Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:11

Wildgirl schreef:
Ik heb altijd gewerkt naast mijn hbo studies, ik had paarden, handelde en werkte in de horeca zo'n 20 uur per week.
Prima te doen.
In mijn optiek is een studie die je zoveel moeite en tijd kost te hoog gegrepen.
Niet alleen tijdens je studie maar ook daarna, als je al binnen dat werkveld blijft, is de werkdruk vaak te hoog.
Niet voor niets schieten de cijfers van wo studenten en starters op de arbeidsmarkt welke een burn out krijgen omhoog.
Waarom niet een stapje terug, een relaxter leven, geen grote schuld die je beperkt?

Ik zeg altijd maar "Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven".
Hoe kijkt bokt hier tegenaan?

Edit: enige verduidelijking, ik heb het niet over de dierenartsen, medicijnen studenten of advocaten. Die hebben nl een bepaalde zekerheid qua terug kunnen betalen.

Ik heb het over de mensen die studies volgen zonder een (goed betaalde) baangarantie. Over de mensen die niet weten wat ze willen dus dan maar wat kiezen.
Over de mensen die op voorhand al weten dat 50k studieschuld wel eens een probleem voor ze kan worden.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende doelgroepen.

1) Die studie voor advocaat bestaat niet, en een studie rechten geldt voor sommigen als 'licht'.
Over het wetenschappelijke gehalte valt te debatteren - voor anderen is het loeizwaar.

2) Een wo studie wordt geacht iemand 40 uur per week te kosten.
"Dat je daarnaast kunt werken" vind ik bedenkelijk.
Dat je ernaast zou moeten werken vind ik belachelijk tot schandalig.

3) Leren voor een zesje vind ik totaal buiten de orde.
Ten eerste is een studie een kwestie van jezelf ontwikkelen, niet van calculeren.
Ten 2e gaat het op het wo over inzicht en begrip - en dat houdt regelmatig in dat je de stof gewoon echt moet snappen en goed doornemen (en dan had ik meteen een mooi punt :o ) - maar dat lang niet alle studies voorzien in een "brave borsten route" - lui die braaf feitjes leren, het maar half begrijpen en met dat zesje een diploma halen.
(En ik vind dat terecht voor het wo.)

4) En ik ben fan van het door Napoleon ingestelde beurzensysteem: iedereen met hersens moet kunnen doorleren. (Op een beurs, dus - graag het leenstelsel afschaffen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:36

Ik snap vooral niet wat voor last iemand er van heeft als een ander een studieschuld van 50K heeft. En of die dan is ontstaan uit pure noodzakelijkheid of om tijdens de studie lekker bier weg te tikken en elke zomer 2 maanden te backpacken. Maakt dan ook niks uit.

Mijn vriend en ik hebben samen bijna 80K studieschuld. Ben ik daar trots op? Nee. Maar ik schaam me er absoluut niet voor. Want was het noodzakelijk? Ja. Hij heeft 10 jaar gestudeerd en ik bijna 14 jaar. Met zo onze strubbelingen. Hebben er altijd naast gewerkt, maar het leven is gewoon duur en een bijbaantje levert nooit genoeg op.

En nu? Nu verdienen we prima samen en gaan we dat bedrag gewoon braaf terug betalen. En daar heeft helemaal niemand last van. Dus ik snap het probleem niet :+

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:42

Ik heb ook niet alles doorlezen, maar ik denk dat je niet altijd je eigen situatie kunt vergelijken met anderen. De ene persoon is gewoon hoger belastbaar dan de andere. Die kan misschien fulltime studeren, partime werken, paard rijden, en ook nog ergens de tijd vinden om 10 uur per week te sporten. De andere persoon doet misschien alleen die fulltime studie en zit daar fysiek/mentaal mee aan de max. Dat heeft echt niet alleen maar te maken met dat het te hoog gegrepen is, maar ook met hoe je zelf in mekaar steekt, en de 1 kan gewoon meer aan dan de ander.

