Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:56

Je oordeelt dus over mensen zonder het hele verhaal te weten. Want wie ben jij om te oordelen dat diegene die met pijn doorwerken en doorgaan beter zijn. Wie weet hebben die wel minder pijn. Wie weet is hetgene wat jij die mensen ziet doen wel het enige wat ze die dag doen. En doen ze dus veel minder in een dag of week als die mensen die het wel goed doen in jouw ogen.

Je mag best wat zeggen, maar je oordeelt wel heel makkelijk dat anderen het slecht doen en blijkbaar alleen goed als het aan jouw ideeën of jouw maatstaven voldoet. Want jij kan dit wel, maar jij bent niet die ander. Het grootste deel van de mensen die afgekeurd zijn zouden graag gewoon wel willen kunnen werken. De groep die het wel goed vindt is echt niet zo groot. Alleen is het wel belachelijk om te oordelen dat ze dingen kunnen, want je weet niet wat ze ervoor laten en wat het ze kost. Of mag iemand doe afgekeurd is ook niks meer doen en alleen maar thuis zitten?

Dus ja, er zijn best mensen die misschien nog wel wat zouden kunnen, maar echt niet zoveel als jij schrijft. Zo makkelijk is het tegenwoordig niet meer, er is juist heel veel commentaar op het systeem nu en zijn veel mensen die buiten de boot vallen qua afkeuren/uitkering. Jaren geleden waren ze er veel makkelijker mee, maar ze zijn ook alweer jaren bezig met herkeuringen bij een gedeelte. En zelfs als je nog iets kan moet je ook maar aangenomen worden, wat niet altijd zo makkelijk is met beperkingen waar werkgever rekening mee moet houden.

Moet het systeem anders? Ja, maar het is wel doorgeslagen van 'makkelijk' naar heel moeilijk om afgekeurd te worden. Omdat veel ziektes niet erkend worden door uwv, de artsen daar het dossier niet meenemen van ziekenhuizen en therapeuten. En het blijft krom dat als jij een top baan met salaris hebt je makkelijk voor hoog percentage afgekeurd wordt dan wanneer je lager inkomen hebt. Dat is idd krom en krijg je mensen die nog wat zouden kunnen die afgekeurd worden, omdat het werk dat ze zouden kunnen 75% minder verdient bijvoorbeeld. Aan de andere kant, ze hebben dus wel gewerkt voor dat salaris en kunnen dat niet meer. Een achteruitgang van 75% van inkomen levert grote problemen op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:01

Ik kan nog wel rondkomen al gaat het wel moeilijker. Maar ik maak me vooral zorgen over de groep die hiervoor al niet meer rond kwam. En waar is het einde?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:49

superpony schreef:
Janine1990 schreef:
Ik zeg nergens dat het een belangrijker is dan het ander... Weet niet waar je dat weg haalt...

Ik zeg alleen dat de mate van verantwoordelijkheid dragen bepaalt wat er op je bankrekening wordt bijgeschreven. Naast schaarste, vraag en aanbod.
Hoe hard een verpleegkundige ook werkt, hij of zij is nooit caseverantwoordelijke. Als een onderzoek verkeerd geïnterpreteerd wordt, waardoor een patiënt bijvoorbeeld komt te overlijden, dan is dat onderzoek nog altijd beoordeeld door de arts. Of wil je die verantwoordelijkheid bij de verpleegkundige neerleggen? Die misschien niet eens over die kennis beschikt waardoor de arts verantwoordelijk kan worden gehouden? Dat zou toch heel erg raar zijn?

Als jij die banden niet goed genoeg vast draait en er een causaal verband is tussen jouw fout en geleden schade, draai jij niet op voor de kosten. Daar draait het bedrijf voor op. Die lijden naast financiële schade wellicht imagoschade. Afhankelijk van hoe ze dit oppakken. Maar die schade lijdt jij niet.

Als een arts een grove fout maakt en een patiënt verliest, lijdt de arts hierin imagoschade. Niet de verpleegkundige. En wellicht loopt het ziekenhuis patiënten mis. Maar de verpleegkundigen niet...

Ik zal wel een gigantisch gebrekkig inzicht hebben, maar ik kan op geen enkele manier rijmen dat een vuilnisman evenveel moet verdienen als een arts/chirurg. Een ook een verpleegkundige, hoezeer ik hun werk ook kan bewonderen, evenmin. Ik zie dat niet als gelijke verantwoordelijkheden...
Ik ben echter ook opgevoed door een vader die niet verder kwam dan de toenmalige groene school, die na 31 jaar mijn naam nog vaker fout dan goed schrijft, en als hij het goed schrijft is het autocorrect... Maar die over een duurdere levensstijl altijd zegt: "Dan had ik maar een vak moeten leren."

Het gaat niet om eind verantwoordelijk. Het gaat erom dat verpleegkundigen zich de benen uit het lijf lopen en wel heel veel verantwoordelijkheden in de zin dat zij aan het bed staan en ook beslissingen nemen, medicatie uitdelen etc. Als zij een fout maken, heeft dat wel degelijk gevolgen.

