Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:36

Ik heb een snel vraagje voor de bruidsfotografen hier: Als jullie een album afleveren bij het getrouwde stel (en het gaat dus niet per post, maar persoonlijk), blijven jullie dan als het stel het album bekijkt, of is het afgeven en kan het stel zelf lekker gaan kijken met zijn tweetjes?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:39

Yucca, ik kan alleen voor het stel spreken: ik zou het het liefst samen met een lekkere bak koffie, rustig willen doorkijken. Ik zou me wat ongemakkelijk voelen als de fotograaf erbij zou blijven.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:48

Ik lees hier al een poosje onzichtbaar mee met jullie en ik wil even zeggen dat ik het zo tof vind om te lezen wat hier voor powervrouwen zitten! :wave: Ik zit zelf nog in de fase van brainstormen en wat hersenspinsels op papier schrijven. Het is echt heel pril allemaal en toekomstmuziek. Eigenlijk is alleen het ruwe concept in mijn hoofd geboren. Ik ben er nu nog niet klaar voor en misschien blijft het wel bij dromen, maar het lijkt me wel heel leuk om te leren van jullie en mee te lezen. :j

Ik heb meteen een paar vragen voor de mensen die een dienst aanbieden. Hoe heb je je uurtarief berekend? Heb je veel moeten kopen en bestellen voordat je van start kon gaan? Heb je een startkapitaal nodig gehad? Hoelang duurde het voor je bedrijf echt van de grond kwam? En waar en hoe ben je begonnen nadat je in je hoofd of op papier een 'plan de campagne' hebt gemaakt? Wat was de eerste stap?
Laatst bijgewerkt door Steentje op 02-10-12 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:49

Remy schreef:
Yucca, ik kan alleen voor het stel spreken: ik zou het het liefst samen met een lekkere bak koffie, rustig willen doorkijken. Ik zou me wat ongemakkelijk voelen als de fotograaf erbij zou blijven.

Nou, dat is eigenlijk nog een beter antwoord :j !

Lowara

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:00

Hebben er meer mensen ervaring dat de belastingdienst bij je op bezoek komt om vragen te beantwoorden?
Wij hebben gisteren eentje op bezoek gehad omdat we met verschillende onduidelijkheden zaten, en ze had echt de tijd voor ons genomen.
Vond dat best netjes :j

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:02

Dat heb ik nooit gehad! Zou er ook beetje zenuwachtig van worden :=

Edit: oh wacht ik lees het verkeerd, zij gingen vragen van jou beantwoorden? Dacht andersom :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:04

Steentje schreef:
Ik lees hier al een poosje onzichtbaar mee met jullie en ik wil even zeggen dat ik het zo tof vind om te lezen wat hier voor powervrouwen zitten! :wave: Ik zit zelf nog in de fase van brainstormen en wat hersenspinsels op papier schrijven. Het is echt heel pril allemaal en toekomstmuziek. Eigenlijk is alleen het ruwe concept in mijn hoofd geboren. Ik ben er nu nog niet klaar voor en misschien blijft het wel bij dromen, maar het lijkt me wel heel leuk om te leren van jullie en mee te lezen. :j

Ik heb meteen een paar vragen voor de mensen die een dienst aanbieden. Hoe heb je je uurtarief berekend? Heb je veel moeten kopen en bestellen voordat je van start kon gaan? Heb je een startkapitaal nodig gehad? Hoelang duurde het voor je bedrijf echt van de grond kwam? En waar en hoe ben je begonnen nadat je in je hoofd of op papier een 'plan de campagne' hebt gemaakt? Wat was de eerste stap?

Uurtarief: gezocht naar vergelijkbare diensten en op basis daarvan een eigen prijs bepaald.
Kopen: doe ik pas na 1 januari want dan begin ik pas en kan ik btw aftrekken.
Startkapitaal: ik heb een potje gespaard waarvan ik de eerste inkopen kan doen. Durf het geen startkapitaal te noemen want zoveel is het niet :')
Van de grond: geen idee... moet nog beginnen, maar doe wel al proefsessies en dat loopt als een jekko.
plan de campagne: http://bookboon.com/nl en dan zoeken naar ondernemen voor beginners
Eerste stap: website en marketingplan

Ik ben bij de Belastingdienst geweest voor een startersgesprek. Het is een dienst die ze aanbieden en je kan daar zelf voor bellen. En dat komen ze dus ook bij je thuis doen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:20

Steentje schreef:

Mijn uurtarief heb ik o.a. gekozen op basis van wat mijn oude werkgever voor mij vroeg aan opdrachtgevers. Ook heb ik overlegd met oud-studiegenoten. Ik merk wel dat een uurtarief trouwens niet heel vaak vast staat. Vaak moet je per opdrachtgever nog weer onderhandelen en afwegen. Bij de ene opdrachtgever kan ik meer vragen dan bij de andere, al probeer ik dat zo gelijk mogelijk te houden.