Ik doe zelf diergeneeskunde in België. Heb een hondje op kot, ga verder niet uit oid. Werk 1x in de 2 weken een dag bij, en werk het andere weekend op de manege (Vrijwilligerswerk, maar dat doe ik al zo lang dat ik daar niet zomaar mee wil stoppen). In mijn vrije dagen probeer ik zo nu en dan mee te lopen bij de dierenarts, of op een landbouwbedrijf om mij zo goed mogelijk te verdiepen in de verschillende sectoren waar je later in terecht kan komen. Ik vind dit persoonlijk belangrijker dan deze uren besteden aan extra werken. Uiteindelijk wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn als ik straks op de markt kom, en dan heb ik meer aan die extra paar uur ervaring op de bedrijven, dan aan een paar uur extra schappen vullen bij de supermarkt.

Daarnaast wil ik voorkomen dat ik mij volledig over de kop werk tijdens de studie, en vervolgens binnen het eerste jaar als dierenarts met een burn-out thuis kom te zitten (wat in België nog wel eens met enige regelmaat voorkomt heb ik gehoord). Omdat het werk te zwaar is, je te onzeker bent, je met heel veel nieuwe situaties in aanraking komt waar je normaal niet mee in aanraking komt. Juist door mijzelf nu zoveel mogelijk al te oriënteren over hoe het werkveld straks is hoop ik dat ik later wat "sterker" uit de uni kom, en makkelijker de overgang kan maken naar het werkveld.

Maargoed uiteindelijk zijn dat dus keuzes die ik maak, en die voor mij werken. Dat wil niet zeggen dat mijn manier van doen beter is dan iemand anders manier, het is gewoon een andere manier.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:47

idinn schreef:
Ik snap vooral niet wat voor last iemand er van heeft als een ander een studieschuld van 50K heeft. En of die dan is ontstaan uit pure noodzakelijkheid of om tijdens de studie lekker bier weg te tikken en elke zomer 2 maanden te backpacken. Maakt dan ook niks uit.

Mijn vriend en ik hebben samen bijna 80K studieschuld. Ben ik daar trots op? Nee. Maar ik schaam me er absoluut niet voor. Want was het noodzakelijk? Ja. Hij heeft 10 jaar gestudeerd en ik bijna 14 jaar. Met zo onze strubbelingen. Hebben er altijd naast gewerkt, maar het leven is gewoon duur en een bijbaantje levert nooit genoeg op.

En nu? Nu verdienen we prima samen en gaan we dat bedrag gewoon braaf terug betalen. En daar heeft helemaal niemand last van. Dus ik snap het probleem niet :+

Zolang alles afbetaald wordt, heeft niemand er last van.

Ik heb hier op dit forum al gelezen dat men zegt dat ze vollop lenen want als ze de schuld niet op tijd aflossen, het toch kwijt wordt gescholden. Dan frons ik mijn wenkbrauwen toch...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:51

Janneke2 schreef:
Wildgirl schreef:
Waarom niet een stapje terug, een relaxter leven, geen grote schuld die je beperkt?

Ik zeg altijd maar "Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven".
Hoe kijkt bokt hier tegenaan?

Edit: enige verduidelijking, ik heb het niet over de dierenartsen, medicijnen studenten of advocaten. Die hebben nl een bepaalde zekerheid qua terug kunnen betalen.

Ik heb het over de mensen die studies volgen zonder een (goed betaalde) baangarantie. Over de mensen die niet weten wat ze willen dus dan maar wat kiezen.
Over de mensen die op voorhand al weten dat 50k studieschuld wel eens een probleem voor ze kan worden.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende doelgroepen.

1) Die studie voor advocaat bestaat niet, en een studie rechten geldt voor sommigen als 'licht'.
Over het wetenschappelijke gehalte valt te debatteren - voor anderen is het loeizwaar.

Rechtenstudenten weten van te voren niet waar ze terecht komen. Voor de togaberoepen (advocaat, officier van jusititie, rechterlijke macht) geldt dat je met je zesje zonder stress helemaal niet in aanmerking komt. Je wordt geacht ten minste die 7, maar dan met leven, gehaald te hebben, en dan is die 7 nog wel heel minimaal. Dat weet je niet van tevoren. En als helemaal niet als je net begint. Sterker nog: bijna de helft valt af in die eerste twee jaar, omdat ze het vakgebied onderschat hebben - en dan heb het het nog niet eens over de togaberoepen.