Ook als een arts een patient verliest, hoeft hij niet eind verantwoordelijk te zijn.

En ja, ik zeg; iedereen is belangrijk. Maar tijdens Corona bijv werd het wel duidelijk dat dit in de praktijk niet zo is. Toch hebben we ook de mensen nodig die geen primair beroep hebben, omdat je ook gewoon mensen nodig hebt die geld verdienen en uitgeven.

Jij en blijkbaar heel veel mensen vinden dat een vuilnisman niet evenveel hoeft te verdienen, maar wat gebeurt er als die niet meer langskomen?

Niet iedereen heeft het vermogen om te gaan studeren. Maar als iemand op zijn 16e gaat werken als bijv stucadoor werkt diegene, levert een bijdrage aan de samenleving, zorgt voor zichzelf en doet veel ervaring op.
Als iemand op zijn 25e klaar is met studeren, heeft die stucadoor dan al bijna 10jr gewerkt, ook geleerd, belasting betaald en geld uitgegeven.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat die student flink heeft geinvesteerd, maar dan moeten we nog maar zien of het die investeringen waard was.
Nu is de arbeidsmarkt anders, maar er waren jaren dat veel mensen na hun studie niet aan de bak kwamen en niks anders wilden of konden en dus geld kostte.

MyWishMax schreef:
Dan weet je ook wel dat je niet zomaar kan oordelen over andermans ziekte. En helemaal niet over dat ze sommige dingen wel kunnen en andere niet. Juist dan zou je moeten weten dat er vaak veel voor gelaten wordt. En ik vind het wel kwalijk dat je er meteen vanuit gaat dat het allemaal smoesjes zijn van die mensen? Misschien kunnen ze dat ene ding dat jij ziet alleen maar omdat ze dagen daarvoor en daarna niks doen.

Qua afkeuren is het ook voor een heel groot deel afhankelijk van het salaris dat je had. Dan kan je dus mensen hebben die nog heel veel kunnen, maar zoveel inkomensverlies hebben waardoor ze afgekeurd zijn. En mensen die zo goed als niets kunnen en te weinig afgekeurd worden, omdat inkomensverlies te weinig is vanwege bijv net boven minimumloon. Plus dat er veel discussie is over wat het uwv vindt dat je kan en behandelende artsen. Daar krijg je hele rare situaties van.

Ik zeg niet iedereen. Maar ik denk dat iedereen weet dat veel mensen afgekeurd zijn en wel een hele hoop andere dingen kunnen. En ja, daar vind ik wat van.

Er zijn ook mensen MET ziekte, pijn, beperkingen die wel altijd werken en doorgaan.

Dat afgekeurd thuis zitten loont is echt het grootste probleem.

Maar wat ik zei; je mag niks zeggen. Heel veel mensen weten het, zien het om zich heen en vinden wat, maar houden wijs hun mond.
En dan heeft niemand het over de mensen die echt niet kunnen werken, echt niet.

Op je 16e ben je echt nog geen stucadoor... Daar is tegenwoordig ook een opleiding voor nodig. Een bekende en oudklasgenoot van me is stucadoor, die had er op zijn 25e echt nog geen 10 jaar op zitten.

Daarbij, waarom heeft die arts die op z'n 25e ergens halverwege de studie is en begint aan de co-schappen geen bijdrage geleverd aan de samenleving?
Ik heb ook tot mijn 24e over mijn studie gedaan, kan ik dan ook stellen dat ik toen pas nuttig werd voor de maatschappij?

In het kader van bijdragen aan de maatschappij etc. Wat vind jij dat een vuilnisman bruto per maand moet verdienen dan? En hoe ga je dit plan aan de man brengen?
En wat moet een neurochirurg dan verdienen? En een hart-long arts?
En hoe ga je dit financieren?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:56

superpony schreef:
Janine1990 schreef:
Ik zeg nergens dat het een belangrijker is dan het ander... Weet niet waar je dat weg haalt...

Ik zeg alleen dat de mate van verantwoordelijkheid dragen bepaalt wat er op je bankrekening wordt bijgeschreven. Naast schaarste, vraag en aanbod.
Hoe hard een verpleegkundige ook werkt, hij of zij is nooit caseverantwoordelijke. Als een onderzoek verkeerd geïnterpreteerd wordt, waardoor een patiënt bijvoorbeeld komt te overlijden, dan is dat onderzoek nog altijd beoordeeld door de arts. Of wil je die verantwoordelijkheid bij de verpleegkundige neerleggen? Die misschien niet eens over die kennis beschikt waardoor de arts verantwoordelijk kan worden gehouden? Dat zou toch heel erg raar zijn?

