Vervroegd met pensioen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:40

Booooo schreef:
Bij onze hypotheek mogen we € 10.000 extra boete vrij aflossen per jaar. Zijn we ook zeker van plan om te doen :j
Zitten er nog belasting technische nadelen aan vervroegd/extra aflossen?


Aflossen is minder renteaftrek. De verwachting is dat de renteaftrek de komende jaren minder gaat worden. Je kan vaak kiezen voor de maandlasten omlaag of de looptijd verkorten. De looptijd verkorten zou dus uiteindelijk in de meeste gevallen voordeliger zijn.

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:44

Booooo schreef:
Bij onze hypotheek mogen we € 10.000 extra boete vrij aflossen per jaar. Zijn we ook zeker van plan om te doen :j
Zitten er nog belasting technische nadelen aan vervroegd/extra aflossen?


Ik mag onbeperkt extra aflossen.

Dit kan zeker effect hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de hypotheekrenteaftrek.
Extra aflossen = minder schuld => minder rente betalen.
Het kan dus zo zijn dat wanneer je de hra maandelijks ontvangt, je moet terugbetalen aan het einde van het jaar.

Booooo
Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:25

Dank je voor de tips! Wij hebben hem nu inderdaad nog op maandelijks staan omdat dit het 1e jaar is dat we het huis hebben en super veel moesten verbouwen. Vanaf volgend jaar zetten we hem op jaarlijks.

Faelynn

Berichten: 3168
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:27

Ik ben er misschien wat vroeg bij met mijn 20 jaar :+ Maar ben nu al bezig met mijn pensioen en zou echt heel graag vervroegd stoppen. Helaas leef ik ondanks 40u per week werken op een laag inkomen en kan daar door niet genieten van het leven zoals ik zou willen. Dus kom gezellig jullie ideeën mee lezen :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:28

Vroeg beginnen zorgt er juist voor dat je met weinig geld veel kan. Lees je even in in wat accumulatie met je vermogen doet :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:53

poes schreef:
Heftig Delphi. Hebben jullie samen een eigen zaak gehad en hoe lang en in welke branche? Allee als je dat wil delen e :)

In België kun je niet zomaar extra aflossen op je huis.


Wij hadden een akkerbouwbedrijf bijna 13 jaar samen, mijn man zelf al 24 jaar. Die zat al vanaf zijn 16e in het bedrijf. Hard en veel werken, altijd weersafhankelijk en altijd maar de vraag wat je verdiende. Soms zakte de markt in en kwam de prijs zelfs onder de kostprijs te liggen. Dan kun je nog uren het stof in om aardappels te laden waar je eigenlijk per vracht een zakje geld mee meegeeft.

Soms waren de prijzen goed, maar gebeurde er iets met de oogst. Zo hebben we eens gehad dat we een dag te laat gerooid hebben. Konden niet eerder beginnen, maar die nacht had het gevroren. Daardoor schade in het gewas en ging er weer veel van de prijs af.

Nooit van te voren wat dagen weg kunnen boeken, want wat als het weer omslaat of het net het juiste weer is om te zaaien/rooien o.i.d.

Dit deden we met twee gezinnen dus beide moesten ernaast werken. Bij het bedrijf werd er vooral weer gelijk geïnvesteerd in zaaigoed, gewasbeschermingsmiddelen, kunstmest en machines. Dingen die erg snel afschrijven.
We verdienden er wel wat mee, maar als je dat terug ging rekenen naar een uurloon was dat echt weinig. En dan is het met een jong gezin met twee jonge kinderen de vraag of je wel zo veel wilt blijven werken.
En het wordt voor boeren alleen maar moeilijker. Wie zegt dat je het bedrijf over 25 jaar kunt verkopen?

Nu hadden we het geluk dat het andere gezin er mee door wilden en ons konden uitkopen en de grond en ons huis konden overkopen. Het werk dat hij er altijd naast deed blijft hij doen en hiermee hebben we een heel net jaarsalaris.



Wij konden overigens ook niet onbeperkt aflossen zonder boete. Bij ons stond in de voorwaarden dat we max. 10% per jaar af mochten lossen. Wij hadden een aflossingsvrije hypotheek. Bij verkoop van ons huis mocht je wel in één keer aflossen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 15:34

Zonde dat jullie net op die top hebben gekocht, supervixen.. Maar ja, dat kun je op dat moment ook niet weten. Bijna niet voor te stellen dat de huizenprijzen ooit zó hoog hebben gestaan.. terwijl de markt nu alweer zo goed staat dat huizen boven hun vraagprijs worden verkocht..

