Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

ElCamino

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:52

nou.... ik kón dus gewoon niet studeren omdat gewoon geen centjes voor waren thuis.
En ik wilde absoluut géén schuld hebben, dus na de HAVO gewoon een baan gezocht. Daarna gewoon gespaard voor instructeurs opleiding en verder altijd 40 uur gewerkt.

Als ik dit zo lees allemaal ben ik er nog steeds blij om.
Ik heb een flatje gekocht 5 jaar geleden en heb mijn paardje, kan verder financieel niets maar jeetje.... blij dat ik mijn eigen huisje heb, me paardje en verder géén schulden.... pfff

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:03

Hier was er thuis ook geen geld voor studeren, Maar oliebol ik schrik van de bedragen. Dat zijn allemaal jonge mensen met schuld en dan moeten ze nog gaan settelen en hun verdere levensloop.Pff sterke allemaal met aflossen!

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:04

Ik maak me soms ook wel zorgen over het nieuwe leenstelsel. Ik heb net het eerste jaar van mijn studie gehad, dus ook ik val in het nieuwe leenstelsel. Gelukkig heb ik lieve ouders die geld gespaard hebben om mijn studie te kunnen betalen, waar ik heel dankbaar voor ben. Zij betalen mijn collegegeld en boeken voor vier jaar, en ov is doordeweeks gratis. Mocht ik langer over mijn studie willen of moeten doen, dan zou ik moeten lenen. Maar in theorie kan ik zonder schulden een bachelor en master doen. Ik kies er wel bewust voor om (zo lang mogelijk) thuis te blijven wonen, niet op kamers te gaan, niet in het buitenland te studeren, dat soort dure dingen. Daardoor heb ik wel een vrij lange reistijd (gemiddeld 3 uur per dag in totaal). Mijn voordeel is wel dat ik maar 3 keer in de week naar de universiteit hoef, dus het is wel vol te houden. Maar ik krijg er weleens vragen of opmerkingen over waarom ik niet op kamers ga, en dan leg ik altijd uit dat ik liever geen (hoge) studieschuld heb. Mensen zeggen dan wel dat je er jaren voor hebt om het af te betalen, maar ik wil na mijn studie wel gewoon een normale hypotheek kunnen krijgen als ik eenmaal een baan heb. Verder werk ik een aantal uur per week naast mijn studie, maar dat geld spaar ik allemaal op voor een rijbewijs/auto/huis etc.

Daarnaast maak ik me vooral zorgen om het hele 'als je studeert ga je meer verdienen, dus kan je je studie terugbetalen' argument. Dit zal misschien op de langere termijn waar zijn, maar er zijn ook veel studies waar de baankansen gering zijn. Vooral bij veel universitaire studies doen afgestudeerden er lang over om een vaste baan te krijgen, of moeten langere tijd werkervaring opdoen voor een kleine vergoeding. Daarmee duurt het dus allemaal nog langer voordat je je schuld kan afbetalen en een huis kan kopen/huren. Laatst ook gelezen op het nieuws dat als je een huis wil kopen, je zelf een zak geld nodig hebt. Ik weet niet in hoeverre dat klopt, maar ik maak me daar wel zorgen over. De gemiddelde student heeft namelijk niet een zak geld, maar een zak schulden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:07

Ik snap wel nietals je thuis woont,je ouders je studies betalen en je werkt dat je 50 000 euro studieschuld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:10

Dat klopt en wordt ook alleen maar hoger. Wij mochten ongeveer €10.000 eigen geld meenemen voor het huis anders konden we het niet kopen ivm de kosten koper.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:30

dromertje2 schreef:
Ik snap wel nietals je thuis woont,je ouders je studies betalen en je werkt dat je 50 000 euro studieschuld hebt.

Ik denk ook niet dat dat vaak voorkomt eigenlijk.

@naomi, en dan reken je nog niet eens mee dat de markt enorm kan schommelen... Om even een voorbeeld te noemen, een paar jaar terug kwam je echt niet aan de bak als basisschooldocent. Nu zijn er ineens weer enorme tekorten, dus veel mensen die twijfelen gaan de PABO doen. Zal je zien dat over een jaar of 5-6 de markt ineens weer overspoeld is met basisschooldocenten. Schiet je er nog niks mee op.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:48

dromertje2 schreef:

Ik denk -gelukkig- dat ik aan het uiteinde van het spectrum zit. Maar goed, het is nou eenmaal gebeurd dus het kan wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:11

Gek dat al die adviseurs aanraden om het niet te melden...

