Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:26

Ik vind dat wel echt heel erg lastig, want dat vind ik echt veelste duur voor wat je krijgt. (ook al kan de consument dat niet bepalen vanaf een foto)

Over die armband, het zijn precie dezelfde bevestigings punten, materiaal en doodshoofdjes..

Maar dit voorbeeld heb ik precies met die armband die ik had gekocht waarvan het kettinkje brak. Ik heb die thuis en de producten die ik verkoop. Exact hetzelfde. Alleen ik zit €5,40 goedkoper in prijs.
http://buddhaz.nl/nieuw-online.html?pag ... egory_id=2

http://www.lovetoaccessorize.nl/index.p ... duct_id=64

Hier nog een voorbeeld, exact dezelfde oorbellen. (zij gebruikt de algemene verkoop foto waar ze het inkoopt zelfs)
http://www.noesje.nl/webshop/dames-oorb ... ellen.html

http://www.lovetoaccessorize.nl/index.p ... duct_id=92

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:31

Tja ik blijf hoe dan ook bij mijn mening Mear. Ik heb ondertussen wel het gevoel dat je bij je standpunt blijft. Prima maar daarmee ga je het als je serieus zzp-er wilt worden/zijn het niet redden.

De uren die je besteed aan het zoeken naar je producten.
Onderhouden van je website.
Mailen met klanten
Orders verwerken
Boekhouding

En alles daarbij krijg je onmogelijk betaald met deze prijzen.

Persoonlijk zou ik ook nooit iets willen verkopen waar ik niet achter sta.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:33

Mear, ik heb bovenstaande posts niet gelezen, en klikte je links open:
- hmm, modebewuste site, aha een zogenaamd IT-item, nou 20 euro, valt wel mee (gezien ik meestal minstens swarovski koop aan dito prijs)
- tweede link: wat, 2,5 euro? vast goedkope namaak

Ik krijg spontaan het idee dat de eerste dus echt en beter is dan de jouwe, terwijl jij er dus zeker van bent dat het item hetzelfde is. Dat effect heeft de prijs dus. Misschien heb ik na betalen van 20 euro wel door dat het geen goede kwaliteit is, wel dan zal ik een rot gevoel houden, of ik er nou 20 euro of 2,5 euro aan geef. Ik koop dat item dan niet meer, goedkoop of duur. Ik geef liever wat meer uit dan elke vijf voet weer op internet te moeten speuren omdat mijn accessoires verkleuren, afbreken etc.

En als ik je prijzen zo zie: nou ben ik ook razend nieuwsgierig wat jouw inkoop dan wel is? Is dat wel op factuur? Het lijkt inderdaad te mooi om waar te zijn.

Ik ga helemaal mee met de laatste opmerking van Hilda.

Edit: hoe ik ook kijk Mear, ik vind geen KVK nr op je site

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:37

Mear schreef:
Ik vind dat wel echt heel erg lastig, want dat vind ik echt veelste duur voor wat je krijgt. (ook al kan de consument dat niet bepalen vanaf een foto)

Over die armband, het zijn precie dezelfde bevestigings punten, materiaal en doodshoofdjes..

Maar dit voorbeeld heb ik precies met die armband die ik had gekocht waarvan het kettinkje brak. Ik heb die thuis en de producten die ik verkoop. Exact hetzelfde. Alleen ik zit €5,40 goedkoper in prijs.
http://buddhaz.nl/nieuw-online.html?pag ... egory_id=2

http://www.lovetoaccessorize.nl/index.p ... duct_id=64

Hier nog een voorbeeld, exact dezelfde oorbellen. (zij gebruikt de algemene verkoop foto waar ze het inkoopt zelfs)
http://www.noesje.nl/webshop/dames-oorb ... ellen.html

http://www.lovetoaccessorize.nl/index.p ... duct_id=92

Toch heb ik het idee dat als ik naar die andere foto's kijk, ze kwalitatief betere sieraden verkopen. De armband op de website van je concurrent ziet er chiquer uit op de foto. Jouw armband lijkt rechter van model en doffer qua kleur. En de oorbellen van die andere website lijken dikker/steviger. Wellicht ligt het aan de foto's hoor, maar daarom zijn goede foto's ook super belangrijk voor de verkoop! Dat is het enige wat de klant heeft om zijn beslissing (wel kopen/niet kopen) op te baseren.