Niemand heeft een glazen bol. Of jij werk vindt of niet: conjunctuurafhankelijk. Heb je niet in de hand, als Trump morgen ook naar Europa importheffingen op gaat leggen kan de economie over vier jaar wel weer helemaal op zijn gat liggen. Wat moet je dan? Je studie maar weer stoppen?

Er zijn heel veel mensen die op plekken wonen waar de goede opleidingen niet worden aangeboden. Dan zit je met extra kosten. Moet je je daar dan maar door laten belemmeren?

Ik denk het niet. Ik ben gelukkig van de leeftijd dat ik met relatief weinig schuld uit mijn eerste twee studies kwam en genoeg gespaard kon hebben voor mijn derde, want mijn beurs was voor het grootste deel gift en ik hoefde geen instituutscollegegeld te betalen. Dat zou me nu niet meer lukken. Allebei niet meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:53

Shaggy09 schreef:
Ik snap gewoon ook niet zo goed wat het uitmaakt hoe anderen studeren / leven / hun geld spenderen? Who cares? Als ik weer fulltime ga studeren ga ik ook gewoon geld lenen en niet van een zaterdagmiddag baantje rondkomen want dat kan ik niet.

Waarom zou je daar iets van moeten vinden? Het is toch mijn leven?

Ja, op persoonlijk niveau.

Maar op maatschappelijk niveau kan het wel gevolgen hebben als straks pakweg de helft van de bevolking vast zit aan een giga schuld. Het heeft gevolgen voor de woonmarkt. Het bankstelsel, de economie.

Want welke beslissingen maakt een overheid? Laten gebeuren en daarboven ook weer hypotheken toestaan? Of salarissen verhogen om de economie te laten blijven stromen? Creëren we nu weer een bubbel, maar dan met studieschuld? En wanneer gaat dat klappen?

Je leest ook sterk terug hier dat iedereen wil groeien en aan de goede kant van de medaille wil eindigen. Houden dat ook allemaal in stand door de angst om straks zonder werk/huis/financiële middelen /luxe te zitten.

Ik net zo goed hoor.... Maar de berg kan niet steeds hoger. Dat kost ons op den duur onze economie, welvaart en misschien wel het ergste, onze planeet.

Maargoed, dan zoom ik wel weer erg ver uit :o

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:02

Bah ik vind het echt een heel oordelend topic wat je hebt aangemaakt. Ik lees al even mee maar wil toch reageren.

Ik ben uit huis gegaan terwijl mijn studie te bereizen was. Het ging niet goed tussen mijn ouders en mij. Ook daar kun je over oordelen (en dat wordt in mijn omgeving heus wel gedaan) maar ik vind dat echt compleet onnodig omdat niemand in mijn schoenen heeft gestaan op dat moment.

Ik leen niet maximaal (800 ong) heb 50 euro stagevergoeding en werk in de weekenden in de horeca. Dat werken heb ik in mijn propedeusejaar niet gedaan omdat ik me echt wilde richten op mijn studie. Volgend jaar moet ik 4 dagen stage en 1 dag school met 2 uur per dag reizen. Moet ik dan maar gaan werken omdat ik anders lui ben? Doet het er niet toe dat ik sowieso al 50 uur bezig ben? Wanneer maak ik het huis schoon, doe ik de boodschappen en typ ik mijn verslagen?