Als jij die banden niet goed genoeg vast draait en er een causaal verband is tussen jouw fout en geleden schade, draai jij niet op voor de kosten. Daar draait het bedrijf voor op. Die lijden naast financiële schade wellicht imagoschade. Afhankelijk van hoe ze dit oppakken. Maar die schade lijdt jij niet.

Als een arts een grove fout maakt en een patiënt verliest, lijdt de arts hierin imagoschade. Niet de verpleegkundige. En wellicht loopt het ziekenhuis patiënten mis. Maar de verpleegkundigen niet...

Ik zal wel een gigantisch gebrekkig inzicht hebben, maar ik kan op geen enkele manier rijmen dat een vuilnisman evenveel moet verdienen als een arts/chirurg. Een ook een verpleegkundige, hoezeer ik hun werk ook kan bewonderen, evenmin. Ik zie dat niet als gelijke verantwoordelijkheden...
Ik ben echter ook opgevoed door een vader die niet verder kwam dan de toenmalige groene school, die na 31 jaar mijn naam nog vaker fout dan goed schrijft, en als hij het goed schrijft is het autocorrect... Maar die over een duurdere levensstijl altijd zegt: "Dan had ik maar een vak moeten leren."

Het gaat niet om eind verantwoordelijk. Het gaat erom dat verpleegkundigen zich de benen uit het lijf lopen en wel heel veel verantwoordelijkheden in de zin dat zij aan het bed staan en ook beslissingen nemen, medicatie uitdelen etc. Als zij een fout maken, heeft dat wel degelijk gevolgen.

Ook als een arts een patient verliest, hoeft hij niet eind verantwoordelijk te zijn.

En ja, ik zeg; iedereen is belangrijk. Maar tijdens Corona bijv werd het wel duidelijk dat dit in de praktijk niet zo is. Toch hebben we ook de mensen nodig die geen primair beroep hebben, omdat je ook gewoon mensen nodig hebt die geld verdienen en uitgeven.

Jij en blijkbaar heel veel mensen vinden dat een vuilnisman niet evenveel hoeft te verdienen, maar wat gebeurt er als die niet meer langskomen?

Niet iedereen heeft het vermogen om te gaan studeren. Maar als iemand op zijn 16e gaat werken als bijv stucadoor werkt diegene, levert een bijdrage aan de samenleving, zorgt voor zichzelf en doet veel ervaring op.
Als iemand op zijn 25e klaar is met studeren, heeft die stucadoor dan al bijna 10jr gewerkt, ook geleerd, belasting betaald en geld uitgegeven.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat die student flink heeft geinvesteerd, maar dan moeten we nog maar zien of het die investeringen waard was.
Nu is de arbeidsmarkt anders, maar er waren jaren dat veel mensen na hun studie niet aan de bak kwamen en niks anders wilden of konden en dus geld kostte.

MyWishMax schreef:
Dan weet je ook wel dat je niet zomaar kan oordelen over andermans ziekte. En helemaal niet over dat ze sommige dingen wel kunnen en andere niet. Juist dan zou je moeten weten dat er vaak veel voor gelaten wordt. En ik vind het wel kwalijk dat je er meteen vanuit gaat dat het allemaal smoesjes zijn van die mensen? Misschien kunnen ze dat ene ding dat jij ziet alleen maar omdat ze dagen daarvoor en daarna niks doen.

Qua afkeuren is het ook voor een heel groot deel afhankelijk van het salaris dat je had. Dan kan je dus mensen hebben die nog heel veel kunnen, maar zoveel inkomensverlies hebben waardoor ze afgekeurd zijn. En mensen die zo goed als niets kunnen en te weinig afgekeurd worden, omdat inkomensverlies te weinig is vanwege bijv net boven minimumloon. Plus dat er veel discussie is over wat het uwv vindt dat je kan en behandelende artsen. Daar krijg je hele rare situaties van.

Ik zeg niet iedereen. Maar ik denk dat iedereen weet dat veel mensen afgekeurd zijn en wel een hele hoop andere dingen kunnen. En ja, daar vind ik wat van.

Er zijn ook mensen MET ziekte, pijn, beperkingen die wel altijd werken en doorgaan.

Maar wat ik zei; je mag niks zeggen. Heel veel mensen weten het, zien het om zich heen en vinden wat, maar houden wijs hun mond.

Poehh superpony, wat ben jij kortzichtig -O-
Ik heb ook jaren met ziekte en pijn doorgewerkt omdat ik mijn werk leuk vond, tot het niet meer ging maar jij vindt dat ik gewoon door had moeten gaan |o

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:57

To good to go is hartstikke leuk als je in die plaats woont, als je ervoor moet omrijden of er speciaal voor moet heen rijden is het prijsverschil al aardig ingeslonken en je weet niet wat je krijgt. ( Voor een bepaald gerecht moet je misschien nog wel extra ingrediënten erbij kopen,schiet het tgtg weer niet op)

Ben wel bang dat de kloof tussen rijk en arm dit jaar veel groter gaat worden.
Meer mensen in de schuldsanering terecht zullen komen en zelfs de criminaliteit opzoeken omdat ze in paniek niet meer weten wat ze moeten doen om rond te komen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:07

Als je kijkt naar de stand van de euro tov de dollar en andere betaaleenheden vraag ik mij af of een recessie nog te voorkomen is.
Ik denk dat we die wel gaan krijgen.

