Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:40

Hoe het helemaal zit met de auto en je eigen zaak weet ik niet, maar ik rij gewoon met priveauto('s) en als ik moet tanken, doe ik dit op mijn bedrijfsrekening en krijg daarna 75% van de BTW van die bonnen terug! Daarnaast doe ik ook reparaties op mijn bedrijfsrekening zetten, omdat ik autokosten heb, of ik nu wel of niet een auto op de zaak heb staan.
Maar ik hou wel een kmregistratie bij! Gewoon in Excel, maar voor alle km's rekent mijn boekhouder aan het einde van het jaar € 0.19 die dan ook weer van mijn winst afgaan, zodat ik weer minder IB hoef te betalen!
Tenminste, volgens mij zit het zo als ik het goed begrepen heb!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:32

thnx!

ik bedoel deze: https://www.webklik.nl/webbuilder-domain dan staat er geen webklik.nl op je site.

ik moet zeggen dat ik in het regenwoud van website de weg nog lang niet gevonden heb, er zijn zoveel aanbieders! de ene nog duurder dan de andere en de helft van de termen snap ik niks van.

auto blijft gewoon op mijn naam staan (dus niet op bedrijf) km vergoeding zit in het tarief verwerkt dus heb daar geen problemen mee. als je een oude auto hebt is het volgens mij ook het meest handige om te doen (tenzij je alleen maar in je auto zit) als je een nieuwe auto koopt is het wel handiger hoorde ik.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:41

11AFotograaf schreef:
Hoe het helemaal zit met de auto en je eigen zaak weet ik niet, maar ik rij gewoon met priveauto('s) en als ik moet tanken, doe ik dit op mijn bedrijfsrekening en krijg daarna 75% van de BTW van die bonnen terug! Daarnaast doe ik ook reparaties op mijn bedrijfsrekening zetten, omdat ik autokosten heb, of ik nu wel of niet een auto op de zaak heb staan.
Maar ik hou wel een kmregistratie bij! Gewoon in Excel, maar voor alle km's rekent mijn boekhouder aan het einde van het jaar € 0.19 die dan ook weer van mijn winst afgaan, zodat ik weer minder IB hoef te betalen!
Zit dat zo? Volgens mij mag je nl. voor privéauto's je autokosten niet zakelijk rekenen, vooral niet als je ook kilometervergoeding schrijft. De regels zijn weer lekker duidelijk :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:17

Mij is uitgelegd dat, stel dat je voor je zaak 50% gebruikt maakt van je privé auto, dan kun je 50% van de kosten declareren en natuurlijk je kilometers schrijven voor de km vergoeding!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:31

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:13

HLPhoto schreef:
11AFotograaf schreef:
Zit dat zo? Volgens mij mag je nl. voor privéauto's je autokosten niet zakelijk rekenen, vooral niet als je ook kilometervergoeding schrijft. De regels zijn weer lekker duidelijk :')

Zo regelt mijn boekhouder dat, maar toen ik in gesprek was met andere boekhouders snapte die dat niet!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:18

Ik heb mijn auto privé. Voor de gereden zakelijke kilometers voer ik maandelijks € 0,19 per km op aan autokosten en dat bedrag boek ik naar privé.
Heeft mijn belastingadviseur jaren geleden verteld dat ik dat zo moet doen.
In die € 0,19 zit benzine, onderhoud, afschrijving etc. dus volgens mij kun je dat niet nog eens apart opvoeren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:19

JolandaS schreef:
Ik heb mijn auto privé. Voor de gereden zakelijke kilometers voer ik maandelijks € 0,19 per km op aan autokosten en dat bedrag boek ik naar privé.
In die € 0,19 zit benzine, onderhoud, afschrijving etc. dus volgens mij kun je dat niet nog eens apart opvoeren.
Zo is het mij idd ook uitgelegd.

Kan aan mij liggen, maar volgens mij zijn er een hoop boekhouders die zelf maar half begrijpen waar ze mee bezig zijn.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:24

HLPhoto schreef:
Kan aan mij liggen, maar volgens mij zijn er een hoop boekhouders die zelf maar half begrijpen waar ze mee bezig zijn.

Ligt niet aan jou, die indruk heb ik ook. Niet alleen de indruk, ook de ervaring.
In mijn tijd bij de bank heb ik stapels jaarcijfers onder ogen gehad en daar zaten soms heel creatieve exemplaren tussen. :D

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:26

Als de auto privé is mag je inderdaad € 0,19 per km rekenen. En zo ver ik weet, zit daar inderdaad alles bij inbegrepen en mag je niet nog eens apart onderhoud, brandstof etc. in rekening brengen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:40

JolandaS schreef:

Dat zou wel weer apart zijn... mijn boekhouder geeft aan dat als mijn benzine evenveel of minder is als mijn gereden km's, dat hij die bonnen dan gewoon kan invoeren, maar nu snap ik er dus echt niets meer van!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:43

11AFotograaf schreef:
Dat zou wel weer apart zijn... mijn boekhouder geeft aan dat als mijn benzine evenveel of minder is als mijn gereden km's, dat hij die bonnen dan gewoon kan invoeren, maar nu snap ik er dus echt niets meer van!
Zou totaal geen voordelen met zich meebrengen als je dan een volledig zakelijke auto hebt (zoals de hier eerder genoemde Honda Insight).

