Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:10

Ik ga dit topic eens rustig doorlezen, ik ben namelijk wel erg benieuwd. Ik werk ook onder extreme omstandigheden en zeker met deze warmte is het best wel zwaar. Maar het went. Als ik nu buiten kom, heb ik het soms zelfs koud :P

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:03

eclair98 schreef:
Ik ga dit topic eens rustig doorlezen, ik ben namelijk wel erg benieuwd. Ik werk ook onder extreme omstandigheden en zeker met deze warmte is het best wel zwaar. Maar het went. Als ik nu buiten kom, heb ik het soms zelfs koud :P

Succes, ze hadden hier ook wel airco kunnen gebruiken :D

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:08

Werk bij de Subway, ook bloedheet.
Ovens, de toaster én geen airco of fatsoenlijke ventilator. Dat ding wat er staat blaast warme lucht dus daar hebben we niks aan. Mogen ook niet zomaar drinken pakken, moeten we voor betalen. Wel staat er ranja, maar er zit zoveel kalk in het water, dat dat water eigenlijk niet te drinken is. We krijgen er buikpijn van, dus dan maar zelf drinken meenemen. Extra pauzes doen we ook niet aan, maar we gaan wel vaker tussendoor wat drinken, anders is het geen doen bij ons.. Gewoon 2x een kwartiertje pauze per dag.. We staan met 3 mensen en zodra het druk wordt kan je geen pauze houden, want dan moeten de klanten te lang wachten, omdat je het dan met z'n 2en niet redt. We draaien gewone werkdagen van 8 á 9 uur. Korte broek is niet toegestaan en we werken met petjes op. We moeten een donkere broek aan. Ook lekker met die hitte. En ja, we zweten ons helemaal kapot, maarja.. We moeten maar gewoon doorgaan
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 20-07-18 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:16

Cowboy55 schreef:
Ailill schreef:
Daarom benoem ik ook eerst de vakbond, die hebben net wat meer inside informatie. Het liefst in zo direct mogelijke samenwerking met de medewerkers waar het over gaat.

Wat betreft je tweede punt, dit geldt voor sommige branches inderdaad, voor productie zie ik dat anders. Helaas. Het is een combi van een vies wereldje van bovenaf vs. letterlijk niet voor jezelf op kunnen v.d. medewerkers, want de gevolgen zijn te groot. Wat op zich al een groot schandaal is. Feit blijft echter wel dat de roulatie enorm hoog is en er toch nog steeds mensen aan het werk zijn.

Trek je deze lijn, dus macht vs. niet kunnen handelen door naar hitte, dan krijg je dus voorbeelden zoals binnen dit topic. Zijn andere zaken, zoals bijv. pauzes/vrije dagen/minimumsalaris vroeger wel in goed overleg tussen werkgever en nemer besloten? Nope, ging vrijwel altijd van bovenaf, meestal in overleg met zoveel mogelijk partijen (al ben ik het ermee eens dat de daadwerkelijke werknemer onvoldoende recht van spreken had/heeft). Enkel bij echt optreden, bijv. staken, dan zie je wel actie = reactie. Dan moeten beide partijen overleggen.

Dus, hoe stom ook, dit heeft, voor de lange duur, tijd nodig. Acuut handelen is incidenteel een optie, maar voor het grote plaatje is meer werk nodig. Ik hoop zoveel mogelijk met werknemers waar het over gaat. Enkel partijen met een monopoliepositie, die hebben vaak nog veel meer vrij spel, helaas :(

Ik snap wat je zegt, maar je denkt voor een deel m.i. 'te groot'.

Ik zal je een voorbeeld geven: mijn werkgever is middelgroot, semi-overheid, zit in het milieu. Handhavingsambtenaren van allerlei pluimage lopen bij ons de deuren eruit. Controle na controle, op Arbo, op milieuregels, op veiligheid, op opslag van stoffen, noem maar op. Is verder prima, want als wij het als milieubedrijf al niet op orde hebben van wie mag je het dan verwachten.

Echter: tegenover ons ligt een metaalhandel. 1 directeur-eigenaar, 2 medewerkers en 2 loslopende Rottweilers/Dobermannen. Tokkiegehalte: 95+%. Ik kan van hieruit al wat dingen zien die ik als ik handhaver wat graag van dichtbij zou willen bekijken. Aantal bezoeken van handhavers aan dat bedrijf in de laatste 10 jaar? NUL! Want als je daar te serieus gaat controleren krijg je een knal voor je kaan of laten ze de honden los.

