Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:38

Emytje schreef:
@ Petpen: Leuk om te lezen! Waar ben je toendertijd mee begonnen? Hoe heb je je eerste ervaring opgebouwd?
Heel veel succes morgen! :)) En de andere twee natuurlijk ook!

Ik ben in 1990 begonnen als financieel/administratief medewerker boekhouding (= oorspronkelijke opleiding) bij een verz.mij. Dat werk heb ik 5 jaar gedaan, daarna bij diverse bedrijven van junior secretaresse doorgegroeid naar directiesecretaresse en management assistente. Ondertussen opleiding gevolgd voor DA-ass en 1 jaar gewerkt bij een veearts. Helaas door de MKZ-crisis toen noodgedwongen naar andere baan moeten uitkijken en ben toen gaan werken als medisch secretaresse (4 jaar). In hetzelfde zkh nog 1 jaar gewerkt als management assistente maar zat er niet op mijn plek. Gesolliciteerd voor een functie als rec/tel bij een ander zkh en dat werk 6 jaar gedaan (met tussenpozen ivm hernia's). Nu zit ik 1,5 jaar thuis en ga dus morgen voor een hele leuke functie op gesprek.
Al met al 20 jaar ervaring in verschillende functies. Volgens UWV heb ik een verwarrend cv vanwege de diverse functies en opleidingen. Ach, ik heb veel ervaring in verschillende functies. Veel geleerd en weet inmiddels wat ik wel en niet wil (en kan) in een functie.
De sollicitatie morgen is voor "een spin in het web" wat mij wel ligt.

Viennanova

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:02

@Emytje: Ik solliciteer eigenlijk alleen op functies waar ik voor opgeleid ben.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:04

goed bezig Qizz.

ik ben eind november afgestudeerd dierwetenschappen. sinds januari op zoek naar een baan. april en mei tijdelijk gewerkt als kwaliteitsmedewerker erg gezellig maar absoluut niet uitdagend genoeg. (bij dat bedrijf zochten ze iemand die commerciëler was, die is inmiddels ook aangenomen, maar heb er wel ervaring mogen op doen en ze waren tevreden)
morgen dus een sollicitatie op een vergelijkbare functie nu alleen bij een mengvoerbedrijf ipv handelskantoor..

tot nu toe ook alleen gesolliciteerd op openstaande vacatures op mijn vakgebied (zijn er hellaas niet echt veel, zeker niet als je de sales kant niet op wilt)

inmiddels weet ik echt niet meer wat ik wel wil :+ behalve me biezen te pakken en naar buitenland te vertrekken, maar ook daar moet ik werk hebben;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:07

Succes patpen!

@ Viennanova, ik zou ook solliciteren op functies waar je geen opleiding voor hebt. Als je iets leuk lijkt zou ik het toch gewoon wagen.

Ik heb vandaag mijn eerste werkdag gehad, allemaal leuke mensen en ik word nu eerst ingewerkt in de schoonmaak en vanaf volgende week word ik verder ingewerkt. Ze hebben de afgelopen jaar al 5 eerste medewerkers voorbij zien komen maar waren allemaal met een paar maanden weer weg, ik hoop dat ik het wel vol ga houden. :)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:11

Joolien schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste werkdag gehad, allemaal leuke mensen en ik word nu eerst ingewerkt in de schoonmaak en vanaf volgende week word ik verder ingewerkt. Ze hebben de afgelopen jaar al 5 eerste medewerkers voorbij zien komen maar waren allemaal met een paar maanden weer weg, ik hoop dat ik het wel vol ga houden. :)

:# :# :#
ben helemaal blij voor je :D :D :D

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:07

dark_moon schreef:
Hierbij weer een update.

Zo heb je niks, zo heb je weer 2 banen.
Ik heb dus de keuze (of proberen te combineren, maar dat wordt misschien wat veel: 2 banen, een eigen bedrijf, vrachtwagenrijbewijs willen halen en ook nog een sociaal leven ertussendoor.....). :P

Het ene is dus maar voor 18 uur per week, en eventueel op termijn 30 uur (dat is wel het maximum) en verdient niet veel meer als het minimumloon. Het is een soort (distributie)bezorgwerk met een kleine bakwagen. Het is wel fysiek sjouwwerk, maar wel een mooie baan als ervaring op mijn c.v. als ik straks mijn vrachtwagenrijbewijs heb. Het is een functie voor minimaal een jaar.

