sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:28

Ik heb nog niets gehoord van het bedrijf, jammer want ik zou het toch wel deze maand willen horen/weten, anders heb ik wéér een lange maand opzegtermijn voor de boeg!

Maarja...ik kan ze ook niet blijven mailen/bellen..ik hoor het vanzelf wel neem ik aan!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:14

Na 4 jaar ben ik ook weer in het wereldje wat solliciteren heet beland. Pfff, het valt niet mee om een goed cv en brief te maken.
Ik verstuur alleen open sollicitatie's aangezien er geen vacature's te vinden zijn voor het werk wat ik graag wil doen.
Ik wacht nog op antwoord (gisteren en vandaag pas verstuurd hoor!) dus ik ben benieuwd!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:18

Ik heb vanmiddah een sollicitatiegesprek... ik studeer dit jaar af en had op een leuke vacature een brief gestuurd. Had nooit verwacht alleen dat ik 3 dagen na het versturen van mijn brief al op sollicitatiegesprek zou mogen komen... stresss

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:41

Ik heb gisteren mijn eerste afwijzing binnen. Ze hadden geen vacature open staan en ik heb geen ervaring.
Dat zal ik nog wel vaker te horen krijgen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:16

Van 't voorjaar ben ik ook weer flink aan het solliciteren gegaan en heb inmiddels een erg leuke baan aangeboden gekregen! Ben helemaal blij. Leuk bedrijf, doet erg leuke dingen en de baan past precies bij wat ik wilde. Go jij! Go jij!

Wat ik hier dan doe? Ik heb gemerkt dat alleen brieven sturen niet zo opschoot, maar dat ik, als ik eerst even belde met een paar (inhoudelijk) slimme vragen voor het sturen van brief en cv, ik wél op gesprek mocht komen. Blijkbaar herinneren ze zich dat bij de selectie. Bellen dus, en dan niet alleen dat je nog niks gehoord hebt of waarom je afgewezen bent, maar juist daarvóór al! Wilde ik toch even met jullie delen Clown

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:24

Maik79 schreef:
Bellen dus, en dan niet alleen dat je nog niks gehoord hebt of waarom je afgewezen bent, maar juist daarvóór al! Wilde ik toch even met jullie delen Clown

Klopt, dat heb ik ook vaak gehoord dat dat goed kan helpen.

Je wordt uitgenodigd op gesprek omdat je cv/brief op een of andere manier opvalt en dan kan je op meerdere manier bewerkstelligen. Een telefoontje die kant op voordat je je brief stuurt kan ervoor zorgen dat je naam blijft hangen bij die persoon. Op het moment dat ze dan jouw brief in handen hebben komt dat bekent voor: je valt dus op ergo je wordt uitgenodigd!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:53

Ik heb eerst geprobeerd te bellen, maar ik kreeg de contactpersoon niet te pakken, en omdat de sluitingsdatum al lang verstreken was heb ik hem maar eenmail gestuurd. Daarna heb ik wel gebeld om te vragen of alles goed was aangekomen...

Maar nu zit ik dus te wachten....en het duurt me veel te lang!!!

Maar wat verstaan jullie dan onder 'slimme vragen' ??

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:13

Probeer dingen over het bedrijf en de functie te weten te komen. Dingen die relevant kunnen zijn voor jou om voor die functie te gaan of niet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:24

Falona schreef:
Maik79 schreef:
Bellen dus, en dan niet alleen dat je nog niks gehoord hebt of waarom je afgewezen bent, maar juist daarvóór al! Wilde ik toch even met jullie delen Clown

Klopt, dat heb ik ook vaak gehoord dat dat goed kan helpen.

Je wordt uitgenodigd op gesprek omdat je cv/brief op een of andere manier opvalt en dan kan je op meerdere manier bewerkstelligen. Een telefoontje die kant op voordat je je brief stuurt kan ervoor zorgen dat je naam blijft hangen bij die persoon. Op het moment dat ze dan jouw brief in handen hebben komt dat bekent voor: je valt dus op ergo je wordt uitgenodigd!

Maar dat gaat zeker niet op bij een open sollicitatie of wel?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:32

Waarom niet? Zoals je zelf al aangeeft zijn er in jouw branche niet veel vacatures, waarschijnlijk ben jij dus niet de enige die open sollicitaties schrijft. Dus als jou open sollicitatie binnen komt lokt dat meestal een reactie uit van "ow, hier heb je weer een open sollicitatie" en wordt er verder nauwelijks meer naar gekeken.