De grote bedrijven krijg je van bovenaf wel in het spoor. Een bedrijf zoals hierboven beschreven (en bijna iedereen zal zo'n toko kennen) krijg je niet van bovenaf in het spoor. Niet op het gebied van Arbo, niet op veiligheid, niet op minimum loon, niet op sociale zekerheid. Het enige dat je volgens mij bereikt is dat je de goedwillenden nog meer zinloos werk bezorgt.
Klopt, ik probeer het grote(re) geheel te zien en wat in de toekomst te kijken, o.b.v. het verleden.

Goed om te horen dat deze controles er zijn, zeker binnen zo'n bedrijf. Top! Straalt wat mij betreft iets positiefs uit.

Tweede voorbeeld klinkt ook bekend, zulke bedrijven zijn voor niemand goed. Ja voor 1 persoon. Wel ben ik van mening dat zulke bedrijven, zeer waarschijnlijk, niet echt zullen gaan groeien. De invloed blijft dan beperkt en in de meeste gevallen is een specifieke job een keuze (die je vaak ook ergens anders uit kunt voeren).

Worden die bedrijven toch groot? Komen er vanzelf meer controles.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:31

Indestal schreef:
@allill, op je vraag, stel als het te koud is, moet een werkgever voor passende kleding zorgen? Het antwoord is JA..

Mijn echtgrnoot werkt regelmatig in open nog in aanbouw zijnde fabriekshallen en hij krijgt dus standaard als bedrijfskleiding warmte ondergoed met lange mouwen en lange benen en speciale extra dikke winterjassen met btandvertragende buitenzijde.

Zelf heb ik in een ijzerhandel administratief werk gedaan, de hal was volgens de arbo te koud, te oud en volgens de richtlijnen moest daar dus gemoderniseerd worden, dus JA.

Allill, ik snap nog steeds je redenatie niet waarom een werkgever niet hoeft te zorgen dat zijn personeel veilig en gezond zijn werk kan doen, echt ik snap totaal niet wat je wil zeggen hoor! Dus wij zouden van ons mimimum JEUGDloon nog eens extra moeten gaan inleveren om de te zorgen dat de multinational zijn plafondventilatoren op orde heeft? Om een groep van 50-60 mensen, elke dag weer in een hoog prestatietempo te laten werken?

Kijk je neer op lager geschoold werk, wat overigens door het gros NIET-lager geschoolde arbeider doet? Denk je echt dat er in deze no-nonsense cultuur over een blauwe nagel wordt gezeurd? Dit zijn aanpakkers he, geen kasplantjes...maar er zijn grenzen en die zijn in deze arbeidersgroep al te ver opgerekt.

Allill, uitval van personeel is er dagelijks en instroom ook weer, omdat men met het fenomeen Flexkracht werkt, altijd meer in dienst dan echt nodig op paper dan he....het werkelikke dagrooster worden een paar uur voor anvang dienst gemaakt, dus uitzendorganisaties werken met een groep mensen die beschikbaar zijn, VERplicht beschikbaar zijn en op het laatste moment horen of ze daadwerkelijk ingeroosterd zijn, toch niet ingeroosterd die dag? Is geen geld die dag..
Nummers dus, geen collega’s, vaste werknemers, nee nummers en dat is het makkelijke van het omzeilen...de visvijver waar je uit vist....kijken wie het snelst en hard kan werken, het geld het hardst nodig heeft, het onderdanigst is....heb je commentaar, sta je buiten...je bent nl geen vaste medewerker en het bedrijf gaat nooit hierop stuk, produktie staat nooit stil...natuurlijk komen er mensen binnenwaaien die je na 1 dag nooit meer terug ziet...

Allil, je arbeidsomstandigheden haal ik uit je profiel, het weinige wat er instaat, is in dit verband wel leidend, niet te vergelijken nl met wat ik aanhaal en daarom in mijn ogen ook erg mank.

Myrthe, wat een rare opmerking, verwachten dat de baas zegt ga neuspeuteren...

Ga mij onderhand wel,afvragen wat jij onder fysiek werk verstaat, wat voor werk jij doet.

