[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 06:46

het gemiddelde hier in de regio is tussen 20-30u TTT, dan kan je normaal gezien een knappe toets rijden maar dat is afhankelijk van de plaats waar je rijdt. Over het algemeen rij je een TTT op de helft- 3/4 van je opleiding.
Maar dat is dus afhankelijk van je eigen vorderingen. Ik heb weleens een TTT aangevraagd met 8u maar ook met 50u bij iemand die er heel veel moeite mee had en toen eigenlijk nog niet voldoende inzicht had, heel sneu maar het is niet anders.
Het beste wat je kan doen is het bespreekbaar maken met je instructeur, en dan gewoon eens vragen hoe hij/zij ertegenover staat.

Melisjeee

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:12

Na 13 lessen (17,5 uur) deed ik TTT en na 17 lessen (23,5) deed ik examen in Leiden

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:19

ik had mijn ttt op 20 lessen.
Ik zit nu op 30 lessen en heb 1 juli mijn examen.

ik had gister ook les en heb heerlijk gereden :D

Gefeliciteerd voor iedereen die geslaagd is en succes voor die nog moeten :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:22

Ik wil kijken wanneer er allemaal theorie is, dus ik wil inloggen op mijn cbr maar dan druk ik op 'cookies toestaan' dan blijft het gewoon staan en gaat hij niet naar de site, nog iemand last van?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:13

Hallo!

Ik kom me hier ook maar eens melden..
Ik ben in augustus 2012 (:o) begonnen met rijlessen.
Vervolgens vond ik het vorig jaar zomer al wel goed gaan, maar hij bleef mijn examens maar uitstellen want ik reed nog niet goed genoeg.
Bovendien zijn er toennog wel meer dingen gebeurd en toen was ik het eigenlijk al wel zat..
(Bijvoorbeeld in een smal straatje waar ik niet hard durfde te rijden het gaspedaal indrukken waardoor we wel hard gingen, om te laten zien hoe het moest. Vond dat zó eng)H
Toen in december kreeg ik behoorlijk last van mijn enkel en heb ik tot februari met krukken gelopen, weer niet autorijden..
Omdat ik het lessen ook totaal niet meer zag zitten bij die instructeur heb ik het steeds uitgesteld, en toen is in maart mijn broertje gaan lessen bij een andere rijschool.
Naar aanleiding van zijn enthousiaste verhalen besloten een proefles daar te doen: Wat een verademing!
Deze instructeur zei dat ik goed genoeg reed en dat ik makkelijk al mijn TTT en praktijk kon aanvragen.
Toen overgestapt naar hem, en nu heb ik 19 juni mijn TTT (aanstaande donderdag :D) en 7 juli mijn praktijk gepland staan!

Ik ben zó ontzettend gelukkig dat ik ben overgestapt, dit is zoveel relaxter rijden!
Heb nu woensdag nog een les ingepland staan, en dan kan ik mezelf gelijk thuis brengen want mijn broertje moet na mij haha :D

Litilaura hoe is je examen gegaan?
Iedereen die geslaagd is, gefeliciteerd!
Ik kan echt niet wachten tot ik mijn rijbewijs heb, heb echt vaak dat ik denk: Had ik nu maar gewoon de auto kunnen pakken ipv weer met OV te moeten..

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:12

Gelukkig ben je overgestapt en dat je nu al je TTT & Examen kan gaan doen. :j

Ik ben in November 2012 begonnen dacht ik en heb tussen door een paar weken niet gelest
omdat de Instructeur geen plek meer had en ik reed toch al goed genoeg.
En hij is 3 weken (2013) op vakantie geweest en had geregeld dat ik kon gaan rijden met iemand anders,
daar leer je dus ook meteen van!

Maar dat was helemaal verkeerd gegaan, ze hadden gebeld dat de Instructeur die me zou ophalen
helaas die dag een bespreking had (was de baas van die Rijschool) dus het was verzet naar de volgende dag!

Nou prima, allemaal goed... Kom k dus optijd thuis en om 1530 stond der niemand voor de deur.
Dus ik heb dik een halfuur/drie kwartier nog gewacht en niemand was der,
en ik heb de rijschool gebeld en kreeg later de Eigenaar/baas aan de telefoon met de vraag
van wie ben jij wel niet en ik heb vrij.. en je staat niet ingepland!! BlaBla!
Ik dacht echt van wat is dat!? Hij heeft me later nog gebeld.. En heb zeker 1,5/2 uur gewacht.
Heb toen na dat gezeik de les geweigerd, hij vond dat ik maar naar de rijschool moest komen
voor de les want hij ging me echt niet ophalen vanaf huis.

