NHB Deurne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:33

Ik ben ruim 2 jaar geleden ook bij Deurne wezen kijken op een open dag. Mogelijk dat ik hier naar school toe wilde. Maar er waren een aantal redenen waarom ik het toch niet gedaan heb (en ben er achteraf blij om):
- allereerst moet je verplicht intern daar, ik was pas 16 als ik zou beginnen op die school, dus veel te jong om op kamers te gaan zo ver weg vond ik.
- de kosten per jaar waren echt hoog. Zo'n 5.000 euro per jaar als ik het goed heb. Daarbij komt dat je of een goed eigen paard moet hebben of een schoolpaard moet huren (hangt dat ook af van welke opleiding?)
- Verder vertelde ze me dat ik van half 7 tot half 7 op school bezig was. Dit vind ik echt hard werken en toen ik pas 16 was, zou ik dat niet aan kunnen.
- Als je zo'n opleiding heb gedaan in Deurne of welke andere paardenopleiding dan ook, dan kom je vaak met een hongerloontje terecht op een grote manege of pensionsstal of wat dan ook als stalhulp of mag je af en toe eens een lesje geven.

Daarom heb ik gekozen om een echt vak te leren, en wil ik (nu ik me rijbewijs heb) mogelijk avond cursussen daarbij gegaan doen, omdat mijn opleiding die ik nu volg minder zwaar is en ik dus tijd heb om andere dingen daarbij te doen.
Ook ga ik waarschijnlijk meer verdienen dan in een paardenvak, en kan ik m'n eigen paarden later ook normaal onderhouden.
En ik heb altijd nog de mogelijkheid om zaterdags ergens les te gaan geven of als stalhulp te werken. Want ook zonder diploma's kan je heel ver komen!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:35

Als ik het zo lees goed dat je het niet gekozen hebt, want het paardenvak is nou niet eenmaal een baan van 8 tot 5 en 5 dagen in de week!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:31

Een goed besluit Tha Girl! Op een mij bekende manege staan ook mensen met een gewone baan en mbo opleiding. Die verdienen nu genoeg om een paard te onderhouden en daarnaast normaal van te leven. Het smerige werk op die stal wordt gedaan door meisjes met paardenopleidingen (oa Deurne). Die moeten keihard werken, mesten tig stallen, paarden naar buiten doen en veel schoonmaken. Ze mogen de dure paarden voor de klanten van de stal "onderhouden" en klaar maken (als de klant dat niet wil of geen tijd heeft). Vervolgens komt de ruiter en die kan het paard gaan rijden of trainen.

Het is tevens een handelsstal wat betekend dat ze vaak jonge paarden moeten inrijden. Of paarden met problemen moeten corrigeren. Heel leuk werk zou je zeggen maar wel zwaar! Dit zijn vaak wilde en onrustige beesten waar zelfs een goede ruiter wel eens afvliegt. Lichamelijke belasting is dan ook hoog. Hierdoor lopen mensen regelmatig een blessure op of komen in de ziektewet. Als dat te lang duurt volgt ontslag. De stalhouder werkt ook nog eens met losse 0-uren contracten. Hij hoeft dus weinig of niets te betalen. Iemand vroeg om een bodyprotector. Dit wilde de stalhouder niet vergoeden! Die persoon heeft zo'n ding dus op eigen kosten moeten aanschaffen. Dit terwijl het gewoon beschermende middelen zijn voor uitoefening van je werk. Zelfde was van toepassing op een cap (lees een bouwvakker krijgt dit ook van zijn baas).

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:40

Nu lijkt het natuurlijk dat je met Deurne alleen maar kunt stallenmesten en verongelukken maar het is ook leuk er een vervolgopleiding achteraan te doen op HBO-niveau. Ik doe bijv. Stoas en dat is echt een ontzettend leuke opleiding waarmee je later zo veelzijdig bent dat het vinden van een baan bijna geen probleem moet zijn. Deurne heeft trouwens zelfs een traject waarbij je gewoon doorstroomt.

Er zijn ook mensen die na Deurne een goede baan vinden waarbij ze zich niet kapot hoeven te werken. Deze mensen hebben daar hard voor moeten knokken maar dan heb je ook wat.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:44

Stoas is inderdaad een goede school. Maar je kunt met ieder mbo niveau 4 of havo diploma naar die school. Verder is stoas toch wel heel anders dan deurne. Het verschil mbo/hbo is groot bij deze opleidingen.

