serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LynnDenise

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:57

maudy schreef:
En in een winkel, en op kantoor. Overal dus.

Mensen mensen, wat zijn jullie zielig. De posting van Nicolletje van 2.36 is op 9 van de 10 werknemers van toepassing. Als ik fooi wil geven dan geef ik fooi, als ik het niet wil dan geef ik het niet. Wie ben jij om te bepalen dat ik 6 euro kan missen op een rekening van 2000 euro. Misschien heb ik daar 5 jaar voor gespaard. Je kunt nóóit in de portemonnee van een ander kijken.

Je kunt inderdaad niet in een portemonnee van een ander kijken, wel ga je op een terras zitten waar iemand zich 3x in de rondte werkt bij een aardig temperatuurtje. Terwijl je weet dat diegene waarschijnlijk zwaar onderbetaald krijgt voor het werk dat ze levert. Ik denk dan ook; goh kijk naar je portemonnee en probeer die tip in te calculeren.

Ikzelf werk niet meer in de horeca, maar kan je nogsteeds wel vertellen dat je fooi je dag net iets leuker kan maken.

En tsja dat ze in jouw branch nou (hoogst waarschijnlijk) geen fooi geven, kun je een ander er nog wel blij mee maken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:26

Mwah, ik denk dan: als je echt vindt dat je zo hard onderbetaald krijgt, moet je ander werk zoeken. (Nou moet ik zeggen dat ik dat van de stakende buschauffeurs en politie die 200 euro netto per maand erbij wilden ook vond, hoor - dat geklaag altijd, ga dan gewoon wat anders doen!)

Ik vond werk in de horeca ook pittig, maar ik kreeg boven het minimumloon betaald. Ik vond het nog steeds karig en ben er mede daarom mee gestopt, maar ik heb fooi altijd gezien als een extraatje. In principe krijg je gewoon loon, iemand is niet verplicht om jou wat te geven, alles dat je extra krijgt is mooi meegenomen, toch?

Degene die bij jou op het terras zit krijgt misschien nog wel minder betaald dan jij! En die betaalt ook al voor de drankjes, waarvan jouw baas jouw loon weer kan betalen, dus in principe betaalt hij al mee aan jouw loon. Als hij je er iets bij wil geven: mooi, superleuk, ik was er ook altijd blij mee hoor! Maar als dat niet zo was, ook even goeie vrienden.

Ik heb schoolreisjes begeleid, en dat is ook echt afzien. Altijd enthousiast zijn, met zware spullen slepen, in weer en wind kinderen zo zot krijgen dat ze het naar hun zin hebben. Daarnaast veel bezig met de dingen die je presenteert en de veiligheid van 20 kindjes in de gaten houden. Best wel verantwoordelijk werk dus, en emotioneel ook heel uitdagend. Daar kreeg ik minder dan in de horeca, en ik kreeg er nooit fooi, maar dat maakte me ook helemaal niet uit want het is zó leuk! Maar goed, er zijn dus banen die ook superzwaar zijn, ook niet zo goed betalen en waar je uberhaupt geen fooi hoeft te verwachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:58

LynnDenise schreef:
Je kunt inderdaad niet in een portemonnee van een ander kijken, wel ga je op een terras zitten waar iemand zich 3x in de rondte werkt bij een aardig temperatuurtje. Terwijl je weet dat diegene waarschijnlijk zwaar onderbetaald krijgt voor het werk dat ze levert. Ik denk dan ook; goh kijk naar je portemonnee en probeer die tip in te calculeren.

Ikzelf werk niet meer in de horeca, maar kan je nogsteeds wel vertellen dat je fooi je dag net iets leuker kan maken.

En tsja dat ze in jouw branch nou (hoogst waarschijnlijk) geen fooi geven, kun je een ander er nog wel blij mee maken.

