Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820


Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:20

Mijn vader houdt regelmatig sollicitaties voor banen die best ´serieus´ zijn, dus ik vroeg wat hij er van zou vinden. Mijn vader: 'Ja laatst was een sollicitant jarig, dus ik grapte waarom hij geen traktatie had meegenomen. Haalde hij daadwerkelijk ineens gebakjes uit zijn tas terwijl hij zei 'Ja.. ik vond het zo ongemakkelijk om er zelf ineens over te beginnen dus ik wachtte even de situatie af..' :')

Je bent dus niet de enige die het idee heeft TS! :P

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:30

senna21 schreef:
Geen twee sollicitatiegesprekken zijn hetzelfde. De kandidaat is (meestal) gespannen en gemotiveerd. De commissieleden zijn, als het goed is, oprecht nieuwsgierig naar de sollicitant. Ze hopen een geschikte collega te vinden.
Het is zeker geen eenrichtingsverkeer, zeker in deze krappe arbeidsmarkt.
Ik wijs geen sollicitant af vanwege een gebakje, maar ze wordt er ook niet om aangenomen.
We zoeken de meest passende kandidaat. Daarbij afgaand op de inhoud van het gesprek, functie en klik/intuïtie/ervaring.
En er zit altijd een stukje "lotto" in voor beide partijen...


Dit is echt 1 van de meest zinnige reacties in het topic. Top hoe je hebt omschreven en ik ben het volledig eens!

NoGo

Berichten: 1905
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:01

Riel schreef:
Een baas verwacht toch ook dat je gewoon komt werken als je jarig bent en gewoon je werk doet? Zo bijzonder vind ik het niet dat je gaat solliciteren op je verjaardag. Het is een dag zoals alle andere. Daarnaast is een sollicitatie een serieuze zaak en moet degene die een sollicitatie afneemt een hele serieuze beslissing nemen (je aannemen of niet). Een beetje afstand houden lijkt mij dan eerder gepast.

Het is overigens ook een goede test om te zien hoe een sollicitant omgaat met kritiek/een tik op de vinger/ een serieuze teleurstelling (kan ook gebeuren op het werk maar dan in een andere vorm uiteraard). Als die sollicitant op de nieuwe gekregen dag goed solliciteert dan kan je pas echt spreken van een hele sterke sollicitant.

PS1: en nogmaals, nee ik neem geen sollicitaties af.

PS2: ik hoop voor TS dat ze een super sollicitatiegesprek heeft gehad! Met / of zonder taart :-)


Nu spreek je jezelf toch tegen?
Als het een dag zoals alle andere is hoef je een sollicitant dus ook niet naar huis te sturen ;)


Nabster schreef:
NoGo schreef:


Jij vind het echt professioneel om iemand je excuses aan te bieden en vervolgens naar huis te sturen.
Een sollicitant die zijn of haar goodwill laat zien door toch gewoon te komen ondanks dat diegene jarig is, die de moeite heeft gedaan om naar je toe te reizen, die zich heeft voorbereid op zijn of haar gesprek.
Aan mij zou je echt een hele slechte sollicitant hebben als je dat doet :o


Voor jou tien anderen...


Gelukkig ben ik degene aan de andere kant van de tafel en hoop ik nooit meer te hoeven zitten aan de kant van sollicitant.
Maar in mijn branche geldt helaas toch ook niet voor mij 10 anderen ;)

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:12

TS, wanneer ben je eigenlijk jarig? Ben benieuwd hoe het afloopt (zowel op vlak van de traktatie als op vlak van het solliciteren op zich) :')

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:16

Ja ik ook

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:09

Inmiddels is het gesprek geweest, zonder taart.
Was een zeer goed gesprek met een goede uitkomst *\o/*
Taart had overigens prima gekund als ik terug kijk op het gesprek.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:11

Goedzo! Gefeliciteerd, dan kan je die taart meenemen op je eerste werkdag toch?! :D :o

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:15

Gefeliciteerd! Daar past maar 1 smiley: Y)(^)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:31

Gefeliciteerd!
Was je verjaardag ter sprake gekomen?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:33

Top!
Wanneer mag je beginnen?

FrNo

Berichten: 3684
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:33

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:34

Gefeliciteerd!

Kennis van mij heeft van de week zijn sollicitatiebrief gebracht samen met een kratje bier en een pak frikandellen :') _O- Dat stond overigens ook in de vacature, dat je daarvan moest houden :')
Vriend van hem werkt daar, en de baas had direct een foto in de groepsapp gezet met 'aannemen die gast' :P Dus dat was een supergoede zet natuurljk :))

Sellyxx

Berichten: 1252
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:44

Gefeliciteerd ts! Zo te lezen heb je een weldoordachte keuze gemaakt :j . Had je nu achteraf zoiets van; ah ik had het toch wel willen doen? Of? ;) (je weer het natuurlijk nooit vantevoren haha)

Waar ik overigens echt benieuwd naar ben, is hoe het eraan toe gaat bij sollicitaties in andere landen/culturen.