Kwestie van goed nakijken, vanaf nu goed doen, beetje extra buffer houden en hopen dat ze het de komende paar jaar niet terugvinden in je administratie :=

Na drie jaar mogen ze er niet meer op terug komen, toch?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:50

Wederom van de site van de belastingdienst:
Citaat:
U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.
Gevolgen voor de btw
Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende:
Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voor zover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:52

Hm... wat is dan precies het grote voordeel van het zakelijk rijden van een auto? Dat wordt zo namelijk wel klein...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:58

Aftrek van je winst?? En dus minder inkomstenbelasting?
Daarnaast denk ik dat het voor grote bedrijven veel makkelijker is, aangezien je daar niet met privé gebruik zit en dus alle onderhouds en benzine en alles binnen de kosten valt, ipv maar 75%, maar ik snap er dus niet heel veel van!
Het was toch 5 jaar dat ze alles terug mogen pakken in je administratie?? Zo is het mij destijds vertelt...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:01

Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de belastingdienst om zakelijk rijden aantrekkelijk te maken.

Maar nog even ter verduidelijking: De boekhouder van 11A heeft het bij het rechte eind, zij mag gewoon 75% van de BTW op de autokosten aftrekken

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:02

11AFotograaf schreef:
Aftrek van je winst?? En dus minder inkomstenbelasting?
Met een beetje handige aankoop weegt dat niet op tegen bijtelling+afschrijving.

@yvonnepuntnl: duidelijk :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:04

Bedankt voor de uitleg, Yvonne!

@Kevin: Daar ben jij de expert in! Geen flauw idee hoe dat allemaal werkt!!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:07

Ik lees in het citaat van de belastingdienst dat het gaat om 75% van de BTW. In een eerdere post van 11A schrijft ze dat ze de totale kosten van haar zakelijke rekening betaalt. Dat is niet hetzelfde.

Bij mijn jaarcijfers/aangifte wordt altijd nog een BTW-correctie gemaakt. Die is dan vast voor de autokosten....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:08

11AFotograaf schreef:
Bedankt voor de uitleg, Yvonne!

@Kevin: Daar ben jij de expert in! Geen flauw idee hoe dat allemaal werkt!!
Nou, expert niet helemaal, maar volgens mij moet je de zaken toch een beetje krom spelen wil dit handig uitkomen. Een zakelijke auto mag je in vijf jaar afschrijven, toch?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:19

Sorry dat dan niet goed duidelijk was, want ik bedoelde wel dat er maar 75% van de btw wordt meegenomen in mijn boekhouding...

haha, je weet er iig veel meer van als ik! Denk het wel, aangezien auto's veel langer meegaan als 5 jaar! De meeste dan!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:25

ja, maar de meeste ondernemers hebben een auto wel korter dan vijf jaar. leaseauto's worden vaak bij 4 jaar of 160.000-180.000 km al afgeschreven.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:27

11AFotograaf schreef:
Het was toch 5 jaar dat ze alles terug mogen pakken in je administratie?? Zo is het mij destijds vertelt...

Voor ondernemers is de bewaarplicht 7 jaar :j

Verder snap ik dan ook niet waarom je dan zakelijk zou moeten gaan rijden :? .
Privé geniet je dan ook van de voordelige MRB, krijgt géén bijtelling, je mag de zakelijke kilometers ook nog eens in aftrek brengen, alsmede bv. 75% van alle onkosten. Dan kun je dus beter de auto privé laten......erg krom!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:29

Bewaarplicht, staat die gelijk aan de periode waarin ze terug mogen komen op fouten in je administratie?

Winddancer schreef:
Verder snap ik dan ook niet waarom je dan zakelijk zou moeten gaan rijden :? .
Privé geniet je dan ook van de voordelige MRB, krijgt géén bijtelling, je mag de zakelijke kilometers ook nog eens in aftrek brengen, alsmede bv. 75% van alle onkosten. Dan kun je dus beter de auto privé laten......erg krom!
En voor (toekomstig) woningeigenaren niet onbelangrijk: Je nettowinst is veel hoger in het jaar dat je de auto koopt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:31

Wanneer je een nieuwe auto koopt, is dat best aantrekkelijk om die op je onderneming aan te schaffen, want je mag de afschrijving op die auto ten laste brengen van je winst. En je krijgt de BTW over de aanschafprijs terug.
Maar oude auto's op je bedrijf zetten is vaak niet handig inderdaad, zeker marge auto's niet.
Zodra de kosten + afschrijving nog groter zijn dan de bijtelling, dan is je auto op het bedrijf interessant, wanneer dat minder wordt kun je de auto beter op privé hebben staan.