Onze economie is ook ingericht op pieken en dalen helaas.

8nnemiek

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:32

Een recessie komt er altijd. Dat gebeurt nu eenmaal af en toe in een economie die op groei gebaseerd is. De enige vraag is wanneer en hoe groot de volgende recessie wordt. Er werd in 2018 al een crisis voorspeld op de korte termijn, er werd toen al gewaarschuwd voor de bubbel waar we in zitten, en de coronacrisis bleek ook flink mee te vallen, dus we zijn al vrij 'laat'.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:42

8nnemiek schreef:
Een recessie komt er altijd. Dat gebeurt nu eenmaal af en toe in een economie die op groei gebaseerd is. De enige vraag is wanneer en hoe groot de volgende recessie wordt. Er werd in 2018 al een crisis voorspeld op de korte termijn, er werd toen al gewaarschuwd voor de bubbel waar we in zitten, en de coronacrisis bleek ook flink mee te vallen, dus we zijn al vrij 'laat'.

Dat zeg je goed, in 2018 werd er een crisis voorspeld. En tadaa daar was corona

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:45

Leg uit, wat is de wappie theorie daar achter? :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:03

Ik las hier en daar iets over investeringen in opleiding. Wisten jullie dat een Mbo-opleiding over de linie vaak duurder is dan een hoop ivm alle middelen die een mbostudent extra aan moet schaffen? Gaat niet voor alle opleidingen op,maar zeker de bouwtechnische. Dus dat investeren en terugverdienen.... ah well...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:22

Sanseveria die herkeuring van de oude wao ers is er geweest. Meerdere keuringen zelfs. Ik ben heel vaak herkeurd en eigenlijk steeds glansrijk weer afgekeurd. Oftewel ik ben echt stuk voor de arbeidsmarkt.

Wat betreft kunnen werken met mankementen. Het heeft mij verder stuk gemaakt dan nodig. Zou ik eerder gestopt zijn met willen blijven werken was ik er fysiek beter aan toe geweest waarschijnlijk.

Ik denk dat de meesten die roepen werken kan wel vergeten dat werkgevers continuiteit willen en op vaste dagen vaste uren. Daar gaat het bij mij bewezen mis. En bij best veel mensen ook die niet kunnen werken. Een paar weken kan ik me nog bij elkaar rapen en dan zegt mijn lijf ho stop. Ga ik dan nog door doet mijn lijf ho stop. Dus ook prive activiteiten kunnen mits ik ervoor en erna lang genoeg gestrekt ga om ervan bij te komen. Prive teveel achter elkaar doen geeft dezelfde ho stop reactie.

Maar is eigenlijk een voorzichtige conclusie van dit topic dat twee verdieners het nog wel redden meestal maar de eenverdieners en alleen wonenden toch meest serieuze problemen krijgen financieel. Net als bij de woningmarkt zeg maar. Als eenling ben je aardig de pineut

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:31

Winged schreef:
Ik las hier en daar iets over investeringen in opleiding. Wisten jullie dat een Mbo-opleiding over de linie vaak duurder is dan een hoop ivm alle middelen die een mbostudent extra aan moet schaffen? Gaat niet voor alle opleidingen op,maar zeker de bouwtechnische. Dus dat investeren en terugverdienen.... ah well...

Ik weet nog dat ik klaar was met m'n HBO en mijn MBO vrienden allemaal dikke huizen konden kopen of al hadden gekocht ergens begin twintig....
Zat ik met een baan op HBO niveau waar ik wel 12 hele euro's per uur verdiende, maar echt geen huisje kon kopen. (een huis kopen is hier in het Noorden nog redelijk normaal)

Maar goed, wat betreft opleidingsniveau's en de inrichting van het scholensysteem in het algemeen denk ik dat er nog heel wat winst te behalen valt. Je ziet in dit topic ook terug dat er meteen wordt geoordeeld over een inkomen wat je hebt als MBO'er.
Terwijl het werkelijke inkomen gewoon wegvalt in het verhaal van vraag en aanbod, schaarste en overvloed.

Ik heb een HBO opleiding gedaan, doe een MBO+ functie en verdien pas sinds 3 jaar hetzelfde als mijn vader, die niet eens een MBO opleiding heeft gedaan. Er zijn mensen die dat zelfs oneerlijk vinden. (als in geen opleiding, wel een 'dik' salaris)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:40

karuna schreef:
Sanseveria die herkeuring van de oude wao ers is er geweest. Meerdere keuringen zelfs. Ik ben heel vaak herkeurd en eigenlijk steeds glansrijk weer afgekeurd. Oftewel ik ben echt stuk voor de arbeidsmarkt.