Ten eerste vind ik je toon verre van netjes,het zou je sieren die iets aan te passen en daarnaast geen aannames te plaatsen, want ze kloppen niet.

Ja, ik weet ook dat een werkgever thermo/veiligheidskleding moet verschaffen en vaak is dit ook het geval. Ik doelde echter een stapje verder, wat als die kleding niet meer afdoende is? Een extreme situatie zoals nu het geval met de hitte.

Je verdere gehak over kou laat ik even voor wat het is.

Ik zeg toch nergens dat werkgever dit niet hoeft? Lezen is het sleutelwoord. Ik zeg meermaals dat, in sommige gevallen, de werkgever inderdaad direct dient te handelen. Jeugdloon is enkel tot 22, daarna wordt het minimumloon. Die hoogte is niet door de werkgever bepaald, daarvoor moet je bij iemand anders zijn. Neem je de baan voor dat salaris, dan is dit een vrije keuze.

Nee. Ik kijk zelfs op tegen mensen die zulk werk doen, de meeste hebben een werkethos waar je u tegen zegt, meer dan lovenswaardig, helaas ziet niet iedereen dit zo. Ook weet ik dat het niet om scholing gaat, zul je mij ook nooit horen zeggen. Sterker nog, er was een tijd dat ik enkel op zoek was naar zulke profielen, soms nog lastig dan een WO-er ICT (ik noem maar wat).

Flexwerk is een van de vele constructies. Je kunt als werknemer ook op zoek naar ene werkgever die andere contracten aan wil bieden. Natuurlijk niet altijd, maar er is soms meer mogelijk dan je denkt. Al ben ik het met je eens, dat binnen bepaalde branches, het soms zwaar beroert werken is.

Nogmaals, niet voor iedereen, maar heel vaak is iets wel een keuze. Als in, er zijn andere opties. Ook flexwerkers hebben bepaalde rechten, zeker na lange(re) tijd.

Mijn hele cv hoeft toch ook niet op Bokt te staan? Er staat meer dan voldoende info, al moet ik het wel weer bijwerken. Dan kun je prima mank vinden. Lijkt wel alsof jij denkt dat alles blijvend is, denk je dat ik op dit niveau ben begonnen? Nee, ik bracht ook hele zomers door met fruit plukken, hier bij centraal Boekhuis dozen inpakken. 70/80 uur per week op een stal werken, 10/12 paarden per dag en veel weg. Tuurlijk, dit werk is leuk, dus dan doet het minder 'pijn'. Maar zelfs nu nog werk ik minstens 60 uur per week, vrijwel nooit thuis en dat is een bewuste keuze. Dus, please, ga geen zaken voor mij invullen. Ik ken heel veel productiemedewerkers en meer dan respect.

Echter kun je niet alles vanuit werkgever verlangen. Meer pauze? Ja. Voldoende drinken? Ja. Goede ventilatie? Ja. Temperatuur onder een bepaalde hoogte? Ja. Meer kan diegene ook niet doen. Lijkt hier wel alsof men alles van werkgever verwacht en als dat niet kan, dan thuis op de bank zitten en de baas kan blijven betalen. Dat bedoelt Myrthe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:59

Precies, amen Ailill!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 07:33

Grappig om te lezen hoe alle teksten naar jullie hand gezet wordt.

Dit is pas onrespectvol communiceren..maar dat zien jullie niet.

Ook grappig om door een 22 jarige ondergetrapt te worden, werkt al 7 jaar! Spreek je over 35 jaar meid, de maatschappij is dan nog een etra stukje afgegleden en dan snap je hoe vork in de steel steekt.

Aillil, jammer dat ook jij niet bewust kan lezen en steeds maar je gelijk door wil drammen....je hebt geen idee joh!

Maar deze houding past volledig bij deze tijd, jullie generaties en gaat voor in de toekomst nog heel wat ellende zorgen.

Maar Nederlanders staan ook niet bekend als respectvol en sociaal volkje

Verdiep je eerst in de materie eer je met de vinger wil zwaaien is mijn boodschap...dit gaat jullie nl ook aan, je woont hier en hebt verantwoordelijkheid. Het leeftijdsverschil tussen ons is nl behoort groot en ik kan achterom kijken en zien hoe het was en hoe het nu is.....en die verandering in denkwijze en mentaliteit is niet goed...