Deurne lijkt mij ook best heel gezellig en leuk. Maar niet verstandig en dat bedoel ik te zeggen. De mensen die zich niet kapot hoeven te werken hebben vaak een eigen bedrijf of werken voor familie of bekenden. Verder is er geen cao en trekken mensen zich weinig aan van arbeidsvoorwaarden. Dit is gewoon een beroep dat lichamelijk heel zwaar is. Als je inkomen dan ook nog laag is kan je in de toekomst problemen verwachten.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:00

Ik heb dus Deurne gedaan en doe nu Stoas en kan dus uit ervaring zeggen dat dit goed op elkaar aansluit. Een stuk beter dan andere mbo opleidingen of de havo. Die mensen hebben toch een heel stuk in te halen. En met mensen die zich niet kapot hoeven te werken bedoel ik meer het werken bij stamboeken, verzekeringen en organisaties. Daarvoor hoef je geen eigen bedrijf te hebben of familie met een eigen bedrijf. Het beroep stallen mesten is natuurlijk erg zwaar en kan ook zonder diploma, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen op Deurne zijn die dat als toekomstbeeld hebben.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:47

Voor het werken bij een verzekering en organisaties zijn tal van opleidingen te bedenken die veel beter aansluiten. Daarvoor is extreem veel kennis van paarden niet direct een vereiste. Ik denk dat mbo bank- en verzekeringswezen nog altijd beter aansluit dan paardensport.

Het probleem bij Deurne is dat veel mensen inderdaad een ander toekomstbeeld hebben. De realiteit blijkt echter heel anders. Door de weinige banen heb je ook nog eens weinig keuze. Verder willen mensen van deurne juist niet op een kantoor komen.

Stoas is een prima opleiding maar je spreekt dan wel over hbo! Met een mbo paardenopleiding komt je buiten deze branche nergens aan het werk. Dat is met de hbo variant wel anders lijkt mij.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:54

Organisaties en verzekeringen die veel met paarden te maken hebben zijn juist wel blij met mensen die een paardenachtergrond hebben. Ik heb het hierbij ook niet over de paardensport opleiding maar meer over de (oude) paardenhouderij opleiding. Waar je trouwens niet extreem veel kennis van paarden vergaard... Bij de paardenhouderij zijn wel degelijk mensen die inzien dat ze geen groom willen worden en juist liever op een kantoor werken ( ik was er iig 1 van en ik ken er nogal wat meer). En waarom niet de opleiding in Deurne gebruiken om door te stromen naar het HBO. Lijkt me juist prettig omdat Deurne en Stoas erg goed en veel samenwerken.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:00

Bij mij in de buurt zit een kantoor van BR. Die zijn ook altijd blij met 'paardenmensen'

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:06

Volgens mij komen de meeste mensen van Deurne niet aan de bak in een baan die ze zelf altijd voor ogen hebben gehad.
Ik heb veel met Deurne stagiaires gewerkt wanneer ze stage liepen, maar de stages vielen vaak ook tegen, omdat ze zelfs op eindstage niets meer mochten dan mij; iemand die gewoon vrijwilligerswerk deed om wat te leren en wat ervaring op te doen in de paardenwereld. Ik werd vaak ook beter behandeld dan de stagiaires. Dat gaf ook wel eens wat scheve gezichten bij de Deurne mensen...
Daarnaast vind ik dat Deurne de laatste jaren niet echt selectief is met wie ze aannemen. Er zitten echt mensen bij waar de tranen mij van in de ogen springen als ik ze aan het werk zie, al zijn er gelukkig ook wel mensen die wel functioneren natuurlijk. Knipoog

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:46

volgens mij word het helemaal geen selectie meer gedaan. de mensen die zich aanmelden worden vrijwel allemaal aangnomen dus ja dan krijg je wel dat er mensen op school zitten die nog niet veel kunnen.. jammer vind ik dat.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:06

Dat is ook jammer. Hierdoor is het niveau ook gigantisch gedaald. Dit heeft ermee te maken dat er zoveel andere paardenhouderijopleidingen in Nederland zijn gestart. Ook de paardensport wijkt daar nu eerder naar uit en zodoende wordt ook iedereen op Deurne aangenomen. En is er geen Paardenhouderij opleiding meer in Deurne.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:50

stalleke schreef:
Als ik het zo lees goed dat je het niet gekozen hebt, want het paardenvak is nou niet eenmaal een baan van 8 tot 5 en 5 dagen in de week!

paarden is idd geen 9 tot 5 baan maar keihard werken en lange dagen maken, maar dat hou je niet vol tot je 65ste...

en idd het niveau is gedaalt op deurne... vind dat eigenlijk nog wel het triestste van allemaal, aangezien je echt een dure opleiding doet in vergelijking met andere opleidingen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:02

En dat maakt dus dat Deurne ten eerste zijn eigen goede naam te grabbel gooit.
Het is bepaald geen reclame dat er veel slechte Deurne stagiaires bij de bedrijven komen.
Ten tweede kan ik mij voorstellen dat het voor de leraren en instructeurs ook niet motiverend is om na die jaren van strenge sellecties en dus kwalitatief goede leerlingen nu leerlingen les te moeten geven die nog niet eens een B proef fatsoenlijk kunnen rijden.