Verder ga ik met Hilda mee en net zoals ik al eerder heb gezegd, waarom verkoop je producten waar je eigenlijk zelf niet tevreden over bent? Je hebt nu al meerdere keren aangehaald dat het kettinkje van die armband (die jij ook verkoopt) gebroken is en dat je daar niet blij over was en zelfs een klacht erover hebt ingedient. Ik zou zoiets dan zelf niet meer willen verkopen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:39

De brede armband in je laatste links vind ik die van de andere partij er beter uitkomen op de foto,
de kleur bijvoorbeeld in vergelijking met jouw foto.
Nu kan het zijn dat ik dus bij evt aanschaf van de eerste teleurgesteld zou zijn als dat idd dezelfde kleur blijkt te zijn als op jouw foto.

Maar toch op basis van prijs en foto geef ik de eerste meer verkoopkans dan die van jou.

edit zie dat Joyce dezelfde gedachte had
Laatst bijgewerkt door Duplo op 07-02-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:39

Mear schreef:
Mallootje schreef:
Nee, maar dat is vrije keuze.. Als een winkel boven de prijs gaat zitten doen ze daar eigenlijk niemand 'kwaad' mee, behalve misschien zichzelf. Als ze ernstig onder de prijs gaan, maken ze de markt kapot :)

Ja dus doen ze wel kwaad mee(sowieso de consumenten die veelste veel betalen voor iets kwa prijs/kwaliteit), want als iedereen maar meer gaat vragen kunnen de mensen die dus eerlijk willen verkopen niet meer mee doen omdat ze dan de markt zogenaamd kapot zouden maken. Terwijl de markt dus eigenlijk verziekt wordt door de mensen die er al veelste veel voor vragen.

Ik zie niet in dat bedrijven die meer voor hun product vragen de markt verzieken. Laten we er even vanuit gaan dat er een gezonde marktwerking is en dat je vanzelf naar een marktconforme prijs gaat. Consumenten zullen namelijk niet die hogere prijs betalen als ze ergens anders tegen een lagere prijs beter uit zijn. Die (web)winkel die een hogere prijs levert zal vervolgens moeten zakken met de prijs om klanten aan te trekken of andere voordelen bieden die die hogere prijs verklaart.

Jij refereert naar een situatie waarin iedereen een hogere prijs gaat vragen, die hoger ligt dan de prijs die jij denkt dat er zou zijn als er voldoende marktwerking is. Dan ga je er dus vanuit dat er niet voldoende marktwerking is en dat er prijsafspraken worden gemaakt. In dat geval mag de NMa ingeschakeld worden. :+ Ik ga er niet vanuit dat dat in de sieradenbranche, met zo veel verschillende spelers, gaande is.

Kortom, de prijs die jij overal ziet mag je beschouwen als een marktconforme prijs. Jij hebt lagere kosten, dus je kunt daar onder gaan zitten en dat zou ik ook doen ten opzichte van grotere webwinkels omdat je minder naamsbekendheid hebt. Maar, bedenk wel bij welke prijs winstgevend gedraaid kan worden door een gemiddelde ondernemer. Natuurlijk moet de markt zo in elkaar zitten dat er naar die prijs gewerkt wordt en dat er geen irreële winsten worden gemaakt. Nogmaals, dat zal ook niet gebeuren, want er komen steeds meer spelers op de markt die de prijs naar het evenwicht brengt.