Zo is het in Nederland vaak zo dat bij een verjaardag iedereen 1 taartje krijgt en later op de avond bepaalde hapjes rondgaan op een schaal (en uiteindelijk in sommige gevallen wel op tafel wordt gezet) Terwijl bijv. bij de kennissenkring van mijn ouders in Duitsland alles op tafel gezet wordt, alles door elkaar heen, en je kan pakken wat je wilt en hoeveel je wilt. Zou het in andere culturen misschien heel normaal zijn dat er eten bij een sollicitatie komt kijken? Zeker in landen waarbij gastvrijheid en het delen van de maaltijd hoog staat? Of is een sollicitatie dan alsnog zodanig zakelijk dat dit verschilt van een privesituatie.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 22:25

Sellyxx schreef:
Gefeliciteerd ts! Zo te lezen heb je een weldoordachte keuze gemaakt :j . Had je nu achteraf zoiets van; ah ik had het toch wel willen doen? Of? ;) (je weer het natuurlijk nooit vantevoren haha)


Ja had wel leuk geweest. Gewoon als leuk extraatje. Maar met zoveel negatieve reacties hier in het topic vond ik het risico te groot (statistisch gezien) om het wel te doen. :o

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:33

Gefeliciteerd - met de job en je verjaardag. Daarna heb jij jezelf vast getrakteerd op een taartje. :+ Wat voor werk ga je doen?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 05:35

Sellyxx schreef:
Waar ik overigens echt benieuwd naar ben, is hoe het eraan toe gaat bij sollicitaties in andere landen/culturen.

Zo is het in Nederland vaak zo dat bij een verjaardag iedereen 1 taartje krijgt en later op de avond bepaalde hapjes rondgaan op een schaal (en uiteindelijk in sommige gevallen wel op tafel wordt gezet) Terwijl bijv. bij de kennissenkring van mijn ouders in Duitsland alles op tafel gezet wordt, alles door elkaar heen, en je kan pakken wat je wilt en hoeveel je wilt. Zou het in andere culturen misschien heel normaal zijn dat er eten bij een sollicitatie komt kijken? Zeker in landen waarbij gastvrijheid en het delen van de maaltijd hoog staat? Of is een sollicitatie dan alsnog zodanig zakelijk dat dit verschilt van een privesituatie.

Hier in Canada zal je mensen verschrikkelijk 'embarassen'. Ze zullen het koste wat het kost verbergen maar ze zullen zich geen raad weten met de situatie. Het geeft geen goede indruk als je hier mensen in verlegenheid brengt. Dat zullen ze alleen nooit tegen je zeggen.

daantjuhhh

Berichten: 26984
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:51

Canada..
Canadezen zijn toch heel beleefd?

@ TS. Gefeliciteerd +:)+

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:14

Gefeliciteerd met je nieuwe baan dan maar +:)+

Poeh ik vind het echt ronduit asociaal als je een sollicitant weer zonder gesprek naar huis stuurt als je er achter komt dat die jarig is :=

Dan heb je eerst zelf al de "fout" gemaakt om op de verjaardag een afspraak te maken, en vervolgens moet de sollicitant daarvoor boeten door onverrichter zaken weer huiswaarts gestuurd te worden :?

Wááròm dan precies...? Bijzondere gedachtegang vind ik dat :P

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:13

Sellyxx schreef:
Gefeliciteerd ts! Zo te lezen heb je een weldoordachte keuze gemaakt :j . Had je nu achteraf zoiets van; ah ik had het toch wel willen doen? Of? ;) (je weer het natuurlijk nooit vantevoren haha)

Waar ik overigens echt benieuwd naar ben, is hoe het eraan toe gaat bij sollicitaties in andere landen/culturen.

Zo is het in Nederland vaak zo dat bij een verjaardag iedereen 1 taartje krijgt en later op de avond bepaalde hapjes rondgaan op een schaal (en uiteindelijk in sommige gevallen wel op tafel wordt gezet) Terwijl bijv. bij de kennissenkring van mijn ouders in Duitsland alles op tafel gezet wordt, alles door elkaar heen, en je kan pakken wat je wilt en hoeveel je wilt. Zou het in andere culturen misschien heel normaal zijn dat er eten bij een sollicitatie komt kijken? Zeker in landen waarbij gastvrijheid en het delen van de maaltijd hoog staat? Of is een sollicitatie dan alsnog zodanig zakelijk dat dit verschilt van een privesituatie.


Geen sollicitatie of verjaardag, maar nu we het over gebruiken hebben:
In Polen neemt men geschenken mee naar de huisarts :Y)

FrNo

Berichten: 3684
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:39


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:41

FrNo schreef:
Van de geschenken in Polen aan artsen hoef je niet blij te worden.
https://www.trouw.nl/home/liever-dood-d ... ~a8b65adb/

Dit is wel een artikel van 17 jaar geleden!! Ik mag hopen dat er inmiddels verbetering is opgetreden nadat dit naar buiten kwam....

Antje_vip, woon jij in Polen?

FrNo

Berichten: 3684
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:45

Ik kwam dat artikel tegen na googelen hierdoor. En niet gekeken hoe oud het artikel was.
Sorry, niet opgelet. :z
Ik hoop dan ook inderdaad dan dat dat nu niet meer gebeurt.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:50

Ik had het hierover met een Poolse collega een tijdje terug. Zij vertelde dat je voor de 'standaard' zorg wel terecht kunt, maar als je een doorverwijzing hebt, mag je in je handjes knijpen als je veel geld hebt, want als je extra betaald, ben je snel van de beurt. Als je weinig geld hebt, moet je vaak erg lang wachten.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:14

Volgens mijn Poolse collega zijn de geschenken achterhaald. Is iets van vroeger toen er veel corruptie was. Tegenwoordig is het voor artsen strafbaar om geschenken aan te nemen.

Overigens is de gezondheidszorg in Polen veel slechter van kwaliteit dan hier in Nederland, maar dat geldt voor veel landen.