Als Deurne weer een opleiding zou worden waar alleen ècht goede en gemotiveerde leerlingen toegelaten zouden worden, dan zouden ze de goede naam behouden, en zouden al die afgewezen leerlingen naar de andere paardenhouderij opleidingen kunnen gaan. Mensen van Deurne zouden dan ook veel gemakkelijker in leuke banen terecht komen dan dat nu het geval is.

Ik vind de kosten van Deurne opleidingen daarnaast ook belachelijk hoog. Kinderen van rijke ouders kunnen er wel heen, maar mijn ervaring is dat dat vaak niet de mensen zijn die gewend zijn hard te werken.... (uitzonderingen daar gelaten).

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:04

dit doen ze nu omdat de school faliet drijgde te gaan..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:08

Dit is alleen uitstel van executie zullen we dan maar zeggen.
Misschien hadden ze meer moeten doen om de goede naam te behouden en zich wat meer moeten richten op het buitenland.
Nederland is één van de landen die het best bekend staat op het gebied van de sportpaarden fokkerij en de paardensport. Misschien was het ook handig geweest het kwpn en de KNHS bij de opleidingen te betrekken.
Ik ben natuurlijk geen manager, maar het is gewoon zonde.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:31

dat was inderdaat wel een veel beter optie geweest

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:36

Heel goed punt Yvonnelind!!!

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:43

Oregon schreef:
Nu lijkt het natuurlijk dat je met Deurne alleen maar kunt stallenmesten en verongelukken maar het is ook leuk er een vervolgopleiding achteraan te doen op HBO-niveau. Ik doe bijv. Stoas en dat is echt een ontzettend leuke opleiding waarmee je later zo veelzijdig bent dat het vinden van een baan bijna geen probleem moet zijn. Deurne heeft trouwens zelfs een traject waarbij je gewoon doorstroomt.

Er zijn ook mensen die na Deurne een goede baan vinden waarbij ze zich niet kapot hoeven te werken. Deze mensen hebben daar hard voor moeten knokken maar dan heb je ook wat.

Ik doe nu havo, en wat voor school is Stoas, heb je daar een site van mischien?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:46

Stoas is voor zover ik t weet een aanvulling op Deurne, deze opleiding kun je doen nadat je deurne hebt afgerond.. Niet boos worden als ik t fout heb Tong uitsteken

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:53

flowerxxx schreef:
Stoas is inderdaad een goede school. Maar je kunt met ieder mbo niveau 4 of havo diploma naar die school. Verder is stoas toch wel heel anders dan deurne. Het verschil mbo/hbo is groot bij deze opleidingen.

Denk niet uit deze info dan dat het een aanvulling is op deurne.. weet iemand mischien een site over deze Stoas school?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:54

er zijn nog wel selecties, alleen krijgen ze nu een negatief of postitief advies, ze mogen niet meer afwijzen ofzo volgens een wet of iets??weet niet precies...daardoor daalt het niveau wel, das heel jammer, maar als je kijkt wat er dan weer afvalt, alleen de echte paardenmensen blijven over!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:57

ik zit nu op het grafisch leceum eindhoven en daar moet je ook selectie doen.. als je niet creatief genoeg bent word je niet aangenomen.. dus waarom zou het daar wel mogen en op deurne niet??

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:02

Goeie vraag.Waarschijnlijk dus omdat ze de mensen nodig hebben. En volgens mij is er bij mijn selectie 1 meisje echt niet aangenomen. Moest een keer terug komen, maar heb haar nooit op school gezien of haar naar gehoord

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:25

Ik begin volgend jaar als alles doorgaat aan de opleiding horse en health... Kennen jullie iemand die die opleiding nu doet? Ik zie dat er hier niet veel goeds over deurne staat maar de meeste deden/doen houderij toch? Ik heb 3 paardenbedrijven in de familie dus dat is mooi meegenomen wil ik aan werk komen. Maar ik kies voor de paravetirinaire richting als hij goed is!