VWO eindexamenkandidaten 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: VWO eindexamenkandidaten 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:50

Ik weet eigenlijk niet hoe het presenteren bij ons in z'n werk gaat. Ik moet volgende week inleveren!

Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen inleiding en voorwoord? Bij ons is dat zo onduidelijk verteld..
Wij hebben nu in ons voorwoord wat ons eerste idee was, waarom we daarop kwamen, maar dat dat te moeilijk was. Dan dat we van dat onderwerp waren afgestapt en iets anders gingen bedenken. En dan wat we nu als onderwerp hebben.
En in de inleiding eerst een algemeen stukje over het onderwerp, dan definieren van begrippen, hoofdvraag+deelvragen en hypothese.. Is dat een beetje okee denken jullie?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:53

Ik denk dat je in je voorwoord idd verteld over hoe je op je idee bent gekomen, hoe je het wil gaan onderzoeken etc. en dan in je inleiding echt over je pws zelf, waar het in het kort over gaat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:23

Jeetje wat een goede punten komen hier voorbij! :wow:

Al kan ik ook niet klagen over mijn 2e SE-ronde, heb tot nu toe dit terug:
duits mondeling - 8
engels mondeling - 7
biologie - 7,6

Al is biologie wel balen, want ben het met 1 fout niet eens, als die goed was geweest, had ik een 7,8 :7

@Chrisje: Een inleiding is een inleiding op het onderwerp (introductie dus). Een voorwoord is meer een inleiding op het werkstuk (dus wie/wat/waar/waarom m.b.t. dit werkstuk).

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:34

Nette cijfers!

Kan je niet aan een andere docent vragen of die het nog even nakijkt?

Weet iemand hier wat een geprognosticeerde beginbalans is? :+

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:36

%) Ik heb geen flauw idee, sorry. Heeft het iets met een prognose te maken? :Y)

Ja ik ga waarschijnlijk wel vragen wat andere biologieleraren er van vinden.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:41

Ik zou het niet weten :Y)

Vriendinnetje heeft m'n punt van natuurkundeherkansing gevraagd, leraar wist het niet zeker maar dacht een 5.4 :D *BLIJ

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:32

Joonsel schreef:
Nette cijfers!

Kan je niet aan een andere docent vragen of die het nog even nakijkt?

Weet iemand hier wat een geprognosticeerde beginbalans is? :+

Ik weet natuurlijk niet met welk vak het voor jou te maken heeft, maar ik weet wel dat het bij m&o erop neer komt dat je een balans maakt ( debet-credit ) op basis van verwachtingen. Je zou nu bijv. een geprognosticeerde balans op kunnen stellen voor Januari 2010.
En deze beginbalans wordt zo genoemd omdat je vanuit die balans weer over kunt gaan op een liquiditeitsbegroting enz. enz.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:40

Het gaat om m&o :j Liquiditeitsbegroting heb ik nog niet gehad.

Maar je maakt dus een balans met je verwachtingen (bv een afzet van 500 en dan kosten etc etc) ? Het moet geloof ik voor een jaar zijn.

Heel erg bedankt :D

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:52

Joonsel schreef:
Het gaat om m&o :j Liquiditeitsbegroting heb ik nog niet gehad.

Maar je maakt dus een balans met je verwachtingen (bv een afzet van 500 en dan kosten etc etc) ? Het moet geloof ik voor een jaar zijn.

Heel erg bedankt :D

Ja je verwacht bijv dat je afzet 500 is, en daarbij dan -inkoopkosten 50 p.pr.
-verkoopkosten van 10 p.pr
- enz. enz.
En op die manier kun je dan een balans opstellen en EV bereken wat je er voor nodig zult hebben.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:36

Ik ben ook net met M&O bezig, dankjewel in elk geval :D
Ik snapte er weer eens helemaal niks van...
Vandaag wel groepjes gemaakt voor mondeling M&O, ik zit met mijn twe beste vriendinnen :D
Snap jij het nu ook Joonsel?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:37

Ja geloof het wel! Alleen heb ik het mezelf erg moeilijk gemaakt met mijn PO :')

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:39

Doe je nu die PO M&O?
Wat moet je daarvoor doen dan?
Ik heb vorig jaar ook een PO gehad; 7,4 :D
Was er erg blij mee, want het haaltmijn cijfer gigantisch op :P

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:42

Een eigen bedrijf opzetten (heb gekozen voor een hoefsmederij) en balansen en resultatenrekeningen etc maken (booooring)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:53

Oei, dat klinkt ingewikkeld :=
Wij moesten een webwinkel opstarten en daarvoor een heel personeelsbeleid maken en allemaal berekeningen voor de kostprijs en hoe we de reclame aan wilden pakken.
Maar we hoefden gelukkig geen balans, resultatenberekening of liquiditeitenbegroting, daar heb ik zo`n hekel aan :=
Ik mocht wel de homepage ontwerpen :D

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:25

Net presentatie gehad van PWS, was leuk. :D Veel belangstelling, iedereen was super enthousiast over ons boekje, dus helemaal leuk. We hadden ook wat Engelse hapjes en drankjes, dat viel ook goed in de smaak, haha.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:11

PO is af :D Hopelijk is 't goed zo.

Beter NieneWiep! :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:05

Gefeliciteerd Karin! leuke kado's he je gehad :)
wanneer is je eerste rijles? :D

ben je al weer beter joni? :(:)

en hoe ging je toets janinke?

woensdag had ik meeloopdag dierwetenschappen in wageningen, me eerste trein had al 10 minuten vertraging, gelukkig kon ik nog net de 2e halen...
was een leuke dag, sochtends een hoorcollege, smiddags een college ethologie in de varkensboerderij, gingen ze die testopstellingen laten zien en we moesten ethologie doen bji biggen, moesten we ze eerst gaan nummeren met zo'n speciale stift hihi dat was vet grappig :P
daarna practicum met de darmwand va een kat, met de microscoop, en daarna nog een afsluiting die nergens op sloeg en slecht georganiseerd was :P dus toen meosten we zelf maar weer terug zien te komen bji staton/forum/bushalte... die konden we dus niet ivnden, en toen zagen we de bushalte... reed net de bus langs, dus wij rennen dwars over die rotonde haha e toen hadden we nog net de bus! miste ik wel nét mijnt rein... dus half uur wachten, en was ik 20.15 ofzo thuis :z
en donderdag meeloopdag industrieel ontwerpen in twente, dus 6.00 moest ik op het staion zijn... had diezelfde trein weeer vertraging, en toen miste ik dus wél mijn tweede trein...
sochtends hadden w werkcollege wiskunde, zag er moeilijk uit, heb ook even in al haar andere boeken gekeken. tweede cfollege in de ochtend viel uit, dus gingen we even de stad in om daar alles te zien en rondje campus, smiddags college vormologie, gingen we een soort van knutselen ofzo haha :P en toen was het haar dag om te koken in studenten huis dus gingen we koken :P en toen ging ik naar huis en was ik half 11 ofzo pas thuis :z
vond het een leuke studie, maar ik denk dat het te technisch is voor me...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:06

fijn dat pws helemaal afgerond is nienewiep en dat het goed ging!

@joni, fijn dat je po af is :D

ik heb een 5 voor mijn engels herkansing... (eerst een 4,5) :\

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:15

@ Joni, lekker dat je PO af is joh, heb je dat maar alvast gehad!

Studie toch niks voor jou Fiona? wel al een idee wat je verder wil gaan doen anders? En een 5 is allicht beter dan een 4,5 toch! :)

Ik moest gisteren bioSe inhalen, maar wat een ramp zeg, had een bijlage moeten hebben en die zat er al niet bij en nog meer van dat soort stomme dingen. :( Maandag avond moet ik op gesprek komen, voor lions youth exchange program.. ze sponseren 1 leerling die dan deze zomer ong 5 weken naar het buitenland gaat.. Nou hoop ik natuurlijk echt dat ik het word maar er zijn nog 3 andere aanmeldingen.. :=

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:17

Lekker dat je helemaal klaar bent Nienewiep :D
En jij ook met je PO joni :P

@Gittekit: die bijlage is dan natuurlijk wel fout van de leraar toch :oo
En ik hoop voor je dat je naar het buitenland mag :D
Hoe werkt dat?
Mag je dan zelf een lang kiezen ofzo, of staat dat al vast?

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:36

Ja, is zijn fout maar waren meer dingen heel onduidelijk. Ook een vraag waar iets stond over iets wat ze volgens hen eerder genoemd hadden maar wat helemaal niet eerder genoemd was. :Y)

Nouja zij kiezen dus een van de 4 leerlingen uit, en die sponseren ze. Voor zover ik begrepen heb moet je een europees en een land over de oceaan kiezen en dan zal je wel ingedeeld worden bij wat het beste uitkomt? Maar ik ga er eigenlijk al van uit dat ik niet gekozen word.. ben heel verlegen dus dat gesprek zal wel niet zo goed gaan. :Y)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:38

Positief blijven denken :D
Aan de andere kant kan het alleen maar meevallen als je er al van uit gaat dat je niet gekozen wordt.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:52

Pff lekker vage toets Gittekit.. klote.
Nieuwewiep, relaxed dat je presentatie goed ging :) ben je daar ook weer vanaf.

Wij hadden vandaag gesprek met PWS begeleidster en ze was echt enthousiast en ze vond het goed gaan :) Echt heel fijn om te horen. Nu nog even de laatste loodjes.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:11

succes gittekit!

ik ga nog meer meeloopdagen doen ;) van gezondheidswetenschappen, en misschien nog van pedagogische wetenschappene n veoding&gezondheid...
dus pas daarna ga ik kiezen welke het wordt ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:51

Balen van je bio Margit.. Ik wist niet dat je je opgegeven had voor Lions, lijkt me wel een onwijs leuke ervaring! Hoop dat je uitgekozen word, ik vind wel dat jij beter bent in engels enzo dan de twee van wie ik het nog meer gehoord heb dat ze zich opgegeven hebben :)

xFioon, jij hebt er zin in! Maar wel goed dat je je eerst goed laat 'voorlichten' voordat je iets kiest! :)