Maarja, heb die 3 weken niet gelest heb gezegd ik wacht wel op m'n eigen Instructeur als ie thuis is!

En veeeel later nog 1 x van iemand anders les gehad,
deed het allemaal wel goed maar reed der niet met plezier mee rond (met die kerel).
Had een 2u. les ingepland en hij zei ik sta daar en daar, oke prima!
Ik kijk buiten geen rode auto te zien, belde ik hem weer terug stond ie dus ergens in Amsterdam,
terwijl ie ergens in Diemen moest wezen. Van 2u. tijd is der een halfuur af gegaan.

Maar door de Theorie heb ik der langer over gedaan, Praktijk ging me goed af maar de Theorie niet.
Heb der ook 4 x over gedaan en Praktijk 3 x . De eerste 2 x vonden ze me te snel rijden.
En sinds Februari 2014 eindelijk geslaagd. _/-\o_

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:23

Pff wat een gedoe joh ik zou er echt al snel klaar mee zijn. Zo ga je niet met je klanten om!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:04

Ik was heeel blij dat k mn rijbewijs heb gehaald. :j

Vond die weken wachten op een nieuwe Examen wel erg lang duren.
Moest zo snel mogelijk weer afspreken, mag je als nog 6-7 weken wachten.
De laatste kon ik gelukkig 5 weken wachten, en het was ook nog is tijdens een vakantie.
(Geen kind gezien op de weg)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:33

Hoe lang hebben de geslaagden hier gewacht om het rijbewijs op te halen? Met m'n scooter heb ik hem dinsdag aangevraagd en vrijdags al opgehaald. Nu heb ik hem vrijdag aangevraagd, zal ik dan dinsdag al een poging doen? :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:35

Maandag aangevraagd, donderdag opgehaald meen ik

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:07

Donderdag aangevraagd en de week daarna (Ook een Donderdag) pas opgehaald. :j
Ik ga niet extra iets betalen om het een dag later op te halen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:20

Ik heb ook niet extra betaald, normaal gesproken zou het ook 5 werkdagen zijn.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:45

Ik heb ook geen spoedprocedure gedaan, omdat je heel vaak hoort dat het rijbewijs al eerder klaar is, maar ik vroeg me af hoeveel dagen dat ongeveer zijn. ik twijfel tussen dinsdag en woensdag langs gaan

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:13

Had hem woensdag om 08.00 aangevraagd en kon hem pas die week later om 08.00 weer ophalen. Zat bij mij Pinksteren tussen vandaar iets langer. Normaal is het 5 werkdagen

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:06

Bij ons is het Gemeentehuis op Donderdag ook in de avond tot 1930 open.
(Donderdagavond: 17.30 - 19.30 uur)
En daar voor nog van 8 tot 1230. :)

Ben hem op een Donderdag avond gaan aanvragen en afgehaald.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:25

Woensdag aangevraagd maandag opgehaald dus eigenlijk 2 dagen. ze vertelde me dat die van woensdag al verstuurd oid waren toen ik kwam( had einde van middag afspraak gemaakt normaal is tie maar tot 12 open)

Half maart geslaagd voor mijn rijbewijs en 13augustus ga ik op voor mijn E ben benieuwd!!! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 05:54

Je kan altijd even langs gaan, is ie er dan heb je mazzel en anders moet je de volgende dag nog een keer..

Bij het CBR zeggen ze veiligheidshalve ook altijd dat je de volgende dag pas kan aanvragen maar verreweg de meeste keren kan dat, zeker bij de ochtendexamens, nog dezelfde dag..

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:02

Polly schreef:
Je kan altijd even langs gaan, is ie er dan heb je mazzel en anders moet je de volgende dag nog een keer..

Bij het CBR zeggen ze veiligheidshalve ook altijd dat je de volgende dag pas kan aanvragen maar verreweg de meeste keren kan dat, zeker bij de ochtendexamens, nog dezelfde dag..

Dat zei mijn instructeur ook inderdaad! Maar je kunt dus eigenlijk aanvragen als je dat geslaagd mailtje hebt gekregen?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:27

Tegen mij zeiden ze dat het twee uur zou duren voordat alles ook bij de gemeente bekend zou zijn en ik dus kon aanvragen. Helaas moest ik bij de gemeente een afspraak maken en kon ik pas de maandag erna aanvragen terwijl ik het woensdag gehaald had, en moest toen ook nog echt een week wachten.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:20

Nog meer Bokkers die vastzitten? Ik dus... Sinds februari j.l. heb ik autorijles, hoewel ik wel moet zeggen dat ik de hele maand mei niet heb gereden (eerst was ik zelf niet aanwezig en toen was mijn instructeur op vakantie). En vanaf juni, nu dus, heb ik vanwege de financiële omstandigheden nog maar één keer in de twee weken les. Mijn lessen zijn wel altijd 100 minuten.
Grappig genoeg ging mijn eerste les na die maand erg goed! Nu besef ik me echter ook dat die week een nogal makkelijke route was. Maar afgelopen week...? Ik weet niet hoor, ik zie weer een oud patroon terugkomen, iets wat ik heel slecht onder controle heb. Technisch gaat het allemaal al goed (gas, remmen, schakelen, richtingwijzer, etc.), dat doe ik heel zelfstandig. Mijn kijktechniek wat betreft mensen (verkeersdeelnemers) is ook geen probleem. Ik ben erg voorzichtig, niet té, maar ik ben wel altijd heel bewust bezig met wie er in de buurt is (of zou kunnen zijn).

Helaas heb ik toch last van een soort 'tunnelvisie'. Niet letterlijk, eerder mentaal. Door die tunnelvisie rij ik sommige lessen erg slordig, omdat ik bepaalde aspecten van het rijden gewoon 'negeer' (niet bewust uiteraard). Het gaat langs me heen, terwijl ik eigenlijk dondersgoed weet hoe en wat. Het gaat dan vooral erg slecht met borden zien (laatst een stopbord; ik zag het echt niet en reed door!), invoegen, de juiste weg ingaan, dat soort dingen. Of de verkeersregels toepassen (en ja, ik ben wel bezig met de theorie). Als mijn instructeur dit soort regels dan nog even benoemt, weet ik ze zelf ook dondersgoed. En toch gaat het langs me heen, ben ik me op dat moment onbewust... Ik word als het ware opgeslokt in de 'tunnelvisie'! :( En het vervelende is dat ik het idee heb dat ik niet beter kán rijden dan dit. Ik heb er echt geen controle over. Het enige waar ik wel controle over heb, is de auto zelf. Nou, zo kan ik dus nooit alleen rijden. Ik sta toch zo vaak voor onverwachte verrassingen op deze manier... :\ Soms ook dingen waarvan ik denk: maar goh, dat zijn van die inzichten die je echt alléén maar kunt hebben met veel rijervaring... (Hoe mijn instructeur soms reageert op ongewone verkeerssituaties, bijv. Had ik niet zo adequaat kunnen doen!)

En weet je wat ik dus denk? Dat ik nogal veel moeite heb met het opvolgen van instructies. Wat als ik zelf de route zou bepalen, niet hoef na te denken over iemand die naast me zit en mij constant checkt en opdrachten geeft? Ik weet heel zeker dat dit op z'n mínst een klein verschil moet maken. Ik wéét het allemaal wel... En de meeste dingen pas ik ook prima toe... Maar wat absoluut zo is, is dat ik heel slecht overkom onder prestatiedruk. Dat is met alles zo. Ik ben net wat neurotischer aangelegd dan de meeste mensen. Ik haat die controle eigenlijk gewoon. := Het is niet zo dat ik me fysiek zenuwachtig voel tijdens een rijles, da's inmiddels wel over, ik bedoel meer dat mijn brein flipt met de combinatie van instructies, het technische aspect, het kijken naar het verkeer en de wegen, het volgen van algemene regels. Die instructies erbij, daar word ik toch wel een beetje kriegel van! Het moet allemaal zo spontaan. Zelf rijden lijkt me totaal anders. Maar ja, om daar aan toe te zijn moet je weer de lessen hebben doorstaan. :Y)
Met elke les voel ik nu een soort 'weerstand'. Ik weet niet wat het is... Soms zou ik wel les willen hebben van een andere instructeur. Niet dat die van mij slecht is, prima instructeur hoor. Maar hij is zelf vrij nuchter en makkelijk over alles. Dus hij past denk ik beter bij dat soort leerlingen. Hij voelt duidelijk niet zo goed aan wat er in mijn hoofd omgaat, dus hij doet ook niet zo veel met mijn tunnelvisieprobleem.

Nog iemand die zo'n ervaring heeft...?
En wat denken jullie over die rijlessen één keer in de twee weken? Zou dat een heel significant nadeel opleveren voor mijn vaardigheden?
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 16-06-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:30

Rijles 1x in de twee weken lijkt mij wat weinig je rijdt dan toch steeds 2 weken niet...

Dat wat je zegt herken ik wel een beetje van het begin van mijn rijlessen maar bedenk dat je straks ook nog eens 16 miljoen andere mensen hebt die jouw aanwijzingen willen geven.. Iemand naast je in de auto die ongevraagd zich er mee bemoeit.. Een medeweggebruiker die ongevraagd signalen geeft.

Met controle omgaan zal je moeten leren en ik denk dat daar je probleem inzit en misschien niet eens zozeer in het rijden... Wel helpt het zeker om optijd alles te doen. Dat je niet op het laatste moment nog kijken moet en dan wat over het hoofd ziet..

Want als je straks alleen rijd en je mist een stopbord dan heb je wellicht wel een groot probleem. Je reactievermogen moet gewoon in het verkeer heel goed en scherp zijn en je mag eigenlijk niets over het hoofd zien.. Dat als je zelf een route betekend het anders is, is wel een beetje zo maar dat is geen groot verschil hoor... Je komt altijd voor verassingen te staan.

Heb je dit wat je nu zegt al eens aangekaard bij je instructeur?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:45

Tja ik weet het... :j Als ik alleen zou rijden, zijn er idd weer genoeg andere dingen die op me afkomen. Het probleem is echt de controle. Ik kan er niet goed flexibel mee omgaan. Ik heb het gevoel dat ik mezelf tussen te veel aspecten van het autorijden moet verdelen, en daardoor gaat het allemaal niet echt gladjes. Het lijkt misschien op dromerigheid / slechte concentratie, maar ik ben wel degelijk zeer geconcentreerd. Waarschijnlijk juist iets té, waardoor ik vast kom te zitten.

Het klopt ook dat mijn reactievermogen aan de trage kant is, en dat maakt het dus zo taai. Het verschilt een beetje per les, maar het komt vroeg of laat weer 'ns terug.

Misschien vanwege het financiële aspect even een zomerstop doen. Straks ben ik er weer een aantal weken niet vanwege de zomervakantie, en die lesjes tussendoor gaan dan niet veel opleveren.

Mijn instructeur weet het wel, ja. Het viel hem ook wel op en hij zegt vooral dat 'ie het jammer vindt voor mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:52

Je zou eens een ander kunnen proberen... maar je reactievermogen is zooo belangrijk... Ik had gisteren bijna een aanrijding met een motor dat scheelde echt een halve meter.. Ik kwam van rechts had ook voorrang een touringcar stopte daarom ook voor mij. Omdat ik de weg kenden kon ik al inschatten dat ik er net om heen zou kunnen. Maar omdat ik natuurlijk niets zag verder reed ik stavoets met de gedachte.. je zal maar een gek hebben die eromheen scheurt... En jawel.. volgas een motorrijder.. Dan is je reactievermogen cruciaal.. dat gaat niet eens meer om secondes maar om fracties ervan.. Ik heb nog nooit zo hard geremd en die motorrijder volgensmij ook niet := en dan had ik geluk dat ik al heeel langzaam reed. Hij excuseerde zich ook nog voor zijn onbehoorlijke rijgedrag.

En al dit soort sitaties maken dat dat allemaal zo belangrijk is :j

Autorijden is elke dag weer anders juist omdat je met zoveel verkeersdeelnemers te maken hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:54

Ik denk dat je frequenter moet lessen. Je moet het gevoel van autorijden krijgen. Dus misschien eens een periode je volledig focussen op de autorijlessen? Iedere week een les en niet op vakantie of andere dingen waardoor je er weer weken uit bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:00

Gini schreef:
Ik denk dat je frequenter moet lessen. Je moet het gevoel van autorijden krijgen. Dus misschien eens een periode je volledig focussen op de autorijlessen? Iedere week een les en niet op vakantie of andere dingen waardoor je er weer weken uit bent.

Dat sowieso ook ja :j ik zou zelf elke week 2 uur gaan lessen dan krijg je dat gevoel veel beter en ben je ook sneller toe aan je examen.