Je koopt er niks voor om de waarheid te verkrachten en dan doen alsof het anders is dan het is...beetje jammer dit.

En grappige is dat deze week de arbeidsinspectie wordt gebeld door iemand die het wel serieus neemt...en guess? Is niet de eerste keer....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:27

charrr91 schreef:
Werk bij de Subway, ook bloedheet.
Ovens, de toaster én geen airco of fatsoenlijke ventilator. Dat ding wat er staat blaast warme lucht dus daar hebben we niks aan. Mogen ook niet zomaar drinken pakken, moeten we voor betalen. Wel staat er ranja, maar er zit zoveel kalk in het water, dat dat water eigenlijk niet te drinken is. We krijgen er buikpijn van, dus dan maar zelf drinken meenemen. Extra pauzes doen we ook niet aan, maar we gaan wel vaker tussendoor wat drinken, anders is het geen doen bij ons.. Gewoon 2x een kwartiertje pauze per dag.. We staan met 3 mensen en zodra het druk wordt kan je geen pauze houden, want dan moeten de klanten te lang wachten, omdat je het dan met z'n 2en niet redt. We draaien gewone werkdagen van 8 á 9 uur. Korte broek is niet toegestaan en we werken met petjes op. We moeten een donkere broek aan. Ook lekker met die hitte. En ja, we zweten ons helemaal kapot, maarja.. We moeten maar gewoon doorgaan

Nee hoor, "gewoon doorgaan" is wat de baas wil.
Maar de baas staat niet boven de wet.
Pak je cao er bij, kijk wat de afspraken zijn en wijs je baas er op.
Geen aanpassingen...?
Dan bel je de arbeidsinspectie (inspectie SZW) en de vakbond. (Ben je nog geen lid? Gewoon worden!)
Inspectie kan ook online: http://www.inspectieszw.nl

Het arboportaal van de rijksoverheid meldt dat de werkgever, als het zo is dat de hitte niet te vermijden is, een aantal maatregelen moet nemen, zoals 'beschermende' kleding en het beschikbaar stellen van koel water/ drank.

Want er komt nog een hittegolf aan en het is niet de bedoeling dat jullie gezondheid daar onder gaat lijden.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:55

Voor mijzelf is de hitte niet heel fijn om in te werken, zeker niet nu ik zwanger ben.
Dichte loodsen met platte daken en geen airco zorgen er af en toe voor dat ik naar buiten vlucht.
Wat ik nog veel erger vind is dat mijn honden zich geen raad weten met de hitte, voor hen zet ik dan ook een ventilator voor de kennel als ze uitrusten.
Ik hou mijn hart al vast voor de temperaturen volgende week..... arme arme hondjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:02

Vreemd compatetief topic dit zeg, degene doe het zwaartst heeft is de beste of zo.

Niet iedereen gaat even goed met hitte om. De een fluit bij 38 graden rustig door en een ander krijgt bij 25 graden al echte ziektenverschijnselen.

Luister naar je lijf en bespreek problemen met je arbo arts of vakbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:17

Jij bent de enige hier in dit topic die door dramt, indestal. Je hoeft verder niet persoonlijk te worden en zo neerbuigend te doen ;)
Dit is mijn mening, klaar. Je hoeft die van jou niet aan mij op te dringen omdat jij het zogenaamd allemaal zo goed weet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 09:25

Daarnaast op de vraag moeten mensen dan thuis uit hun neus gaan vreten. Als het nodig is ja, een baas hoort te zorgen voor een veilige werkomgeving. Als hij dat niet voor elkaar krijgt of dat nu door oververhitting, onderloeling, elextrocutie, geen valbeveiliging is of wat ook dan moet de boel dicht.

En ja ik denk dat hier een generatie verschil naar boven komt, wij iets ouderen weten hoe het was en zien hoe het nu is. Een groot heel groot verschil waarin vroeger mensen het 20 jaar of langer volhielden bij een baas is het nu 3 jaar of zo en dan ben je er of uitgetrapt of zelf al opgestapt.

Myrthe beetje aardiger mag ook wel. Jij meldt dat mensen niet moeten zeuren en het onzin is er over te denken. Dus ja omgekeerd mening geven mag ook, ook ik loop al een flinke tijd langer mee en zie steeds meer problemen ontstaan op dat gebied

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:38

Indestal schreef:
Grappig om te lezen hoe alle teksten naar jullie hand gezet wordt.