En ja ik ga op vakantie, en ja ik pak een keer terras en ja ik ga weleens naar de bios. Ik heb die luxe dat ik die dingen kan doen met geleend geld maar ik ben ook van mening dat je naast je studie je ontspanning moet hebben.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het leven maar zo over kan zijn. Moet ik dan 4 jaar ellendig leven en werken werken werken? Straks haal ik die "toekomst" nooit. Deze fijne 4 jaar pakt niemand mij meer af.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:03

Ik heb de rest van het topic nog niet gelezen, maar ik heb bewust voor een studie in het buitenland gekozen. Hierdoor hoef ik geen Masters te doen & had ik ieder jaar 4 maanden betaalde stage. Ik heb bij mijn laatste stageplek een fulltime baan gekregen en verdien nu (jaar na afstuderen) al boven gemiddeld. Helaas heb ik wel een studieschuld van 50k+, maar ik had ook geen andere keuze. Ik had 42 uur college/lab per week en daar komt dan nog het huiswerk en leren bij.
Ik heb een jaar geprobeerd een bijbaan te werken, maar dit was goed terug te zien in mijn punten :')
Gelukkig waren er wel meerdere mogelijkheden op school om als teaching assistant 5 uur per week te werken zodat ik wat extra geld had voor kleding etc. Dit was wel goed te doen :j

€10k/jaar collegegeld (x5 jaar)
€400/jaar boeken, software, en andere verplichte leermiddelen
€4200/jaar (€350pm) huur + vaste lasten (volledig betaald door stage inkomst)

Leuke dingen zaten dus echt niet in mijn budget. Als ik terug naar Nederland vloog om mijn familie te bezoeken, deed ik dit als paardengroom (gratis vliegen). Ik ben ook niet op vakantie geweest totdat ik afgestudeerd was.

Ben ik trots op mijn schuld? Nee
Zou ik het zo weer doen? Ja

xJennifx

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:13

Heel vreemd topic dit zeg.. echt top dat jij schuldenvrij bent en liever een zes haalt en geen ambities hebt maar er zijn mensen die dat wel hebben.

Voor de meeste mensen die gaan studeren en uit huis gaan is lenen bijna onoverkomelijk.. ik ben blij dat ik goede stageplaatsen heb gehad , buitenland ervaring heb opgedaan, en zonder lening had ik dit nooit kunnen bewerkstelligen maar het brengt me wel een stuk verder op de werkvloer boven anderen die dit niet gedaan hebben. Dus ja, het is maar net hoe je het ziet en wat je ambities zijn..

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:28

Gefeliciteerd voor iedereen die schuldenvrij is! Naar mijn idee is een studieschuld tegenwoordig eerder een regel dan uitzondering, ik vind dit dan ook een naar topic.

Ik had ook zonder studieschuld kunnen zitten, dan had ik na het halen van mijn MBO moeten stoppen. Had ik daar gelukkig van geworden? Nee. Heb ik nu een HBO studie, met uitzicht op een goede baan waar ik veel uitdaging en groei in vind? Ja. Heb ik nu een studieschuld? Ja.

En ja, dat vind ik vervelend. Maar ik heb er geen spijt van en zou sowieso hetzelfde kiezen als ik het over moest doen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:43

xJennifx schreef:
Heel vreemd topic dit zeg.. echt top dat jij schuldenvrij bent en liever een zes haalt en geen ambities hebt maar er zijn mensen die dat wel hebben.

Voor de meeste mensen die gaan studeren en uit huis gaan is lenen bijna onoverkomelijk.. ik ben blij dat ik goede stageplaatsen heb gehad , buitenland ervaring heb opgedaan, en zonder lening had ik dit nooit kunnen bewerkstelligen maar het brengt me wel een stuk verder op de werkvloer boven anderen die dit niet gedaan hebben. Dus ja, het is maar net hoe je het ziet en wat je ambities zijn..

Helemaal mee eens. Verwoordt precies mijn gevoel bij dit topic. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:44

Citaat:
Zolang alles afbetaald wordt, heeft niemand er last van.

Ik heb hier op dit forum al gelezen dat men zegt dat ze vollop lenen want als ze de schuld niet op tijd aflossen, het toch kwijt wordt gescholden. Dan frons ik mijn wenkbrauwen toch...

Blijft staan dat het maatschappelijk niet wenselijk is om vrijwel alle jongvolwassenen op te zadelen met een stevige studieschuld, wat doorgaans inhoudt dat een eigen huis kopen ook lastiger wordt.

