prijzen aan kunnen bieden in Euro's maar hebben zij een hele andere markt dan wij hier in Nederland hebben qua prijzen. Dan zou het niet fair zijn om die richtprijzen te volgen...
Als leveranciers al een gedrukte verkoopprijs met hun producten meeleveren zou ik na gaan of het dan wel verstandig is om dat product in de winkel aan te bieden. Ik zie er namelijk niks in om producten te verkopen met 5%-10% hogere prijzen dan mijn inkoop prijzen. Het moet uiteindelijk rendabel blijven.
Maar ja, dat ben ik en ik heb geen verstand van jou winkel. :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:12

foxy80 schreef:

Edit: Hij pakt de smiley niet meer, maar het was 1 van de 100 stuiterende die je geplaatst had :Y)

Zo voel ik me ook :D

Bestelling binnen gehad vandaag :))
Net helemaal uitgepakt, leukleuk! Alleen 1 ding piept niet zoals het zou moeten, dus gelijk een mail de deur uit gedaan, die ga ik echt niet verkopen als piepding..

Prijs discussie gelezen, wel interessant! Maar wij houden gewoon adviesprijzen aan, dus kan me verder nergens mee bemoeien.
Wel dat de prijzen van sommige artikelen echt een hoge advies prijs hebben, marges van soms wel 60 % !! Dat zijn wel uitschieters, maar ze zitten ertussen, echt niet normaal. En dan nog is het niet duur :=

En.. Wij hebben ander pakketje ook binnen gehad vandaag, nalevering (ja zelfde dag dus waarom niet in 1 keer snap ik ook niet :roll: )

Alleen... Wij hadden hem niet...
Op de track en trace stond: geleverd aan .... v dijk.
Uhm, wij kennen geen van dijk, heten de buren zo? (Wij wonen hier net 3 maanden :+ ) Dus vriendin naar buiten gegaan, half 10 in de avond :') op jacht naar pakketje.. Geen brief in de brievenbus, niets :n
Uiteindelijk gevonden, maar niet bij vdijk.. Raar toch? Mag dat wel, dat de bezorger zo zijn pakketje afleverd? Wij maken er iig wel werk van, dit kan zo echt niet!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:29

Nee mag niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:32

Eurgh, hier autoproblemen. Trillend stuur! Morgen naar de garage...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:48

Zo, hier nog snel even een offerte de deur uit gedaan.
Mailbox even leegmaken voor morgenvroeg, kan ik weer fris beginnen.

Prijzen is altijd moeilijk. Ik bekijk welke tijd ik kwijt ben met het product, dat vertaal ik naar geld en dat zet ik bij alle kosten die ik aan het product heb (inkoop, verzendkosten 2x, btw).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:07

Allemaal stuiterballetjes vandaag. Wendy ook al. Leuk he, uitpakken, het is net sinterklaas haha.

Foxy o o, dat worden ineens hele andere smilies.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:59

Als het echt zo interessant was, dan zal ik volgende week vanaf pagina 80 terug lezen! Nu eerst aan de slag met het afwerken van de klus van gisteren, zodat ik morgen met frisse moed het drukke weekend in kan!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:50

Ik heb mijn eerste facebook like/deel/win acties opgezet vandaag, alleen hoe kan ik nu zien wie het bericht allemaal gedeeld hebben? En heel veel mensen liken alleen het bericht en niet de pagina....ligt dat aan mijn bericht..of?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:54

Er komt zo'n icoontje bij te staan, als je daarop klikt kun je zien wie 'm heeft gedeeld. Soort van notepad'je komt er rechts bij te staan. :)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:07

Pfoei nadat ik de collectie een beetje heb uitgezocht wat ik wil hebben nu alles weer specificeren in kleuren.
Dat is nog lastiger zeg, heb het gevoel dat wat ik ook kies er altijd iemand het net andersom zal willen hebben. Heb ik een L in oranje en een M in zwart zal je zien dat er iemand een M in oranje wilt hebben.

Hoe doen de mensen dat hier met een fysieke winkel of eigen webshop voorraad?
Gewoon gokken maar?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:10

Het blijft inderdaad voor een deel natte vinger werk.. Bovendien kies ik er persoonlijk liever voor om een hele reeks te hebben, dan van elke kleur 1 maat.. Gewoon de 'beste' kleur uitkiezen en daarvan dan alle courante maten nemen, dan kan je nog altijd uitzonderingen bestellen maar zet je er minder toe aan, vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:13

Dat is altijd, wat je ook kiest..mensen willen altijd net iets anders :P
Totdat je dat andere hebt liggen, dan wil ineens geen hond het meer hebben blijkbaar :=

Ik ga mee met mallootje :j

Ik zal ook eens wat motorkleding op Marktplaats zetten, voorjaar komt toch een keertje :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:30

Ier schreef:
Er komt zo'n icoontje bij te staan, als je daarop klikt kun je zien wie 'm heeft gedeeld. Soort van notepad'je komt er rechts bij te staan. :)

Mmmm...daar staan ze dus niet allemaal tussen, RAAR!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:32

Nee, daar staan normaal enkel de shares in van personen met wie je bevriend bent via je persoonlijke pagina. Ik hou dus gewoon de nieuwe likes op de pagina bij en hoop dan dat ze ook gedeeld hebben ;)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:37

Oh, da's ook raar. Wist ik niet. :)
Ik dacht dat als ik like deed + deelde, dat ik dan wél alle delers kon zien. Zag pas op Facebook ook een actie van een fotograaf - daar bleek dat iemand niet gedeeld had, maar wel had gewonnen. Dáár hadden de andere mensen commentaar op geleverd... Dus wellicht kun je is kijken wat 't doet als je een nieuw Facebook account aanmaakt, op een ander e-mailadres & dan je eigen pagina liked. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:40

Mallootje schreef:
Nee, daar staan normaal enkel de shares in van personen met wie je bevriend bent via je persoonlijke pagina. Ik hou dus gewoon de nieuwe likes op de pagina bij en hoop dan dat ze ook gedeeld hebben ;)

Lekker omslachtig, haha. Sommige mensen lezen ook niet goed en liken alleen het bericht, maarja dat is dus fout.
Dus ik kan niet achterhalen of ze ook gedeeld hebben, jee...lastig zon actie!