Ik heb een bovengemiddelde schuld (en heb daar geen spijt van) en kan toch alleen een huis kopen. Schuld dus ook gewoon gemeld, het voelde voor mij echt niet goed om het te verzwijgen en bovendien: als de bank er opeens toch achter komt, kan je mooi de sjaak zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:19

na aanleiding van dit topic maar duo weer eens geopend.. zo fijn meteen je schuldbedrag op de hoofdpagina.
ik zit nu op ongeveer 20.000. na ruim 3,5 jaar studeren. Vanaf begin op kamers gezeten.

vond het zo grappig dat mijn vader ooit een brief kreeg toen ik, mijn zus en broer nog studeerde dat hij voldoende verdiende dat hij ieder wel 250 pm kon betalen. Als alleenstaande vader... das 750 pm!!!
Duo is zo niet realistisch soms.

ik krijg een aanvullende beurs van 35 euro per maand, hiephoi.

ik moet nog 3 jaar een master volgen, dus ik gok dat die 20K wordt verdubbeld.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:27

future_vet schreef:
na aanleiding van dit topic maar duo weer eens geopend.. zo fijn meteen je schuldbedrag op de hoofdpagina.
ik zit nu op ongeveer 20.000. na ruim 3,5 jaar studeren. Vanaf begin op kamers gezeten.

vond het zo grappig dat mijn vader ooit een brief kreeg toen ik, mijn zus en broer nog studeerde dat hij voldoende verdiende dat hij ieder wel 250 pm kon betalen. Als alleenstaande vader... das 750 pm!!!
Duo is zo niet realistisch soms.

ik krijg een aanvullende beurs van 35 euro per maand, hiephoi.

ik moet nog 3 jaar een master volgen, dus ik gok dat die 20K wordt verdubbeld.

Bij mijn vader inderdaad hetzelfde en ik heb ook 2 zusjes nog. Ik heb HBO gedaan dus geen master zoals jij nog moet maar kan me voorstellen dat het dan nog verdubbeld wordt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:36

DUO is sowieso een hoop sukkels bij elkaar- pardon voor mijn nogal stevige mening :o

Ik heb ooit door laten berekenen wat ik max. af zou moeten gaan betalen per maand bij mijn uiteindelijke studieschuld, dat zou 75 euro p/m zijn (bij een stevig leningsbedrag, nog wel onder het gemiddelde maar toch). Voor de zekerheid heb ik in mijn begrotingen dat bedrag verdubbeld, dus rekening gehouden met 150 p/m. Als het dan wat tegen viel dan zou dat zo opgevangen moeten worden zou je denken....

:n

Na draagkrachtmeting mocht ik 250 p/m gaan betalen, en nu ik "teveel" verdien voor een draagkrachtmeting is dat bedrag p/m over de 300 gegaan. En dat terwijl mijn rente lager is dan toen ik het geheel heb laten doorrekenen 8)7 Dat was even een pijnlijke dobber, maar met wat puzzelwerk heb ik het toen toch rondgekregen. Maar uiterst min dat de informatie daar gewoon echt de helft van de tijd niet blijkt te kloppen :x

Nou is het het me meer dan waard geweest, het meeste heb ik opgelopen toen ik een dubbele master deed met een jaar fulltime stage zonder stagevergoeding daarbij en daardoor niet kon werken- maar daaromheen altijd plm. 30 uur per week gewerkt naast fulltime studies om de studielening te beperken. Helaas is jeugdloon in horeca en fabriek inderdaad geen vetpot :+ Mijn ouders hebben nooit wat bij kunnen dragen en door deels te lenen heb ik wel 2 masters en een PhD op zak inmiddels, terwijl ik anders niet eens had kunnen studeren. En een supertoffe vaste baan als direct gevolg daarvan, waarvan ik 2,5 paard kan onderhouden :) Daarvoor wil ik nog wel een paar jaar aflossen hoor... maar het 'gemak' waarmee studieleningen gepromoot worden vind ik niet terecht, je staat aan het begin van je loopbaan en opbouwen van je leven wel meteen enorm achter.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 06-08-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:42

Jeetje als ik dit topic zo lees dan mogen ik en mijn broer de handjes dichtknijpen. Ik doe MBO 4 word in oktober 18, heb gratis OV (ook al is school 5 min fietsen :Y) krijg waarschijnlijk basisbeurs en een redelijke aanvullende beurs. Laatste jaar MBO en daarna door naar HBO. Mijn broer doet universiteit, krijgt redelijk aanvullende beurs. Hij betaald de boeken zelf en mijn vader in z'n eentje de rest. Als ik HBO ga doen zou ik in principe zonder schuld er door heen kunnen komen. En zowel de universiteit als het HBO is een halfuurtje met de trein dus we kunnen ook nog thuis blijven wonen. Snap wel dat veel ouders de studie van hun kind(eren) niet kunnen financieren, dan is het wel krom dat duo enkel naar het inkomen kijkt van de ouders wat betreft aanvullende beurs.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:44

maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:49

Vientje schreef:
DUO is sowieso een hoop sukkels bij elkaar- pardon voor mijn nogal stevige mening :o

Ik heb ooit door laten berekenen wat ik max. af zou moeten gaan betalen per maand bij mijn uiteindelijke studieschuld, dat zou 75 euro p/m zijn (bij een stevig leningsbedrag, nog wel onder het gemiddelde maar toch). Voor de zekerheid heb ik in mijn begrotingen dat bedrag verdubbeld, dus rekening gehouden met 150 p/m. Als het dan wat tegen viel dan zou dat zo opgevangen moeten worden zou je denken....

