Ik heb een baantje voor 6,75 + 4 = 10,75 uur per week en ik heb 96 euro stufi. Daarnaast heb ik een hele lieve papa en mama die mijn zorgverzekering betalen waardoor ik 88 euro van de tegemoetkoming mag houden. Uiteindelijk heb ik dus: 200 van werk + 96 + 88 euro. Dit is genoeg om van rond te komen + flink te sparen. Gelukkig woon ik wel thuis
ik heb in het weekend een bijbaantje en een stufi van tegen de 100 euro, daar moet ik het mee doen maar woon nog thuis, ben wel van plan om op kamers te gaan maar eerst maar even sparen
Ik woon uitwonend en krijg volledig aanvullende beurs. Verder krijg ik nog een kleine bijdrage van mijn ouders en huurtoeslag. Ik werk zon 30 uur per maand in het weekend naast mijn studie. Ik leen mijn college geld, en kom prima rond zo
Zag mooie cijfers, en iedereen die nog tentamens te gaan heeft succes!
Ik heb mijn her net nagekeken, heb 17/70 fout dus ga ervan uit dat ik hem gehaald heb
Ik werk in het weekend en pas af en toe op. Daarnaast moet ik t ook van de studiefinanciering etc hebben, betaal namelijk ook mn 2 paarden en alles wat daarbij hoort zelf dus dat is een duur grapje elke maand.
Ik krijg 60 euro kleedgeld + stufi en af en toe iets toegestopt van mijn pa. Binnenkort komt er een studielening a 700 euro per maand aangezien ik op mezelf ga. Niet fijn, maar is niet anders... Helaas
Menino, je krijgt dan toch ook straks uitwonend? Of niet?
Ik heb gewoon mazzel dat ik aanvullend krijg, zonder dat zou ik ook echt op de centen moeten letten... Al leen ik nu wel 150€ per maand, maar ik wil wel gewoon me kunnen richten op mijn studie
__Marije__
Geplaatst: 08-01-13 21:48
Ik woon samen (koophuis) dus krijg uitwonenden stufi. Vriend werkt wel maar op dit moment leen ik maximaal. Kan door gezondheidsproblemen ook echt niet wekren namelijk!
wel weer een goed op mijn voortgangstoets binnen
arans
Geplaatst: 08-01-13 21:53
Ik woon op kamers dus krijg ik ook uitwonend+ 135 alementatie+88 zorgtoeslag.
College geld leen ik verder bij en ik werk nog niet. Verder betaal ik wel alles zelf. ik zit dus heel krap en heb ook geen geld om te sparen. Echt balen, er zijn namelijk een paar grote uitgave die ik wil doen maar zolang ik geen werk heb moet ik die maar blijven uitstellen. ohja ik heb sinds de zomer 50 euro per maand bijgeleend maar omdat ik dat toch niet nodig bleek te hebben (leef heel zuinig) heb ik dat per vandaag stop gezet.
Pff ik heb morgen een tentamen van duits. Maar ik heb mij de afgelopen dagen vooral gericht op de engels tentamens van vandaag en gisteren, waardoor ik duits te weinig heb voorbereid. En ik moet zeggen dat ik de hele middag ook niks gedaan heb . Je moet een zakelijke brief schrijven, maar mijn duitse woorden schat is flut dus ik ga hem maken zodat ik naar bijles mag . Ik kan hem gelukkig nog wel herkansen.
Ik woon thuis. Ik moet alleen mijn telefoonrekening zelf betalen en verder natuurlijk mijn eigen kleden en luxe dingen. Ook heb ik een auto die mij veel geld kost(jeep) maar ik heb een auto nodig om bij de paarden te komen. Mijn eigen paard betaal ik helemaal zelf het andere paard ia van iemand anders en hoef ik niks voor te betalen. Verder werk ik alleen op zaterdag ongeveer 5 uurtjes. Als ik doordeweeks vrij ben dan probeer ik ook te werken.