Dit is pas onrespectvol communiceren..maar dat zien jullie niet.

Ook grappig om door een 22 jarige ondergetrapt te worden, werkt al 7 jaar! Spreek je over 35 jaar meid, de maatschappij is dan nog een etra stukje afgegleden en dan snap je hoe vork in de steel steekt.

Aillil, jammer dat ook jij niet bewust kan lezen en steeds maar je gelijk door wil drammen....je hebt geen idee joh!

Maar deze houding past volledig bij deze tijd, jullie generaties en gaat voor in de toekomst nog heel wat ellende zorgen.

Maar Nederlanders staan ook niet bekend als respectvol en sociaal volkje

Verdiep je eerst in de materie eer je met de vinger wil zwaaien is mijn boodschap...dit gaat jullie nl ook aan, je woont hier en hebt verantwoordelijkheid. Het leeftijdsverschil tussen ons is nl behoort groot en ik kan achterom kijken en zien hoe het was en hoe het nu is.....en die verandering in denkwijze en mentaliteit is niet goed...

Je koopt er niks voor om de waarheid te verkrachten en dan doen alsof het anders is dan het is...beetje jammer dit.

En grappige is dat deze week de arbeidsinspectie wordt gebeld door iemand die het wel serieus neemt...en guess? Is niet de eerste keer....
Goedemorgen :)

Ik kan wederom een heel verhaal typen, komt niet aan bij je en heeft dus geen zin.

Je hebt gelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:47

karuna schreef:
Daarnaast op de vraag moeten mensen dan thuis uit hun neus gaan vreten. Als het nodig is ja, een baas hoort te zorgen voor een veilige werkomgeving. Als hij dat niet voor elkaar krijgt of dat nu door oververhitting, onderloeling, elextrocutie, geen valbeveiliging is of wat ook dan moet de boel dicht.

En ja ik denk dat hier een generatie verschil naar boven komt, wij iets ouderen weten hoe het was en zien hoe het nu is. Een groot heel groot verschil waarin vroeger mensen het 20 jaar of langer volhielden bij een baas is het nu 3 jaar of zo en dan ben je er of uitgetrapt of zelf al opgestapt.

Myrthe beetje aardiger mag ook wel. Jij meldt dat mensen niet moeten zeuren en het onzin is er over te denken. Dus ja omgekeerd mening geven mag ook, ook ik loop al een flinke tijd langer mee en zie steeds meer problemen ontstaan op dat gebied
Deels eens met je. Een baas heeft zich, in veel van de door jou genoemde punten, aan regels te houden. Gelukkig maar.

Wat betreft hitte ligt dit, nu nog, helaas anders. Zeg ik hiermee dat een werkgever niets hoeft te doen? Absoluut niet. In mijn optiek dient hij/zij dus actie te ondernemen. Maar, nogmaals, echt strenge weten zijn er (nog) niet, dus voor nu zijn mensen, wat betreft hitte, afhankelijk van de goodwill van hun werkgever.

Zoals ik eerder al zei: ventilatie/temperatuur onder een bepaald niveau/meer pauzes/voldoende water en meer kan een werkgever ook niet doen. En zelfs dan blijft werken met 20 graden prettiger dan bij 25/30, that's life.

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. Iemand kan 100 worden en nog niets van het leven weten en iemand kan op z'n 20e al over meer levenservaring beschikken dan een ander persoon van 50. Hoe het was komt niet meer terug. Vroeger zullen sommige zaken echt wel beter zijn geweest, een hele hoop andere zaken echt niet. Dit zal ook altijd zo blijven. We leven in een snellere wereld, die qua formaat niet groter is, maar wel veel meer met elkaar verbonden (althans, op sommige vlakken). Het is een beetje van deze tijd om te jobhoppen. Verstandig? Geen idee, de tijd zal het leren :)

Ik snap Myrthe wel. Sommige hier drukken hun mening d'r behoorlijk sterk door. Wat an sich prima is. Maar ga geen zaken voor een ander invullen. En ze zeer zeker niet, onnodig/onjuist, negatief wegzetten. Of bijv. een grote club wegzetten met onwaarheden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:19

Klopt, Indestal, er is vreselijk veel veranderd in NL.