Wat betreft kunnen werken met mankementen. Het heeft mij verder stuk gemaakt dan nodig. Zou ik eerder gestopt zijn met willen blijven werken was ik er fysiek beter aan toe geweest waarschijnlijk.

Ik denk dat de meesten die roepen werken kan wel vergeten dat werkgevers continuiteit willen en op vaste dagen vaste uren. Daar gaat het bij mij bewezen mis. En bij best veel mensen ook die niet kunnen werken. Een paar weken kan ik me nog bij elkaar rapen en dan zegt mijn lijf ho stop. Ga ik dan nog door doet mijn lijf ho stop. Dus ook prive activiteiten kunnen mits ik ervoor en erna lang genoeg gestrekt ga om ervan bij te komen. Prive teveel achter elkaar doen geeft dezelfde ho stop reactie.

Maar is eigenlijk een voorzichtige conclusie van dit topic dat twee verdieners het nog wel redden meestal maar de eenverdieners en alleen wonenden toch meest serieuze problemen krijgen financieel. Net als bij de woningmarkt zeg maar. Als eenling ben je aardig de pineut

Een paar jaar geleden, ik werkte nog bij mijn huidige werkgever op detacheringsbasis, kreeg ik de ziekte van Pfeiffer. Dat is vervelend, maar ik was er vrij snel weer en ik heb me gedurende mijn ziekteperiode ook vrij goed gevoeld. Als ik goed doseerde kon ik heel wat dingen doen, zelfs paardrijden.
Daar begon ik heel erg over te twijfelen, want mag ik wel gaan paardrijden (= leuk) en dan niet gaan werken? Vond ik voor mezelf heel erg lastig. Tot ik iemand van de verzuimdesk van Randstad sprak (er was een lange wachtrij voor de arboarts) en die zei: "Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Op het moment dat jij door je werk niet meer in staat bent om je leven buiten het werk om te leven, moet je niet gaan werken."

En dat is me altijd bij gebleven... Gelukkig trof ik werkgevers die er zo in staan, dat besef ik me heel goed. Maar ik hoop dat er vooral meer en meer mensen zijn die dit gaan begrijpen. En niet vanuit hun eigen perspectief anderen gaan veroordelen.

Ik ken ook wel iemand die wel wat kan, maar niet vooruit komt en gedeeltelijk is afgekeurd. Dat kan ook een mentale blokkade zijn! En daar vind ik van alles van, maar dat maakt het probleem van die persoon niet anders. Het enige wat ik kan doen is daar vrede mee hebben en afstand van nemen als het mezelf irriteert. En bovenal, tevreden en dankbaar zijn met/voor wat ik zelf heb en/of kan.

Een veroordeling is naar mijn idee niets meer of minder dan twijfel aan jezelf verdedigen.

Dus Karuna, MWM en ik weet niet wie nog meer... Laat jullie niet uit het veld slaan! Jullie zijn oké zoals je bent, werk of geen werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:44

Sansevieria schreef:
superpony schreef:

Met die gedachte loop jij echt 20 jaar achter, dat was ooit misschien zo onder de oude wao regeling.
Tegenwoordig worden mensen op een andere manier gekeurd, en dat levert schrijnende gevallen op kan ik je zeggen.
Mensen die vroeger onder de WAO zouden vallen zitten nu in de bijstand, met geen enkele mogelijkheid daar ooit nog uit te komen.
Verdiep je daar maar eens in, dan kijk je er wellicht anders naar.

De mensen die afgekeurd zijn en toch vanalles kunnen en doen, die ken ik ook, maar dat zijn stuk voor stuk afgekeurden van lange tijd terug...
Misschien moeten ze alle mensen die al meer als 10 jaar in de (oude) WAO zitten nog maar eens herkeuren?

Aan de andere kant: Ik heb in de ziektewet gezeten. En ben toen part-time gaan werken om toch nog enige eigenwaarde te houden, bij een baantje met weinig druk (en weinig salaris) en wat heel goed aansloot bij wat ik wel kon. Verdiende daar lang niet genoeg om van te leven, dus die ziektewet als aanvulling was erg welkom.

Maar jemig. Ik zal het niemand aanraden. Ik moest een hele administratie bijhouden over wat ik wel of niet terug moest betalen (mocht 30% houden ofzo. Was echt niets op dat kleine beetje geld wat ik verdiende. ). UWV die constant verkeerde berekeningen maakte dus onverwachtse naheffingen. Had liever geen salaris dan dat gezeik.
Toen ik verhuisde naar een andere regio heeft de nieuwe UWV-arts mijn ziektewet per direct en met terugwerkende kracht (! Ook geen lekker overgangsregeling ofzo) stopgezet omdat ik dus 2 dagen werkte en dus onmogelijk genoeg afgekeurd kon zijn voor een ziektewet-uitkering. Terwijl ze bij de regio daarvoor juist erg te spreken waren over mijn inzet om te rehabiliteren. Onze redding was dat mijn vriend een nieuwe baan had en 1500 euro meer ging verdienen. Anders was het een enkeltje bijstand geworden. Want dit was echt pats-boem, en ik onderhield mijn vriend van mijn oude salaris en op dat moment ziektewet.