Diana, leuk dat je mee komt lezen!
Leuk blog ook. In een caravan en op rijst leven zou me dan net wat ver gaan (*roert ondertussen even in de risotto* :+ ), maar wij willen inderdaad wel ook flink gaan besparen op woonlasten door uiteindelijk op de boot te gaan wonen.

Fijn dat er toch mensen zijn die boetevrij mogen aflossen. Dat zou voor mij ook een belangrijke voorwaarde zijn bij het nemen van een hypotheek.

Dani, je ben er niet te vroeg bij hoor! Precies op tijd juist :D Als je zo vroeg al begint met kleine beetjes opzij te zetten, al is dat maar 50 euro per maand, dan heb je daar later echt veel profijt van.

Wij zijn zelf op het moment nog vooral bezig met het bijhouden van alle inkomsten en uitgaven, en het is erg leuk en vooral interessant om te zien hoe de grafieken zich ontwikkelen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 09:16

Hier begint de grafiek voor de uitgaves zich leuk te ontwikkelen. Voor echt duidelijke data hebben we natuurlijk de gegevens van een compleet kalenderjaar nodig, maar na drie maanden zie je al duidelijk waar de hoge kosten in zitten.
Nu nog een enorme hap voor investeringen in mijn bedrijfje, maar aangezien dit gemiddeldes per maand zijn moet die nu elke maand gaan krimpen.
En dan zie je goed dat inwoning, benzine en verzekeringen/wegenbelasting onze grootste kostenposten zijn.
Wie weet kunnen we uiteindelijk samen een auto delen als die van mijn vriend versleten is.
Zijn er hier meer mensen die maar een auto per huishouden hebben?

Ons grafiekje:

Afbeelding

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:29

Ibbel schreef:
Je hebt met 33 en 37 al wat ouderdomskwaaltjes, denk je? Mijn hemel :+

En je wilt met 43 en 47 toch echt kunnen stoppen met werken? Dan wil je dus met geld dat je met 15 jaar werken hebt gespaard, 40 jaar niet-werken kunnen overbruggen?

Dream on.

En verkijk je ook niet op opeens hele dagen 'niets' te moeten. Dat is halverwege de 40 echt niet leuk. Vraag maar aan langdurig werklozen.

Als je nu echt volslagen tegen je zin aan het werk bent lijkt het me een stuk realistischer om nu proberen werkt te vinden dat je wél leuk vindt.

Vervroegd pension vanaf dat je 55-60 bent, dat begint realistisch te worden. Je hebt dan statistisch gezien alsnog 30 jaar te gaan - en vermoedelijk pas AOW vanaf 70, gezien de huidige ontwikkelingen, en dus alsnog 15 jaar zonder inkomen te overbruggen.


Helemaal mee eens, behalve dat ik prima mijn dagen weet te vullen, ben 2x 3 jaar werkeloos geweest, dat was de tijd van mijn leven.
Ook al vind ik mijn werk hartstikke leuk, ik kijk nu toch wel uit naar mijn pensioen.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:30

Het ligt ook aan de dorst van je auto/auto's. Als er hier 7% van het totale inkomen aan brandstof zou worden uitgegeven dan moet ik 4.5 keer zoveel kilometers maken per dag in de auto dan ik nu doe. We hebben overigens maar 1 auto, de rest gaat met de fiets ('gratis') en het OV (kost wel wat).

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 09:36

Het zijn de percentages van de totale uitgaven, niet van het totale inkomen gelukkig! Dat zou dan inderdaad wel heel veel zijn. Mijn vriend werkt 40 km verderop, en hoewel zijn auto vrij zuinig is kost dat toch een hoop benzine per maand.
Fijn dat jullie maar een auto nodig hebben. Dat zal veel schelen in kosten.
Voor ons zou het uiteindelijk ook mogelijk moeten zijn omdat ik zelf veel van huis uit werk, en vooral op zaterdag buitenshuis, terwijl mijn vriend juist doordeweeks werkt. Het grootste nadeel is dat we in het buitengebied wonen en het toch zeker een uur fietsen is om even boodschappen te halen.. en ik houd doordeweeks wel eens kennismakingsgesprekken op locatie, dus ik moet eens bedenken of ik dat wellicht vanaf volgend jaar anders kan inplannen. Het zou iig veel geld schelen.

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:30

Ik mis in je grafiek de gemeentelijke belastingen, afvalstoffenheffing, gas water licht, inboedelverzekering, wa verzekering, of staat dat allemaal onder de noemer huur/woning?
En tv/internet abo?
Kosten van kleding, parkeren, cadeautjes?

