Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:37

Ik zit te overwegen de 25e naar Den Haag te gaan. Moet alleen de 27e mijn eerste opdracht van dit semester al inleveren.. dus ik weet nog niet of het slim is -O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:54

Winged schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik 'schrik' van sommige vragen die ik hier voorbij zie komen. Bij het aangaan van een lening voor een woning krijg je namelijk heel veel informatie, word je zo doorgelicht, krijg je heel veel vragen, moet je dingen laten zien dat je belastbaar bent etc. Je aflossing en rente wordt meermalen genoemd. Op het moment van lening aangaan (notaris) krijg je nogmaals de vraag of je weet hoe het zit met de vaste lasten én hoeveel je afdraagt per maand.

En deze voorlichting krijgen kinderen van 16/17/18 niet terwijl ze wel een last gaan dragen met invloed op de rest van hun leven. Dat vind ik wel heel schadelijk. De gevolgen en risico's zijn voor deze groep jongeren totaal niet te overzien. :n

Jep, dat is idioot. Bij een hypotheek is het op het betuttelende af en in MijnDuo hoef je slechts een vinkje te zetten.

Ik ben zelf van de prestatiebeurs generatie en heb nog wel een aardig bedrag open staan, maar mijn rente staat tot eind '25 vast en ik zou meer kunnen aflossen. Ik sla dus ook even aan het rekenen.

Verder leef ik echt mee met de leenstelsel generatie :knuffel: Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan in paniek raakt.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:58

xPabloBokt schreef:
Ik zit te overwegen de 25e naar Den Haag te gaan. Moet alleen de 27e mijn eerste opdracht van dit semester al inleveren.. dus ik weet nog niet of het slim is -O-

Ik zou ook graag willen gaan, maar weet niet of ik het rond krijg met stage…laatste stage dag is die dag erna

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:04

Mijn vriendinnen en ik gaan een borrel doen om onze studieschuld-zorgen weg te drinken... iemand anders die mee wil doen? :')

Pff ik moet werken de 25e, hoe laat is dat protest?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:08

xPabloBokt schreef:

Ik zou ook wel willen gaan, maar mis dan meteen de uitleg van nieuwe groepsopdrachten dus niet heel handig.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:11

Fearn schreef:
Mijn vriendinnen en ik gaan een borrel doen om onze studieschuld-zorgen weg te drinken... iemand anders die mee wil doen? :')

Vanaf 14.00u voor de Tweede Kamer.

Is er iemand die het leuk vindt om eventueel samen te gaan? In m’n eentje ben ik een beetje een schijterd {:}.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:18

Op Duo vindt je een heel handige rekenmodule om te zien wat je theoretisch zou moeten betalen om je schuld af te lossen (het "Wettelijk maandbedrag")
en
wat je, afhankelijk van je inkomen, daadwerkelijk gaat betalen.

En of je aan het eind van je terugbetalingsperiode nog een restschuld hebt.
(die schuld wordt na de terugbetalingsperiode kwijtgescholden)

https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... /resultaat
(ik weet niet of alle door mij ingevulde fictieve getallen worden meegenomen in de link, maar zelf kun je met alle waardes stoeien)

Ik heb een aantal fictieve bedragen ingevuld;
schuld van € 40.000,-
periode 35 jaar
rente 2,56 %
jaarinkomen € 67.165,-
Volgens berekening DUO:
wettelijk maandbedrag € 151,10
kwijt te schelden restschuld € 0,33 (bij dit inkomen dus eigenlijk volledig afgelost)

Heb je een lager inkomen, dan betaal je een lager bedrag per maand, en zal je restschuld (die wordt kwijtgescholden) hoger zijn.

Bij een jaarinkomen van € 50.406,- betaal je naar draagkracht € 95,24 en heb je aan het eind van de looptijd een restschuld van € 23.462,93 (en dat wordt dan dus kwijtgescholden)
Bij dat inkomen komt het er ongeveer op neer, dat je bij een rentepercentage van 0 % je schuld helemaal zelf zou hebben afgelost, maar dat je met een rentepercentage van 2,56 % een restschuld hebt, van ongeveer het bedrag wat je aan rente had moeten betalen.

Het hangt er dus een beetje vanaf hoe hoog je salaris is.