Het andere is voor ongeveer 30 uur per week, en betaalt beter. Het ligt meer in de richting van het aantal uren dat ik wil werken, plus de uren die ik nog kwijt ben in mijn eigen bedrijf. Het zou dan voor over de zomer zijn, kan ik mooi combineren met vrachtwagenrijlessen van de zomer.....

Positief aan beide banen is dat het niet op kantoor is :j .

Moeilijk om een keuze te maken, termeer omdat ik op termijn wel op de vrachtauto wil gaan rondrijden. Vraag is natuurlijk of er straks wel chauffeurswerk is voor mensen zonder ervaring, maar merk wel dat de markt nu aantrekt. Hoe dit is als ik straks mijn rijbewijzen heb, blijft moeilijk inschatten.
We hebben gelukkig nog een paar dagen om er over na te denken wat verstandig is.

Of van het najaar mijn vrachtwagenrijbewijs halen, en dan van de zomer 2 banen proberen te combineren. De laatste baan stopt na de zomer, heb ik dan nog een baan over en dus ook tijd over om mijn rijbewijs te halen.... Eerst maar eens de gesprekken afwachten. 8-)

Zouden jullie die baan gaan doen van het distributie(bezorg)werk met een kleine bakwagen (verdiensten niet veel meer dan het minimumloon) (zou voor minimaal een jaar zijn). Het is wel fysiek sjouwwerk.

Graag hoor ik jullie mening. Ik heb zelf zoiets van: ik zou die baan eigenlijk aannemen om ervaring op te doen en omdat het wellicht toch wel positief staat op mijn c.v (als ik straks eindelijk papieren heb om een vrachtauto rond te rijden 8-) ).

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:12

lastig, bij de ene doe je ervaring op als bezorger. en past in je toekomst beeld. is voor langere periode. die andere is maar voor 3 maanden, wel meer. maar verder geen idee of dat aan sluit.
ik dacht dat je vrachtwagenrijbewijs in een vrij snel tempo kan halen dus dan zou je eventueel na de zomer al ergens kunnen gaan rijden.
kan je dus niet echt verder helpen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:14

Zo, daar ben ik weer :D Ff een weekendje er tussenuit geweest met mijn moedertje :D

Tand is nog steeds niet gemaakt, vanmorgen wel gebeld en woendagmiddag kan ik terecht. Kon vandaag al, maarja, ik zat aan de andere kant van het land, dus dat schiet niet op... Ben blij dat ik woensdagmiddag weer gemaakt word :D

Wat leuk Qizz, klinkt allemaal hartstikke goed! Ik hoop voor je dat het tot meer leidt en inderdaad een beetje in te delen is naar jouw wensen!

Allemaal duimen morgenmiddag he, dan ben ik aan de beurt :D S'avonds heb ik weer een vergadering op mijn huidige werk dus het wordt een druk middagje!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:25

@dark moon: ik zou geloof ik gaan voor datgene wat straks het beste op je cv staat. Is voor de toekomst beter denk ik.

@Joolien: niet tegengevallen dus de 1e werkdag. Lag het aan de functie dat je 5 voorgangers weg zijn gegaan of aan de sfeer?

@Kieffer: eerst ik nog hè om 12 uur :):).

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:45

@ Jolien: Wat voor werk doe je? Klinkt goed zo, je eerste dagje daar. :))
@ Dark moon: Ik denk dat ik voor die 18 uurtjes zou gaan omdat dat wat vaster is. Ondertussen zou je dan voor dat rijbewijs kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:44

Emytje schreef:
@ Jolien: Wat voor werk doe je? Klinkt goed zo, je eerste dagje daar. :))
@ Dark moon: Ik denk dat ik voor die 18 uurtjes zou gaan omdat dat wat vaster is. Ondertussen zou je dan voor dat rijbewijs kunnen gaan.

Ik word eerste medewerker in de schoonmaak van het ziekenhuis. Dan stuur ik de schoonmakers aan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:41

Super Jolien :Y)
Patpen succes vandaag :D

Gister even wezen google-en en heel veel sites gevonden waar ik nog nooit van had gehoord. Misschien een tip om die baan te vinden? Ik heb gewoon: administratief werk almelo ingetypt en kreeg heel veel pagina's ;)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:04

Viennanova schreef:
Black, is zou voor de 30 uur gaan welke meer verdient. Zo kun je goed voor je vrachtwagenrijbewijs gaan. Moet zeggen, mijn oom heeft ook een carriereswitch gedaan, en is na het behalen van zijn rijbewijs zo aangenomen bij een groot transportbedrijf in het noorden van NL.

Blacknorton, ik had al gereageerd, heb je dit gezien?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:18

Iedereen die vandaag op gesprek moet heel veel succes!

Ik reageer ook op vacatures waarvoor ik niet opgeleid ben.
Maar alles is te leren. Je moet gewoon een keer geluk hebben dat een bedrijf wat in je ziet en dat je daarmee ervaring opbouwd.

Uiteindelijk gaat het om de ervaring en niet om de opleiding.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:35

Dat ben ik niet met je eens. Veel HBO en hogere functies beginnen bij de juiste opleiding, niet bij ervaring. Je krijgt niet eens een gesprek als je niet het juiste diploma hebt.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:51

Alles wat mis kan gaan, is vannacht ook misgegaan :D. Zou dat een goed teken zijn? Wilde mijn kleding klaar leggen, bleek de kat in de linnenkast te hebben gelegen en natuurlijk nét op het shirt wat ik aan wil. Dus nog gewassen gisteravond....
Met de auto ging het al niet veel beter: zonder benzine, last van omgevallen bomen, tak op de auto, kon het niet vinden (tomtom is al ingesteld!), ga zo maar door.
Gesprek ging overigens wel goed. Zal blij zijn als het gesprek achter de rug is. Een nieuwe baan lijkt me geweldig, maar dit gedeelte zou je over moeten kunnen slaan :o

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:13

Soms he.....denk je, zou het een teken zijn, patpen :-) ? Eerst moeilijkheden, dan lekker werken.

Ik kan het nu wel zeggen, het is rond. Per 1 juli stop ik bij mijn huidige werkgever, ga dan een outplacement in. Dus nu echt actief zoeken, en reageren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:22

Wat voor functie had/heb je precies bij je huidige werkgever?
Aangezien je ook in de stallen te vinden bent.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:51

Mijn functie wordt eerst niet opnieuw ingevuld....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:18

Viennanova schreef:
Viennanova schreef:
Black, is zou voor de 30 uur gaan welke meer verdient. Zo kun je goed voor je vrachtwagenrijbewijs gaan. Moet zeggen, mijn oom heeft ook een carriereswitch gedaan, en is na het behalen van zijn rijbewijs zo aangenomen bij een groot transportbedrijf in het noorden van NL.

Blacknorton, ik had al gereageerd, heb je dit gezien?

volgens mij was deze voor dark moon en niet voor mij ;) zie me zo snel nog niet op de vrachtwagen voor me beroep. stiekem droom ik wel eens van een vrachtwagen vol paarden op wedstrijd maar dat is ook alles ;)

viennanova welke opleiding heb je gedaan? aangezien we volgens mij een beetje in dezelfde hoek zoeken. en ik eigenlijk inspiratie moet krijgen wel uitdagende, afwisselen functie ik moet zoeken.

patpen succes, hopelijk gaat het goed. (of was de beschrijving de echte en niet de gene die je had ingebeeld?)

ik ben vanochtend al aan de beurt geweest, was een raar gesprek, raar pand. ik weet het niet, had al na/bij schrijven van de brief het idee dat het misschien toch niet de functie is die ik wil, maar moet ergens starten. maar geloof dat deze tak van de diervoeding (bruivoer) toch niet helemaal bij me past. hoor van de week meer, ze houden er namelijk ook nog eeens een lang voor traject op na.

dan nog iets heel anders waar ik me rot aan erger. ik woon nu weer bij me ouders omdat ik me kamer heb opgezegt toen ik een jaar naar buitenland ging en de vraag is nog steeds waar ik kom te werken. (dus had niks aan die kamer op langer termijn, kost veel geld terwijl ik makkelijk bij me ouders weer terrecht kom (oke utrecht was centraler geweest)). ik geef aan dat ik bereid ben om te verhuizen zowel binnen als buiten nederland (al in me brief) en legt de situatie uit. en dan nog vragen/zeggen ze aan het eind dat ze het lastig vinden dat ik zover weg woon. (toen maar weet uit gelegd dat ik begin met reizen en als alles vast is ik op zoek ga naar een woning dichterbij..zodat ik in 1 keer alles opnieuw kan opbouwen...) word er zo moe van (is me namelijk al een aantal keer overkomen en zelfs op afgewezen (ben het toen maar in de brief gaan zetten)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:23

