Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:41

HLPhoto schreef:
Bewaarplicht, staat die gelijk aan de periode waarin ze terug mogen komen op fouten in je administratie?

Yep :j

Mijn auto is inderdaad tweedehands en was al een bedrijfsauto, dus geen BTW en geen BPM. Maar krijg straks wel fijn 25% bijtelling bij de aangifte IB >;) .

Maar volgens mij ben ik dan toch nog beter af. Een volle tank is normaal € 100,-, dus een € 20,- BTW terug te vorderen, MRB is slechts € 32,- (geen idee wat het normaal gesproken zou zijn) en dan nog de BTW over onderhoud/reparaties etc.

Maar met een nieuwe auto ben je inderdaad beter af :D
We hebben ook nog een VW Polo Bluemotion vorig jaar gekocht.....geen BPM, geen BTW, geen wegenbelasting, verbruikt nauwelijks diesel en een bijtelling van slechts 14%.

Apostrof

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:52

@Winddancer Een volle tank is volgens de regels die yvonne een stukje hoger plaatst dus 100,- met 15,- BTW terugvorderen en de MRB is gelijk.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:02

Je bedoelt als het maar 75% is? Dan wel inderdaad, dan mag je maar driekwart van de BTW terugvorderen, maar die van mij is 100% zakelijk. Had het even over mezelf :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:04

ik doelde erop dat het verschil dan nog maar erg klein is. zelfs met mijn kilometeraantal is het dan rendabel om de auto prive te rijden.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:18

HLPhoto schreef:
ja, maar de meeste ondernemers hebben een auto wel korter dan vijf jaar. leaseauto's worden vaak bij 4 jaar of 160.000-180.000 km al afgeschreven.

Maar leaseauto's vallen hier toch weer buiten? Meestal heb je dan toch ook een contract voor het onderhoud en zo?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:21

11AFotograaf schreef:
Maar leaseauto's vallen hier toch weer buiten? Meestal heb je dan toch ook een contract voor het onderhoud en zo?
afhankelijk van wat je afspreekt. je kan zelfs de benzine in het leasebedrag laten stoppen als je wil.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:27

Oeps.....heb even gekeken wat de MRB zou zijn als ik hem privé zou rijden......€ 353,- per kwartaal :oo
Nu betaal ik € 91,- per kwartaal.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:38

Winddancer schreef:
Oeps.....heb even gekeken wat de MRB zou zijn als ik hem privé zou rijden......€ 353,- per kwartaal :oo
Nu betaal ik € 91,- per kwartaal.
dat staat hierboven dus.. je kan een privé eigendom dus ook zakelijk gebruiken. dan heb je weinig wegenbelasting en geen bijtelling.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:48

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:58

Ik geef het op met jou Winddancer :P

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:00

Kan ik me voorstellen.....wordt zelfs gek van mezelf :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:49

Winddancer schreef:
Kan ik me voorstellen.....wordt zelfs gek van mezelf :D
Zelfkennis is 1... :+

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:57

Heyyyyyy _-:( :D

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:53

Pfff de belastingdienst maakt het wel ingewikkeld zeg, maar heb even meegelezen over hoe je auto in te zetten en er is me wel een hoop duidelijk geworden, dank daarvoor :D

Even een andere vraag:
Hoeveel uur maken jullie voor jullie bedrijf? Zijn jullie fulltime met eigen zaak bezig of werken jullie er nog naast?
Hoe hebben jullie het gedaan in de opbouw van je bedrijf? Er naast gewerkt? Wanneer de stap genomen fulltime in je eigen bedrijf aan de slag te gaan? Of hebben jullie allemaal rijke kerels waar je op terug kan vallen }>

Dit is even wat er nu bij mij speelt. Ik werk 20 uur, net afgestudeerd en in opbouwfase van mijn bedrijf. Dacht na mijn diploma even vakantie te hebben, maar klanten stromen best binnen :D
Super natuurlijk 8-) , maar pfff tijd tekort :Y) Durf nog niet echt mijn baan op te zeggen gelijk, maar dat zou ik wel graag willen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:03

Leetje schreef:
Hoeveel uur maken jullie voor jullie bedrijf?
:') Teveel.
Leetje schreef:
Zijn jullie fulltime met eigen zaak bezig of werken jullie er nog naast?
Fulltime met m'n eigen bedrijf bezig, als ik tijd overhoud ben ik bezig met het bedenken van nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen.
Leetje schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan in de opbouw van je bedrijf? Er naast gewerkt? Wanneer de stap genomen fulltime in je eigen bedrijf aan de slag te gaan?
2 jaar laten groeien van hobby naar "bijbaan", toen ineens gestopt met werken (ook omdat m'n contract afliep). Kost wat offers maar seems worth the hassle ;)
Leetje schreef:
Of hebben jullie allemaal rijke kerels waar je op terug kan vallen }>
Weet niet of m'n vriendin daar heel blij mee zou zijn :') Sowieso, 1 man in een relatie vind ik eigenlijk wel genoeg :=
Leetje schreef:
Dit is even wat er nu bij mij speelt. Ik werk 20 uur, net afgestudeerd en in opbouwfase van mijn bedrijf. Dacht na mijn diploma even vakantie te hebben, maar klanten stromen best binnen :D
Super natuurlijk 8-) , maar pfff tijd tekort :Y) Durf nog niet echt mijn baan op te zeggen gelijk, maar dat zou ik wel graag willen!
Als je je baan op wil zeggen... kijk het eens een jaartje aan in de drukte. Even buffer bouwen, als het door alle seizoenen heen druk blijft zou ik de werkgever wel afzwaaien denk ik..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:23

