Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:33

Bij mij ligt het heel erg aan het product of ik naar het goedkoopste van iets zoek of voor een duurdere variant ga. Ik zoek naar een bepaalde prijs-kwaliteitsverhouding.
Als iemand iets veel goedkoper aanbiedt dan de rest, dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Als ik er geen logische verklaring voor kan bedenken waarom diegene zoveel goedkoper is, dan koop ik daar niet.
Online kopen doe ik alleen bij grote, bekende bedrijven en bij kleine bedrijfjes waarvan ik de eigenaar persoonlijk ken. Voor de rest ga ik graag naar echte winkels om producten te kunnen zien.

Er zijn een heleboel mensen die part-time ondernemer zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook maar de helft van de tarieven hoeft te rekenen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:37

Thx voor de tips, ik ga voortaan in mijn bevestiginsmail van leveringen het transport nog eens benoemen als aandachtspunt. Daarnaast krijgt ieder product een Transportwijze toegevoegd, die linkt naar de pagina van Transport & verzendingen. Daar ga ik dan weer een foto plaatsen van de vrachtwagen, zodat ze kunnen zien dat hij toch best wel groot en sterk is :p.

Met betrekking tot de prijzen discussie haal ik mijn post er gisteren nog eens bij: 'markconform' is een belangrijk begrip. Als de markt de prijzen kunstmatig hoog houdt mag je daar best wel iets vanaf doen, maar ik zou nooit extreem laag onder de rest van de markt gaan zitten. Voor je het weet maak je je eigen markt kapot en dat is het laatste wat je wilt, dan ben je allemaal verliezer.

Vooral dat laatste is belangrijk in mijn ogen. Wat nu als al je concurrenten ineens de webshop zien en denken, oliebol, zij werkt met hele andere (lage) prijzen en zij gaan promt ook ineens zakken met de prijzen, tot zeg maar 10% goedkoper. Hoe reageer je dan als kleine webshop houder? Je hebt de naam niet van de grote jongens en waarschijnlijk ook niet de lange adem (financieel op de bank), zij hebben vaak ook betere verzendafspraken en voor je het weet kun je het ook niet meer op service winnen. Klanten zijn nl maar bereid tot x% meer te betalen voor service (bij webwinkels ligt dit getal lager dan in gewone winkels). Dus doordat je zelf kiest voor een (te) laag prijsniveau, concurreer je straks jezelf weg. Dat blijft iets voor iedere webwinkel eigenaar om continu over na te denken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:45

JolandaS schreef:
Er zijn een heleboel mensen die part-time ondernemer zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook maar de helft van de tarieven hoeft te rekenen.

Rake opmerking!

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:51

Vind ik ook!

Voor mij is het ook balen als bijvoorbeeld Divoza al in november kortingen geeft op de wintercollectie, terwijl het dan net bij mij op gang komt .. Dat zijn de grote spelers, als ik daaraan ga meedoen kan ik over enkele maanden de deuren sluiten. Internet kan een enorme opportuniteit zijn, maar heeft ook veel minpunten.. Als ondernemer moet je volgens mij steeds blijven gezond redeneren en een balans vinden wat betreft prijs en service..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:05

Maar het is in mijn ogen ook zo dat als je fulltime ondernemer bent je niet vreselijk over de prijs/kwaliteit hoeft te gaan zitten :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:13

Nee, maar dat is vrije keuze.. Als een winkel boven de prijs gaat zitten doen ze daar eigenlijk niemand 'kwaad' mee, behalve misschien zichzelf. Als ze ernstig onder de prijs gaan, maken ze de markt kapot :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:14

Mear schreef:
Maar het is in mijn ogen ook zo dat als je fulltime ondernemer bent je niet vreselijk over de prijs/kwaliteit hoeft te gaan zitten :)

Dat snap ik niet. :o
Ik denk namelijk dat je prijs/kwaliteit-verhouding altijd belangrijk is omdat die o.a. je doelgroep bepaalt. Of andersom: als je een bepaalde doelgroep kiest, dan hoort daar een bepaalde prijs-kwaliteitverhouding bij.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:16

Is ook moeilijk om daar een uitspraak over te doen, misschien is het product een andere kwaliteit of hebben ze bar slechte inkopers :P

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:17

Mallootje schreef:
Nee, maar dat is vrije keuze.. Als een winkel boven de prijs gaat zitten doen ze daar eigenlijk niemand 'kwaad' mee, behalve misschien zichzelf. Als ze ernstig onder de prijs gaan, maken ze de markt kapot :)

Ja dus doen ze wel kwaad mee(sowieso de consumenten die veelste veel betalen voor iets kwa prijs/kwaliteit), want als iedereen maar meer gaat vragen kunnen de mensen die dus eerlijk willen verkopen niet meer mee doen omdat ze dan de markt zogenaamd kapot zouden maken. Terwijl de markt dus eigenlijk verziekt wordt door de mensen die er al veelste veel voor vragen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:25

Edit: er was weer veel geplaatst in de tussentijd, dus dit was een reactie op het voorgaande bericht van Mear ;)

Vooral als je een fysieke winkel hebt, heb je veel meer financiële lasten. Daarom hanteren deze vaak ook een hogere marge. Als ik "mijn" producten in een dierenwinkel zie liggen, is het daar vaak een stuk duurder, terwijl ik me aan de advies verkoopprijs hou. Dan weet ik dus dat zij er nog wat bovenop hebben gegooid en eerlijk gezegd geef ik ze groot gelijk. Hoe met je anders rondkomen? Aangezien ik op internet zit en dus moet concurreren met andere webshops, hou ik de prijzen in winkels veel minder in de gaten, maar ik let wel goed op de prijzen van andere webshops.

Zo had ik laatst een product waar ik echt amper wat aan overhield, door verzendkosten etc. en ik twijfelde of ik de prijs omhoog moest gooien. Toen ben ik weer eens rond gaan kijken bij de "concurrentie) en andere shops die dit verkochten zaten met dit product al minimaal €20,- hoger in prijs! Toen heb ik mijn prijs met €15,- verhoogd, waardoor ik alsnog een van de goedkoopste ben en nu toch een iets betere marge heb op dit product.

En nu nog even terugkomend op het bovenstaande bericht: Als iemand echt te duur is, snijd die zichzelf in de vingers, want dan zal hij veel minder klanten krijgen. Daarom is concurrentie zo mooi, mits het binnen de perken blijft.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:33

Ik begrijp het ook heel goed hoor :j
Maar ik vind even gekeken naar mijn producten het bijna vallen onder oplichting als je het voor zo weinig verkoopt. Ook omdat in principe iedere particulier dit ook kan kopen voor veel minder in het buitenland.

http://www.modemusthaves.com/accessoire ... mband.html
Wees eens eerlijk, zouden je dan hier € 19.95 voor betalen? Het is geen echt zilver hé, er staat bij; Kleur: zilver.

http://www.lovetoaccessorize.nl/index.p ... duct_id=69

Het verschil; mijn foto is iets geler dan die van hun

Product is gewoon exact hetzelfde als zoals op hun site staat.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:40

Hmm lastig, ik vind het verschil in prijs super groot. Zijn er nog meer webshops die deze armband verkopen en welke prijs hanteren ze? Want als ik jullie prijzen vergelijk, gewoon als shoppende klant gekeken, krijg ik het gevoel dat er kwaliteitsverschil in moet zitten. Alleen zie ik nergens iets staan over de materialen van het product, dus dan moet je als klant maar gokken wat het eventuele verschil is. Ik ben praktisch geneigd om voor die van €19,95 te gaan, omdat ik daarbij het gevoel krijg dat het dan wel betere kwaliteit zal zijn, of dat ik bij jou misschien word opgelicht, omdat het zo goedkoop is. De kans zou zelfs nog aanwezig zijn dat ik het bij geen van beiden koop, want €19,95 zou ik zelf nooit uitgeven aan zo'n armband, maar €2,50 kan gewoon niet kloppen dus dat koop ik dan ook niet.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:42

Ik heb exact hetzelfde gevoel Joyce..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:47

Hoe zit het eigenlijk met postnl. Ik heb me namelijk aangemeld bij hun.
Alleen nu zou ik binnen een paar dagen reactie krijgen. Heb ik nog steeds niet na een week.

Misschien gewoon ongeduldig. Ik heb al bij een aantal webshops gewerkt en zij leveren niet meer met postnl omdat het pakket wel eens kapot aan kwam of niet eens aan kwam.

Hebben jullie er goede ervaringen mee?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:55

Ik heb in het afgelopen half jaar zo'n 150 pakketten met PostNL verstuurd en er is nog nooit iets mis gegaan en tot nu toe is altijd alles netjes de volgende dag bezorgd (uitgezonderd wanneer ik bijv. iets op zaterdag op de post heb gedaan). Ik ben dus tevreden!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:58

Mallootje schreef:
Ik heb exact hetzelfde gevoel Joyce..

Ik ga met jullie mee,

Ook al is het geen zilver, naar mijn idee is een 'gewoon' metaal ook meer waard dan 2,50
Voor 2,50 verwacht ik haast een plastic armband (puur gevoelsmatig)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:01

Mear ik ga met Joyce mee.
Ik vind 19,95 voor wat ik zie op de foto een meer realistische prijs wat geloofwaardiger over komt. Dan nog zou ik voor die prijs er niet al te veel van verwachten.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:02

Wat zouden jullie dan het liefste betalen voor zoiets?

@Hilda een meer realistische prijs? Sodemieters... nou dat is dus echt niet zo..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:09

Mear, dat is jouw mening. Ik zie alleen 2 identieke producten op zo goed als identieke foto's zonder bijgevoegde informatie van materiaal en dergelijke. Daar baseer ik mijn mening op.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:10

Maar zo voelt dat wel als klant Mear, want een hippe metalen armband voor €2,50 dat kan bijna niet waar zijn. Die prijs zou je eerder als inkoopprijs verwachten en niet als een verkoopprijs!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:12

Met de laatste post van Joyce ben ik het wel eens. Ik zou dat ook niet als verkoopprijs verwachten... ik geloof je dat het wel de verkoopprijs is, hoor, maar het doet als klant wel twijfelen denk ik.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:12

Mear, ik bedoel het niet verkeerd, maar kan het niet zijn dat jij inkoopt bij een bedrijf dat deze armbanden heel goedkoop namaakt? En dat je dus niet exact dezelfde producten hebt, maar wel een hele goede kopie?

Het prijsverschil lijkt me echt heel groot..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:13

Dat snap ik Hilda, maar wacht dan maar tot je het product thuis krijgt... zo bedoel ik het meer. 'In het echt' is het dus niet €19,95 waard.

Maar nogmaals, wat zouden jullie een 'faire' prijs vinden dan voor zoiets? Want ik ben de kluts kwijt nu :')

@Mallootje de bevestigings punten etc. zijn gewoon hetzelfde. Die van mij is ook van metaal.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:19

Nogmaals. Voor dat bedrag en die foto zou ik ook van 19,95 nog niet veel verwachten.
Gezien de prijs van je collega en jouw prijs en niet wetende wat je inkoop is waar ik overigens ondertussen vreselijk nieuwsgierig naar ben dan zou ik als je onder de anderen wilt blijven rond de 14,95 gaan zitten voor dit specifieke item.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:22

Of misschien dat die mensen die hem voor €19,95 verkopen, hem wel via een groothandel in Europa hebben gekocht. Wellicht dat zij er dus inkoop wel tegen de €10,- voor hebben betaald ofzo. Dat zie ik ook wel eens in mijn branche, ik koop veel producten heel direct in, bij de bedrijven waar sommige groothandels ook inkopen. Dus als ik bij die groothandels op de website kijk, hebben die er al geld bovenop gegooid om er nog wat aan te kunnen verdienen, want het is immers een soort tussenhandel. De meeste webshops houden gewoon de adviesverkoop aan, waardoor ik soms een iets grotere marge op mijn product heb omdat ik slimmer heb ingekocht.

Ik kan moeilijk een nette prijs voor jouw product bepalen, omdat ik het niet heb gezien/gevoeld/getest. Ik zou kijken naar wat andere webshops ervoor vragen en dan met je prijs in die buurt gaan zitten. Maar weet je echt 100% zeker dat het exact dezelfde armband is en dat jij idd niet een hele goede namaak hebt? Ik zie dat ook met piercings. Ik koop meestal bij All Over Piercings en heel soms koop ik bij Crazy Factory. All Over Piercings verkoopt de "echte" merken en Crazy Factory verkoopt namaak, welke ze direct uit China laten verzenden en op de foto lijkt het echt exact hetzelfde als sommige artikelen van All Over Piercings.