pateeke schreef:Joki schreef:Als je als docent de opdracht algemeen gemaakt had en gevraagd had naar enkelblessure: wat is het, hoe ontstaat het, hoe gaat de genezing, wat zijn de termijnen voor herstel etc. Dan is het een prima opdracht.
Het specifiek maken is onnodig. En daar wordt iemand volgens de avg tegen beschermd, namelijk onnodige verwerking van persoonlijke gegevens. Je mag prima zelf je privacy schenden maar professionele instellingen mogen dat niet. Dus als je dit als docent wil verwerken moet je een doelbinding vinden die niet met minder specifieke gegevens bewerkstelligd kan worden, moet je het privacy statement aanpassen en passende organisatorische en technische maatregelen nemen om de gegevens te beschermen. Heel eerlijk ik zou dat verdraaid veel gedoe vinden voor een opdracht die je probleemloos algemeen kan maken
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het kan heel zinvol zijn om kinderen / jongeren te laten bijleren over hun eigen blessure / aandoening, over bij wie ze terecht kunnen met vragen enz. Door dergelijke psycho-educatie kan iemand meer inzicht krijgen in zijn / haar aandoening, mogelijkheden en beperkingen, welke hulp voor handen is enz.
Ik laat mijn leerlingen ook opdrachten doen waarbij ze zichzelf en hun aandoening beter leren kennen omdat het hen ook zal helpen om het later zelf aan anderen uit te leggen wat ze moeilijk vinden, wat ze wel kunnen,... maar - en daar loopt het hier mis denk ik - je kan zo'n opdrachten niet geven zonder het voldoende te kaderen en uit te leggen wat je wil bereiken. Leerling en ouders moeten er ook achter staan om de psycho-educatie te doen. Staan ouders of leerling er niet achter, dan begin ik er ook niet aan. Net omdat je dan eerder een averechts effect gaat hebben. Soms is het zinvoller van even te wachten tot de jongere en ouders er wel klaar voor zijn.
Goed verwoord
Gelukkig is obesitas helemaal geen probleem in Nederland.