Omdat mijn uitkering met terugkerende kracht was stop gezet kreeg ik een naheffing van rond de 3K :') . Zit je ook niet echt op te wachten als je al een jaar op 80% van je inkomen leeft.

Allemaal leuk en aardig. Kon door ziekte mijn oude werk niet meer doen, maar waren nog best wat alternatieven die niet genoeg verdienden voor mijn levensonderhoud maar die ik wél prima (part-time) kon doen met een aanvullende uitkering. Desondanks was dat minieme beetje geld wat ik er aan overhield echt de rompslomp niet waard :')

Ik ben er heel eerlijk over en voel me 0% schuldig. Mocht ik ooit weer in de ziektewet komen en deels inzetbaar zijn, kunnen ze het absoluut bekijken en blijf ik lekker thuis tot ze aan komen kloppen :') . Ben die naheffingen 3 jaar later nog steeds aan het afbetalen. Wat dat betreft is het UWV ook gewoon dikke meuk. Word je echt niet gestimuleerd om iets te gaan doen, want ze zijn er kennelijk niet op ingesteld om het te kunnen verwerken. Kunnen ze zelf niet rekenen. En hebben ze landelijk ook geen consequent beleid.

Nu ging het bij mij 3K ofzo, maar hier gaan ook nog wel wat affaires over naar buiten komen vrees ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:07

Ja, dat dus. UWV zei tegen mij : "waarom heeft u geen hulp gezocht om werk te vinden?" Ik : omdat voorkomen dat de muizen en kakkerlakken over tafel dansten prioriteit had". Daar had die mevrouw dus geen antwoord op. UWV fixatie is werk ten koste van alles. Dubbel lastig als alleenstaande, want er is niemand die de andere noodzakelijke taken op zich kan nemen en ik mijn verdiencapaciteit dekt geen kok, huishoudster en chauffeur.

Nu ook met de regelgeving is aan het werk gaan voor mij een heel groot risico, nu trekt er geen gemeente aan mij, want geen rendement van. Werk zou minimaal de bijstand moeten dekken en langdurig zeker moeten zijn. Tussen wat mijn lijf gaat doen en hoe de economische ontwikkelingen er voor staan is dat ronduit onzeker. Er zijn zeker momenten dat ik best zou willen, echter de risico's en bijkomende stress qua papierwerk en bij mislukken opnieuw de bijstand in kunnen komen nodigen nu niet bepaald uit om zelfs maar naar bv de supermarkt te stappen en te vragen naar wat kan part time (voltijd nl zeker niet ergens rond de 16 uur incl. zondagtoeslag houd het wel op). En dat is dan even uitgaande van werk vinden als je er al dik 15 jaar uit bent, een lijstje lastige punten hebt zonder dat er werkgeversubsidie aan vast zit en midden 40 bent.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:56

Ik woon gelukkig nog thuis, dus veel van mijn salaris kan naar de spaarrekening. Ik ben ook dichterbij huis gaan werken, dat scheelt zo'n 30 km op een dag en dus benzine :D

Ik hoef nu niets te laten. Maar stel ik had op mijzelf gewoond, had ik met mijn 24 uur wel moeten bezuinigen op luxe denk ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:16

Dikke baan heb ik al lang niet meer sinds er kinderen zijn.

Redelijk spaarrekening maar wat is redelijk??
Okay ik heb spaargeld maar is dat oneerlijk
Ik heb 20!!!! Jaar elke maand gespaard ipv als malle uitgegeven toen ik wel dikke baan hebt

Ik ben van mening dat iedereen kan sparen echt iedereen maar als je weinig inkomen hebt rest dat op discipline al is het maar voor 2-3 jaar
Buffer is buffer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:34

tita schreef:
Dikke baan heb ik al lang niet meer sinds er kinderen zijn.

Redelijk spaarrekening maar wat is redelijk??
Okay ik heb spaargeld maar is dat oneerlijk
Ik heb 20!!!! Jaar elke maand gespaard ipv als malle uitgegeven toen ik wel dikke baan hebt

Ik ben van mening dat iedereen kan sparen echt iedereen maar als je weinig inkomen hebt rest dat op discipline al is het maar voor 2-3 jaar
Buffer is buffer

Ik denk dat dat heel erg theoretisch is hoor... Want als je er mentaal doorheen zit, is het heel erg lastig voor veel mensen om het allemaal op een rijtje te houden. En vergeet niet dat ongeluk altijd in drievoud komt... Dus behalve de wasmachine valt er ook nog wel een kind van de fiets, fiets stuk en de arm stuk. Fiets repareren en je eigen risico foetsie... Sta je dan als alleenstaande moeder (ik noem maar even wat) die net een dag extra kan werken, zonder dat al je geld naar de kinderopvang moet gaan...

