Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:44

Leandra schreef:
Wauw, wat een gaaf beroep! Lijkt me zo mooi en dankbaar werk!

Is het ook zeker !
Laatst bijgewerkt door Offline op 10-01-19 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:44

Wat een interessant beroep! Een oud-collega van mij doet dit ook (werkte als bijberoep in de horeca). Kinderen zijn, net zoals jij het ook beschrijft, hem ook het meeste bijgebleven. Dat wordt nooit makkelijker als je een kind op je tafel hebt liggen zei hij altijd.
Hij was ook ooit een keer naar het werk gekomen waarbij hij de dag voordien iemand moest gaan ophalen die voor de trein gesprongen was.. Die persoon moest letterlijk bij elkaar geraapt worden :n

Ik heb vorig jaar neuroanatomie gehad (doe opleiding neuropsychologie), waarbij we zelf ook op echte hersenen moesten werken. Onze lessen vielen altijd samen met die van geneeskunde, die dan aan de andere kant van de anatomiezaal op lijken aan het werken waren. Ontzettend interessant om te zien altijd! De geur van formol mis ik wel absoluut niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:44

Offline schreef:
Ik weet alles . Je krijgt er vaak een dossier bij ( als het een ziekenhuis overledene is of tijdens zwaar ongeval)

Ook de doodsoorzaak ed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:46

Snollygoster schreef:
Wat een interessant beroep! Een oud-collega van mij doet dit ook (werkte als bijberoep in de horeca). Kinderen zijn, net zoals jij het ook beschrijft, hem ook het meeste bijgebleven. Dat wordt nooit makkelijker als je een kind op je tafel hebt liggen zei hij altijd.
Hij was ook ooit een keer naar het werk gekomen waarbij hij de dag voordien iemand moest gaan ophalen die voor de trein gesprongen was.. Die persoon moest letterlijk bij elkaar geraapt worden :n

Ik heb vorig jaar neuroanatomie gehad (doe opleiding neuropsychologie), waarbij we zelf ook op echte hersenen moesten werken. Onze lessen vielen altijd samen met die van geneeskunde, die dan aan de andere kant van de anatomiezaal op lijken aan het werken waren. Ontzettend interessant om te zien altijd! De geur van formol mis ik wel absoluut niet.

Ja die geur vergeet je zeker niet .

Kinderen zijn in mijn ogen niet natuurlijk. Er is ook geen benaming voor... een kind zonder ouders is een wees maar ouders die hun kind verliezen blijven ouders ..

Polly schreef:
Offline schreef:
Ik weet alles . Je krijgt er vaak een dossier bij ( als het een ziekenhuis overledene is of tijdens zwaar ongeval)

Ook de doodsoorzaak ed?

Soms.. niet altijd . In ziekenhuizen wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

BloemBloem

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:50

Mag zo mijn geschiedenis hier op de zaak wel wissen na het klikken op al die linkjes, hahaha mijn
werkgever zal anders wel niet denken :D :))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:50

BloemBloem schreef:
Mag zo mijn geschiedenis hier op de zaak wel wissen na het klikken op al die linkjes, hahaha mijn
werkgever zal anders wel niet denken :D :))

Hahahahah!!! Oeps! Die gaat rare dingen denken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:02

Offline schreef:
LindyH schreef:
Eerlijk gezegd lijkt het me helemaal geen dankbaar beroep, in die zin dat je vrij zelden een 'dankjewel' zult krijgen van nabestaanden neem ik aan. Je doet je werk toch meer op de achtergrond. Kom je überhaupt wel in contact met nabestaanden?

Natuurlijk is het wel fijn dat mensen zoals jullie er zijn. Daar zouden wel wel iets dankbaarder voor mogen zijn, maar ik kan me voorstellen dat nabestaanden daar in zo'n heftige periode totaal niet mee bezig zijn.

Ik krijg vaak een dankjewel.

Ik werk ook samen met nabestaande.
Het restaureer gedeelte doe ik zelf en het aankleed gedeelte doe ik, waar familie dat wil, samen met de nabestaande.

Oh, gelukkig maar.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:37

Is het ook zo dat je het minder moeilijk krijgt met de dood? Of word het alleen maar makkelijker? En ben je niet extra bang om zelf op een hele nare manier dood te gaan door al die enge dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 18:39

Cactusknuf schreef:
Is het ook zo dat je het minder moeilijk krijgt met de dood? Of word het alleen maar makkelijker? En ben je niet extra bang om zelf op een hele nare manier dood te gaan door al die enge dingen?

Nee ik leef echt van dag tot dag. Ik wil alles doen wat ik leuk vind en elke dag wil ik afsluiten met een glimlach! Ik ben zeker niet bang voor de dood. Is het mijn tijd dan is het mijn tijd .