Als je een heel hoog salaris hebt, waarbij je gegarandeerd binnen 35 jaar je schuld aflost, zal het slim zijn om sneller af te lossen, want hoe sneller je aflost, hoe minder rente en dus hoe minder je totaal uiteindelijk betaalt.

Als je echter een "laag" salaris hebt, waarbij je gegarandeerd een restschuld over houdt (die uiteindelijk wordt kwijtgescholden), dan hoeft het niet altijd handig te zijn om versneld te willen aflossen.

Het hangt erg af van de hoogte van de schuld en de hoogte van het inkomen.

Het meetellen van het inkomen van de partner heb ik altijd een beetje vreemd gevonden.
(waar is de rechtenstudent die hier eens een proefproces over uitlokt??
Tegenwoordig is de norm voor trouwen "op huwelijkse voorwaarden", waarbij de eigendommen gescheiden blijven, maar DUO laat je meebetalen aan de schuld van je partner 8)7 )
Overigens:
er wordt dan wel gekeken naar het inkomen van je partner, maar het terug te betalen maandbedrag is nooit groter dan het wettelijk maandbedrag.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:27

deksel schreef:
Fearn schreef:

Is er iemand die het leuk vindt om eventueel samen te gaan? In m’n eentje ben ik een beetje een schijterd {:}.

Same :+ ik wil wel samen gaan maar ik weet denk ik echt pas het weekend ervoor of ik het te druk heb nog of niet. Is dat oké?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:28

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:36

Oh ik had ook wel gewild, maar moet helaas werken. Als zzp'er is een dag niet gewerkt een dag geen geld en we weten allemaal hoe goed we dat kunnen gebruiken :')

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:39

xPabloBokt schreef:
deksel schreef:

Same :+ ik wil wel samen gaan maar ik weet denk ik echt pas het weekend ervoor of ik het te druk heb nog of niet. Is dat oké?

Voor mij geldt hetzelfde maar dan wil ik ook wel mee! Pablo als er iets is wat we kunnen doen om te helpen met je opdracht, laat je het dan weten? Ik help graag!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:39

Ik heb twee weken terug een hypotheek gesprek gehad en kan 35.000 minder lenen door mijn studieschuld van 43.000. Grote voordeel is dat ik een partner heb die geen schuld heeft en dat we beide nu best netjes verdienen.

We kunnen 50.000 meer lenen voor een hypotheek dan dat we überhaupt willen uitgeven vanwege de maandlasten dus dat is mega gunstig, plus we willen in een gat gaan wonen in Limburg dus dan betaal je ook geen randstad prijzen voor een huis. Maar alsnog is het echt heel veel als je vergelijkt met 5 en zeker 10 jaar geleden.

Als pechgeneratie mag ik klagen maar ik heb nog steeds intens veel geluk vergeleken met andere leeftijdsgenoten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:07

Ik heb die rekentool ingevuld met mijn huidige jaarsalaris en ik zou dus fictief ongeveer 27 euro per maand moeten aflossen. In die 35 jaar zou dat dus rond de 11.400 euro zijn in totaal. Al het overige wordt dan kwijtgescholden. Dat is op zich best wel coulant toch voor jarenlang riant lenen. De 35 jaar vast zitten aan die lening is alleen echt een vreselijk blok aan je been..

Weet iemand trouwens wat je maximaal bij kon lenen in het leenstelsel?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:32

Celebi schreef:
Weet iemand trouwens wat je maximaal bij kon lenen in het leenstelsel?

Dat veranderde. En de rente werd vastgesteld wanneer je afstudeerde. Dus dat was een black box voor mij (2013 klaar, midden in de crisis).

We hadden toen naast de lening een optie tot collegegeld krediet. Dat laatste was ook niet heel gunstig volgens mij. Uit en thuis wonend konden evenveel lenen. Voor 2012 waren de bedragen als volgt (als mijn eigen administratie klopt)

basisbeurs €266,23 uit / 95,61 thuis
aanvullende beurs €242,76 uit / 222,84 thuis
maximaal leenbedrag €285,70
collegegeldkrediet €142,75

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:39

xrobbiee schreef:
xPabloBokt schreef:

Voor mij geldt hetzelfde maar dan wil ik ook wel mee! Pablo als er iets is wat we kunnen doen om te helpen met je opdracht, laat je het dan weten? Ik help graag!

