Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:17

MISTRAL94 schreef:
Maar dat hoeft ook niet! Dat zou ik ook niet doen maar als iemand gaat staan schelden, of het wisselgeld terug gooit vind ik dus gewoon ronduit onbeschoft. Je hebt je fatsoen te houden ongeacht wat iemand ook zegt. Vaak pak je ze meer als je iemand met een glimlach wijst op zijn of haar gedrag dan dat je begint te schreeuwen of wat dan ook.

Juist, daar ben ik het helemaal mee eens.. Ja

En wat t terugtellen betreft trouwens.. Heel veel denken hier dat t is om de klant te plezieren, maar ik vind het meer een controle voor jezelf.. Je ziet precies wat je teruggeeft en houd t risico op kasverschillen zo klein mogelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:24

Met dat terugtellen dat klopt het is meer een controle voor jezelf. Ik had er toen ik net begon ook moeite mee maar als je gewoon oefent is er niets aan de hand.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:10

En voor mensen die moeite hebben met terugtellen, je kan het in het begin op een makkelijker manier doen en als je dan eenmaal goed kan kan je helemaal goed doen.

Bv artikel kost 7,50, klant geeft 20, jij pakt je wisselgeld, en met 2,50 maakt 10 en met 10 maakt 20. Je hoeft niet gelijk te beginnen met: en met 50 maakt 8 en met 2 maakt 10 en met 10 maakt 20.

Is maar een tip, is nog steeds duidelijk voor iedereen maar kan soms net makkelijker zijn!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:23

Dat maakt voor mij echt niet uit, Sandyislief Knipoog Ik krijg het er gewoon niet in op de een of andere manier. Voel me ook erg dom als er hier mensen zijn die zeggen 'het is een kwestie van vaak genoeg doen'... Terwijl ik weet dat ik dat niet ben, alleen niet iedereen houdt er rekening mee dat sommige mensen gewoon érg slecht kunnen rekenen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:25

Ze zeggen toch altijd kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast? Het is wel te leren, alleen de 1 leert wat makkelijker dan de ander.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:27

Sandyislief schreef:
En voor mensen die moeite hebben met terugtellen, je kan het in het begin op een makkelijker manier doen en als je dan eenmaal goed kan kan je helemaal goed doen.

Bv artikel kost 7,50, klant geeft 20, jij pakt je wisselgeld, en met 2,50 maakt 10 en met 10 maakt 20. Je hoeft niet gelijk te beginnen met: en met 50 maakt 8 en met 2 maakt 10 en met 10 maakt 20.

Is maar een tip, is nog steeds duidelijk voor iedereen maar kan soms net makkelijker zijn!

Die is handig Ja bedankt Lachen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:56

Toen ik begon bij de kassa 'vatte' ik het terugtellen ook niet goed. Na 2 werkdagen ben ik toen thuis aan een A4tje vol bedragen en betaalmiddelen gaan zitten om uit te rekenen wat ik terug moest tellen. Ik mocht van mezelf niet gaan paardrijden voor ik alles foutloos kon doen. Is een hele goede oefening geweest en daarna had ik het ook helemaal door Ja
Tegenwoordig kunnen caissières bij ons een verzameling oefeningen op papier krijgen.

Over privégesprekken achter de kassa: ik moet altijd direct denken aan dat nummer van de Vliegende Panters *LOL*
"Spaart u ook zegeltjes..." Muziek!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:14

Ik heb nooit iets anders geleerd dan terugtellen (ben ergens in de jaren 80 begonnen in een snackbar, daar gaf de kassa het wisselgeld niet aan) alleen sinds de euro heb ik er wat meer moeite mee, omdat bij mij de kwartjes en dubbeltjes en vijfentwintigjes echt nog zo in mijn hoofd zitten.

Ik zie het vaker, bij 'ouder' winkelpersoneel, dit.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:30

MISTRAL94 schreef:
Ze zeggen toch altijd kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast? Het is wel te leren, alleen de 1 leert wat makkelijker dan de ander.

Kijk dit soort reacties maken me dus erg triest. NEE HET LUKT GEWOON NIET. Geloof me maar, ik kan het elke dag 2 uur oefenen en het nog steeds fout doen omdat ik het gewoon niet snap. En als ik het wel snap, dan ben ik het de volgende dag weer vergeten. Zelfde geldt voor breuken en procenten, die lukken me ook niet om die door te krijgen. Net als dat je een dyslect maar moeilijk geleerd kan krijgen waar een -d en waar een -t hoort, zeg maar.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:21

Sorry, maar ik snap echt niet wat er zo moeilijk is aan terugtellen Bloos
Als je €7,60 hebt +0,20 maakt 7,80 +0,20 maakt 8 euro +2 euro maakt 10.. Het is toch gewoon optellen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:27

Coot, er zijn mensen die het normale rekenen niet als normaal beschouwen. Het is net als de mensen die dyslectisch zijn, die hebben enorm veel moeite met lezen of schrijven, wat wij echter de normaalste zaak vinden.