Het werkt tweedeling in de hand: mensen met rijkere ouders die niet of nauwelijks lenen en een gift krijgen bij het aanschaffen van een huis versus degenen die hard moeten sappelen.

Mensen zijn doorgaans het gelukkigst, leven het langste en hebben weinig last van misdaad etc in een land waar geen tweedeling is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:55

Ik vind het vooral bijzonder dat er mensen zijn die er heel licht over denken. Leven vandaag en kijken niet naar over een paar jaar. Ook in mijn omgeving, studieschuld van dik 20k (gestopt met hbo) zeuren over te weinig geld hebben, 0 spaargeld en denken straks zo een huis te kunnen kopen.

Dan denk ik van had eerst goed nagedacht voordat je studie begon, zorg dat je wat spaart en werk hard. T is net of het werkende leven na school 1 grote speeltuin is. Nou ik doe nog liever m’n hbo een keer dan de drukte die ik nu met t werken heb.

Aan de andere kant :) soms denk ik misschien is een wat simpeler leven ook wel lekker. Niet teveel moeten.. maar goed als je een huis en een auto en eventueel een paard wil moet je toch werken.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:07

Wat een gek topic dit. Ik studeer zelf WO, en er zijn heel veel mensen met een lening (na 5 jaar is dat zo'n 35.000 euro, als je het al modaal haalt). En geloof me, het is echt niet de hele dag lekker op terrasjes zitten of jezelf 's avonds klemzuipen (al kost dat laatste echt niet veel, bier kost bij de meeste studentenverenigingen niet meer dan een euro). Nieuwe potentiële werkgevers verwachten meer op je CV naast je studie en een eventueel bijbaantje en een zesje gemiddeld. Je hoort jezelf te ontwikkelen en te kunnen zeggen waar je voor staat. En dat in combinatie met een lening. Geen wonder dat het aantal burnout klachten onder studenten zo hoog is. Ik vind het best heftig dat er zo gegeneraliseerd wordt.

Marriefloor schreef:
Ik vind dit geen arrogant gedrag. Dat is jouw mening.

De opmerking ' Eens komt er een tekort aan domme mensen' had ik wellicht anders kunnen plaatsen als ' Eens komt er een tekort aan handenwerkers etc' Mijn excuus als dat verkeerd overkwam. Mijn familie bestaat ook voornamelijk uit deze doelgroep. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik er niet op neerkijk / neerbuigend bedoelde.

Wel blijf ik bij dat ik achter de beginpost van ts sta.

En dit is dus juist het tegenovergestelde. In hoeveel supermarkten wordt er al steeds meer gebruik gemaakt van zelf afrekenen in plaats van een cassière? Er komen steeds meer slimme robots die het werk in de verpleging overnemen. Steeds meer handelingen in fabrieken worden gerobotiseerd. Er is juist minder vraag naar handwerkers, alleen de echt goede zullen nodig zijn. Hierdoor wordt een papiertje minder waard, waardoor de gemiddelde student zo hoog mogelijk inzet, dus maximaal alles eruit halen. Als je nog 45 jaar op de arbeidsmarkt rondloopt, is dit niet gek.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:09

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:16

Ik vind de manier waarop ook wel een beetje oordelend moet ik zeggen.

Ik zit nu in het eerste jaar en heb ook al 16k schuld (incl ov, dus dat wordt als het goed is een gift). Hoe komt dat? Omdat ik al een jaar eerder gestudeerd heb (dus anders zou ik nu naar het 3e jaar gaan). Gestopt wegens te weinig baankans, uiteindelijk dus betere toekomst met deze studie.
Daarnaast krijg ik helemaal niks van mijn ouders, maar aangezien mijn ouders wel (te) veel verdienen krijg ik ook geen extra beurs van duo... Mijn enige inkomen is dus mijn werk en DUO.
Ik ben wel 22 en uitwonend.
Ik werk 10 uur pw en verdien met een (voor mijn leeftijd) bovengemiddeld uurloon. Ik ga nooit uit. Ik drink en rook niet. Ik geef weinig geld uit aan hobby/ sport en geef weinig uit aan kleding. Ik heb redelijk goedkope telefoon+ goedkoop abbo. Dus al die 'typische studentendingen' zoals uitgaan en zuipen, dat klopt bij mij totaal niet.
Wel heb ik een scooter en nieuwe laptop gekocht en heb ik mijn rijbewijs gehaald. Allemaal grote kosten maar uiteindelijk wel nodig..
Daarnaast vind ik het zeker belangrijk dat je ook echt leeft. Alleen maar studeren en werken is niet heel goed voor je mentale gezondheid.. Met een burn-out ben je nog verder van huis.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:20