Zo, dát is arrogant... Sigaar

Dus omdat andere mensen werk doen waarvoor ze 'zwaar onderbetaald' worden, moeten wij vrijwillig de prijzen op de kaart even wat omhoog schroeven Verward Maak die drankjes dan zelf wat duurder... Scheve mond Ik ben me daar toch zeker niet verplicht fooi te geven...Als je zo nodig fooi moet hebben, calculeer het dan lekker zelf in op je prijzen Rolleyes

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:51

Oei ik schrik eigenlijk een beetje dat er gewoon verwacht word dat je zomaar fooi geeft.
Waarom zou ik fooi geven ??
Ik werk in de zorg en krijg ook geen fooi, hoef ik niet eens.
Ik heb mijn salaris toch ???
Ik snapt dat niet !!

En trouwens.... ik wil niet veel zeggen, maar er zijn genoeg andere banen die ook LOODZWAAR zijn en waar je je helemaal uit de naad werkt !
Denk eens aan een bouwvakker, die bijv. in hoogzomer ( bij 30graden bijv) buiten staat te werken, of iemand die in 't hout werkt altijd veel zware dingen moeten sjouwen, of mensen in de zorg!!

Ik vind dat degene die er van uit gaan dat ze fooi krijgen niet zo moeten zeuren!
Dan zoek je maar een andere baan.

Trouwens, iemand zei dit : Geen baan is zo zwaar als het werk in de horeca, daar ben ik van overtuigd
Ik daag je uit om eens een dag met mij mee te lopen Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:11

Bouwvakkers zie ik niet zoveel werken hoor. Knipoog Maar je hebt wel gelijk, er zijn zat banen die ook heel erg zwaar zijn, en vaak zijn het juist de (lichamelijk) zware banen waar het loon laag ligt omdat het ongeschoold werk is. Die mensen krijgen ook geen fooi. Natuurlijk heb je bij de horeca het nadeel dat het vooral in de weekenden en avonden is, maar in de zorg wordt bijv ook onregelmatig gewerkt en daar liggen de lonen verhoudingsgewijs (als je kijkt wat voor verantwoordelijkheden erbij komen kijken en dat er een opleiding voor nodig is) ook belachelijk laag.

Wat doe jij voor werk, Sunshine?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:16

Ik werk in de zorg, in een zorgcentrum voor oudere.
En je routes zijn vaak nogal vol.
Maar ik vind het leuk, dus zo erg is het niet.
Maar op warme dagen, zoals deze, is het vaak minder... vooral ook omdat de meeste oudere de ramen en deuren dichthouden en soms zelfs nog een verwarming aan hebben.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:16

Nimue schreef:
Bouwvakkers zie ik niet zoveel werken hoor. Knipoog

Pardon? Meen je dat?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:18

Trouwens, mijn vader is bouwvakker, en werkt heel erg hard !! Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:27

Ik werk zelf ook in een bejaardentehuis, en dat valt reuze mee... Mijn werk in het restaurant is stukken zwaarder.

Maar we hadden besloten dat we het weer ontopic gingen houden, namelijk een topic voor mensen die in de horeca werken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:14

Vjestagirl schreef:
Ik werk zelf ook in een bejaardentehuis, en dat valt reuze mee... Mijn werk in het restaurant is stukken zwaarder.

Maar we hadden besloten dat we het weer ontopic gingen houden, namelijk een topic voor mensen die in de horeca werken.

Wat voor werk doe je daar ?? Onze routes zijn wel degelijk zwaar in de zorg!

Edit: ik zie het al, je werkt in t restaurant van een zorgcentrum.
Dat is niet te vergelijken als echt in de zorg zitten.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:20

En ik ben zo blij dat ik mijn baan als leerkracht nu weer deels in heb kunnen ruilen voor een baan in een leuk cowboy restaurant... Ja het betaald veel minder, je werkt veel harder enz enz enz... Maar toch vind ik de horeca geweldig!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:22

sunshine schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat voor werk doe je daar ?? Onze routes zijn wel degelijk zwaar in de zorg!