Als je op voorhand al contact heb gehad spookt jouw naam in hun hoofd rond. Wanneer ze jou brief dan krijgen zal dat eerder naar voren komen dan de "ow, weer een open sollicitatie", daarnaast hebben ze in de tussentijd al na kunnen denken of er nog ergens iemand nodig is.

Ik denk dus dat ook bij een open sollicitatie deze telefoontjes enig effect kunnen hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:07

Denk ik ook... al vraag je alleen maar waar een open sollicitatie thuis hoort. Vraag wat informatie over de organisatie en geef tijdens zo'n gesprekje ook een beetje aan waarnaar je op zoek bent.

De collega die tegenover me zit heeft op het moment ook een procedure lopen... zeker weten dat ze de mensen onthoudt die bellen!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:08

Oke, zo had ik het nog niet bekeken. Maar met een vacature voor je neus zou je enigzins nog vragen kunnen bedenken, maar wat moet je nou vragen bij een open sollicitatie? En alsnog de brief sturen ook al hebben ze telefonisch al gezegd geen vacature open hebben staan?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:41

Ik denk dat als je open sollicitatie stuurt je nog minder van een bedrijf weet dan wanneer je je op een vacature baseert. En al helemaal op het gebied van functies die daar zijn. Daar zou je naar kunnen informeren.

Of je de brief wel of niet moet sturen als ze aangeven geen vacatures te hebben ligt een beetje aan wie er aan de andere kant zit.
Er zijn mensen die een negatief gevoel krijgen als ze jouw naam boven een brief zien staan nadat ze telefonisch al hebben doorgegeven dat er geen vacatures zijn. Die gooien je brief met CV waarschijnlijk meteen weer weg.
Maar er zijn ook mensen/bedrijven die dat initiatief wel aanstaat en misschien op dat moment niets hebben, maar je CV wel in hun portefeuille stoppen zodat wanneer er iets vrij komt ze contact met je op kunnen nemen.

Ik denk dat je in een branche waar weinig vacatures zijn ook heel erg moet gaan netwerken om ergens te komen. Zorgen dat je mensen kent, dat mensen jou kennen en weten wat je wilt en dat je contact blijft houden. Dat telefonische contact voor de brief zou daar ook bij kunnen helpen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:54

Ik ga dit topic even volgen, want ik zit op dit moment ook in die sollicitatie hel. Heb al heel wat brieven verstuurd, maar zelfs nog nooit op gesprek gemogen, frustrerend!! Zag al de tip van bellen en dat heb ik tot nu toe eigenlijk nog bijna nooit gedaan, dus daar zal ik ook eens mee beginnen.

Trouwens inhakend op de reactie van Falona. Je kunt ze natuurlijk ook vragen of ze je misschien willen opnemen in hun portefeuille als ze op dat moment geen vacature hebben. Op die manier komt het zeker niet raar over als je hen toch nog een brief en cv stuurt.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:00

Falona schreef:
Ik denk dat als je open sollicitatie stuurt je nog minder van een bedrijf weet dan wanneer je je op een vacature baseert. En al helemaal op het gebied van functies die daar zijn. Daar zou je naar kunnen informeren.

Of je de brief wel of niet moet sturen als ze aangeven geen vacatures te hebben ligt een beetje aan wie er aan de andere kant zit.
Er zijn mensen die een negatief gevoel krijgen als ze jouw naam boven een brief zien staan nadat ze telefonisch al hebben doorgegeven dat er geen vacatures zijn. Die gooien je brief met CV waarschijnlijk meteen weer weg.
Maar er zijn ook mensen/bedrijven die dat initiatief wel aanstaat en misschien op dat moment niets hebben, maar je CV wel in hun portefeuille stoppen zodat wanneer er iets vrij komt ze contact met je op kunnen nemen.

Ik denk dat je in een branche waar weinig vacatures zijn ook heel erg moet gaan netwerken om ergens te komen. Zorgen dat je mensen kent, dat mensen jou kennen en weten wat je wilt en dat je contact blijft houden. Dat telefonische contact voor de brief zou daar ook bij kunnen helpen.