MarlindeRooz schreef:
Ik vraag me vooral de hele tijd af, terwijl ik dit topic lees, wat heeft TS voor last van mijn studieschuld? :+

Als je de dingen wat breder bekijkt, dan zie je dat een schuld een negatieve economische waarde weergeeft en dus hoort bij iemand die met een achterstand deel gaat nemen aan het werkzame deel van de economie. Als je al die schulden optelt, kom je aan een aanzienlijk bedrag en dat drukt op de bewegingen in het economische verkeer. Dat heeft effect op iedereen.

Kelly_ann legt het makkelijker uit.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 14-05-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:23

Tja..twijfelde al even om hier te reageren.

TS; begrijp je dat er een leenstelsel in de plaats is gekomen waardoor de situatie echt behoorlijk anders was dan toen jij nog studeerde?

Daarnaast: er zijn zoveel redenen waarom mensen niet genoeg kunnen verdienen om schuldenvrij te blijven.

Er zijn altijd wel een aantal feestvierders die het niet goed hebben aangepakt en die hun studieschuld wel hadden voorkomen. Maar dat is toch maar een heel klein percentage.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:25

Winged schreef:
Minder vraag naar 'handwerkers'?

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/m ... o-ers.html

Yeah...

Citaat:
Er zijn nu sowieso meer vacatures en de vraag naar mbo-personeel stijgt enorm, vooral in sectoren als techniek, logistiek en industrie.”

Citaat:
De meeste wo- en hbo-vacatures zijn te vinden in de informatietechnologie (bijvoorbeeld data scientist, developer, ict manager), techniek (bijvoorbeeld engineer civiele techniek, werktuigbouwkundige) en de financiële sector (bijvoorbeeld controller, financieel adviseur)

Hieruit kun je concluderen dat in de algemene sector 'techniek' op dit moment veel banen zijn, wat ook klopt. Wil je een grote baankans, dan moet je simpelweg een opleiding volgen in de techniek en ict. Of je laten omscholen in de vorm van een traineeship.

Daarnaast:

https://nos.nl/op3/artikel/2163626-were ... npikt.html

https://nos.nl/artikel/2250766-over-zev ... obots.html

https://www.rtlz.nl/tech/artikel/441915 ... enen-terug

Even een willekeurige greep.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:29

Ja, er wordt veel geautomatiseerd, maar bepaalde beroepen kunnen ook niet zonder menselijk handelen. Automatisering is niet persee slecht, het kan ook nieuwe banen opleveren. Opleidingen vernieuwen ook mee met de huidige maatschappij.

We dwalen nu wel af trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:41

Denk dat niemand voor de lol studieschuld opbouwd.
Alles is aanzienlijk duurder geworden (collegeleden, kamers, boodschappen).
Ook is niet iedereen geschikt om 60 uur te maken per week (40 studie en 20 werk).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:44

Er is steeds minder vraag naar ongeschoold werk, zoals caissière of lokettist.
Wie weet nog van de telefoniste die doorverbond, de datatypist en het typkamertje...?

Goedgeschoolde MBO-ers is iets heel anders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:55

Ik snap ergens wel wat TS bedoeld. Eerder heb ik ook in een topic mijn verbazing uitgesproken over de hoeveelheid mensen met een studieschuld van 50.000 of hoger. Niet veroordelend naar mensen met zo'n studieschuld, maar meer verbazend dat studies zo enorm duur zijn. Ik kom uit de tijd dat het leenstelsel nog heel anders in elkaar stak en het minder duur was. Ik vind het zo zonde dat studeren zo ontzettend duur is. Wij zijn nu al aan het sparen om de studie van onze kinderen (deels) te kunnen bekostigen om ze zo zonder hoge schulden te kunnen laten starten. Ik begrijp ook dat je het niet voor het zeggen hebt of je ouders mee willen en kunnen betalen.