Leuk om dat zo in zo'n grafiek te zien. Waar heb je dat mee gemaakt? Ben benieuwd hoe dat er bij mij uit zou zien.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:46

Wij hebben maar 1 auto. Bedrijfswagen met tankkaart. Ik rij 50-60 duizend km per jaar. Mijn man doet alles met OV, woon-werkverkeer volledig vergoed.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 10:55

Supervixen, in de bovenste tabel zie je alle punten die we bijhouden, waaronder dus ook inboedel (waar ook WA bij zit), kleding, cadeau's en een kopje 'overig', en in de grafiek vallen er een aantal weg omdat ze nog onder de 1% van de totale uitgaves zitten.
We zitten gehuurd waardoor een aantal heffingen, het waterverbruik, en ook internet/tv bij de huur zit inbegrepen. Voor Netflix enzo hebben we een categorie 'entertainment'.
Verder hebben we zonnepanelen, waardoor onze energie rekening op 0 zit, en gasverbruik is echt minimaal in de zomer, rond de 10 euro per maand.
Rond de jaarwisseling zal er vanalles verschuiven in de grafiek, dan komen er natuurlijk een aantal jaarlijkse grote uitgaves zoals het havengeld voor onze boot.
Inderdaad erg leuk om je eigen uitgaves zo terug te zien, het geeft een erg handig overzicht, en het is goed voor je motivatie om alles te blijven bijhouden en geen onnodige spullen te kopen :D

Het is allemaal gemaakt met Numbers, de Excel-versie van Apple, gewoon op de iPad. Er staan ook wat standaard templates in, maar mijn vriend heeft onze tabellen wat verder uitgewerkt.

Poes, wat een geluk dat je een tankkaart hebt zeg, dat zijn flink wat kilometers!
Ideaal dat je man gewoon met het OV kan reizen.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:00

Wat grappig, zo'n grafiek. Ik hou wel in Excel bij wat de vaste lasten zijn en hoeveel we gemiddeld uitgeven aan de allerhande dingens.

Onlangs hebben we een flinke extra aflossing op de hypotheekschuld gedaan en willen dit de komende jaren blijven doen. De eerste aflossing verlaagt onze bruto hypotheeklast al met meer dan 10%.
De voorwaarden per hypotheekverstrekker verschillen. Bij de onze mag je per jaar 15% boetevrij extra aflossen. Banken en hypotheekverstrekkers zullen je zoveel mogelijk ontmoedigen om extra af te lossen. Zij verdienen immers aan iedere euro rente die je betaalt :D. Enige wat ik zo kan bedenken waarom extra aflossen nadelig is, is wanneer door de lagere HRA je belastbaar inkomen hoger wordt en je nét in een hogere schijf komt of geen recht meer hebt op bepaalde toeslagen ofzo.

Wij hebben samen 1 auto. Ik werk in de stad en kan fietsen (hoewel ik dit haat) en mijn vriend werkte tot voor kort een dorp verderop. Met 1 auto redden we ons prima. We konden carpoolen, of ik ging fietsen, of mijn vriend kon fietsen, of met de bus. Dus als een van ons per sé een auto nodig had dan kon dat altijd wel. Stel dat hij straks veel verder van huis een baan vindt dan streven we er nog steeds naar om het met 1 auto te blijven doen. Ik zou nog eerder een scooter ofzo erbij kopen dan een tweede auto. Is dat voor jou geen optie Annemiek? :)

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:02

Ok duidelijk. Zonnepanelen staan ook op ons wensenlijstje. We hebben al een zonneboiler, dat scheelt ook al wat in het gasverbruik. Zelfs op een bewolkte dag is het water dan al 90 graden.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 11:11

Noeps, wat fijn dat jullie de hypotheeklast al zo veel hebben kunnen verlagen!
En handig dat jullie lekker dicht bij het werk wonen en gewoon met de fiets kunnen gaan.
Wat werk betreft is een scooter voor mij helaas niet te doen. Ik werk als videograaf en reis het halve land door, en alleen voor de boodschappen zou ik dan liever een elektrische fiets nemen. Maakt wat minder herrie :+ en een beetje beweging kan voor mij ook geen kwaad haha.

Zo'n zonneboiler, dat hoor je steeds vaker. Wel vraag ik me dan af hoe dat in de winter zit, geeft hij dan toch genoeg warmte? Maar we moeten inderdaad ook eens in die richting gaan kijken. Ik zou best graag helemaal van het gas af willen. Koken op inductie doen we al, nu het warm water en de verwarming nog.