Pffff even wat stoom afblazen. Weten jullie nog dat ik me kandidaat had gesteld binnen mijn eigen bedrijf voor een functie waarvoor ik geleerd had. Ik was al helemaal opgetogen, maar krijg ik me daar toch een mens in de rug!
Het begon al met: "ja we weten toch niet goed wat we je kunnen vragen in een gesprek, want ja we kennen je al." Tot 2 keer toe heb ik dit gehoord, terwijl ik zoiets had van 'jamaar hoe profileer ik me dan het beste voor deze functie.' Dus ik had al zo iets van dan wachten we maar af.
De dagen gingen voorbij en ik hoorde er maar niets van. Ik ben dus maar zelf gaan uitzoeken hoe en wat er nu van was.
De reactie: Hoe!? Heeft X (mijn hoofd waar ik eerst werk) je niet op de hoogte gesteld? Euhm NEE. Ja er was ook een andere kandidaat waar we ook een heel goed gevoel bij hadden en die had ook meer ervaring in x en y en zij was ook ECHT opzoek naar een job. Maar maak je geen zorgen hoor. Jouw kans komt ook nog wel binnen het bedrijf.
En dan voel je je ineens heel banketstaaf :( Ik voel me zwaar belazerd. Op mijn huidig werk heb ik nooit wat gehoord van dat ik niet goed functioneer. In tegendeel zelfs. Ik zit gewoon in de l*llige positie dat de job die ik nu uitoefen een behoorlijk knelpuntberoep is :( pffffff

In een vlaag van woede/ontevredenheid heb ik brieven verstuurd naar andere bedrijven. Mag ik nu toch wel niet op gesprek zeker. Voor een voltijdse vervanging van een half jaar. Maarja waar ga je dan naartoe? Blijf ik toch niet beter bij mijn huidige vaste baan, waar er altijd wel wat is, of ga ik ergens anders, tijdelijk en loop ik het risico om nog lang van baan naar baan te gaan.
Peptalk please :(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:31

Jongens, wat een warm bad waar ik in terecht ben gekomen met het gesprek! Heb ik me daar zo druk om gemaakt? Heel gewoon, informeel, geweldige locatie. Ik ben uitgenodigd op mijn cv want degene met wie ik het gesprek had, hadden mijn brief niet meegekregen :j. Gelukkig had ik gisteren nog een uitdraai gemaakt van mijn brief en die achtergelaten. Arbeidsongeschiktheid maakt voor hun niet uit. De werkruimte gezien (mooi kantoor met uitzicht op de boerderij), taken zijn helder, huidige secretaresse gaat per 1/2 juli met pensioen vandaar dat ze iemand zoeken per 1 juli om in te kunnen werken. De bedoeling is dat de nieuwe ook iedere dag aanwezig is. Geweldig want een werkdag van 8 uur is voor mij te lang. Ook de reistijd is me 100% meegevallen.
Er zijn 40 reacties op de vacature gekomen (vonden hun veel, ik vind het wel meevallen) en er zijn 6 personen uitgenodigd voor een gesprek. Ik had wel heel veel pluspunten :9; (para)medische achtergrond, boekhoudkundige ervaring, secretariële ervaring, geen vakantieplannen, ervaring met archief opzetten, creatief, ervaring met privacy gevoelige info en hoe daar mee om te gaan, et cetera. Deze week krijg ik te horen of het wel of niet doorgaat.

Quinta: iedere functie en werkgever heeft voor- en nadelen. Ik begrijp dat je nu boos/verdrietig/teleurgesteld bent (zacht uitgedrukt!) maar neem geen overhaaste beslissingen! Uiteraard kun je rond kijken voor wat anders maar het is overal wat. Laat het even zakken want ze hebben het zeker niet netjes afgehandeld. Misschien vonden ze de andere kandidaat beter (argument: die had echt een baan nodig vind ik wel heel zwak :n) en komt jouw kans binnen dat bedrijf idd nog. Er zijn nu veel zoekenden en de banen liggen niet bepaald voor het oprapen. Als je al van bedrijf gaat veranderen, je komt overal tegen dat je een jaar of 1/2 jaar contract krijgt aangeboden. :(:)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:37

o pat ik hoop toch zo dat ze voor jou gaan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:38

Ariebombarie schreef:
o pat ik hoop toch zo dat ze voor jou gaan +:)+

Ik hoop het ook zo hard voor jou, als ik iemand het gun is het jou wel!!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:53

Geweldig patpen, ik ga voor je duimen! Het zou echt heel leuk voor je zijn :D

Ik ga me zo maar even optutten en dan spring ik in mijn autootje voor het gesprek :D