Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:52

haha, leuk die cam... volgens mij zag ik er net eentje een drukje doen vlak voor de camera....!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:57

Zijn er nog mensen naar de Webwinkel Vakdagen geweest? :)

Wij zijn er wel veel wijzer van geworden.. Vooral de vele verpakkingsbedrijven die er waren vertegenwoordigd waren handig voor ons. We willen immers breekbare materialen gaan verkopen, dan is een goede verpakking wel een must :Y)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:05

Ze zijn echt super schattig idd! :D Wat betreft de stickers, het klopt dat die op de cam niet zo goed te zien zijn, daarom hebben ze het webadres boven door het beeld lopen. Maar mensen die bij de pupjes komen kijken en foto's nemen, krijgen hem wel goed in beeld ;)

@Szan: Ik ben uiteindelijk niet geweest. Ik had geen zin om in mijn eentje te gaan en het enige waar ik voor zou gaan, zou idd voor verpakkingsmateriaal zijn. Ik was nieuwsgierig wat de kosten daarvan zouden zijn bij verschillende aanbieders, maar dat kan ik natuurlijk ook zelf via internet uitzoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:19

Ik heb dozen altijd voor een prettige prijs op de kop kunnen tikken bij bvb. dozenhal of dozenmarkt .nl , of partijen via Marktplaats :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:26

Tot nu toe kan ik nog wat dozen gebruiken die ik zelf verzameld heb, maar als ze straks op zijn, moet ik toch wat anders verzinnen ;) Ik zal eens kijken naar dozenhal/markt!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:43

Leuk (en slim) gedaan Joyce! :)

Verpakkingsmateriaal probleem hier niet bekend. Partner kan alles meenemen van zijn werk, erg handig :+
(voor hun afval, voor mij super goed te gebruiken!).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:40

Verpakkingsmaterialen haal ik altijd bij het kantoorcentrum hier in de buurt. :) Voor mij is het meeste envelop werk en als er dan een groter product is, wordt dat al in verpakking geleverd door de leverancier :+

Ik weet dat het hier al een aantal keer besproken is, maar misschien kunnen mensen mij nog verder helpen. Ik heb nu een facebookpagina aangemaakt voor mijn bedrijf en deze gekoppeld aan mijn 'persoons' account. Nu wil nog niet alles helemaal zoals ik wil en weet ik dat er een link gegeven was eerder met meer uitleg. Weet iemand die link nog?? :)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:01

Goede vraag, wil zelf er ook meer van weten. Tipje als je een mooie echte landingspage wil en niet goed kan met html: www.pagemodo.com, kan je een gratis pagina maken en plaatsen... Heb er zelf nog niet gekeken, maar dit kreeg ik als tip tijdens mijn laatste social media gastles.
In zijn presentatie stond trouwens ook een mooi stappenplan wat je kan gebruiken als je je strategie maakt. Als ik de link van de presentatie heb, zal ik die vragen wel even laten weten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:07

Verpakkingen ed hebben wij niet nodig, gelukkig!

Ik wilde laatst ook een landingspagina maken maar die applicatie doet het niet op mijn facebook..

Wij hebben trouwens een fan, iemand heeft ons hele aanbod besteld én betaald dit weekend! :D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:58

ow, ik weet echt niet meer hoe het zat met die langingspagina op fb. Het is mij toen wel gelukt; zoek anders even terug op mijn naam in dit topic; dan kun je wel het e.e.a. vinden. Misschien heb je er iets aan. Ik zou nu echt niet meer weten hoe ik dit toen heb gedaan!

Vraagje; ik wil shirt(s) en vest laten bedrukken/borduren. Heeft iemand een tip... online of ergens in de buurt van tilburg.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:37

Dank je wel voor de link Susanne, hier ga ik van de week eens meer naar kijken! :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:05

Ik lees even mee met jou vraag Soraya, ik wil namelijk (als ik mn nieuwe logo heb) ook kleding laten borduren en/of bedrukken. Handig voor tijdens de wandelingen in het bos en tijdens training ;)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:14

Ik weet dat er ontzettend aardige belgen zijn die op ongeveer ieder evenement (paard of landbouw) staan met een stand, dus ik kom (kwam, laatste tijd niet meer veel op dat soort evenementen gestaan) ze regelmatig tegen. Zij kunnen heel mooi borduren voor een nette prijs. Hebben ook de deken van okidoki gedaan toen die weg ging (weet ik dan weer toevallig). Weet niet of je er wat aan hebt, maar kan hun naam wel eens even opzoeken...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:18

Soraya85 schreef:
Vraagje; ik wil shirt(s) en vest laten bedrukken/borduren. Heeft iemand een tip... online of ergens in de buurt van tilburg.

Gaat het alleen om tekst of ook om een logo?
Bij een logo moeten ze een moederkaart maken voor het borduren en dat is duur als het maar om enkele kledingstukken gaat.
Ik heb wat dingen laten borduren in Tilburg (alleen mijn www), daar kan ik de naam en het adres wel van terugvinden.