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:43

Ja als er wolken zijn is het water alsnog warm. Je kunt hem ook aansluiten op de wasmachine, zodat er meteen heet water bij de was komt. Dat hebben wij niet. Wij hebben hem alleen voor de centrale verwarming.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:48

Meeste kilometers maak ik voor mijn werk maar ook privé rij ik genoeg rond dus een bedrijfswagen scheelt hier enorm in de kosten. Een auto privé is zo duur.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 13:39

Toch maar eens informeren naar zo'n zonneboiler! Vloerverwarming hebben we al, en dan lijkt me zo'n boiler toch wel fijn, voor de vloerverwarming hoeft de watertemperatuur sowieso niet heel hoog te zijn.

Privé zijn auto's inderdaad erg duur, die van mij kost zo'n 30ct per kilometer als ik de afschrijving en verzekering en keuringen enzo bij de benzineprijs op tel.
We hebben er ook wel eens aan gedacht om over te stappen op een elektrische auto. Dat scheelt iig enorm veel in verbruik, en volgens mij ook in wegenbelasting.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:25

Dat vreet wel enorm veel elektriciteit. Ik ben bezig met laadpalen installeren.

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:35

Ik vind je streven mooi, maar ben zeer benieuwd of het wel echt haalbaar is.
Ik heb het gewoon omgedraaid. Ik heb een eigen bedrijf waar ik geen 40 uur per week zoet mee ben en heb nu de tijd om te doen wat ik leuk vind. En gelukkig over het algemeen het geld ook ;)

8nnemiek schreef:
Ik werk voor mezelf, dus dat is voor mij niet aan de orde. En mijn vriend kan overal werk vinden, overal is een tekort aan technici. Dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.
Daarnaast is het natuurlijk nooit slim om eerst te wachten tot je laatst cent voordat je naar een baan gaat zoeken. Als je het slim doet dan heb je tot aan je echte pensioen altijd een leuke spaarpot opzij staan voor onverwachte zaken. Je maanduitgaves zul je altijd wat hoger moeten schatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.


Deze pik ik er nog ff uit. Als je 20 jaar uit die werkzaamheden bent is je kennis zo enorm achterhaald dat het maar de vraag is of je daar nog werk in kan vinden ;)

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:01

Sunnda schreef:
Zorgen maken over de toekomst vindt ik zinloos. Wie weet is je toekomst een jaar. Ik leef bij de dag en alles in een schriftje opschrijven klinkt als saai, die tijd spendeer ik liever genietend. :+ Plus dat ik niet geloof dat 30 jaar beetje wandelen en fietsen voor mij zou werken.

Wil niet zeggen dat ik geheel zorgeloos leef. Genoeg inkomsten (en hard werken) om leuk van te leven en te sparen. Gezien je nogal wat tijd op je werk doorbrengt zou ik zeggen: zoek iets waar je van geniet. Waar je met plezier heengaan en leuke mensen ontmoet.



Dat dus.

Spaar niet teveel, je moet ook in het hier en nu lekker genieten van het leven nu je nog jong en gezond bent. Je kan wel over 5 jaar komen te overlijden en of met gezondheidsproblemen niet zoveel leuks meer kunnen doen in de toekomst, dat weet je niet..........daarom, leef in het hier en nu.................

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 07:30

Machie, voor zover onze berekeningen kloppen moet het voor mij en mijn vriend goed haalbaar zijn, financiële onafhankelijkheid binnen een jaar of 10 :j

Ragdollcat, Ik zou echt niet gelukkig worden van teveel geld uitgeven :))
Niks mis met het geld sparen wat je teveel binnen krijgt.
En juist doordat je in de toekomst steeds meer kans krijgt op gezondheidsproblemen zou ik niet willen wachten tot mijn 70e om te stoppen met werken.

poes schreef:
Dat vreet wel enorm veel elektriciteit. Ik ben bezig met laadpalen installeren.

Wil je zelf ook een elektrische auto? Of installeer je die voor anderen?
Wij hebben inmiddels wel al een kabel bij de oprit laten leggen toen deze opnieuw bestraat werd, voor het geval we er een laadpaal moeten zetten ooit. En gelukkig nog ruimte zat op het dak voor extra panelen.
Ik meen dat elektrische auto's gemiddeld zo'n 15kWh per 100 km verbruiken? Op een zonnige dag in de zomer leveren onze panelen rond de 50kWh per dag op wat verdeeld wordt over twee huishoudens, en mijn vriend zou zo'n 10kWh nodig hebben om naar en van zijn werk te rijden, dus dat zou op zich goed te doen moeten zijn. In Januari is de opbrengst een stuk lager, vaak minder dan 10kWh, dan redden we het niet op alleen de panelen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:18

Het is voor mijn werk idd. Maar of elektrisch de toekomst is weet ik niet. Denk dat het voor jullie huishouden wel kan idd!

Ik doe trouwens genoeg leuke dingen naast hard sparen :j ik vind dat veel te leuk dus het gaat niet bij iedereen hetzelfde :D