Edit: ik zie het al, je werkt in t restaurant van een zorgcentrum.
Dat is niet te vergelijken als echt in de zorg zitten.

Niet bepaald, ik werk in de keuken. Waar we dus iedere dag binnen de gegeven tijd (een paar uur) de maaltijd van 90 man op tafel moeten hebben staan. En vergeleken met het restaurant heeft ook de zorg bij ons verdacht korte diensten, met heel veel pauze en heel veel mogenlijkheid om te zeggen 'Ja mevrouw Bakker, over een half uurtje komt er iemand bij u, we zitten nu aan de koffie'

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:28

Caira schreef:
- mensen uit Drenthe, Groningen en Gelderland meestal geen fooi geven.

Ehm ligt het aan de plaats waar je vandaan komt of er fooi gegeven word of niet? kun je soms ruiken waar ze vandaan komen of vraag je dat aan elke klant zodat je een lijstje bij kan houden welke plaatsen het wel geven en welke niet?

Ik ben een Groninger en geef ALTIJD fooi, meestal 2 euro. Dit omdat ik zelf in de horeca gewerkt heb en ik zelf wel in kan zien hoe druk personeel het heeft.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:28

Dat is dan bij jullie zo, maar bij ons niet !
Sorry, maar je komt bij mij echt over van " kijk mij zielig zijn, ik werk in de horeca, en dat is allemaal veel zwaarder als andere beroepen, dus ik verdien fooi"
Ik zeg niet dat jullie niet hard werken, want geloof best dat het ook pittig kan zijn.
Maar daar heb je zelf voor gekozen, en is je eerste post kwam het nogal op mij over van " nou ik vind het niet normaal als ik geen fooi krijg als iemand hier voor €300,- komt eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:30

sunshine schreef:
Sorry, maar je komt bij mij echt over van " kijk mij zielig zijn, ik werk in de horeca, en dat is allemaal veel zwaarder als andere beroepen, dus ik verdien fooi"
Ik zeg niet dat jullie niet hard werken, want geloof best dat het ook pittig kan zijn.
Maar daar heb je zelf voor gekozen, en is je eerste post kwam het nogal op mij over van " nou ik vind het niet normaal als ik geen fooi krijg als iemand hier voor €300,- komt eten.

En, zoals ik in de afgelopen 9 pagina's heb uitgelegd, was het niet zo bedoeld...

Terug ontopic.

Van de week hadden we het makkelijk. Nederland speelde, en we kunnen bij ons geen tv of beamer ofzo aansluiten, dus om 8 uur was het restaurant schoon leeg.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:32

Over fooi gesproken: ik geef fooi als ik netjes ben behandeld en tevreden ben, anders dus niet...
Op zich durf ik wel te zeggen dat ik kan inschatten of ik naar behoren bediend ben na 6 jaar in de horeca te hebben gewerkt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:34

sunshine schreef:

Ja, nu weten we het wel, mensen die in de horeca werken, werken niets harder dan mensen in andere beroepen, en verdienen ook niets meer aan fooi dan andere beroepen Slapen
Laat de TS en alle andere horeca-ers toch lekker hun frustraties over hun baan hier met elkaar delen. Om er dan zo op in te hakken is gewoon flauw.

En het is ook niet normaal als je geen fooi krijgt op een rekening van 300€ Knipoog

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:36

Ik ben het eens met het Liezel Ja

Voorbeeld: Ik zat in een Mexicaans restaurant, vraag een kinder menu aan omdat ik een volwassen niet op kan en ik het zonde vind om de helft op te eten.
Serveerster zegt: Nee dat kan helaas niet, gezien jij geen kind meer bent.

Ik heb daar geloof ik met mijn mond open gezeten. Hoe belachelijk.

Dus absoluut geen fooi, nog geluk gehad dat we de manager er niet bij gehaald hadden.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:38

Anoeska: op bokt kun je discussies verwachten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:43

hallow schreef:
Ik ben het eens met het Liezel Ja

Voorbeeld: Ik zat in een Mexicaans restaurant, vraag een kinder menu aan omdat ik een volwassen niet op kan en ik het zonde vind om de helft op te eten.
Serveerster zegt: Nee dat kan helaas niet, gezien jij geen kind meer bent.