:n

Na draagkrachtmeting mocht ik 250 p/m gaan betalen, en nu ik "teveel" verdien voor een draagkrachtmeting is dat bedrag p/m over de 300 gegaan. En dat terwijl mijn rente lager is dan toen ik het geheel heb laten doorrekenen 8)7 Dat was even een pijnlijke dobber, maar met wat puzzelwerk heb ik het toen toch rondgekregen. Maar uiterst min dat de informatie daar gewoon echt de helft van de tijd niet blijkt te kloppen :x

Nou is het het me meer dan waard geweest, het meeste heb ik opgelopen toen ik een dubbele master deed met een jaar fulltime stage zonder stagevergoeding daarbij en daardoor niet kon werken- maar daaromheen altijd plm. 30 uur per week gewerkt naast fulltime studies om de studielening te beperken. Helaas is jeugdloon in horeca en fabriek inderdaad geen vetpot :+ Mijn ouders hebben nooit wat bij kunnen dragen en door deels te lenen heb ik wel 2 masters en een PhD op zak inmiddels, terwijl ik anders niet eens had kunnen studeren. En een supertoffe vaste baan als direct gevolg daarvan, waarvan ik 2,5 paard kan onderhouden :) Daarvoor wil ik nog wel een paar jaar aflossen hoor... maar het 'gemak' waarmee studieleningen gepromoot worden vind ik niet terecht, je staat aan het begin van je loopbaan en opbouwen van je leven wel meteen enorm achter.

Thanks mate.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:49

Indi_Vito schreef:
maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?

Je hebt nu het leenstelsel waarin je niets meer krijgt en alles moet betalen. Stufi is nu geen ding meer. Wat je eerder kreeg, moet je nu lenen.

Ik ben voor alsnog schuldenvrij. Volgend jaar ga ik het laatste jaar op kamers en daardoor alles redelijk binnen de perken kunnen houden en kunnen sparen. Maar na 3j 4 uur reizen op een dag, wil ik nu graag een eigen plekje.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:50

Indi_Vito schreef:

Lees anders mijn berichten even door, heb er het één en ander over uitgelegd.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:51

Pharootz schreef:
Indi_Vito schreef:

Je hebt nu het leenstelsel waarin je niets meer krijgt en alles moet betalen. Stufi is nu geen ding meer. Wat je eerder kreeg, moet je nu lenen.

Ben heel benieuwd waar je deze info vandaan hebt, want er klopt vrij weinig van.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:52

Ik kreeg 90 euro per maand studiefinanciering en betaalde 230 per maand aan studiegeld. Daarnaast nog alle normale rekeningen (zorg/telefoon) en nog een beetje leven en leuke dingen kunnen doen.

Zodoende @indi_vito

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:56

__Sannne schreef:
Pharootz schreef:

Ben heel benieuwd waar je deze info vandaan hebt, want er klopt vrij weinig van.

Wel, het is in mijn geval van toepassing. Studiefinanciering is op mij niet van toepassing omdat we buiten de schalen vallen. Dus ik moet wel degelijk lenen van Duo en ik krijg niets, naast het OV. Het studenten-OV is nog wel een gegeven en er is een financiele tegemoetkoming voor studenten die anders niet kunnen studeren, maar mensen die daarbuiten vallen, moeten gewoon lenen.

Het OV blijft een gift als je binnen 10j afstudeert.
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 06-08-18 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:56

__Sannne schreef:
Vientje schreef:

Thanks mate.

Sorry, is niet persoonlijk hoor, vandaar meteen mijn pardon erbij :) Dat akkefietje heeft nogal wat problemen teweeg gebracht toen- en werd ook erg onprofessioneel afgehandeld door de verdere DUO medewerkers die ik erover aan de lijn gehad heb, vandaar dat mijn mening zo sterk is. Laten we het zó formuleren: aan de interne opleiding daar schortte toentertijd het nodige :P

