Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dromertje2 schreef:Ik snap wel nietals je thuis woont,je ouders je studies betalen en je werkt dat je 50 000 euro studieschuld hebt.
future_vet schreef:na aanleiding van dit topic maar duo weer eens geopend.. zo fijn meteen je schuldbedrag op de hoofdpagina.
ik zit nu op ongeveer 20.000. na ruim 3,5 jaar studeren. Vanaf begin op kamers gezeten.
vond het zo grappig dat mijn vader ooit een brief kreeg toen ik, mijn zus en broer nog studeerde dat hij voldoende verdiende dat hij ieder wel 250 pm kon betalen. Als alleenstaande vader... das 750 pm!!!
Duo is zo niet realistisch soms.
ik krijg een aanvullende beurs van 35 euro per maand, hiephoi.
ik moet nog 3 jaar een master volgen, dus ik gok dat die 20K wordt verdubbeld.
Vientje schreef:DUO is sowieso een hoop sukkels bij elkaar- pardon voor mijn nogal stevige mening
Ik heb ooit door laten berekenen wat ik max. af zou moeten gaan betalen per maand bij mijn uiteindelijke studieschuld, dat zou 75 euro p/m zijn (bij een stevig leningsbedrag, nog wel onder het gemiddelde maar toch). Voor de zekerheid heb ik in mijn begrotingen dat bedrag verdubbeld, dus rekening gehouden met 150 p/m. Als het dan wat tegen viel dan zou dat zo opgevangen moeten worden zou je denken....
Na draagkrachtmeting mocht ik 250 p/m gaan betalen, en nu ik "teveel" verdien voor een draagkrachtmeting is dat bedrag p/m over de 300 gegaan. En dat terwijl mijn rente lager is dan toen ik het geheel heb laten doorrekenenDat was even een pijnlijke dobber, maar met wat puzzelwerk heb ik het toen toch rondgekregen. Maar uiterst min dat de informatie daar gewoon echt de helft van de tijd niet blijkt te kloppen
![]()
Nou is het het me meer dan waard geweest, het meeste heb ik opgelopen toen ik een dubbele master deed met een jaar fulltime stage zonder stagevergoeding daarbij en daardoor niet kon werken- maar daaromheen altijd plm. 30 uur per week gewerkt naast fulltime studies om de studielening te beperken. Helaas is jeugdloon in horeca en fabriek inderdaad geen vetpotMijn ouders hebben nooit wat bij kunnen dragen en door deels te lenen heb ik wel 2 masters en een PhD op zak inmiddels, terwijl ik anders niet eens had kunnen studeren. En een supertoffe vaste baan als direct gevolg daarvan, waarvan ik 2,5 paard kan onderhouden
Daarvoor wil ik nog wel een paar jaar aflossen hoor... maar het 'gemak' waarmee studieleningen gepromoot worden vind ik niet terecht, je staat aan het begin van je loopbaan en opbouwen van je leven wel meteen enorm achter.
Indi_Vito schreef:maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?
Indi_Vito schreef:maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?
Pharootz schreef:Indi_Vito schreef:maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?
Je hebt nu het leenstelsel waarin je niets meer krijgt en alles moet betalen. Stufi is nu geen ding meer. Wat je eerder kreeg, moet je nu lenen.
__Sannne schreef:Pharootz schreef:
Je hebt nu het leenstelsel waarin je niets meer krijgt en alles moet betalen. Stufi is nu geen ding meer. Wat je eerder kreeg, moet je nu lenen.
Ben heel benieuwd waar je deze info vandaan hebt, want er klopt vrij weinig van.
__Sannne schreef:Vientje schreef:DUO is sowieso een hoop sukkels bij elkaar- pardon voor mijn nogal stevige mening
Thanks mate.
Pharootz schreef:__Sannne schreef:
Ben heel benieuwd waar je deze info vandaan hebt, want er klopt vrij weinig van.
Wel, het is in mijn geval van toepassing. Studiefinanciering is op mij niet van toepassing omdat we buiten de schalen vallen. Dus ik moet wel degelijk lenen van Duo en ik krijg niets, naast het OV. Het studenten-OV is nog wel een gegeven en er is een financiele tegemoetkoming voor studenten die anders niet kunnen studeren, maar mensen die daarbuiten vallen, moeten gewoon lenen.
Het OV blijft een gift als je binnen 10j afstudeert.
Vientje schreef:__Sannne schreef:Thanks mate.
Sorry, is niet persoonlijk hoor, vandaar meteen mijn pardon erbijDat akkefietje heeft nogal wat problemen teweeg gebracht toen- en werd ook erg onprofessioneel afgehandeld door de verdere DUO medewerkers die ik erover aan de lijn gehad heb, vandaar dat mijn mening zo sterk is. Laten we het zó formuleren: aan de interne opleiding daar schortte toentertijd het nodige