Je kan het hier wel opdringen, maar als je het licht niet hebt dan houdt het op Lachen

[edit] typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 25-08-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:30

Mijn mama heeft daar soms ook las van.
Ze is filiaal leidster & als mensen 'fluiten' om de aandacht te krijgen negeerd ze die gewoon.
Als mensen ASO& onbeleefd doen, zal ze die mensen daar op wijzen! (wel op een beleefde manier, maar toch)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:52

_Scarlet_ schreef:
MISTRAL94 schreef:

Kijk dit soort reacties maken me dus erg triest. NEE HET LUKT GEWOON NIET. Geloof me maar, ik kan het elke dag 2 uur oefenen en het nog steeds fout doen omdat ik het gewoon niet snap. En als ik het wel snap, dan ben ik het de volgende dag weer vergeten. Zelfde geldt voor breuken en procenten, die lukken me ook niet om die door te krijgen. Net als dat je een dyslect maar moeilijk geleerd kan krijgen waar een -d en waar een -t hoort, zeg maar.

Jij jou, mening ik vind het de weg van de minste weerstand.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:00

Ik ben ook geen rekenwonder, maar terugtellen kan ik wel.

Hoewel ik misschien wél in de war zou raken als er op de kassa ook wisselgeld wordt aangegeven, het is in mijn hoofd het een of het ander.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:02

magda_90 schreef:
Coot, er zijn mensen die het normale rekenen niet als normaal beschouwen. Het is net als de mensen die dyslectisch zijn, die hebben enorm veel moeite met lezen of schrijven, wat wij echter de normaalste zaak vinden.

Je kan het hier wel opdringen, maar als je het licht niet hebt dan houdt het op Lachen

[edit] typo

Ik wil het niet opdringen, ik ben alleen nieuwsgierig waar het dan mis gaat Lachen
Ik snap dat er mensen zijn die dingen, die ik als normaal beschouw, moeilijk vinden..
Ik snap alleen niet waar het precies mis gaat.
Dus, mijn vraag is: Waar gaat het mis?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het hoogst irritant vind als ik iets voor 4,75 koop, met 20 betaal en het in mijn handen krijg: en met 15,25 alstublieft tot ziens!
Ik merk zelf namelijk dat ik soms een euro, of een briefje teveel pak, en bij het terugtellen tot de ontdekking komt dat het niet klopt.. Als ik niet terug tel en gewoon denk 15,25 te geven maar misschien een briefje van 5 in de vlugheid teveel heb gepakt, heb ik dus een kasverschil van 5 euro..
Ik vind persoonlijk dus dat een cassière dat zou moeten kunnen.. En als het niet lukt.. Ja, klinkt misschien hard, dan vind ik je niet geschikt voor het werk als cassière..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:05

Nou, Mistral94, dan ben jij erg kortzichtig. Als ik elke dag van 't middelbaar 2 uur aan mijn wiskunde huiswerk zit omdat het gewoonweg niet lukt, dan lijkt het mij niet dat ik de weg van de minste weerstand heb genomen. Inderdaad, zoals Magda zegt, voor niet iedereen is rekenen zo vanzelfsprekend als jij denkt dat het is, zelfs niet als je het uitgebreid oefent. En dan mag jij geloven wat je wilt over dat het onwil is, of de weg van de minste weerstand, je wil niet weten hoe vaak ik dat in m'n leven gehoord heb, maar feit blijft... het gáát gewoon niet beter. En ik kan toch moeilijk de hele dag aan rekenwerk gaan zitten om 't te oefenen, heb nog wel wat anders te doen Knipoog Je zegt tegen een dyslect toch ook niet, ach, die punten en komma's kan je best, gewoon wat harder je best doen?!