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:02

Ik heb ook een schuld, maar maak me er niet zo druk om.
Ik word altijd een beetje naar van opmerkingen als "waarom is werken geen optie". Ik heb in het begin van mijn opleiding ook gewerkt, een zaterdag of zondag in de week. Ik ging vijf dagen naar school, kwart voor zeven weg van huis en zes uur weer terug. Thuis nog bezig met schoolwerk en dan nog een hele dag werken. Zat op gegeven moment bij de huisarts vanwege vermoeidheidsklachten, die weg zijn gegaan toen ik stopte met de bijbaan. :+
Overigens verdiende ik ongeveer 150 euro per maand, schoolgeld was al 200. Mijn ouders dragen niet bij. Ik moet wel lenen, maar zie er niet echt kwaad in. Investeren in mijn toekomst. :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:06

Pharootz schreef:
__Sannne schreef:

Wel, het is in mijn geval van toepassing. Studiefinanciering is op mij niet van toepassing omdat we buiten de schalen vallen. Dus ik moet wel degelijk lenen van Duo en ik krijg niets, naast het OV. Het studenten-OV is nog wel een gegeven en er is een financiele tegemoetkoming voor studenten die anders niet kunnen studeren, maar mensen die daarbuiten vallen, moeten gewoon lenen.

Het OV blijft een gift als je binnen 10j afstudeert.

Het studentenreisproduct, de aanvullende beurs én de lening zijn allemaal gewoon onderdeel van de studiefinanciering. Alleen de basisbeurs is er voor het nieuwe stelsel HO niet meer. ;)

Begrijp ook niet helemaal wat je met die tegemoetkoming bedoeld? Er zijn tegemoetkomingen voor scholieren (voortgezet onderwijs 18+) en een tegemoetkoming voor deeltijders, maar een tegemoetkoming voor mensen die anders niet kunnen studeren snap ik even niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:14

Vientje schreef:
__Sannne schreef:
Thanks mate.

Sorry, is niet persoonlijk hoor, vandaar meteen mijn pardon erbij :) Dat akkefietje heeft nogal wat problemen teweeg gebracht toen- en werd ook erg onprofessioneel afgehandeld door de verdere DUO medewerkers die ik erover aan de lijn gehad heb, vandaar dat mijn mening zo sterk is. Laten we het zó formuleren: aan de interne opleiding daar schortte toentertijd het nodige :P

Snap ik wel hoor, het kan ook niet altijd goed gaan. Maar om een hele organisatie, die er is om mensen te helpen, maar gaan uit te schelden siert niet echt.

Wat ik dagelijks merk, is dat heel veel mensen snel met een vingertje naar ons willen wijzen.

Zelf een fout gemaakt tijdens je aanvraag? Schuld van DUO.
Inkomensgegevens die we van de belastingdienst doorkrijgen kloppen niet? Schuld van DUO.
Moeders die ongemachtigd informatie willen opvragen en die (uiteraard) door de privacy wet niet krijgen? Schuld van DUO.
Geen recht meer op studiefinanciering doordat school je eerder heeft uitgeschreven? Schuld van DUO.
Studentenreisproduct niet op tijd zelf stopgezet want je wist het niet/was op vakantie/kwam niet uit en nu dus een boete ontvangen? Uiteraard ook de schuld van DUO.

Tuurlijk, er zal ook genoeg mis gaan, en de verwerkingstijden zijn momenteel echt suuuuper lang. Vinden wij ook niet leuk als kcc medewerkers. Maar niet álles is altijd maar de fout van DUO, maar er wordt wel direct van alles geroepen en met vingers gewezen. Dat vind ik erg jammer. Kijk alleen maar naar hoeveel informatie hier geroepen wordt die niet juist is. O.a. 'er is geen stufi meer' 'alles is lenen' 'je krijgt niks'

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:25

De kinderen van ouders die wel genoeg verdienen en dus geen recht hebben op de aanvullende beurs, moeten het dan dus alleen met het OV doen, terwijl zij vroeger ook nog de basisbeurs kregen.. Dus ja, als je ouders niet genoeg verdienen, dan krijg je nog de aanvullende beurs. Nu viel ik 'gelukkig' nog onder het oude stelsel, maar mijn ouders verdienden zogenaamd genoeg, maar daar kreeg ik geen cent van.
Dat zal helaas bij meerdere huishoudens zo zijn.. En voor hun komt het dan, wat ik best kan begrijpen, over op dat ze 'niets' meer krijgen, al krijgen ze nog steeds het OV reisproduct. 'Vroeger' kreeg iedereen sowieso de basisbeurs, en dat is dus wel verdwenen met het nieuwe stelsel en voor die nieuwe studenten is daar dus een gat, wanneer hun ouders wel genoeg verdienen, maar niet meebetalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:29

Die basisbeur was €93 inwonend dacht ik dus over een studie die normaliter 4 jaar duurt is dat ongeveer €4500 en €280 ongeveer voor uitwonend dus over 4 jaar €13.000

Kom je bij langen aan nog niet op de torenhoge schulden van sommige mensen van meer dan 30.000....