Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:45

Vandaag poging 3, ik probeer het echt meerdere keren per dag maar ik word er elke keer uitgegooid of hij laad mijn gegevens niet. Echt te bizar dat een grote organisatie als de belastingdienst zijn zaken niet voor mekaar heeft.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:03

karuna schreef:
Ja afgelopen jaar bezichtigd en gekocht en ingetrokken ook. Ik kan nergens anders vinkjes aan of uitzetten. :n Heb het nu vanmorgen vier keer nagelopen al en alles is exact gelijk aan wat hiervoor is ingevuld met extra dat er nu zorgkosten nog bijgekomen zijn. Maar het verzamelinkomen is precies zoveel hoger als het verschil tussen woz en die andere waarde met de extras

Nu dien ik voorlopig nog niet in en heb daardoor tijd het goed uit te spitten. Moet nog een dinge tra uitzoeken ook.

Heb je bij de WOZ waarde wel de peildatum van 1 januari 2019 ingevuld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:05

Jeetje, waar in NL koop je woningen voor €163000? :wow:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 09:10

Ja peildatum van 2019 en 2020 zijn in dit geval gelijk. :j Woning stond leeg en de waarde is gelijk gebleven in dat jaar.

Verootje hier ook niet meer zoveel hoor, maar woning was minder dan dat, onder de 160000 :P . De overdrachtsbelasting en alle andere kosten zitten daar nog bij :+ dit was echt iets dat zo moest zijn. Stond al een tijd leeg voor de verkoop. En daarna niemand wilde het hebben ook heeft ruim 9 maanden te koop gestaan en daarvoor een jaar leeg. Onbegrijpelijk want het is ook niet echt klein of brak of zo. Want niet veel te doen hier. Toen kwam covid en staan huizen nu twee weken max te koop. Woz voor 2021 is ook heel anders. Huis is nu al minstens 30000 meer waard :oo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:05

verootjoo schreef:

Nederland is groter dan de randstad en hoofdsteden hè :')

Ze hebben de app geupdate waardoor daar nu wel hetzelfde bedrag staat.
Alsnog vind ik het vrij bijzonder om terug te moeten betalen over 3 maanden (minimale) WW. Als ik er ooit weer in moet laat ik de loonheffingskorting wel gewoon uit ofzo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:14

Air schreef:
verootjoo schreef:

Alsnog vind ik het vrij bijzonder om terug te moeten betalen over 3 maanden (minimale) WW. Als ik er ooit weer in moet laat ik de loonheffingskorting wel gewoon uit ofzo.

Buiten de Randstad zijn de huizen momenteel ook wel in prijs gestegen :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:23

karuna schreef:
Ja dat lijkt mij ook maar er staat hier in de uitleg dat taxatiekosten overdrachtsbelasting en notariskosten voor woning erbij op moeten worden geteld -O- ik had bewust al eerder gevraagd hoe in te vullen en heb daar vorige maand bedragen van teruggehoord van hun. Nog screenshot gemaakt zelfs. En dan deze vreemde verrassing -O- gewoon even fiks meer moeten betalen omdat mijn verzamelinkomen door deze grap 4000 euro hoger wordt

Ik krijg eerst deze vraag

[ [url=m/r82Ci4.png]Afbeelding[/url] ]

En dan deze

[ [url=m/3kdChv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een eigenwoningreserve (heb je hiervoor een andere woning verkocht)? Heb je wel staan dat je er woont vanaf 28 april 2020? Volgens mij is de vraag van de gehele aankoopprijs van de woning ergens anders voor, maar ik vind de vragen die je erna krijgt ook een beetje apart, dus twijfel ook even aan de vinkjes.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:24

Dilan93 schreef:
Ik heb even een snelle check gedaan op de app. Zou €123 terug krijgen.

Alleen heb mn studiekosten van 2020 nog niet ingevuld.

En volgens de belastingdienst zijn mijn vriend en ik geen fiscaal partners. Ik dacht van wel omdat ik bij de app van ABN Pensioen (via werkgever) bij woonsituatie heb ingevuld 'samenwonend met ...

Heb je een samenlevingscontract? Huis van jullie samen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:40

Air schreef:
verootjoo schreef:

Ik woon ver buiten de randstad hoor :+ in een klein boeren dorp en onder de 4ton kan je hier niks kopen. As je geluk hebt komt er een postzegeltje voor 3 ton vrij.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:43

veerledec schreef:
Dilan93 schreef:
Ik heb even een snelle check gedaan op de app. Zou €123 terug krijgen.

Alleen heb mn studiekosten van 2020 nog niet ingevuld.

En volgens de belastingdienst zijn mijn vriend en ik geen fiscaal partners. Ik dacht van wel omdat ik bij de app van ABN Pensioen (via werkgever) bij woonsituatie heb ingevuld 'samenwonend met ...

Nope, geen samenlevingscontract en huis en hypotheek staan op naam van vriend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:58

Veerledec nee geen eigen woning reserve, geen woning verkocht niks van dat alles :n ja ik heb er staan dat ik er woon. Heb me meteen die dag ingeschreven ook. Ook staat ergens dat dat is bevestigd 2 mei bij overheid. Geen verbouwkosten. Hypotheek volledig gebruikt voor aankoop.

Enige dat ik bedenk is dat de belastingdienst me soms hardnekkig onterecht blijft zien als ondernemer. Al jaren duikt dat soms onverwachts weer op bedenk ik me net. Kan dit de oorzaak zijn misschien?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:16

karuna schreef:
Veerledec nee geen eigen woning reserve, geen woning verkocht niks van dat alles :n ja ik heb er staan dat ik er woon. Heb me meteen die dag ingeschreven ook. Ook staat ergens dat dat is bevestigd 2 mei bij overheid. Geen verbouwkosten. Hypotheek volledig gebruikt voor aankoop.

Enige dat ik bedenk is dat de belastingdienst me soms hardnekkig onterecht blijft zien als ondernemer. Al jaren duikt dat soms onverwachts weer op bedenk ik me net. Kan dit de oorzaak zijn misschien?

Nee, dat staat hier los van. Heb je een screenshot van een stukje erboven? Mag ook in pb.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:17

Dilan93 schreef:
veerledec schreef:

Nope, geen samenlevingscontract en huis en hypotheek staan op naam van vriend.

Dan denk ik dat de conclusie klopt dat jullie geen fiscaal partners zijn. Om pensioenpartners te zijn moet je wat meer doen dan alleen invullen dat je samenwoont. Wat ik wel eens heb begrepen is dat je iemand anders eigenlijk alleen als pensioenpartner kan aanwijzen als je een samenlevingscontract overlegt (en dan ben je dus al fiscaal partner).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:24

Nog niet helaas. Site crashte toen ik hem wilde laden en ik kom er niet meer in nu. -O-

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:28

Tjeeeee... het is wel een bevalling om in te loggen hoor. Zit je er eindelijk in, word je er telkens uit gegooid. :') Was bijna klaar, maar ben er weer uit: precies bij de laatste pagina steeds. Zo erg: geef me nou het verlossende woord of ik moet betalen of niet. :o

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:32

Hier is t ook nog niet gelukt, of site niet bereikbaar of hij vliegt er aan t einde uit... we zijn zo benieuwd ivm zzp' en van mijn man wat we dit jaar wel of niet moeten betalen, maar t is nog niet gelukt om alles in te vullen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:32

Pensioenpartner geld ook als fiscaal partner. Het is afhankelijk van het pensioenfonds of ze daar nog aanvullende eisen aan stellen zoals een samenlevingscontract.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:35

@veerledec ah bedankt :) wist ik niet
Vond het in eerste instantie ook al apart. Het pensioen van ABN vraagt ook nergens om een bewijs van samenleving oid :+

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:57

Hè hè, gelukt: krijg zelfs terug. :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:59

Urona447 schreef:
Vandaag poging 3, ik probeer het echt meerdere keren per dag maar ik word er elke keer uitgegooid of hij laad mijn gegevens niet. Echt te bizar dat een grote organisatie als de belastingdienst zijn zaken niet voor mekaar heeft.

Eens. Hier net zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 12:04

Ik denk dat het kopje leegstaand de boosdoener is. Vooringevuld door hun. Want de woning stond leeg. -O- wat moet daar dan wel staan?

Afbeelding

Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:13

Jeuh.. ik krijg 4 hele tientjes terug *\o/*

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:38

karuna schreef:
Ik denk dat het kopje leegstaand de boosdoener is. Vooringevuld door hun. Want de woning stond leeg. -O- wat moet daar dan wel staan?

[ [url=m/sp3QA7.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uBmz7r.png]Afbeelding[/url] ]

Woning: hoofdverblijf zou je kunnen invullen, dat maakt het iets simpeler. Maar volgens mij zou het niet uit moeten maken, kan het ook zoals je het nu doet. De aankoopprijs kan ook gebruikt worden voor het geval je hypotheek niet volledig op de aankoopprijs zit. In de berekening van je eigenwoningforfait gaat het programma als het goed is nog steeds uit van de WOZ-waarde. Dat zou nu € 954 moeten zijn, klopt dat?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:44

Ik heb er geen verstand van hoor, maar wordt het niet onnodig ingewikkeld vanwege die leegstand (die er volgens mij niet is)? Het is toch je hoofdverblijf?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:00

Inmiddels een tijd ook met de belasting telefoon gebeld. Officieel is het wel leegstand geweest (langer dan 1,5 jaar leegstand en geen daadwerkelijke bewoner voor mij in lange tijd)maar kan ik als de boel meewerkt daar toch hoofdverblijf invullen. Daarmee blijft de aankoopprijs vraag wel staan maar vervallen de andere vragen deels weer. Eigen woningforfait is iets van 650 euro dus dat valt mee. Wat aan de andere kant met een wel werkend systeem is getest is als daar hoofdverblijf van wordt gemaakt ipv leegstand de boel al wat meer rechttrekt. De logica daarvan ontgaat me volledig maar ja 8)7

dankzij de screenshots die ik eerder heb gemaakt is er ergens anders ook weer iets niet logisch ontdekt door ze. :') en heb ik ivm bepaalde dieetkosten weer een extra toeslag in mijn voordeel die vervolgens stukje verderop weer weggehaald wordt. _O- en is het verder nog afwachten op mijn huisarts voor het laatste stukje zorgkosten aftrek. Het is van belang om het goed in orde te hebben omdat ik over vorig jaar ook zorgtoeslag kan aanvragen. En over de jaren ervoor met terugwerkende kracht de aangifte opnieuw moet doen met de zorgkosten erbij dit keer. :P Ik ben dus wel even zoet daarmee nog