Coot: dan zit je al met een bedrag wat je moet onthouden wat het was (4.75). Dán moet je gaan terugrekenen. Je hebt dan 25 cent in je handen, wat in 0.20ct en 0.05ct verdeeld is. Dan moet je onthouden dat je dan op 5 euro zit, én hoeveel degene voor je ook alweer heeft terug gegeven. Vanaf hele getallen is het natuurlijk een stuk makkelijker om dan weer terug te tellen. Maar dan nog... ik heb vaak genoeg gehad dat ik in de war raakte omdat ik 20-5 deed, of 20-15, of moest het nou toch 5+20 zijn?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:07

Ik denk wel dat er makkelijke trucjes/handigheidjes voor zijn, ook voor degenen die het minder snel oppakken.
Daarnaast vind ik wel dat het een basisvaardigheid moet zijn van iemand die achter de kassa zit, puur ter controle van jezelf, en voor de klant, maar dat is mijn mening Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:10

_Scarlet_ schreef:
Inderdaad, zoals Magda zegt, voor niet iedereen is rekenen zo vanzelfsprekend als jij denkt dat het is, zelfs niet als je het uitgebreid oefent. En dan mag jij geloven wat je wilt over dat het onwil is, of de weg van de minste weerstand, je wil niet weten hoe vaak ik dat in m'n leven gehoord heb, maar feit blijft... het gáát gewoon niet beter. Je zegt tegen een dyslect toch ook niet, ach, die punten en komma's kan je best, gewoon wat harder je best doen?!

OK dan!

Coot schreef:
Dus, mijn vraag is: Waar gaat het mis?

Waar gaat het bij een dyslect mis? Ik weet de precies naam niet meer maar zoals je dyslectisch bent met de grammatica zo kun je ook dyslectisch zijn met het rekenen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:13

Ja dat noemen ze dyscalculie.. Maar *helaas* wordt vaak te snel gedacht door mensen dat ze het hebben.

Ik moet eerlijk zeggen, ik ben een enorme nul in rekenen. Vorige week zelfs een week lang zomercursus gedaan om de toetsen van de PABO te kunnen halen, ik heb er uuuuren inzitten, maar uiteindelijk komt er resultaat. Dit duurt echter veel en veel langer dan bij anderen, die zo makkelijk een 8 of 9 halen..
Het is bij sommigen een kwestie van doorzetten. En soms zien mensen daar de zin niet van in voor iets wat maar je bijbaantje is.
Let wel: hierbij zeg ik niet dat dit allemaal bij een van jullie van toepassing is, maar dit is wel vaak het geval..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:17

Tsja, ik vind het gewoon heel erg frustrerend om te horen dat mensen zeggen, dan moeten ze gewoon meer tijd erin steken, of dat ik niet goed genoeg m'n best doe. Daarom reageer ik er ook best fel op. Ik heb op de middelbare school dus bijvoorbeeld bijna elke dag zeker 2 uur bijles wiskunde gehad, en dan haalde ik net een 6je (of een onvoldoende). Maar ja, die mensen zien niet dat je je ogen uit je kop jankt omdat je jezelf te stom voelt om rekenen met breuken te begrijpen nadat het voor de 10e keer is uitgelegd en je het nóg niet snapt.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:23

Scarlet, ik snap je echt wel, en ik heb, wat betreft jouw laatste post, hier precies hetzelfde in. Dat is ook inderdaad iets wat heel erg frustreert, ik ken het helemaal.
Toevallig dat ik het tellen wel onder de knie heb, en dat vrij makkelijk vind nu, maar ik heb alle moeilijke dingen vorige week weer onder mijn neus gehad, en je kan je je er behoorlijk ku.t onder voelen, dat heb ik maar weer ondervonden..
Maar in mijn ogen is het geld tellen een simpel optelsommetje wat je een paar keer gedaan moet hebben. Tuurlijk is dit niet voor iedereen zo, maar het zijn geen supermoeilijke sommen..
Als je het helaas toch niet kan, vind ik wel dat je dan ander werk zou moeten doen, want er is genoeg in bijv een supermarkt te doen waarbij je niet achter de kassa hoeft, maar hierbij ook weer, my opinion Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:25

in de periode dat ik aan het terug tellen ben, kan ik 5 andere klanten helpen.. dus nee.. heb het geprobeerd maar als het niet lukt, dan lukt het niet

en ik ben echt slecht in rekenen en ben allang blij dat de kassa waarmee ik werk, aangeeft hoeveel een klant terug moet hebben

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:27

Terugtellen heeft niets met rekenen te maken. Als je tot 10 kan tellen kan je ook terugtellen. Dat is namelijk precies wat je doet.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:28

En je hebt direct een stukje zelfcontrole + controle voor de klant. Ik vind het echt 10 keer beter staan als een cassiere mij terugtelt ipv het in mijn hand te geven. Vaak geloof ik het wel, maar het toont toch net wat anders Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:06

Tja ik heb wiskunde laten vallen omdat ik er erg slecht in ben. Maar terug tellen is iets anders dan wiskunde.