Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:48

Ik meld me hier ook maar even aan! Ben de trotse bezitster van Restaurante El Sombrero op het zonnige La Palma. We zijn sinds half september open, en het is niet eenvoudig! Iedere gast is tevreden en zien we steeds weer terugkeren. Maar, we hebben meer nodig. Dus ik ben enthousiast aan iedere vorm van publiciteit begonnen die ik kan verzinnen. De website is in de lucht, ik loop 3 keer per week overal rond met flyers om op autos te doen, we staan in de lokale restaurant gids, in een advertentie krantje, etc. Toch, hebben we meer mensen nodig om te komen. Zijn er hier wellicht tips? Ik ben om eerlijk te zijn geen held met internet, we zijn gelinkt met een aantal goede websites, wellicht zijn er mensen die hier meer van weten? Ik denk bijvoorbeeld aan internationale online restaurant gidsen, reisbureaus met restaurant lijsten, etc. Het vervelende is, ik kan ze niet vinden. Wellicht weten jullie wat?

Rinske

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:10

Paybas gefeliciteerd :D !

Femke, wat gaaf! Ik denk dat je iig hoog in Google moet eindigen, hebben jullie een website met metatags?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:19

Femke, meestal bezoek ik geen restaurants omdat ik ze gevonden heb op google eigenlijk. Ik denk dat zoiets echt via via moet komen. Misschien kan je een keer ipv flyers uit te delen op de weekmarkt op op een plein kleine hapjes uitdelen met een kortingsbon oid? Ik denk dat dat meer blijft hangen dan alleen een flyer.

Richt je je op toeristen of ook op de lokale bevolking?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:25

Ik ga met Yucca mee, ik zoek ook nooit restaurants op Google. Meestal hoor ik dingen via via, of ik lees iets in de krant, krijg een kortingsbon of een folder in de bus. Dat zijn de dingen die ik onthoud!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:26

Oh, ik doe dat juist wel, hahaha, voor de vakantie plannen :P .

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:28

Als ik op vakantie ga, vind ik het ook erg leuk om van tevoren te kijken wat er voor restaurantjes zitten. Handig ook als op de website een (voorbeeld) menu staat. Dan kun je de heel dure meteen voorbij lopen. :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:31

Ja zo doe ik het ook Jolanda _O- . Vooral ook omdat mijn vriend erg kieskeurig is qua eten := , die lust bijna niks := .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:39

Hahaha echt?! Als ik op vakantie ga, dan loop ik gewoon met mn vriend over de boulevard (of waar dan ook) en gaan we op al die menu's kijken of ze wat lekkers hebben, wat ook nog een beetje te betalen is ;) Maarja, wij zitten meestal op vrij toeristische plekken, daar schieten restaurants als paddenstoelen uit de grond. Kan me voorstellen dat als je naar een wat meer afgelegen plek gaat, of een bepaalde luxe of kaart zoekt, je wel van tevoren zoekt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:54

Wij gaan graag naar niet-toeristische plekken, zoals het noorden van Schotland afgelopen jaar. Daar heb je restaurants (vaak in hotels) in 2 categoriën: betaalbaar en héél duur. En over het algemeen niet echt op loopafstand vanaf een B&B. Wij zijn geen moeilijke eters maar er zit wel een grens aan wat ik wil betalen. ;)

Femke27: ik vermoed dat jullie veel concurrentie hebben. Wat is er uniek aan jullie restaurant? Hoe kun je opvallen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:08

Ik ben gelukkig geen moeilijke eter, daarom hoef ik van tevoren ook niet te weten waar ik kan gaan eten. Al is in het geval van jou Jolanda wel handig om vooraf al wat info in te winnen! Dan is internet inderdaad wel handig. Maar misschien is het in die situaties ook goed om contacten te hebben met de B&B, hotels en pensions die jullie kunnen aanbevelen/bonnen uitdelen/ect.

Ik ben de koude aquisitie in gesprongen. Ik heb zelf eigenlijk best een hekel aan bellen, maar nu moest het er echt maar eens van komen. Dus een lijst gemaakt van hoveniers hier uit de buurt en vragen of we een afspraak kunnen maken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen....

En ik moet zeggen, het valt best mee :D 6 bedrijven gebeld: 3 afspraken en 1 terugbellen...!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:26

Zo, dat klinkt goed Yucca!

Ik ben gister hondenkoekjes uit gaan delen in het bos, met een kortingsbon er aan. Dus elke voorbijganger met een hond heb ik aangesproken en gevraagd of ik ze een koekje voor de hond mocht geven. Ik vond het hartstikke spannend, zomaar wildvreemde mensen aanspreken (was bang dat mensen het gevoel kregen dat ik ze lastig viel op hun zondagmiddag, haha) maar de meeste reacties waren erg positief! Dus dat ga ik zeker vaker doen! Nu weer druk bezig om de webshop nog beter te maken, want laatst had ik aan de webbouwer gevraagd of hij de productfoto's wat groter kon maken, maar daardoor zijn veel foto's erg wazig geworden... Ik moet nu dus alle foto's nalopen en de meeste opnieuw uploaden.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:57

Joyce dat vind ik wel echt een toffe actie!!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:19

Ja, inderdaad een erg leuke actie! En je hebt meteen je doelgroep te pakken....en als je toch in het bos loopt!