Ik verwacht dat jij onder de prijs zit waar een gemiddelde ondernemer van kan leven, dus in die zin verstoor je de markt. Je verstoring is alleen gering omdat je een kleine speler bent. Bedenk alleen wel dat wanneer alle kleinere webwinkels dit gaan doen, dit toch een effect gaat hebben en de grote jongens ook zullen gaan zakken.

Voor de consument is dit positief :7 voor de ondernemer wat minder..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:42

Oh en Mear misschien heb ik het helemaal mis hoor maar deed jij ook niet iets met fotografie en stickers printen?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:45

Wie heeft het nou weer over dat ik producten verkoop waar ik niet tevreden over ben :? Ja dat kettinkje brak af, maar de armbad is nog steeds super leuk zonder. Maar voor een product van 10 euro verwacht ik dat nou eenmaal niet. Eerlijk is eerlijk, als die armband €3,60 was geweest had ik zoiets gehad van: "Ach nouja. Hij was ook maar €3,60."

Maar goed, ik ga er nu echt over ophouden, want iedereen blijft bij zijn/haar standpunt, ik dus ook. Ik doe waar ik me goed bij voel en ik heb er het volste vertrouwen in. Ik heb blijkbaar een ander idee dan jullie, ik zit meer met mijn hoofd bij het Primark effect.

Wel grappig dat Hilda even duidelijk maakt dat ik het op deze manier niet ga redden als ik serieus ZZP-er wil zijn.

Ik krijg van klanten nu juist onwijs positieve reacties allemaal, dus daar hou ik me aan vast. Dat zijn namelijk mijn inkomsten.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:46

Ik heb inderdaad ook een plotter, fotografie doe ik al heel lang niet meer.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:51

Mear schreef:
Ik krijg van klanten nu juist onwijs positieve reacties allemaal, dus daar hou ik me aan vast. Dat zijn namelijk mijn inkomsten.

Maar daar kan een mens dus niet van leven... Tenzij je Zeeman heet en containergewijs inkoopt.

En hoe komt het dat ik geen KVK nr op je site vind? Dat is toch verplicht in NL? Weet alleen dat je in België wettelijk verplicht bent je BTW nr te vermelden

Heb trouwens wat schrijffouten op je site gezien Mear, misschien dat ook eens extra onder de loep nemen. Als je wil zet ik ze in pb.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:53

Ik ben momenteel bezig met een KvK nog, daarom staat deze nog niet op de site.

Ik wíl ook helemaal geen fulltime ondernemer zijn. Ik heb dat nergens gezegd, wel dat ik er niet rijk van wil worden. Ik ga straks met mijn studie op de universiteit beginnen en dan heb ik niet eens tijd om fulltime bezig te zijn er mee. Plus ik werk nu ook nog parttime en doe een thuisstudie.

Dus nee, ik wil er niet eens een maandsalaris uit kunnen halen.

Als je wil mag je ze doorsturen foxy80.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:55

Mear, kopen klanten van jou dan ook een heleboel in één bestelling, net zoals bij de Primark/Action?
Want als je steeds weer 1 armband moet verkopen lijkt me dat niet rendabel op den duur. (en persoonlijk een takkenwerk om steeds te moeten versturen, haha) ;)

Trouwens, ik koop gerust ergens een product terwijl ik weet dat ik het ergens anders goedkoper kan krijgen. Prijs is niet het enige waar ik als consument naar kijk. Gister was ik bijvoorbeeld naar de kringloop, daar koop ik vaak vazen en woonaccessoires omdat ik dat bij woonwinkels/bloemisten te duur vind. Maar vervolgens ga ik wel naar de bloemist om bloemen te kopen in plaats van naar de supermarkt of de bloemenhandel/markt. Ze hebben een mooier aanbod, de bloemen blijven langer staan en het is leuk om een rondje door de winkel te lopen qua inspiratie. In de winkel zie ik ook een paar houten hartjes liggen: grote 1 euro, kleintjes 0.50 cent. Dan kan ik naar de Action verderop in de straat gaan om daar houten hartjes te kopen, want ze zullen daar vast ook houten hartjes hebben in een zakje, 10 voor 1 euro, maar op dat moment heb ik daar geen zin in en ach voor die paar euro gun ik het de bloemist.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:58