Want laten we eerlijk zijn... Niet iedereen harkt elke maand meer dan 2000 netto binnen. Ik denk dat een hele hoop mensen blij moet zijn met 2000 bruto. Wil je meer, moet dat maar net uit kunnen. Want je bent zomaar een stuk toeslag kwijt waar je netto niet tegenop kan boksen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:40

Je moet al sparen voordat je aan kinderen begint en soms ook jezelf dingen ontzeggen.
Ik was 22 begon met werken en ik zorgde altijd ….altijd dat aan einde van jaar meer geld op de spaarrekening stond.

En ja ik ging niet elke weekend uit en ik ging niet 2-3x per jaar op vakantie.
En ik kocht niet de nieuwste Nike’s

Ik werd 25-29-33-36….spaarde nog steeds en nee ik was ook niet altijd blij en maakte nog steeds overwogen beslissingen.
Ibiza of Thailand en niet en en en.

Ik heb 2x mensen leren sparen die in de bijstand zitten en zojuist weer met een moeder budgetteren…. En het lukt maar is wel ff doorbijten en een positieve mindset want ja je spaart niet ff 200-100-50 per maand soms wat minder maar 20*12*5 is gewoon 1200€

Ik ben wel trots dat ik altijd ben blijven sparen en ja dat was ook wel eens 35 GULDEN :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:00

tita schreef:
Je moet al sparen voordat je aan kinderen begint en soms ook jezelf dingen ontzeggen.
Ik was 22 begon met werken en ik zorgde altijd ….altijd dat aan einde van jaar meer geld op de spaarrekening stond.

Ik werd 25-29-33-36….spaarde nog steeds en nee ik was ook niet altijd blij en maakte nog steeds overwogen beslissingen.

Ik heb 2x mensen leren sparen die in de bijstand zitten en zojuist weer met een moeder budgetteren…. En het lukt maar is wel ff doorbijten en een positieve mindset want ja je spaart niet ff 200-100-50 per maand soms wat minder maar 20*12*5 is gewoon 1200€

Ik ben wel trots dat ik altijd ben blijven sparen en ja dat was ook wel eens 35 GULDEN :')

Ik denk dat wij een beetje op dezelfde manier met geld hebben leren om gaan... Maar niet iedereen kent dat. Ik ben eens mega verbaasd geweest dat een vriendin niet eens een spaarrekening had! MIND BLOWN!

Als je niet of verkeerd met geld hebt leren om gaan en je mindset is ook niet optimaal, is het heel erg moeilijk om dit om te buigen. Zoals je aangeeft, je hebt dit zelf aan mensen geleerd. Veel mensen in de schuldsanering krijgen een budgetcoach, maar er zijn talloze verhalen van dat soort coaches die er met het geld van door gingen of het zelf ook niet konden waardoor ze die mensen nog verder in de oliebol wisten te brengen. Dat krenkt het vertrouwen natuurlijk...

In 5 jaar 1200 euro sparen, is heel makkelijk. Maar als je twee kinderen waarvoor je schoolmaterialen waaronder laptop of tablet dient aan te schaffen, ze een grotere fiets moeten en je wasmachine stuk gaat... Dan is 1200 natuurlijk niks... Vijf jaar gespaard, alles binnen een paar weken weer weg...
Als mijn wasmachine stuk gaat, koop ik een nieuwe én spaar ik nog steeds. Dat maakt het schouders ophalen een stuk eenvoudiger en het aanhouden van een positieve mindset ook...

Eerder in dit topic gaf iemand aan heel blij te zijn dat ze na corona weer eens op een terrasje kon zitten, maar dat dit niet ging omdat zelfs gedurende corona er weinig buffer werd opgebouwd. Simpelweg omdat die ruimte er niet was. Voor zulke mensen is de impact gewoon veel groter dan voor jou en mij (en velen met ons natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:14

tita schreef:

Ach Tita kom op. Hier stond er €40.000 op de spaarrekening toen ik zwanger was. Je wilt niet weten door wat voor zeik en miserie wij zijn gekropen de laatste jaren. Tot afgelopen oktober dat het gewoon echt op was. En nee, wij deden niet gek. Maar elke euro die ik op het einde van de maand er kon opzetten ging er 10 keer zo snel vanaf.