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:44

Kun je dit beroep of iets soortgelijks ook achter de schermen uitvoeren? In de zin van het lijkt me echt fascinerend werk, maar het gesprek met de nabestaande zou ik niet durven, daar ben ik te verlegen voor.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:47

Hoe doen jullie dat als de persoon tatto’s heeft maar die bijv. onderbroken zijn door een wond, of een “amputatie”? Teken jullie dat dan bij met makeup of laten jullie het gewoon?

Ook vraag ik me af of als iemand met makeup op is overleden je dat er dan echt af moet gaan halen met remover en het dan opnieuw doet? Of laten jullie dat zitten als het er nog enigzins goed uit ziet?

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:49

Wat doe je eigenlijk allemaal met een lichaam? Mond toenaaien, lichaam wassen, luier om...
Wat gebeurt er nog?

Kan je eigenlijk ook gewoon 'puur natuur' gecremeerd worden? bv als je niet opgebaard wil worden of zo?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:55

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij wassen?
Ga je met een washandje het hele lichaam af?

En heeft dat ook nog een ‘extra’ functie? Want een lijk gaat ook niet fris ruiken als het wel gewassen is?

En kun je mensen weer een beetje makkelijk aankleden? En krijgen ze ook ondergoed/BH/sokken weer aan?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:56

Leuk topic dit, super interessant!!
Heb laatst ook zitten googlen op dit beroep. Maar net als moonsparkle hierboven zegt, het werk wat jij doet lijkt me fantastisch, maar contact met de nabestaanden lijkt mij ook erg lastig.
Tijdens mijn opleiding tot operatieassistent ben ik ook meermaals in de snijzaal geweest, die geur vond ik juist 'fascinerend' ofzo ;) Het beroep van patholoog-anatoom lijkt me ook super interessant.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:02

Het is enorm dankbaar werk..
Wij hebben van de zomer onze mantelzorgdame verloren, ze was versleten en klaar met het leven, 90 jaar.
Ze mocht euthanasie, en is de avond ervoor nog uit eten geweest, prachtig gewoon en het mooiste weer van de wereld had ze.
Thuis is ze ingeslapen, en ik vond het heel fijn hoe de uitvaartzorg haar opgehaald heeft en hoe ze met alles omgingen.
Zoveel respect naar ons en naar haar toe, dat was geweldig.
Ze gaven ons fijn de tijd, ze lag op de brancard en alles was zo netjes, ze gaven ons duidelijk rustig de tijd om dat beeld even te laten bezinken.
Je kon gewoon merken dat dit hun vak is, en ze heel goed in konden schatten wanneer het voor ons tijd was om te opperen haar mee te nemen naar de auto.
Dat maakte voor mij persoonlijk het moment van meenemen minder zwaar, zij namen heel respectvol toch een soort leiding waardoor je niet compleet instort.
Daar ben ik ze heel dankbaar voor.

Overigens gaat het niet overal zo netjes en zorgvuldig qua slachtoffers tonen, dat weet ts denk ik ook wel.
Een zoon van de vriendin van mijn moeder is op vakantie in een ver land, even geen land noemende wegens dat het nieuws is geweest, verongelukt.
Frontaal met een auto op een vrachtwagen, familie is afgereisd daarheen en mochten ze zien, want ze zouden goed toonbaar zijn.
Wat ze niet verteld hadden is dat zij een stuk neus miste en hij ook eigenlijk niet echt meer herkenbaar door de impact van de klap.
Ze zijn daar vooraf niet voor gewaarschuwd, en hadden dat achteraf wel graag gehad.
Ze weet niet of ze het dan had willen zien, of pas na restaureren inderdaad.
Eenmaal in nederland was de uitvaart bewust met gesloten kist.
We mogen blij zijn dat we daar hier tegen beschermd worden.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:13

Offline schreef:
wittepit schreef:
Goh! Wat een baan.

Vraagje: op OK leerde ik twintig jaar geleden dat als iemand overleed ik deze beter leeg kon laten lopen omdat ze er dan mooier bij zouden liggen. Neem aan dat dit met de lijkvlekken te maken heeft, maar precies weet ik het niet. Hoe zijn jouw ervaringen met verbloedde mensen?

Wij laten ze niet leeglopen. Lijk vlekken proberen wij weg te werken met make up alleen bij de vingers is dat bijna niet haalbaar

Nee, dat snap ik, maar is het nou echt zo dat ze “mooier” zijn als er geen bloed meer inzit?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:16

Ik zag in een link dat balsemen in Nederland niet toegestaan was. Er kon een uitzondering gemaakt worden voor leden van het Koninklijk Huis.

Maar waarom is daar speciaal een wet voor gekomen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:22

Polly schreef:
Offline schreef:
ik vertel mijn verhaal hoe ik het meemaak in mijn werk. Jij maakt het misschien anders mee

Maar je zegt zelf dat je thanatopraxeur bent...
Eigenlijk vooral restaurateur begrijp ik uit je topic?