Ik heb daar geloof ik met mijn mond open gezeten. Hoe belachelijk.

Dus absoluut geen fooi, nog geluk gehad dat we de manager er niet bij gehaald hadden.

Bij ons mag het ook niet. Tot 12 jaar mag er kinder menu besteld worden, daarna niet meer.

@ hallow: op bokt horen we ontopic te blijven. Daar heb ik zelf ook eventjes niet over gedacht, nu wel.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:51

Stond er niet achter dat, dat niet mocht. Bovendien had ik op latere leeftijd ook al zo'n kindermenu gehad, waarom mag dat 1 jaar later dan niet meer? Zo streng worden die regels dan blijkbaar niet doorgevoerd. Bovendien is klant koning.

Wat is in dit topic ontopic dan? iedereen loopt hier te miepen over fooi.
Ik vond het ook fijn om fooi te krijgen, niet alleen voor het geld zelf maar voor de compliment! en dat vergeet menig serveerster!
Laatst bijgewerkt door hallow op 24-06-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:53

Waarom mag je geen kindermenu als je 12 geweest bent Nagelbijten / Gniffelen Ik bestel ook altijd een kleine pizza omdat ik een grote niet opkan. Kijk; dat je in een sterrenrestaurant geen patat met een kroket besteld lijkt me nogal logisch. Maar gewoon een kleinere portie kan toch wel?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:54

tja ik werk ook in de horeca, nog niet zo heel lang op het terras en moet alleen maar drinken uitserveren. er lopen ook mensen op het terras met een ipac, heel handig, alles wat ingevoerd wordt komt gelijk bij de bar uit de printer.. dus als het niet zo druk is hebben de mensen binnen 3min hun drankje op tafel staan. ik heb dus weinig om me op te frustreren, alleen de mensen kunnen bij mij niet afrekenen, terwijl ze dat dus wel graag gelijk doen als ze hun drinken hebben gekregen, maarja.. en soms is het in de keuken druk, waar ik dus helemaal niks mee te maken heb.. en dan gaan ze daar naar vragen.. verder vind ik het wel erg leuk werken, ookal werk ik vaak 7 uur non-stop Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:58

hallow schreef:
Stond er niet achter dat, dat mocht. Bovendien had ik op latere leeftijd ook al zo'n kindermenu gehad, waarom mag dat 1 jaar later dan niet meer? Zo streng worden die regels dan blijkbaar niet doorgevoerd. Bovendien is klant koning.

Wat is in dit topic ontopic dan? iedereen loopt hier te miepen over fooi.
Ik vond het ook fijn om fooi te krijgen, niet alleen voor het geld zelf maar voor de compliment! en dat vergeet menig serveerster!

Naja, wie weet gebeurde het dagelijks dat mensen ipv het volwassenen menu van 12 euro het kindermenu van 5 namen, wat eigenlijk alleen bedoeld was voor kleine kinderen. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet de bedoeling is. Het staat niet voor niets bij kinder menu. En klant is koning, maar niet de baas. Als de regels van een restaurant nee zeggen, dan is het nee.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:03

Het is niet erg netjes mensen te dwingen meer te betalen aan wat ze niet op kunnen. Persoonlijk zou ik dan het restaurant uit lopen en ergens anders gaan zitten waar het wel mag. Niet om het geld, absoluut niet.. maar om het feit dat ik gedwongen word iets te kopen wat ik niet wil en niet op kan.

Kijken wat dan belangrijker voor ze is, een klant die weg loopt is toch ongeveer 50 euro. Ga dat maar eens tegen je baas zeggen dat je daarnet 50 euro weg hebt laten lopen.
Als men dat absoluut niet wil zou het achter het gerecht moeten staan wat de maximale leeftijd is.