Aah dat is lief <3 komt wel goed denk ik, is een groepsopdracht en moet individueel een competentieverslag schrijven. Maar dat is maar 1000 woorden en heb dat kunstje al tig keer eerder gedaan. Verwacht dat het wel goedkomt maar ik ben nogal een uitsteller :Y)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:13

Mijn zoon zit in dezelfde situatie nu. Ik heb hem geadviseerd om goed te kijken op welke politieke partij hij binnenkort gaat stemmen.

Er zijn honderduizenden studenten, die daarin samen een verschil kunnen maken..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:47

Extra aflossen heeft voor mij geen zin. Tenzij mijn inkomen enorm stijgt, ga ik de schuld nooit aflossen.

Gelukkig is de rente op éénjarige deposito’s inmiddels ruim 4%. Je kunt dus nog steeds geld verdienen door je schuld niet af te betalen.
Afbeelding

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:17

Ik moet de 25e werken om de studieschuld af te kunnen lossen :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:23

Ik heb zelf qua schuld precies het bedrag dat ik anders als basisbeurs had gekregen. Veel gewerkt, maar ook uit huis moeten gaan. Tot eind 2025 staat mijn rente op 0. Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk te sparen en beleggen om ineens een groot bedrag (wellicht zelfs alles) af te lossen. Vind het zonde om ook nog rente te gaan betalen over een bedrag wat degenen voor en na mij gratis krijgen…

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:26

Ik kom even binnen vallen met eem vraag (heb alleen de eerste 3 pagina's gelezen). Ik heb eem prestatiebeurs (ov) en daarnaast geen andere leningen. Die prestatiebeurs zou worden omgezet in een gift als je de opleiding binnen 10 jaar afrond. Betaal je de rente ober die prestatiebeurs wel zelf?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:23

Djorf_6 schreef:
Ik kom even binnen vallen met eem vraag (heb alleen de eerste 3 pagina's gelezen). Ik heb eem prestatiebeurs (ov) en daarnaast geen andere leningen. Die prestatiebeurs zou worden omgezet in een gift als je de opleiding binnen 10 jaar afrond. Betaal je de rente ober die prestatiebeurs wel zelf?

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Mijn 3e schuld is nu enkel de prestatiebeurs van OV kaart.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 10:25

Joy_Mennings schreef:
Djorf_6 schreef:

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Mijn 3e schuld is nu enkel de prestatiebeurs van OV kaart.

Volgens mij wordt de rente dan ook gewoon kwijtgescholden. Als je niks extra bijleent zou je bij afstuderen op 0 moeten uitkomen.

Ik heb ook maar 1 schuld/lening deel. En dat is wat ik extra geleend heb. Mijn prestatie beurs/ov lening deel verdween volgens mij toen ik afstudeerde en het kwijtgescholden werd. En in mijn tijd dat ik aan het studeren was was de rente ook een paar procent.

Maar als je het helemaal zeker wilt weten zou je het beste gewoon even duo kunnen bellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:26

Fearn schreef:

Mijn zoon denk ik. Hij is boos!
"Ik heb een contract met de overheid, en dan gaan ze eenzijdig de overeenkomst veranderen. Dat kan niet!"

Hij heeft een punt. Ergens een jurist die zich hier wil in vastbijten?
Sterkte allemaal, 't is niet niks.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 10:34

Ik snap dat er door veel mensen niet kloppende dingen zijn gezegd en het mooier werd voorgehouden dan het is. Maar de regels van rente bepaling zijn wel altijd hetzelfde geweest.

Voor SF35 bepaald op basis van de gemiddelde rente van oktober t/m September (heel jaar dus) van de 5jarige staatsobligatie.

Voor SF15 hetzelfde alleen daar kijken ze enkel naar het gemiddelde van september. (Dus van 1 maand).

De voorwaarden zijn dus niet veranderd voor zover ik weet.

Waar je in een rechtszaak wellicht wel iets mee zou kunnen is zorgplicht en juiste voorlichting over de daadwerkelijke impact.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:40

Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.
De zorgplicht van onze regering is af en toe om te huilen.