Thanatos is het Latijnse woord voor dood.
Het woord is dus samengesteld.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:23

Goh, wat een interessant werk! De transformatie is al enorm als een lijk niet beschadigd is. Ik herinner me dat ik een bekende net na haar dood zag. Ze was echt dood. Al het leven eruit, heel bijzonder om te zien. Nadat ze opgemaakt was en in de kist lag zag ze er veel 'levender' uit. Alsof ze lag te slapen. Ergens was ik wel erg blij dat ik ook de 'before' foto had gezien. Het was gewoon zo enorm dood.

@Onali: Grieks :). Ik neem aan dat praxeur gewoon van praxis komt, wat eigenlijk inhoudt dat je ergens mee werkt/iets beoefent. Maar dat laatste kan ik heel goed fout hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 19:27

moonsparkle schreef:
Kun je dit beroep of iets soortgelijks ook achter de schermen uitvoeren? In de zin van het lijkt me echt fascinerend werk, maar het gesprek met de nabestaande zou ik niet durven, daar ben ik te verlegen voor.

Dat zal vast wel kunnen

Sheehan schreef:
Hoe doen jullie dat als de persoon tatto’s heeft maar die bijv. onderbroken zijn door een wond, of een “amputatie”? Teken jullie dat dan bij met makeup of laten jullie het gewoon?

Ook vraag ik me af of als iemand met makeup op is overleden je dat er dan echt af moet gaan halen met remover en het dan opnieuw doet? Of laten jullie dat zitten als het er nog enigzins goed uit ziet?

Nee dat laten wij gewoon zo.
Met make up op maken wij wel eerst schoon idd.

Horsetopia schreef:
Wat doe je eigenlijk allemaal met een lichaam? Mond toenaaien, lichaam wassen, luier om...
Wat gebeurt er nog?

Kan je eigenlijk ook gewoon 'puur natuur' gecremeerd worden? bv als je niet opgebaard wil worden of zo?

Vaak ( niet altijd) een soort watten in de keel zodat er geen lichaams sappen omhoog kunnen komen. Nagels schoon maken . Scheren . Haren wassen en föhnen . Sieraden omdoen .

roxiie schreef:
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij wassen?
Ga je met een washandje het hele lichaam af?

En heeft dat ook nog een ‘extra’ functie? Want een lijk gaat ook niet fris ruiken als het wel gewassen is?

En kun je mensen weer een beetje makkelijk aankleden? En krijgen ze ook ondergoed/BH/sokken weer aan?

Ja ik was het met een washandje . Sopje klaar en met desinfectie schoon maken. Met zijn 2en lukt het aankleden het beste omdat alles natuurlijk niet meer meegeeft. Ze krijgen ( als de familie dat meegegeven heeft) ook ondergoed aan . Wij doen alles aan wat wij meekrijgen van de familie. Als de familie niets heeft gegeven krijgt de overledene een soort operatie jas aan. Een blauwe jas .

Shaar schreef:
Leuk topic dit, super interessant!!
Heb laatst ook zitten googlen op dit beroep. Maar net als moonsparkle hierboven zegt, het werk wat jij doet lijkt me fantastisch, maar contact met de nabestaanden lijkt mij ook erg lastig.
Tijdens mijn opleiding tot operatieassistent ben ik ook meermaals in de snijzaal geweest, die geur vond ik juist 'fascinerend' ofzo ;) Het beroep van patholoog-anatoom lijkt me ook super interessant.

Ja patholoog is heel interessant! Maar de studie duurt mega lang!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:33

Heel veel respect dat jij dit werk doet en durft. Ik durf zelf niet eens op begrafenissen van familieleden te komen omdat ik als de doods ben voor de dood en alles wat daarmee te maken heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 19:33

moonfish13 schreef:
Het is enorm dankbaar werk..
Wij hebben van de zomer onze mantelzorgdame verloren, ze was versleten en klaar met het leven, 90 jaar.
Ze mocht euthanasie, en is de avond ervoor nog uit eten geweest, prachtig gewoon en het mooiste weer van de wereld had ze.
Thuis is ze ingeslapen, en ik vond het heel fijn hoe de uitvaartzorg haar opgehaald heeft en hoe ze met alles omgingen.
Zoveel respect naar ons en naar haar toe, dat was geweldig.
Ze gaven ons fijn de tijd, ze lag op de brancard en alles was zo netjes, ze gaven ons duidelijk rustig de tijd om dat beeld even te laten bezinken.
Je kon gewoon merken dat dit hun vak is, en ze heel goed in konden schatten wanneer het voor ons tijd was om te opperen haar mee te nemen naar de auto.
Dat maakte voor mij persoonlijk het moment van meenemen minder zwaar, zij namen heel respectvol toch een soort leiding waardoor je niet compleet instort.
Daar ben ik ze heel dankbaar voor.

