Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:53

Liselot schreef:
Escada schreef:
En als de arbo arts deze week nog geen contact met me opneemt? Moet ik dan alsnog de volle dagen werken omdat er nog geen 'akkoord' is?

je moet je gewoon ziekmelden en dan de arbo arts afwachten. Bij mijn weten is het niet eens mogelijk om jezelf deels ziek te melden

Gedeeltelijk ziekmelden kan gewoon
https://www.lindasresources.nl/hrblog/z ... eerd-ziek/

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:55

Een werkgever is verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst, dus ook die van jou moet zon contract hebben. Je kunt hem vragen om de contact gegevens of om hen opdracht te geven je te bellen. Een (telefonisch) consult hoef je vaak geen weken op te wachten hoor, dat kan vaak gewoon dezelfde week/volgende dag, net als bij je eigen huisarts.
Zet voor het overleg even op papier welke adviezen je tot nu toe hebt gehad van je artsen. Dan heb je alles op een rijtje en kan hij het beste een beeld vormen van de klachten en aangedragen adviezen, zeker een telefonisch consult is best lastig om aan alle gegevens direct op te noemen zonder spiekbriefje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:59

Ik zou dat bericht achterwege laten en je ziekmelden in dit geval, je kunt dan aan de telefoon als je je ziekmeld nog kort vertellen waarom en vragen om het telefoonnummer van de arbo, of het bericht sturen maar dan dat je thuis bent en dat je met de arbo gaat bespreken wat wel en niet kan. Het klinkt nu namelijk al of je grenzen ook constant worden overschreden. Ik heb ergens het gevoel dat zo'n berichtje niet gaat helpen of dat hij misschien gaat proberen het op te lossen zonder arbo, maar dan ten zijn gunste. Nu ken je zelf de situatie het best en de werkgever dus dit is slechts gebaseerd op wat ik denk aan de hand van jouw reacties.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:01

Citaat:

Gedeeltelijk ziekmelden kan inderdaad. Ik heb zelfs wekelijks een percentage doorgegeven (niet handig voor werkgever en UWV, maar met bekkenklachten gaat het de ene dag beter dan de andere).
En, veel plezier vanavond! *\o/*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:06

Rytir schreef:
Ik zou er een iets andere draai aangeven, namelijk wat wel kan.

Beste werkgever,

In overleg met de fysio, huisarts en verloskundige zijn we tot de conclusie gekomen dat het werk te zwaar voor mij wordt en risico's gaat geven voor mijn zwangerschap. Ik wil graag in overleg met de arbo arts om te bekijken wat ik nog wel kan doen in het werk en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ik het beter volhoud en er minder risico's zijn voor de baby.
Mvg etc

Niet jij maar de werkgever zal de arbodienst opdracht moeten geven voor een afspraak.

Ik ga mee in bovenstaande, maar mag in mijn ogen nog wel iets duidelijker namelijk:

"In overleg met de fysio, huisarts en verloskundige zijn we tot de conclusie gekomen dat het werk te zwaar voor mij is en risico's geeft voor de zwangerschap. Ik wil graag in overleg met de arbo-arts kijken wat er wel mogelijk is, tot die tijd ben ik helaas genoodzaakt mij 100% ziek te melden."

TS, voel je absoluut niet schuldig want:

- Je baas kiest ervoor om zich als een botte hork te gedragen
- Je baas kiest ervoor om geen rekening te houden met jou en je zwangerschap
- Je baas is te gierig om zijn personeel fatsoenlijk pauze te geven

Gevolg voor je baas is dat jij nu in je zwangerschap niet meer voor hem kan werken. Dat ligt NIET aan jou lieve TS, dat is echt geheel de verantwoordelijkheid van je baas. Als hij het anders had aangepakt, had je wellicht nu aangepast werk voor hem kunnen doen, maar hij heeft op geen enkele manier laten zien dat hij rekening met je kan houden, dus kun je er helaas ook niet van op aan dat hij dat in de toekomst wel kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:20

Rytir schreef:
Ik zou er een iets andere draai aangeven, namelijk wat wel kan.