Leetje schreef:
Pfff de belastingdienst maakt het wel ingewikkeld zeg, maar heb even meegelezen over hoe je auto in te zetten en er is me wel een hoop duidelijk geworden, dank daarvoor :D

Even een andere vraag:
Hoeveel uur maken jullie voor jullie bedrijf? Zijn jullie fulltime met eigen zaak bezig of werken jullie er nog naast?
Hoe hebben jullie het gedaan in de opbouw van je bedrijf? Er naast gewerkt? Wanneer de stap genomen fulltime in je eigen bedrijf aan de slag te gaan? Of hebben jullie allemaal rijke kerels waar je op terug kan vallen }>

Het verschilt heel erg hoeveel uur ik maak, het ligt eraan wat er allemaal moet gebeuren, maar ben toch bijna elke avond na het werk er wel mee bezig en in de weekenden ook een aantal uur per dag. Maarja, dat komt nu ook omdat ik aan het opstarten ben, ik verwacht wel dat het straks iets minder chaotisch zal zijn ;)

Ik werk gewoon naast mn webshop, maar ik hoop wel dat het een succes gaat worden en dat ik het straks als bijbaan kan gaan doen, waardoor ik wat minder uren kan gaan werken voor de baas.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:29

Ik ben inmiddels 2 jaar bezig met mijn bedrijf en heb vorige week meer als 60 uur gewerkt. 30 voor m'n baas en ruim 30 voor mijn bedrijf. Het is wel fijn om die zekerheid te hebben! Dan kun je soms ook even een keer nee zeggen tegen een klant die je niet wilt aannemen!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:31

Leetje schreef:
Even een andere vraag:

Teveel :o Maar de ene week is het rustiger dan de andere, dus dat verschilt heel erg.

Citaat:

Ik werk er ook nog fulltime naast, helaas geen mogelijkheid tot parttime werken.

Citaat:

Heb wel een tijdje niet voor een werkgever gewerkt, maar wel op stal en viel financieel ook heel goed te doen, maar geen aanrader ;)
Als je 6 dagen in de week 2x per dag klaar moet staan, is ook geen pretje hoor.

Mijn advies: probeer zo lang het kan gewoon je werkgever erbij te houden, zeker als het om 20 uur gaat. Wordt het op een gegeven moment teveel, kun je alsnog ontslag nemen :j

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:32

11AFotograaf schreef:
Ik ben inmiddels 2 jaar bezig met mijn bedrijf en heb vorige week meer als 60 uur gewerkt. 30 voor m'n baas en ruim 30 voor mijn bedrijf. Het is wel fijn om die zekerheid te hebben! Dan kun je soms ook even een keer nee zeggen tegen een klant die je niet wilt aannemen!

Helemaal mee eens :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:38

Thanks winddancer! Ik heb trouwens ook gemerkt dat je je uren beter gaat benutten als je minder tijd hebt!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:07

Ik merk dat sinds ik zelf volledig afhankelijk ben van mijn bedrijf qua inkomsten, ik ook echt veel meer heb aangepakt (en dan in de zin van aquisitiegesprekken, strategie ontwikkelen, ect), je moet wel, anders komst er niets binnen. Ik heb lang 32 uur bij een baas gewerkt, maar dat was eigenlijk genoeg om rond te komen, dan heb je niet een financiele 'dwang' om zelf nog heel veel opdrachten binnen te halen. Daarnaast werkte ik in het werkweld waarin ik ook onderneem, en dat wil nog wel eens lastig zijn (concurrentie ect).

En ja, ik heb wel een vriend waar ik op terug kan vallen, dat is natuurlijk een fijn idee. Maar daar hebben we goede afspraken over gemaakt en voorals nog heb ik hem nog niet nodig :D

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:45

Ik kom stom toevallig dit topic tegen en wil graag mee kletsen!
Samen met mijn man heb ik sinds 2006 een bedrijf in de zakelijke dienstverlening (consultancy) met een aantal man in loondienst. Alle administratie, inclusief loonadministratie en btw aangiften, doe ik zelf en mocht ik het eens niet weten dan kan ik terugvallen op mijn accountant die voor ons bedrijf het jaarverslag maakt.

Het lijkt mij leuk om andere bokt-ondernemers hier te leren kennen en kennis uit te wisselen. Over het algemeen ben ik redelijk bekend met de regels rondom btw, belastingen etc dus wellicht kan ik ook andere mensen eens helpen bij een vraag :).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:57

hee mauvestraat, welkom!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:04

Bedankt ;).

Ik doe ook nog even mee aan het beantwoorden van de vragen!
Leetje schreef:
Even een andere vraag:

Veel, heel veel...hoort erbij :Y)

Citaat:

Beide fulltime alhoewel ik officieel parttime op de payroll sta maar het is een way of life.

Citaat:

Mijn man is als eerste gestopt en direct 100% voor zichzelf gegaan met mij als meewerkend partner terwijl ik nog werkt. Enkele maanden later heb ik echter ook mijn baan opgezegd. Als mijn kerel rijk is ben ik het ook, gaat het slecht dan idem :D.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:48

Hey Mauve, jij ook hier. Leuk!