Omdat ik een dienst lever had ik niet heel veel nodig om mee van start te gaan. Computer, tekenspullen ect. heb/had ik gewoon allemaal. Investeren moest ik in de website, promotiemateriaal (vistiekaartjes/portfolio), ect. Ik merk dat ik nu na twee jaar pas kan zeggen dat zaken gaan lopen, maar heel veel dingen zijn nog steeds 'nieuw' voor me, je zit nog heel vaak met vragen bijvoorbeeld. Ook nu na twee jaar wordt pas meer duidelijk welke richting ik echt op wil, het is goed om dat in de loop van de tijd te ontdekken. Dat kan in mijn inziens ook niet helemaal vanaf het begin af aan vast staan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:42

Floortje88 schreef:
Dat heb ik nooit gehad! Zou er ook beetje zenuwachtig van worden :=

Edit: oh wacht ik lees het verkeerd, zij gingen vragen van jou beantwoorden? Dacht andersom :')

Nee, inderdaad juist andersom :')
Startersgesprek hebben we in februari gehad, toen was ze ook aan huis gekomen, dit keer dus extra gekomen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:44

Lindy1982 schreef:
Volgens mij zie je ook niet wat er is / was net de website er komt alleen een rode waarschuwings tekst

Lekker suggestief dus. Geen enkele consument die die site gebruikt, die de politie gaat bellen om te achterhalen wat de preciese klacht is (en trouwens, dat mag de politie zelfs helemaal niet zeggen).
Ik weet zelf niets eens wie of wat voor melding er nog openstaat!!!
En actie ondernemen: WAAR? Ik kan moeilijk klacht neerleggen bij de politie wegens smaad of zo... -O-

Mellis, nog niet aan een stel leuke waakhonden gedacht? Dat blijkt nog altijd het effectiefste afschrikmiddel. Want zelfs al heb je die gozer op tape, dan doet de politie nog niks drastisch hoor.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:02

@ Foxy, tja we hebben een hond en wil ook wel flink blaffen, maar die heeft het denk ik niet gehoord? Ze is in ieder geval niet aangeslagen (of misschien wel maar waren we niet thuis?). Nu zit zij wel in huis en staat de vrachtwagen niet in haar zicht en zo'n 200 meter verder. Ze zou het moeten kunnen horen, maar of ze heeft het niet gehoord of ze vond het niet de moeite.

Sterker nog als we het filmen en als bewijs aandragen bij de politie kunnen ze zeggen 'je hebt geen toestemming om die persoon te filmen', dus het is geen bewijs want ze kunnen het dan zelfs nog tegen je gaan gebruiken. Maar gezien de vrachtwagen op eigen (gesloten) terrein staat, mogen we volgens mij wel ons eigen terrein filmen en opnemen (nog even checken).

We hebben best wel een groot terrein en voor mijn eigen veiligheid heb ik toch liever de hond in huis dan op het terrein.

Edit: even opgezocht, filmen van eigen terrein is toegestaan, mits vermeld bij de ingang. Aan het huis hangen al bordjes 'videobewaking' maar aan de ingang van het terrein nog niet. Daar dus ook nog een bordje hangen (en met een beetje geluk is dat al voldoende) en dan mogen we 'legaal' ongewenst bezoek filmen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:24

Balen zeg dat ze dat lef hebben, dat is toch zonde...!

Je mag inderdaad gewoon filmen, zolang het maar privé-terrein is en met een bordje. Je mag dan eigenlijk ook geen (stukken) openbare ruimte in beeld krijgen.

Weet wel dat bij mijn vorige baas een camera hing om het terrein + parkeerplaats te overzien, en daarop was ook duidelijk de toegangspoort en de openbare weg daar naartoe te zien. Officieel mocht dat dus niet, maar elke keer als er gedonder was geweest bij andere panden aan die straat, stond de politie wel meteen bij ons op de stoep in de hoop dat wij beelden hadden van wat er die nacht was gebeurd :P

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:52

Als het onvermijdelijk is mag je wel de stoep meefilmen, maar niet gebruiken ten laste van een incident, tenzij het overduidelijk is dat het erbij hoort. Maar de vrachtwagen staat 100% op eigen terrein en de camera filmt dan ook enkel het eigen terrein, de stoep is bijna 50 meter verder. Ben al aan het rondkijken voor een goede camera, dus vanavond even bestellen. En dan eens kijken of we de boef kunnen vangen
:Y)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:16

eigenlijk belachelijk dat je zoveel kosten moet maken voor zo een hufter

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:28

Zou ik me hier ook mogen melden?