Beste werkgever,

In overleg met de fysio, huisarts en verloskundige zijn we tot de conclusie gekomen dat het werk te zwaar voor mij wordt en risico's gaat geven voor mijn zwangerschap. Ik wil graag in overleg met de arbo arts om te bekijken wat ik nog wel kan doen in het werk en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ik het beter volhoud en er minder risico's zijn voor de baby.
Mvg etc

Niet jij maar de werkgever zal de arbodienst opdracht moeten geven voor een afspraak.

Ik kan mij vinden in dit bericht met aanvulling dat je je per direct ziek meld!
Maar mijn voorkeur zou hebben om niet rechtstreeks met de baas te communiceren over jou gezondheid en je (on) vermogen om te werken, iets waar hij helemaal niets over te zeggen heeft.
Wees loyaal naar je kind, niet naar deze werkgever!
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 11-01-21 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van plaatser persoonlijke informatie verwijderd

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:27

Shae schreef:
Escada schreef:
En als de arbo arts deze week nog geen contact met me opneemt? Moet ik dan alsnog de volle dagen werken omdat er nog geen 'akkoord' is?

je moet je gewoon ziekmelden en dan de arbo arts afwachten. Bij mijn weten is het niet eens mogelijk om jezelf deels ziek te melden

Gedeeltelijk ziekmelden kan gewoon
https://www.lindasresources.nl/hrblog/z ... eerd-ziek/[/quote]

Dat is een hardnekkig iets maar het klopt niet, je kunt je niet gedeeltelijk ziekmelden. Je bent ziek als je het werk dat je deed voor je ziek werd niet meer kunt doen vanwege medische redenen. Dat kan zijn door psychische en/of fysieke klachten. Of dat je het qua energie niet vol kan houden. Daar is de wetgeving heel duidelijk in.

Echter, ook al zijn er klachten, betekent dat niet dat je helemaal niks meer kunt. Daar komen die percentages vandaan die werkgevers hanteren. Een werknemer kan bijvoorbeeld nog 50% van de tijd werken of 50% verdienen in (aangepast) ander werk. Ik snap overigens wel dat het verwarrend is want best wat werkgevers snappen het ook niet, en blijkbaar hr blogs ook niet:D

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:50

Eerlijk gezegd: ik zou me volledig ziek melden als ik jou was. De arbo-arts klopt vanzelf wel op de deur.
Jij en je kindje zijn het belangrijkste.
Als het kindje straks geboren is en je wordt op je werk gebeld door de opvang/opa/oma/gastouder voor een dwarsliggende scheet... geloof me, dan laat je ook alles vallen. Werk is dan ineens minder belangrijk (trust me, I know)

Dus vanaf nu lekker aan jezelf en je kind denken?
even heel zwart/wit he: Wat is het ergste dat je baas kan doen? Je ontslaan?
Je gaf aan dat je een vast contract hebt, dus dat kan hij niet zomaar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:26

Escada schreef:
ChantalSmook schreef:
Ik zou duidelijk benoemen dat je je ziek meld. dat is nu niet duidelijk. Anders kort hij dadelijk op loon, vakantie dagen werk weigering etc.
Ik zou sowieso geen eigen voorstel doen... ik zou serieus de bedrijfs arts spreken en via hem de mede delig uiten dat je maar 4 uur wilt werken bijvoorbeeld. Waarom wil je de bedrijfs arts niet betrekken? Overigens heb ik mij ziek gemeld volledig en ben ik boventallig uren gaan draaien bijvoorbeeld. Echt schakel d3 bedrijfs arts in...

De bedrijfsarts kon ik niet vinden waar mijn bedrijf bij was aangesloten. Ik heb er meerdere gebeld vandaag vandaar dat ik nu meteen maar een berichtje stuur naar mijn baas :)

Het is best vreemd dat jij zelf diverse arbo bedrijven gaat bellen. Dat hoor je aan je baas te vragen waar ie zit. En zo kun je je contactpersoon opzoeken. Niet random bedrijven bellen.

Eilish

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:49

Volledig ziekmelden lijkt mij ook het beste TS en dan kan je vervolgens in gesprek met de arbo arts wanneer die zich vanzelf bij je meldt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:09

Goed dat je naar je lijf gaat luisteren, bekken klachten zijn niet mus . Spreek helaas uit ervaring

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 15:05

Dames en heren, het hoge woord is eruit. Ik heb mij ziek gemeld :')
Slapeloze nachten verder, maar ik heb het bericht van Rytir gestuurd ( alle credits voor jou :* ) en er duidelijk nog bijgezet dat ik mij hierbij ziek meld.
Nog geen reactie gehad, hij heeft het bericht wel gelezen maar wat een opluchting :oo *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:12

Yes, complimenten voor jou TS. Goed gedaan!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:17

Fijn! Nu even goed uitrusten en bijkomen. Kun je gelijk zien wat rust met je klachten doet. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:49

Goed gedaan!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:55

Escada schreef:
Slapeloze nachten verder, maar ik heb het bericht van Rytir gestuurd ( alle credits voor jou :* ) en er duidelijk nog bijgezet dat ik mij hierbij ziek meld.
Nog geen reactie gehad, hij heeft het bericht wel gelezen maar wat een opluchting :oo *\o/*

+:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:57

*\o/*

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:03

ik zie dat je je ziek heb gemeld, top! Dit zou ook mijn tip zijn.

Ik had ook vrij zwaar werk (Broodafdeling supermarkt, toch wel enigzins vergelijkbaar).
Ik heb doorgelopen omdat het mij goed afging, ik had nauwelijks ergens last van en deed m'n werk echt met alle liefde!....

... en nu zit ik na 2 jaar nog altijd thuis met extreme bekkenklachten, dit ivm een horrorbevalling (Zoon zat vast in mn bekken en die heeft daar met persweeen 4 uur lang vast gezeten := ) ... geen hond die je aan het begin geloofd, bedrijfsartsen die aan je blijven trekken en pushen om over het UWV maar te zwijgen. Leuk is anders en geloof mij, ik zou echt heel graag m'n oude werk weer oppakken maar helaas is dat lichamelijk onmogelijk (en ja dat doet pijn als je je werk graag doet!)

Dus bij bekkenklachten zou ik echt meteen aanraden om voorzichtig mee te zijn, ik weet wat het is om er "chronisch" mee te lopen en ik hoop van harte dat het bij jou na de zwangerschap over gaat! :(:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:04

Super goed. Werkelijk je kindje is het aller belangrijkste!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:12

_/-\o_ :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:12

Escada schreef:

Ik heb er verder niks mee te maken, maar ik ben gewoon trots op je :D Dat was een hele grote stap. Knap!

Het zegt genoeg dat het als een opluchting voelt. Nu wel vinger aan de pols houden, als hij morgen niet gereageerd heeft, even informeren wanneer je bericht van de bedrijfsarts mag verwachten.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:49

Super trots op je TS! Ziekmelden gaat bij mij ook altijd tegen de natuur in als je niet minstens half dood gaat haha. Maar denk aan je kleintje.
En misschien nu ook extra tijd om na te denken over een baan waar je wel gewaardeerd wordt ;)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:54

Goed gedaan TS!! Ik denk zo dat er toch geen leuke toekomst meer zit in deze baan. Met jouw instelling zal het je echt geen moeite kosten een andere leuke baan te vinden tzt
Nu genieten van je zwangerschap en baby.
Gisteren het geslacht gehoord? Je hoeft niets te vertellen, maar ben je blij, verrast?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:27

Escada schreef:

Heel goed :j

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 18:40

Jaa dankjewel voor de reacties!
Heb bericht terug gehad met een telefoonnummer van de andere baas. Het zijn er 2 die het bedrijf nu leiden. En sterkte gewenst.

En wij krijgen een jongetje :D *\o/*

Hoop dat ik nu eindelijk rustig kan genieten! Vandaag minder pijn en lekker rustig aan gedaan, heerlijk!