Zo heb ik mijn vogelhuisjes: ik heb er een aantal in de auto liggen en als ik ergens een huis zie die ze aan het verbouwen/nieuwbouwen zet ik een vogelhuisje in de tuin, op een stok met mijn visitekaartje eraan.
Moet er wel nodig weer een paar in de auto leggen, ze zijn nu al een tijdje op!

Nu moet ik nog nadenken over een beurs waar ik sta. Het is een ondernemersbeurs waar 50 jonge ondernemers zich presenteren aan iedereen die die dag wil komen. Het is een leuke beurs die is opgezet voor jong en oud met workshops/seminars/dansvoorstellingen ect, voor andere ondernemers maar ook burgers.

En ik weet niet goed of ik voor de bruidsfotografie of tuin/landschapsontwerp moet gaan. Ik weet sowieso dat één andere onderneemster een stand heeft waarbij ze mensen tuinadvies geeft...dus omdat ook te doen is ook al zo wat!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:54

Je hebt leuke ideeen Yucca! Ik weet wat het is om belletjes te gaan doen (ben zelf makelaar) en geloof me, ik haal geen 3 afspraken uit 6 telefoontjes hoor ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:50

Over makelaars gesproken, daar moet ik ook nog mee aan de slag! Wil een soort kadobonnen maken die een makelaar kan meegeven aan zijn klanten met nieuwe woningen.

En die telefoontjes, mss denken de hoveniers wel dat ik wellicht ook klanten voor ze aan kan dragen. Al zal dat in de praktijk wel meevallen, haha!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:55

Echt een supertoffe actie Joyce! Hopelijk ontvang je binnenkort klanten!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:22

Tnxx voor de complimenten! Het is voor mij super simpel om te doen, want ik kom elke dag zoveel mensen tegen als ik met Gaya in het bos of park wandel en dan sta ik toch al regelmatig met iemand te kletsen. Daarbij kost het weinig geld (alleen het uitprinten en de koekjes) en het kost ook amper tijd (naja, maximaal een paar uurtjes om alles te ontwerpen, uit te printen en vast te knopen). Dit weekend was natuurlijk helemaal een goede zet, omdat mensen massaal naar het bos gingen met al die sneeuw!

@Yucca: Dat van die vogelhuisjes is ook echt super origineel! Krijg je er leuke reacties op?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:48

Ook een leuke actie van jou Joyce!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:44

Vraagje:
Ik wil wat spullen bestellen in Amerika, maar ik heb geen flauw idee hoe dat gaat met het omrekenen van de dollars naar euro's en hoe het zit met de belasting? Weet iemand daar meer van?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:15

Hier kun je al wat vinden over de BTW: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... iten_de_eu

En v.w.b. het betalen, zou je moeten informeren bij de verkoper hoe je daar moet betalen, met een overboeking of met een creditcard. En dan eens bij je bank navragen wat de mogelijkheden (en de kosten) zijn. De verkoper verstuurt de spullen waarschijnlijk pas als jij betaald hebt. Jij wil wellicht pas betalen als je zeker weet dat de spullen verzonden zijn. De afdeling buitenlands betalingsverkeer van je bank kan je precies uitleggen hoe je dat soort zaken kunt regelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:24

Ze willen dat ik met een creditcard betaal, maar die heb ik dus niet... Dus ik ga morgen even aan mijn pa vragen of ik het via zijn creditcard over mag maken en dan stort ik het geld wel naar hem over, want om nou voor die ene keer gelijk een creditcard aan te moeten vragen. Is dat de moeite waard?

Ik ga de link van de belastingdienst even checken, tnxx!

Edit: Ik lees van alles over invoerkosten etc., doe het gelijk in mijn broek! Hoe kan ik van tevoren weten wat ik precies kwijt ben? Want het moet wel de moeite waard zijn om die spullen te bestellen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:30

Zo eng is het niet ;) Ik zou het eens na moeten kijken in mijn boekhouding, maar volgens mij staat er op de invoer rekeningen van PostNL de invoerkosten als BTW bedrag en mag je dat gewoon terug vragen ;).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:39

Joyce, als je met een creditcard betaalt, dan geldt de koers van de dag waarop de betaling verwerkt wordt. Je kunt dan in ieder geval geen koersafspraak maken.

Op de website van de KvK staat ook info over importeren: http://www.kvk.nl/ondernemen/internatio ... elastingen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:58

Ik heb nog geen reacties gehad op vogelhuisjes helaas. Heb er 20 rondgezet, dus dat was wel een domper. Maar gewoon nog maar even doorgaan en kijken of ik ze nu kan overhandigen aan de deur of later kan nabellen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:27

Meestal is na het (ver)bouwen het geld op én de motivatie om een klus aan te pakken. Volgens mij is het heel gebruikelijk om wat later met de tuin aan de slag te gaan.
Misschien kun je bij degenen waar je een huisje hebt neergezet een tijdje later een keer een folder in de bus gooien. Dan zien ze je naam nog een keer. Naamsbekendheid opbouwen heeft volgens mij ook met herhaling te maken.
En ik neem aan dat het voorjaar dé periode is dat mensen over hun tuin gaan nadenken.