Ben bezig met het opzetten van een winkel in motorkleding en 2ehands kleding in/verkoop
Al gesprek gehad met de boekhouder en 1 mogelijke leverancier.
Het is de bedoeling om het eerst parttime te doen (2 avonden + 1 weekenddag) naast mn huidige werk
De andere dagen is het wel open maar is mijn vriend het aanspreekpunt

Nu kvk regelen en nog zoveel meer dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.

Winkel komt boven de (motor) werkplaats van mijn vriend dus dat moet nog verbouwd worden.
Rekken hebben we gisteren gekocht (koopje met wat laswerk) en 1 paspop voor wat show.

Ga vanavond eens uitgebreid zoeken in de topics want ik zie dat er meerdere pas begonnen zijn/ nog aan het starten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:30

Duplo: klinkt leuk!

Ik heb hier nog mooie (motor) kleding liggen dus geef maar een gil als je van start gaat en er mogelijkheid is om daar wat mee te doen :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:48

Yucca schreef:
Ik heb een snel vraagje voor de bruidsfotografen hier: Als jullie een album afleveren bij het getrouwde stel (en het gaat dus niet per post, maar persoonlijk), blijven jullie dan als het stel het album bekijkt, of is het afgeven en kan het stel zelf lekker gaan kijken met zijn tweetjes?

Bij mij ligt het aan het bruidspaar. Heb ik er een leuke band mee, dan doe ik het wel, is de band altijd al iets gereserveerde geweest, dan niet. Vind het vaak ook afhankelijk van de situatie bij afgeven, vragen ze je binnen, bieden ze koffie aan, gaan ze meteen kijken, dat ligt er allemaal aan hoe het loopt, maar ik vind het geen 'moet' hoewel ik het wel leuker vindt.
Pas nog een bruidspaar gehad die meteen de ouders ook uitnodigde (ze hadden net zelf het album uit toen de ouders binnenkwamen) en toen ook snapte waarom dat ik het zo leuk vind om samen met hen het boek door te bladeren, omdat zij nu de reactie van hun ouders meteen zag.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:51

@Mellis86, gebeurd het op vaste dagen? Geen fijn gevoel dat er mensen zijn die zelfs op je eigen terrein niet van je spullen af kunnen blijven, en inderdaad, een dop met slot slopen ze eraf en dan heb je naast dat je je brandstof kwijt bent ook nog schade..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:41

Bij mij boeken ze gelukkig bijna nooit een trouwboek heb het 1 keer moeten maken

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:57

Bij mij kunnen stellen alleen een reportage laten maken in combinatie met een album. Dat is mijn gekozen werkwijze, dus tja dan breng je albums weg :). Vroeg me dit opeens af, tot nog toe heb ik er steeds bij gezeten maar opeens dacht ik; 'hoe zouden andere dat doen?'.

Het verhaal van de brandstof is toch te gek voor woorden, jeetje! Je zou bijna iedere avond een grote zak zand voor de tankdop zetten zodat ze er niet bij kunnen!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:16

Ik zou denk ik kijken naar de mensen, misschien kan je het bij de boeking al vragen, dan voelt men zich nog niet verplicht en durft men denk ik wel eerlijk te zeggen of ze je er bij willen hebben of graag samen de eerste keer willen kijken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:21

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:25

Wat een onwijs leuke pony zeg!!! Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:45

Wat een plaatje, Lindy! :j
Daar gaat je dochtertje vast heel veel plezier aan beleven!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:53

Vinden jullie trouwens dat het ontwerp van een visitekaartje heel clean en strak moet zijn? Of mag het voor jullie ook speels en informeel zijn en met een persoonlijk en creatief tintje? Ik hou namelijk van kaartjes die je echt onthoudt en waar een stukje creativiteit in is gelegd. Maar of dat ook professioneel is? Ik ken namelijk iemand die op elk visitekaartje een persoonlijke en handgeschreven quote schreef. Ik vond het concept heel leuk, maar diegene kreeg ook de kritiek dat het 'afgeraffeld' over kwam. Alsof je iets bent vergeten te drukken en het er nu maar op krabbelt met de hand. :=

Alhoewel, dat zal natuurlijk ook afhangen van wat je wil uitstralen met je bedrijf en wat de doelgroep is.. Toch?
Laatst bijgewerkt door Steentje op 02-10-12 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt