Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
11AFotograaf schreef:Zit dat zo? Volgens mij mag je nl. voor privéauto's je autokosten niet zakelijk rekenen, vooral niet als je ook kilometervergoeding schrijft. De regels zijn weer lekker duidelijkHoe het helemaal zit met de auto en je eigen zaak weet ik niet, maar ik rij gewoon met priveauto('s) en als ik moet tanken, doe ik dit op mijn bedrijfsrekening en krijg daarna 75% van de BTW van die bonnen terug! Daarnaast doe ik ook reparaties op mijn bedrijfsrekening zetten, omdat ik autokosten heb, of ik nu wel of niet een auto op de zaak heb staan.
Maar ik hou wel een kmregistratie bij! Gewoon in Excel, maar voor alle km's rekent mijn boekhouder aan het einde van het jaar € 0.19 die dan ook weer van mijn winst afgaan, zodat ik weer minder IB hoef te betalen!
Tenminste, volgens mij zit het zo als ik het goed begrepen heb!
HLPhoto schreef:11AFotograaf schreef:Zit dat zo? Volgens mij mag je nl. voor privéauto's je autokosten niet zakelijk rekenen, vooral niet als je ook kilometervergoeding schrijft. De regels zijn weer lekker duidelijkHoe het helemaal zit met de auto en je eigen zaak weet ik niet, maar ik rij gewoon met priveauto('s) en als ik moet tanken, doe ik dit op mijn bedrijfsrekening en krijg daarna 75% van de BTW van die bonnen terug! Daarnaast doe ik ook reparaties op mijn bedrijfsrekening zetten, omdat ik autokosten heb, of ik nu wel of niet een auto op de zaak heb staan.
Maar ik hou wel een kmregistratie bij! Gewoon in Excel, maar voor alle km's rekent mijn boekhouder aan het einde van het jaar € 0.19 die dan ook weer van mijn winst afgaan, zodat ik weer minder IB hoef te betalen!
Tenminste, volgens mij zit het zo als ik het goed begrepen heb!
JolandaS schreef:Zo is het mij idd ook uitgelegd.Ik heb mijn auto privé. Voor de gereden zakelijke kilometers voer ik maandelijks € 0,19 per km op aan autokosten en dat bedrag boek ik naar privé.
Heeft mijn belastingadviseur jaren geleden verteld dat ik dat zo moet doen.
In die € 0,19 zit benzine, onderhoud, afschrijving etc. dus volgens mij kun je dat niet nog eens apart opvoeren.
HLPhoto schreef:Kan aan mij liggen, maar volgens mij zijn er een hoop boekhouders die zelf maar half begrijpen waar ze mee bezig zijn.
JolandaS schreef:Ik heb mijn auto privé. Voor de gereden zakelijke kilometers voer ik maandelijks € 0,19 per km op aan autokosten en dat bedrag boek ik naar privé.
Heeft mijn belastingadviseur jaren geleden verteld dat ik dat zo moet doen.
In die € 0,19 zit benzine, onderhoud, afschrijving etc. dus volgens mij kun je dat niet nog eens apart opvoeren.
11AFotograaf schreef:Zou totaal geen voordelen met zich meebrengen als je dan een volledig zakelijke auto hebt (zoals de hier eerder genoemde Honda Insight).Dat zou wel weer apart zijn... mijn boekhouder geeft aan dat als mijn benzine evenveel of minder is als mijn gereden km's, dat hij die bonnen dan gewoon kan invoeren, maar nu snap ik er dus echt niets meer van!
Citaat:U rijdt in uw eigen auto
U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.
Gevolgen voor de btw
Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende:
Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voor zover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.
11AFotograaf schreef:Het was toch 5 jaar dat ze alles terug mogen pakken in je administratie?? Zo is het mij destijds vertelt...
Winddancer schreef:En voor (toekomstig) woningeigenaren niet onbelangrijk: Je nettowinst is veel hoger in het jaar dat je de auto koopt.Verder snap ik dan ook niet waarom je dan zakelijk zou moeten gaan rijden.
Privé geniet je dan ook van de voordelige MRB, krijgt géén bijtelling, je mag de zakelijke kilometers ook nog eens in aftrek brengen, alsmede bv. 75% van alle onkosten. Dan kun je dus beter de auto privé laten......erg krom!