We willen je alleen maar helpen, omdat wij inmiddels al aardig wat ervaring op hebben gedaan. Ondanks dat je geen fulltime ondernemer wilt zijn en bezig bent met het aanvragen van de KVK (dat kon ik binnen 1 dag regelen) is het wel verplicht als je artikelen in een webshop verkoopt. Dus officieel had je dat KVK nummer al op je site moeten staan...

Stel dat je jezelf als Outlet neer zou zetten, met de "marktprijs" als oude prijs, daar een streep doorheen en dan jouw prijs erbij, dan spreek je misschien een groter publiek aan. Omdat mensen dan doorhebben dat je hetzelfde product voor veel goedkoper hebt. Nu krijgen mensen het idee dat je een kwalitatief matig product verkoopt, omdat je prijs zo laag is. Aangezien je zeker weet dat jij exact hetzelfde product verkoopt als de andere shop (en dus geen namaak), denk ik dat het voor klanten ook heel interessant is om terug te zien wat de normale prijs zou zijn als ze dit bij een ander kopen. Geloof mij, ik kan je uit ervaring vertellen dat mensen daar heel erg hebberig van worden!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:00

Dan weet ik genoeg Mear. Dank je wel.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:05

Ik denk dat de website van Mear gerust goed zal gaan lopen. De website ziet er goed uit, het aanbod is hip en lage prijzen.

Mear, mijn opmerking was niet om negatief tegen jou te zijn. Ik probeerde alleen uit te leggen hoe het zit met marktconforme prijs en dat hogere prijzen niet per se betekenen dat het "slecht" is voor de consument. En inderdaad, als een van de dingen die ik bij jou heb gekocht sneller stukgaat. Denk ik inderdaad ook van "nouja, ik heb er niet heel veel voor betaald dus helaas pindakaas."

Het enige wat ik je wil meegeven is dat wellicht een iets hogere prijs wat meer marktconform is. Daar hoef je helemaal geen slecht gevoel over te hebben. Veel succes trouwens met je studie. Welke opleiding ga je volgen?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:06

connepon85 schreef:
Het enige wat ik je wil meegeven is dat wellicht een iets hogere prijs wat meer marktconform is. Daar hoef je helemaal geen slecht gevoel over te hebben. Veel succes trouwens met je studie. Welke opleiding ga je volgen?

Dat ga ik ook zeker doen inderdaad, als ik straks een KvK en alles geregeld heb zal ik ook de prijs iets opschroeven. :j Maar dan ga ik me ook aansluiten bij een webshop keurmerk om weer wat extra vertrouwen uit te stralen.

Ik ga Psychologie doen, na mijn bachelor wil ik een master Forensisch Psycholoog gaan doen. :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:11

Mear schreef:
Ik ben momenteel bezig met een KvK nog, daarom staat deze nog niet op de site.

Ik wíl ook helemaal geen fulltime ondernemer zijn. Ik heb dat nergens gezegd, wel dat ik er niet rijk van wil worden. Ik ga straks met mijn studie op de universiteit beginnen en dan heb ik niet eens tijd om fulltime bezig te zijn er mee. Plus ik werk nu ook nog parttime en doe een thuisstudie.

Maar mag dat wel? Ik weet dat je in België dan gewoon een tijdje kan handelen onder 'btw nr in aanvraag' maar dat kan alleen echt bij de opstart, aankopen van materialen, auto etc. Wat zegt de Nederlandse wet hier over? Mag je wettelijk gezien professioneel verkopen als je KVK nog niet rond is?

Je trekt nu klanten met die lage prijzenpolitiek, straks moet die prijs noodgedwongen omhoog, ga je dan je klanten nog wel houden?

Nou, als ik rijk word van mijn webwinkel met adviesprijzen dan laat ik het wel even weten vanonder een parasol in Bimbambokko 8-) ... Volgens mij Mear, no offence, denk je nogal licht over het bestaan als fulltime wettelijk verantwoord webshopverkoper (wat ik niet ben, want er valt niet van te leven, dus combineer ik dit met een baan). Ik ben al blij dat de shop zo draait dat ik er alle lasten van kan betalen (die oh zo verdomde achterop komende BTW, autokosten, internetabbo, telefoonabbo, boekhouder, webelf, reclamekosten, verzekering, werkingskosten van plakband over printpapier tot nieuwe software etc).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:12

Heel herkenbaar Foxy, dat laatste stukje :D Hier net zo!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:13

Mear schreef:
connepon85 schreef:

Dat ga ik ook zeker doen inderdaad, als ik straks een KvK en alles geregeld heb zal ik ook de prijs iets opschroeven. :j Maar dan ga ik me ook aansluiten bij een webshop keurmerk om weer wat extra vertrouwen uit te stralen.

Ik ga Psychologie doen, na mijn bachelor wil ik een master Forensisch Psycholoog gaan doen. :)

Dat keurmerk krijgen is nog niet zo simpel.
Ik wilde dat ook, maar helaas: Belgische webshops niet toegelaten!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:15

@Foxy Mear zegt toch niet dat ze fulltime webshopverkoper wil worden? Volgens mij gewoon een beetje bijklussen tijdens haar opleiding.

Ik heb trouwens nog in een grijs verlegen een webwinkel met mijn zus gehad. Nou ik vond het maar een groot drama. Heel moeilijk om winstgevend te worden. Ik doe zoiets in ieder geval nooit meer.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:17

Weet je wat, ik zie het allemaal wel. ;)

@Connepon, ik zeg inderdaad juist dat ik dat níét wil.

En over klanten kwijt raken, volgens jullie kan het alleen maar beter worden als ik ze omhoog gooi, toch? :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:17

connepon85 schreef:
@Foxy Mear zegt toch niet dat ze fulltime webshopverkoper wil worden? Volgens mij gewoon een beetje bijklussen tijdens haar opleiding.

Ik heb trouwens nog in een grijs verlegen een webwinkel met mijn zus gehad. Nou ik vond het maar een groot drama. Heel moeilijk om winstgevend te worden. Ik doe zoiets in ieder geval nooit meer.

Zelfs bijklussen red je niet met dit soort prijzen, althans niet wettelijk, hier leg je op toe.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:18

Mear schreef:
Weet je wat, ik zie het allemaal wel. ;)

@Connepon, ik zeg inderdaad juist dat ik dat níét wil.

En over klanten kwijt raken, volgens jullie kan het alleen maar beter worden als ik ze omhoog gooi, toch? :D

Je eerste zin getuigt wel van ondernemerszin, af en toe moet je gewoon durven. Om het met Emiel te zeggen; TSJAKKA! :D

Laten we het zo zeggen: je zal andere klanten krijgen en die zullen meer uitgeven!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:32

Ik vind het overigens dat er een goede discussie is ontstaan hier op Bokt. Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en geeft adviezen. Toch moet, denk ik, iedereen zijn eigen weg daar in vinden, ook al gaat het tegen bepaalde adviezen in, en het zelf ondervinden. Mear, ik ben heel benieuwd hoe jouw ervaringen zullen zijn in de toekomst en ik hoop dat je die met ons zult blijven delen.

Ik heb trouwens een post gemaakt over paard-vandaag van een medebokker die op dit forum zit/meeleest. (Weet alleen niet precies je boktnaam meer en ik ga niet 30 pagina's teruglezen :+ )

www.paardenlifestyle.com/ken-jij-de-dag ... aag.nl-al/

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:34

Wat leuk Conny, dat ga ik even lezen! Ik ben namelijk met hen aan het mailen... ;-)