Bedrukken weet ik ook een bedrijf in Tilburg dat losse stuks doet. Ik was wel tevreden over het resultaat maar het was niet op de afgesproken tijd klaar (dus ik moest wachten of nog een keer terug). En er stond er een fout op de factuur, waar ik 4x over gebeld heb en anderhalf jaar later nog eens een (onterechte) betalingsherinnering van kreeg.
Als ik nog eens wil laten bedrukken, weet ik niet of ik daar weer naar toe ga. Probleem is dat ze bijna overal alleen maar grote aantallen doen en je vaak uit hun collectie kleding moet uitzoeken.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:32

Jolanda, over dat bedrukken, dat klinkt idd niet als... daar ga ik direct heen.
Als je dat van het borduren na zou willen laten kijken, graag! Ik ben idd op de hoogte van het feit dat borduren duurder is; zeker de eerste keer (ivm een moederkaart).
Ik heb idd wel dat ik eigen shirts/vesten aan kan leveren.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:24

Borduren is wel duurder, maar blijft er vaak wel mooier uit zien, omdat het niet aangetast wordt met wassen! Ik heb al meerdere shirts en jassen en zo laten borduren, maar ik vind het echt mooi! Zelfs het borduurwerk van 3 jaar geleden is nog net zo mooi als toen ik hem ophaalde!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:14

Ik heb ook alles gewoon geborduurd.
Ga gewoon naar de lokale ruitersportzaak of Divoza. Altijd mooi en goed.

Wie heeft een marketingplan geschreven of heeft hier hele goede tips voor? Ik heb hoogstwaarschijnlijk per juli geen baan meer en dus geen vaste inkomen. Nu besef ik pas dat ik mijn eigen promotie e.d. heb laten versloeren.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:10

Ha, daar kan ik je wel mee helpen! Ik heb dit voor mijn studie tweemaal gedaan (eigen bedrijfje en voor een externe ondernemer) die beide met een goed en als sterk marketingplan zijn beoordeeld!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:30

Susanne, mag ik het ook? ik wil daar ook aan gaan werken dit jaar.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:38

Nou heel graag.

Lastig hé Paan!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:39

Wat voor basiskennis hebben jullie hiervoor al in huis?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:45

Ik lift ook graag mee op jou succes Susanne ;) Vooral nu ik ook thuis zit, heb ik daar mooi de tijd voor.

Basiskennis, hoe bedoel je dat?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:47

Enig idee wat de opbouw en inhoud van een marketingplan hoort te zijn?

Heb er trouwens vrijdag nog een assessment over... Ben nu nog bezig met hier een daar het een en ander aanpassen, omdat ik vrijdag nog een interessant gastcollege gehad heb en dat er nog een beetje in wil verwerken...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:51

Euhm bitter weinig.

Eigenlijk wil ik graag weten hoe ik meer naamsbekendheid kan genereren. Op dit moment met een zo laag mogelijk budget omdat ik niet weet hoe de toekomst na 1 juli er uit zal zien en ik graag nu zoveel mogelijk inkomsten wil gaan bufferen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:18

Oke, ik heb hiervoor in eerste instantie een boekje gebruikt: Zo maak je een marketingplan. Dit boekje is niet helemaal toereikend, voor meer uitleg over hoe strategieën werken en hoe je marktonderzoek doet e.d. zal je verder moeten kijken. Als leidraad is het wel een goed begin.

Even globaal gezegd. Een marketingplan bestaat uit
- De huidige situatie en de doelen (+missie en visie e.d.)
- Een interne analyse, waar je kijkt naar de sterke en zwakke punten in je onderneming zelf
- Een externe analyse, waar je kijkt naar de macro en meso factoren en daar de kansen en bedreigingen van. Macro is een DESTEP-analyse waar je kijkt naar relevante zaken waar je geen invloed op hebt maar waar je wel mee te maken hebt binnen je bedrijf (op demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch gebied). Meso factoren zijn factoren van buitenaf waar je weinig tot geen invloed op hebt, op gebieden als concurrentie (bijvoorbeeld 5-krachtenmodel van porter), (potentiële) afnemers(wie, wat waar, hoe, waarom en waarom niet), leveranciers, distributie e.d.
- vervolgens zet je de interne(sterkten en zwakten) en externe (kansen en bedreigingen) factoren tegenover elkaar in een SWOT-analyse. Hieruit rollen dus zaken die je moet benutten, maar ook dingen die je in de gaten moet houden e.d. (zijn gegeven benamingen voor)
- Vanuit je conclusies van je SWOT ga je een marketingstrategie bepalen aan de hand van een aantal marketingstrategieën (Ansoff, Treacy en Wiersema, Porter). Dit werk je uit met hoe je het gaat aanpakken. Je maakt een marketingmix waarin je de P's van (minimaal) prijs, plaats, product en promotie uitgebreid beschrijft (deze P's zijn de basis, maar er zijn er nog vele meer te bedenken zoals personeel, planet, people en profit e.d.). Hiervoor zijn ook richtlijnen waarover je moet nadenken. Wellicht uitbreiden een online strategiebepaling (daar ben ik nu nog even mee bezig om wat concreter te maken). In dit hoofdstuk heb ik aan het einde een lijstje met actiepunten staan, omdat dat dan zo gebundeld staat.
- Vervolgens schets je de financiële situatie. Welke investeringen zijn nodig en wat is je terugverdientijd? Welke marktaandeel verwacht je? Hoe is de omzetprognose?
- En dan kan je het nog afsluiten met een conclusie.

Zo wel weer even genoeg getypt voor nu. Mochten jullie hulp nodig hebben, ik help graag! Ik vind dit echt zeer interessant. Morgen trouwens een gesprek voor mijn afstudeerstage (op Ameland)... Voor dat bedrijf ga ik waarschijnlijk ook een marketingplan schrijven en een social media implementatie doen.

Ik ga er even over nadenken of ik mijn verslag naar jullie wil op sturen. (die voor de externe ondernemer sowieso niet)