Ik vind echt dat je zeer zeker je ambities moet volgen en daar vol voor moet gaan. Ook als dit betekend dat je moet lenen om je studie te kunnen bekostigen. Als die studie ver van huis ligt en je op kamers moet loopt het al snel op. Kamers zijn gewoon belachelijk duur. Alleen lees ik ook dat sommige studenten er voor kiezen om maximaal te lenen (meer dan eigenlijk nodig) om zo ruim te kunnen leven en geld over houden voor leuke dingen. Prima, als dit netjes terug betaald wordt en vooral als je maar in ziet wat de consequenties zijn van het bedrag dat je leent. Want ik heb wel het idee dat een deel van de studenten niet inziet wat de impact van een studieschuld kan hebben op het afsluiten van een hypotheek. Ik lees in het andere topic dat veel mensen dit verzwijgen en dit is gewoon fraude. Je bent wettelijk verplicht je studieschuld te melden bij de hypotheekverstrekker.

Ik vraag me bij bepaalde dure studies wel af of het loon dat je gaat verdienen in verhouding staat tot de opgebouwde studieschuld en of je nog voldoende hypotheek over houdt voor een leuk huis. In een eerder topic werd wel eens gezegd dat een MBO opleiding (wat geen studie mocht heten) relatief weinig geld kost en dat het vooral om universitaire studies en een enkele HBO studie ging waarbij de studieschulden zo hoog opliepen. Maar dat die lonen vervolgens veel hoger lagen dan de lonen van mensen met een MBO diploma, waardoor de schuld makkelijker terug te betalen is. Maar is dat wel zo?

Wat ik wel jammer vind om te lezen is dat sommige mensen MBO toch als minderwaardig zien. Zelfs dat er over domme mensen wordt gesproken wat zou gaan over professoren versus timmermannen. Mijn dochter zit nu in groep 7 en gaat over een krappe 1,5 jaar naar de middelbare school. Ik schrik er ook van hoeveel mensen tegenwoordig kampen met een burn out of psychische klachten hebben die tot stond komen door werkdruk of studiedruk. Het gevoel hebben dat het nooit genoeg is, beter moeten kunnen, betere punten, krappere deadlines, hogere prestatiedruk. Ik vind dat ook echt iets om over na te denken. Ik heb geen flauw idee wat het schooladvies voor mijn dochter gaat zijn. Maar ik wil toch echt dat zij iets gaat doen waar ze zich zelf fijn bij voelt en wat goed haalbaar is. Geen gestresst kind dat in paniek is omdat het allemaal maar net lukt en ze geen tijd meer over houdt voor leuke dingen.

En natuurlijk is er niets mis met ambities hebben, maar die liggen voor iedereen anders. De ene haalt ze wel uit het werken in een hoge functie met veel verantwoordelijkheid en zo steeds hoger op klimmen, maar de ander haalt ze uit hobby's en werkt enkel om dit te bekostigen. En beide is prima toch? Zolang je maar gelukkig bent met wat je doet vind ik.
Of mijn dochter nu arts wordt of schoonmaakwerk gaat doen, zolang zij gelukkig is in haar leven ben ik daar ook blij mee.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:03

Hoe lang doe je eigenlijk over het aflossen / wat zijn de bedragen waarmee je aflost als je enkele tienduizenden euro's open hebt staan bij DUO?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:17

Kelly_ann schreef:
Hoe lang doe je eigenlijk over het aflossen / wat zijn de bedragen waarmee je aflost als je enkele tienduizenden euro's open hebt staan bij DUO?

35 jaar mag je erover doen, geen rente en denk dat je dan 50k deelt door 35 en dan 12? Dan weet je ongv wat er per maand afgelost moet worden.