Overigens gaat het niet overal zo netjes en zorgvuldig qua slachtoffers tonen, dat weet ts denk ik ook wel.
Een zoon van de vriendin van mijn moeder is op vakantie in een ver land, even geen land noemende wegens dat het nieuws is geweest, verongelukt.
Frontaal met een auto op een vrachtwagen, familie is afgereisd daarheen en mochten ze zien, want ze zouden goed toonbaar zijn.
Wat ze niet verteld hadden is dat zij een stuk neus miste en hij ook eigenlijk niet echt meer herkenbaar door de impact van de klap.
Ze zijn daar vooraf niet voor gewaarschuwd, en hadden dat achteraf wel graag gehad.
Ze weet niet of ze het dan had willen zien, of pas na restaureren inderdaad.
Eenmaal in nederland was de uitvaart bewust met gesloten kist.
We mogen blij zijn dat we daar hier tegen beschermd worden.

Jeetje wat een heftig verhaal! Mijn medeleven voor jullie!

Zoiets mag echt niet en vind ik persoonlijk erg slordig ! Wij geven alles netjes aan zodat de familie niet voor verrassingen komen te staan .

Citaat:
Wij laten ze niet leeglopen. Lijk vlekken proberen wij weg te werken met make up alleen bij de vingers is dat bijna niet haalbaar

Citaat:
Nee, dat snap ik, maar is het nou echt zo dat ze “mooier” zijn als er geen bloed meer inzit?

Ik heb daar geen ervaring mee helaas

Iris82 schreef:
Ik zag in een link dat balsemen in Nederland niet toegestaan was. Er kon een uitzondering gemaakt worden voor leden van het Koninklijk Huis.

Maar waarom is daar speciaal een wet voor gekomen?

Het mag wel maar wordt niet vaak gedaan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:37

Je hebt een herl mooi beroep. Kom er soms mee in aanraking omdat de beste vriend van mijn tante dit voor Zijn burn out ook deed. Heeft onze oma gedaan en ook deels opa.
Erg mooi om te zien op de voor en na foto’s. Weet dat mijn moeder en mijn tante toen ook geholpen hebben daar in het verzorgings tehuis.

Tante heeft ook een aparter beroep. Die maakt een film van mensen in bijv hun laatste weken of documentaires (had er 1 gehad na de MH17 ramp. Gescheiden ouders die van hun overleden dochter nog graag een mooie documentaire wouden.) Lente in Oktober heete dat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 19:40

Twilight schreef:
Je hebt een herl mooi beroep. Kom er soms mee in aanraking omdat de beste vriend van mijn tante dit voor Zijn burn out ook deed. Heeft onze oma gedaan en ook deels opa.
Erg mooi om te zien op de voor en na foto’s. Weet dat mijn moeder en mijn tante toen ook geholpen hebben daar in het verzorgings tehuis.

Tante heeft ook een aparter beroep. Die maakt een film van mensen in bijv hun laatste weken of documentaires (had er 1 gehad na de MH17 ramp. Gescheiden ouders die van hun overleden dochter nog graag een mooie documentaire wouden.) Lente in Oktober heete dat.

Het is een heel bijzonder beroep en geeft mij veel voldoening . Ik vind het werk vooral leuk omdat ik iets aankan wat niet voor iedereen is weggelegd en ik daardoor andere mensen hun verdriet kan verzachten door mijn werk goed en secuur te doen .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:42

Offline schreef:
Myrthe3 schreef:
Wat een interessant topic!

Wat weet je nou van een overledene?
Naam, leeftijd? Precies hoe hij of zij overleden is? En nog meer details of is het echt alleen een naam of nummer?

Bij natuurlijke dood zit dat er niet bij maar hoor je het vaak van de begrafenisondernemer

Ook als het om een misdrijf gaat?

Interessant beroep trouwens.

Ik werk zelf op de dierenambulance en daar doen wij eigenlijk hetzelfde met aangereden huisdieren. Voornamelijk katten.
Ik heb een collega die is er heel goed in ( werkt wel eens samen met het forensisch dieronderzoek team) Zelf doe ik wel eens een klein dingetje zoals een oog terug zetten of verwijderen als dat niet meer kan. Dan maken we het ook netjes dicht. De dieren zijn van behoorlijke beschadiging tot vaak weer heel goed (deels)toonbaar.
Als er van binnen wat mist word dat weer opgevuld met bv verband materiaal.

Wij krijgen vaak erg positieve reacties en ik ben zelf ook nog wel eens onder de indruk van een reparatie :P .

Maar ook ik moet wel eens zeggen dat het niet meer toonbaar is.