Enkele voorbeelden: Ze zijn mij beginnen pesten op het werk. Nieuwe bazen en iedereen moest weg. Iedereen is gewoon weggepest. Uiteindelijk in een burn out beland en weg job van 6 jaar die ik full time deed en €1700 mee verdiende. Na 3 maand (en ook 3 maand geen inkomen) er langzaam terug beginnen uitkrabbelen. Maar andere job, full time kon ik ook nog niet aan. Loon: €1200. Opvang was ook niet meer in de buurt en andere opvangen hadden pas na een jaar plaats! Ik tikte elke maand €400 af om enkel en alleen al naar de opvang te rijden. Opvang koste ook nog eens €450 en we kregen nauwelijks tegemoedkoming want mijn man verdiende te veel. Achteraf bleek dit een misrekening te zijn en hadden wij zeker recht op korting, maar dat hebben we nooit terug gezien :n Er waren dagen dat ik 4 uur werkte en toch een volle dag moest betalen want ze zat er langer dan 5 uur. Tja, het was al 35 minuten heen en weer naar de klant. 5 uur en 10 minuten. En nee, ze zeggen niet: Oh, wij snappen dat je het lastig hebt. Wij ronden het wel af naar 5 uur. Dus van €600 totale kost voor de opvang en een loon van €1700 ging ik naar €850 kost en €1200 loon. Mijn man had door omstandigheden ook ander werk wat €1000 minder in de maand mee bracht en wij hadden net een ander huis met een hypotheek x2,5 in vergelijking met de vorige gekocht. En dan heb ik het nog niet gehad over kapotte auto’s. Een pestbuur die ons nu al voor €15.000 aan kosten heeft bezorgd en ga maar door.

Het tij kan altijd keren. En zelfs wij, die het echt wel luxe hadden en kleren konden kopen wanneer wij wouden etc, met €40.000 op de spaarrekening, zijn op 3 jaar tijd in een afgrond gestort. Ik schaam mij er niet voor om toe te geven dat er nu €300 op de rekening staat. Afgelopen 2 maand gespaard. Want ja, alsof het nog niet genoeg was kwam corona erover en sloot het bedrijf voor enkele maanden. (€400 minder in de maand) Kregen wij nog eens verhoogde belastingen aan €2000 ivm de corona steun en moest ik €1000 terug storten aan de werkloosheidsuitkering. Dus doe niet zo uit de hoogte over jij het allemaal voor elkaar hebt. Ik kan enkel zeggen dat het deels mentaliteit is en hoe graag je wilt sparen, maar ook deels geluk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:18

Geloof me gemeente helpt je goed hoor, de moeder die ik help heeft geen vent meer zegt dat de vader alleen Marokkaans spreekt en hup jongste kind mag 2 dagen per week naar de opvang voor 10€ per maand
(Mijn kind mag er niet naar toe ivm tekort aan pedagogische werkers)

Dus toen zei ik kom op “Doosje” we gaan nu geld opzij leggen voor ….ditjes en datjes.
Ze krijgen sowieso combinatiekorting en dat moet je dan wel gebruiken voor kinderen en niet voor de auto.

Ik was ook altijd erg meegaand met zware leven van de bijstand maar God…is soms ook wel een volk hoor dit is mijn 3e moeder maar deze komt er wel maar die auto Mercedes …..blijft doorn in mijn oog een irritatiepuntje (vader is in beeld maar mag niks betalen)

Ook laptop is een regeling hoor hoef je niet zelf te betalen

@ moestuin stop maar ik ken jou nog uit zwangertopic…… jouw levensstijl……. Laat maar ik zeg zwijg
Ik zeg nergens dat ik het voor elkaar heb, ik zeg dat ik mijn hele leven gespaard heb…..en dat je daardoor niet als geluk moet beschouwen ik heb er heel veel voor gelaten….
Zolang ik veel moet werken heb ik niks voor elkaar
Laatst bijgewerkt door tita op 04-06-22 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:22

Jij kent mij helemaal niet. Je hebt hier nog nooit een voet binnen gezet of een gesprek met mij aan gegaan. Wil jij mij leren kennen? Altijd welkom. Tot die tijd heb jij geen oordeel over mij te vellen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:24

Moestuin schreef:
Jij kent mij helemaal niet. Je hebt hier nog nooit een voet binnen gezet of een gesprek met mij aan gegaan. Wil jij mij leren kennen? Altijd welkom. Tot die tijd heb jij geen oordeel over mij te vellen.

Nee dankje ik heb destijds genoeg van je gehoord en gelezen in het topic….. altijd drama …drama met vent, drama met schoonfamilie, drama en pech met veulen.

Rare beslissingen je hebt destijds zelf veel op bokt gezet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:27

Dat verschilt enorm per gemeente, tita. Ik hoef hier niet aan te kloppen voor een nieuwe laptop, dat wordt gewoon geweigerd. Net als koelkast en andere apparaten. Oh en de extra kosten die mijn ziekte met zich mee brengen. Verplichte ziektekostenverzekering via de gemeente die veel vergoed, maar niet alles en wel heel duur is. Dus nee, sparen is niet voor iedereen in de bijstand mogelijk of moet continu weer uitgegeven worden. Dat wordt een beetje recht getrokken met vakantiegeld, maar als je een pech jaar hebt ben je dat meteen weer kwijt.
3 jaar geleden kon ik nog wat opzij zetten, nu zijn de vaste lasten zoveel gestegen dat dat echt niet meer kan. Tenzij ik voor 15 euro boodschappen ga doen ofzo.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-06-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt