Belastingaangifte 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:39

Relaxed schreef:
Liselot schreef:
Hier de eerste keer als getrouwd stel, ik krijg veel terug en mijn man moet betalen. Onder de streep nog zo’n 1200 terug

Heb je gekeken naar de gunstigste verdeling? Scheelde bij ons altijd behoorlijk :j

Jep :j (vind het overigens belachelijk dat je dat zelf moet uitzoeken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:15

Muurp schreef:
Muurp schreef:
Ik moet ook 400 euro terug betalen? := Kreeg vorig jaar nog 900 euro terug...

Even uitgezocht...
Ik heb 2 banen, misschien zit het daarin. Heb bij 1 baan 450 euro ontvangen en mag 400 euro terug betalen. :+

Heb je bij beide banen loonheffingskorting aan staan?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:33

Afbeelding

Mijn oma woonde heel 2019 in een verzorgingstehuis. Stond daar ook ingeschreven bij de gemeente. Ik zou nu dus ‘ja’ aanvinken. Ik zie alleen dat mijn opa volgens mij geen alleenstaande AOW heeft ontvangen maar gewoon ‘normale’. Wat kies ik nu?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:27

Relaxed schreef:
Muurp schreef:

Even uitgezocht...
Ik heb 2 banen, misschien zit het daarin. Heb bij 1 baan 450 euro ontvangen en mag 400 euro terug betalen. :+

Heb je bij beide banen loonheffingskorting aan staan?

Nee, daarom vond ik het wel raar. Maar dit is het enige gekke wat ik zie.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:17

Liselot schreef:
Relaxed schreef:

Heb je gekeken naar de gunstigste verdeling? Scheelde bij ons altijd behoorlijk :j

Jep :j (vind het overigens belachelijk dat je dat zelf moet uitzoeken)

Ik vind dat altijd het leukste om te doen. Zoveel werk is het toch ook niet.

Eleionomae
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Belastingaangifte 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:25

En in de app doet ie dat dus ook automatisch voor je.

Maar idd zoveel werk is het niet :)

theadora99
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:29

Is loonbelasting/loonheffing de enige reden waardoor je geld extra terug kan krijgen? Ik heb een eigen bedrijf en in loondienst gewerkt afgelopen jaar.

En het bedrag wat er staat, is dat zeker een bedrag of kan dit nog wijzigen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:32

Ik ben op het moment ook van alles aan het uitzoeken nu het niet meer zo druk is op de site. :') Nadeel is dat er iets door de BD ingevuld is wat niet helemaal klopt, maar ik er niet achter kan komen hoe dat wel ingevuld moet worden. Vandaag maar eens laten bellen met de BD.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:54

theadora99 schreef:
Is loonbelasting/loonheffing de enige reden waardoor je geld extra terug kan krijgen? Ik heb een eigen bedrijf en in loondienst gewerkt afgelopen jaar.

En het bedrag wat er staat, is dat zeker een bedrag of kan dit nog wijzigen?

Je kan ook verliezen hebben en die verrekenen met teveel betaalde belasting in een vorig of komende jaren. En in bepaalde gevallen kan je nog heffingskorting uitbetaald krijgen (maar ook alleen voor zover er dan voldoende loonheffing/belasting is betaald door je partner).

Het bedrag kan wijzigen, maar dat zal de Belastingdienst dan handmatig doen. Daar krijg je dan wel bericht van.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:55

Is loonbelasting Hetzelfde als loonheffing?

Loonbelasting staat op mijn jaaroverzicht. Als ik dit invul bij loonheffing krijg ik dik 450 euro terug.

Als ik het op 0 zet moet ik 1800 betalen. Ik hoop niet dat dat waar is...

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:55

Ja, dat is hetzelfde.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:56

Pfoe gelukkig, bedankt! Schrok me helemaal naar :')

theadora99
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:16

Ja ik zou meer dan €1000 loonheffing terugkrijgen, dus vroeg me af of dat nog kon veranderen haha

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:53

Ik zat te trappelen op 1 maart.
Had ik van 1 werkgever nog geen jaaropgave :+
Maar nu compleet, nagekeken en verstuurd en ik krijg 329 terug.

Vorig jaar kreeg ik 40 terug en mocht ik halverwege het jaar 2400 terug betalen. Die regeling loopt nog :')
Dus ben benieuwd of ik nu weer een verrassing zal krijgen.

Ik snap alleen niet waarom ze die 329 niet verrekenen met de schuld of zou dat los van elkaar staan?
Dat ging aan teveel ontvangen aan toeslagen met dank aan de kundige medewerkers daar ~~}>
Ik lach erom maar heb ook gehuild %)

Begrijp werkelijk niet hoe hun alles berekenen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:42

Eleionomae schreef:

Als je 4500 zo moet verdelen dat er het beste uit komt ben je best even bezig.
Aangifte in de app konden wij niet doen omdat we voor ons huis een bouwdepot hebben gehad.

Ik vind het gewoon belachelijk dat de belastingdienst je niet automatisch de beste verdeling geeft. Als je dat zelf dus over het hoofd ziet of niet helemaal goed doet kan dat flink schelen

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:25

LukieBradley schreef:

Vorig jaar kreeg ik 40 terug en mocht ik halverwege het jaar 2400 terug betalen. Die regeling loopt nog :')

Ik snap alleen niet waarom ze die 329 niet verrekenen met de schuld of zou dat los van elkaar staan?
Dat ging aan teveel ontvangen aan toeslagen met dank aan de kundige medewerkers daar ~~}>

Berichten van verrekening gaan via Invordering, dus die krijg je eventueel achteraf. Dat zie je dan niet in het aangifteprogramma.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:27

Liselot schreef:
Eleionomae schreef:

Aangifte in de app konden wij niet doen omdat we voor ons huis een bouwdepot hebben gehad.

Ik vind het gewoon belachelijk dat de belastingdienst je niet automatisch de beste verdeling geeft. Als je dat zelf dus over het hoofd ziet of niet helemaal goed doet kan dat flink schelen

Ik weet ook niet waarom ze dat niet doen. Misschien omdat hun systeem het niet kan. Je moet wel met zeer veel elementen rekening houden. Ik weet dat onze aangiftesoftware wel een suggestie doet, maar dat die ook niet foutloos is.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:47

Mijn werkgever geeft aan niks fout gedaan te hebben in de belastingen.
Ik snap er helemaal niks van, waarom moet ik dan 828 euro betalen :\
Ze zijn mijn enige werkgever geweest en heb het hele jaar door het zelfde gewerkt, dus geen onverwachte extra inkomen of uitgaven gehad.
Ik denk dat ik bij mijn volgende werkgever maar aan ga geven dat ik helemaal geen loonheffingskorting meer wil ontvangen, dan word ik wel flink gekort op maandsalaris, maar kan dit niet meer zo mis gaan, hoop ik. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:50

Faelynn schreef:
Mijn werkgever geeft aan niks fout gedaan te hebben in de belastingen.
Ik snap er helemaal niks van, waarom moet ik dan 828 euro betalen :
Ze zijn mijn enige werkgever geweest en heb het hele jaar door het zelfde gewerkt, dus geen onverwachte extra inkomen of uitgaven gehad.
Ik denk dat ik bij mijn volgende werkgever maar aan ga geven dat ik helemaal geen loonheffingskorting meer wil ontvangen, dan word ik wel flink gekort op maandsalaris, maar kan dit niet meer zo mis gaan, hoop ik. -O-

Ik zou gewoon even een adviseur mee laten kijken, wellicht verdient diegene zich royaal terug :j

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:22

Tel daarbij sommige bedrijven staren zich behoorlijk blind op hun salaris programma waar echt heel zeker soms een fout in kan zitten. Heb heel vroeger op een loon en salaris administratie gezet en je wil niet weten hoe vaak dat we na nieuwe software weer met fouten in de berekeningen zaten.

Eleionomae
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:25

Liselot schreef:
Eleionomae schreef:

Ik krijg ook jaarlijks ca 4k terug en afgelopen jaren had ik ook dat zonder app binnen 5 min klaar. Het is echt geen hogere wiskunde :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:30

Faelynn, heb je zelf al geprobeerd uit te vogelen wat er mis is gegaan?
Het zou iets in het bruto/netto-verhaal kunnen zijn, maar bijv. ook iets met arbeidskorting/loonheffingskorting.
Dit is een handige link:
https://loonwijzer.nl/salaris/brutonetto
Als je daar ingeeft wat je brutoloon loon is geweest, dan krijg je te zien wat er normaal gesproken aan loonheffing wordt toegepast en hoeveel arbeidskorting/loonheffingskorting je krijgt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:37

veerledec schreef:
LukieBradley schreef:

Berichten van verrekening gaan via Invordering, dus die krijg je eventueel achteraf. Dat zie je dan niet in het aangifteprogramma.

Bedankt :D de betalingsregeling loopt toch al en 300 is wel fijn wat extra lucht maar ik vond eventueel het niet logisch van hun! :Y)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:47

Dit is het eerste jaar dat ik (zelf) mijn belastingaangifte doe en ik loop even vast.
Het is een beetje hocus pocus voor mij, dus ik hoop dat iemand die wat meer ervaren is, mij wil helpen. :)

Ik heb het afgelopen jaar een aantal tandartsrekeningen gehad die maar deels vergoed werden door de zorgverzekeraar. Ook ben ik één keer naar de mondhygiëniste geweest voor een preventieve gebitsreiniging.

Ik heb de rekeningen van 2019 er even bijgenomen en heb de bedragen die ik zelf heb moeten betalen (dus minus de bedragen die de zorgverzekeraar heeft betaald) bij elkaar opgeteld. Kan ik dat totaalbedrag invullen onder het kopje 'Geneeskundige hulp' bij Zorgkosten?

Of valt er iets buiten (preventieve zorg door mondhygiëniste, bijvoorbeeld)? Voordat ik dadelijk iets verkeerd doe. :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:02

Citaat:
Ik zou gewoon even een adviseur mee laten kijken, wellicht verdient diegene zich royaal terug :j

Moet eerlijk zeggen dat ik dat dus niet zo goed aan durf, ik denk namelijk dat mijn werkgever een fout gemaakt heeft en ik kan dit al niet betalen op het moment, straks komen daar nog meer kosten bij.

Oscar schreef:
Faelynn, heb je zelf al geprobeerd uit te vogelen wat er mis is gegaan?
Het zou iets in het bruto/netto-verhaal kunnen zijn, maar bijv. ook iets met arbeidskorting/loonheffingskorting.
Dit is een handige link:
https://loonwijzer.nl/salaris/brutonetto
Als je daar ingeeft wat je brutoloon loon is geweest, dan krijg je te zien wat er normaal gesproken aan loonheffing wordt toegepast en hoeveel arbeidskorting/loonheffingskorting je krijgt.

Ja ik heb uiteraard de hele aangifte doorgelopen en mijn moeder en ik hebben een poging gedaan wat rekensommetjes er op los te laten zo ver we er verstand van hebben.
Het lijkt voor ons dat mijn werkgever te weinig inkomstenbelasting betaald heeft en te weinig premie volksverzekeringen, als je die onder elkaar zet, wat de belastingdienst in de aangifte als rekensommetje voor je neer gezet heeft, kom ik daar te kort en heeft mijn werkgever daar dus vermoedelijk te weinig aan betaald. Maar verder dan dat komen we niet en we snappen dus niet zo goed hoe dat dan komt. Zodoende naar mijn oud werkgever gegaan, maar die geeft weer aan geen fout te zien.

Ik heb even je link gebruikt, maar volgens die link had ik op maandbasis zelfs ietsjes meer netto loon over moeten houden per maand dan dat ik deed, dus dan zou ik terug moeten krijgen van de belasting, nu snap ik er helemaal niks meer van :')