Al met al kom ik nauwelijks of met moeite rond..
Rider01
Geplaatst: 09-01-13 14:48
iemand met verstand van biologie online toevallig?
zenuwstelsel, ik moet het verschil weten tussen het parasympatisch zenuwstelsel en het orthosympatisch zenuwstelsel zit middenin een oefentoets maar ik heb die les daarover gemist, kan best veel vragen niet beantwoorden nu.
Beide zijn autonoom; je kunt het niet aansturen. Parasympatisch is het deel van het zenuwstelsel dat helpt bij de afbraak., dus vertering. Orthosympatisch kost energie en gebruik je om arbeid te verrichten. (bijvoorbeeld schrikreacties)
Heeft te maken met vasodilatatie en constrictie inderdaad. Parasympatisch is inhibirend dus remmend, actief als lichaam in rust is, zorgt voor dilatatie (verwijdend) OrthoSympatisch is exciterend, actief als lichaam actief is, zorgt voor vasoconstrictie dus juist niet verwijdend
droge mond is dus bijvoorbeeld orthosympatisch deel neemt overhand, want parasympatisch zorgt voor speekselinnervatie pupildilatatie is dus parasympatisch geinnerveerd
Alpha adrenerge receptor is vasoconstr altijd Beta 2 is dilatatie
Wat voel ik me vreselijk verwend als ik jullie verhalen lees over het geld. Ik verdien ongeveer 170 euro per maand met 6 of 7 uur werken per week. Woon nog thuis, 60 euro kleedgeld per maand, stufi van rond de 100 die ik zelf kan houden (vader betaalt alles van school, boeken, collegegeld etc) Ik heb verder geen paarden of andere dure uitgaven
Monnie_
Geplaatst: 09-01-13 15:39
Ik betaal ook mn paard voor een groot deel zelf. Kleren koop ik bijna niet Krijg echt geen kleedgeld ofzo. Stufi thats it en red t prima. Eerste halfjaar ook niet kunnen werken omdat 45 contacturen + 18 uur paard + 12 uur studeren en sociaal leven wel opbreekt. Over een weekje gelukkig ander rooster en nog maar 3 middaagjes per week school muaahahhaa
als ik later rijk ben ga ik mn ouders wel vertroetelen, maar ga ze nu niet uitbuiten als dat niet nodig is
Heb wel gewerkt vroegâh dus heb wel een beetje spaarrekening
Mensen die op kamers wonen? Hoeveel stufi krijgen jullie?
Want ik zit er sterk aan te denken om op kamers te gaan als ik mijn rekentoets gehaald hebt en blijkt dat ik niet van school hoef. Kan ik alvast een beetje kijken en bedenken of ik dat ga redden.
Margoooo
Geplaatst: 09-01-13 17:22
Ik krijg € 277,46 basis en € 250,33 aanvullend. Dit is maximaal. Verder leen ik dan mijn college geld, en daarnaast kun je nog een beperkt bedrag lenen bij de duo. Mijn huur is 400€ per maand en ik kom makkelijk rond, maar krijg huurtoeslag en een kleine bijdrage van mijn ouders, en heb geen paard ofzo
Edit; en ik werk ook nog wat uurtjes naast mijn studie
Laura_
Geplaatst: 09-01-13 18:09
Ik krijg basisbeurs á 95 euro, werk meestal 3 uurtjes per week, dus kom per maand aan 75-100 euro van werk, ligt beetje aan mijn beschikbaarheid etc. Zou wel meer willen werken, maar heb een baatje voor overdag, dus kan alleen werken als ik vrij ben en ook niet in het weekend. Maar red het hier prima mee hoor. Woon nog thuis, heb geen paard, geen auto. School betalen mijn ouders. Dus telefoonrekening, maar dat is ook maar een 10tje per maand. Verder ben ik ook niet echt iemand van het onwijze uitgaan, dus niet ieder weekend dat ik me geld opmaak aan drank etc. Mij hoor je dus ook niet klagen.