Ik wil graag in de uitvaartbranche werken, ieder uitvaartcentrum heeft dezelfde doel en visie wat betreft de overledenen en nabestaanden. Dus de vraag waar hun bedrijf voor staat en wat voor hun belangrijk is, komt volgens mij een beetje dom over.
Over netwerken ben ik al helemaal niet bekend, wordt ook lastig gemaakt als je niemand kent die in de branche werkt (zelfs niet via via).
Ik ga het proberen om ze eerst te bellen, dan hebben ze alvast mijn naam gehoord en heb ik interesse getoond.
Eerst maar een aantal vragen verzinnen.... dat zal nog een hele klus worden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:10

Meldt zich hier ook even, na ruim 8 jaar bij dezelfde baas en eigenlijk voor mezelf een nieuwe start te willen maken na verbreken relatie etc ben ik ook aan het solliciteren geslagen, heb vorige week 4 brieven verstuurd, nu al 3 afspraken staan voor gesprekken waarvan vanmiddag de eerste Go jij! Go jij!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:16

Even een stipje. Ben ook druk met solliciteren en kan wel wat tips gebruiken, dan lees ik morgen even verder Lachen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:19

Drie weken geleden heb ik een brief verstuurd per mail.
Na anderhalve week heb ik gebeld om te vragen om ze al tijd heeft gehad om er naar te kijken. Dat had ze nog niet en bedankte me voor de reminder.
Nu weer anderhalf week later heb ik nog steeds niets gehoord.
Nog een keer bellen, of maar laten gaan? Zal ze nog steeds geen tijd hebben gehad, of is dit gewoon een afwijzing?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:25

Vanessa24 schreef:
Drie weken geleden heb ik een brief verstuurd per mail.
Na anderhalve week heb ik gebeld om te vragen om ze al tijd heeft gehad om er naar te kijken. Dat had ze nog niet en bedankte me voor de reminder.
Nu weer anderhalf week later heb ik nog steeds niets gehoord.
Nog een keer bellen, of maar laten gaan? Zal ze nog steeds geen tijd hebben gehad, of is dit gewoon een afwijzing?

Ze zeggen toch altijd dat de aanhouder wint Ja , ik zou wederom bellen dan weten ze daar ook dat je serieus interesse hebt in de functie.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:41

Idd Vanessa24 ik zou als ik jou was ook weer even bellen. Zo weet je tenminste waar je aan toe bent en voor hen kan het een teken zijn dat je echt graag bij hen aan de slag wilt. Gewoon dus even bellen!

Ik heb ook een leuke vacature gezien, maar er stond in dat ik pas na 30 juli contact op kan nemen, dus ik heb nog even tijd om goede vragen te verzinnen Knipoog Ben wel benieuwd of het bellen van tevoren echt helpt en dat ik dan ook eens een keertje op gesprek mag komen!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:42

ik geloof dat ik ooit eerder ook wel eens in dit topic gereageerd heb.. maargoed, na het behalen van mijn havo diploma heb ik besloten een MBO te doen, en dan dus werken leren (4 dagen werken, 1 dag school)

toen ik mijn gesprek op die school had, kreeg ik eigenlijk een mooie kans in mijn schoot geworpen. iemand binnen de school zocht namelijk nog wel een secretaresse.. nou dat is fijn! ik telefoonnummer gekregen, en zodoende in contact geraakt. het contact verliep traag (wat betekend dat ik steeds op hem moest wachten, of hem pas na een week of soms zelfs 2 weken weer kon bellen voor een update)
het schijnt namelijk nog een heel gedoe te zijn om een BBL student in dienst te nemen.

afijn, hij zocht iemand die het liefst al 2 maanden eerder had kunnen beginnen, dus nadat hij een maand bezig was met de rompslomp regelen, heb ik mijn vakantiebaantje opgezegd. helaas na 2 maanden nóg niets verder gekomen, en ik had al flink de balen erin dat ik mijn vakantiewerk had opgezegd. maargoed.. Eergisteren werd ik gebeld met het goede nieuws dat ze bezig zijn mijn contract op te stellen (hierover wordt ik nog gebeld voor een afspraak) en ik kan 20 augustus beginnen!! Haha!

Kortom.. geef de moed niet op! het komt wel goed...!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:10

@loesje88 nou dat zijn wel super berichten, gefeliciteerd OK dan!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:21

Hier ook iemand die aant solliciteren is in een moeilijke branch, heb op het ogenblik wel een baan maar is niet waar ik voor gestudeerd heb dus ben op zoek naar een functie waar ik wel voor in de schoolbanken heb gezeten.....maar het blijft lastig...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:24

Welke branche zoek je werk dressuurgek?
IEKS ik heb zo mijn 2e gesprek *LOL*

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:07

en??

wat is hier de max reisafstand? of eerder reistijd? Ik zit nu op 3 minuten fietsen.. wat echt ideaal is. Alleen laat de rest te wensen over.. Op mn gemakje dus aan het verder kijken. Maar veel kost toch wel een half uur reistijd of meer.. Dat vind ik dan al snel zo zonde van je tijd Bloos