En daarom heeft mijn vader de kans gehad door zich van vakkevuller op te klimmen naar een hele hoge positie, werkweken gemaakt tot 90 uur, nooit gemekkerd en daar plukt hij nu de vruchten van als god in Frankrijk.

Maar ja, dat mag tegenwoordig niet meer en wíl men ook niet meer. ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:40

Palmera schreef:
Klopt, Indestal, er is vreselijk veel veranderd in NL.

En daarom heeft mijn vader de kans gehad door zich van vakkevuller op te klimmen naar een hele hoge positie, werkweken gemaakt tot 90 uur, nooit gemekkerd en daar plukt hij nu de vruchten van als god in Frankrijk.

Maar ja, dat mag tegenwoordig niet meer en wíl men ook niet meer. ;)
Heus wel :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:42

tjonge Palmera, dat slaat natuurlijk nergens op. Er zijn nog genoeg mensen die dit wel willen/doen. Maar dat betekent niet dat diegenen die dat niet willen een slechte arbeidsethos/moraal whatever hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:59

Kinke schreef:
tjonge Palmera, dat slaat natuurlijk nergens op. Er zijn nog genoeg mensen die dit wel willen/doen. Maar dat betekent niet dat diegenen die dat niet willen een slechte arbeidsethos/moraal whatever hebben.
Ik denk dat Palmera bedoelt dat het lijkt alsof werkgevers niet mogen profiteren van hun investeringen. Met alle respect, CEO van een (groot) bedrijf is wat anders dan een medewerker. CEO kan uiteraard niet zonder zijn/haar medewerkers, ook dat is een feit.

Ik krijg hier het gevoel alsof iedere werkgever de grote boeman is, al lees ik ook voorbeelden van goed werkgeverschap, gelukkig maar. Ik weet ook dondersgoed dat er wel degelijk bedrijven zijn die wel zo te werk gaan en daar dient iedereen hard tegen op te treden, tot hoe hoog mogelijk dan ook. Maar je maakt mij niet wijs dat elk bedrijf ter wereld zo te werk gaat, echt niet.

Wat denk ik ook mee speelt is dat niet iedereen de ambitie/skills heeft om naar dat niveau te komen. Dat zie je overal, binnen ieder beroep. De een komt wel hogerop en de ander niet. Is dit altijd eerlijk? Nee. Krijgt de een meer kansen dan de ander? Absoluut. Maar uiteindelijk denk ik wel, als we écht heel eerlijk zijn. Dat we allemaal weleens kansen hebben gehad in het leven. Ze wellicht niet kunnen pakken is helaas goed mogelijk. Ik hoop oprecht dat er meer kansen voor diegene voorbij komen.

Zonder de idealist uit te willen hangen (wat ik stiekem wel een beetje ben) :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:01

Maar wordt dat dan gezegd, dat elk bedrijf slecht te werk gaat, niet toch?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:08

Kinke schreef:
Maar wordt dat dan gezegd, dat elk bedrijf slecht te werk gaat, niet toch?
Ik krijg het gevoel wel een beetje.

Er zijn sowieso wat uitspraken gedaan over een bedrijf, die pertinent niet waar zijn en volledig scheef worden weg gezet. En het 'grappige' is, er komt op alles een reactie, behalve op mijn bericht daar over ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:09

aha, dat heb ik niet zo meegekregen :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:28

Karuna, wat ik mij afvraag; is de manager/ bedrijfsleider/ eigenaar een beetje betrokken in deze problematiek van nu? In de zin van bewust van het probleem en meedenken of gewoon niet banketstaaf maar poetsen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:50

Citaat:
Deels eens met je. Een baas heeft zich, in veel van de door jou genoemde punten, aan regels te houden. Gelukkig maar.

Wat betreft hitte ligt dit, nu nog, helaas anders. Zeg ik hiermee dat een werkgever niets hoeft te doen? Absoluut niet. In mijn optiek dient hij/zij dus actie te ondernemen. Maar, nogmaals, echt strenge weten zijn er (nog) niet, dus voor nu zijn mensen, wat betreft hitte, afhankelijk van de goodwill van hun werkgever.

Nope.
Hier is wetgeving over, de zogeheten 'arbo'wetten. (Hoe streng die zijn: redelijk streng en soms onmogelijk ;) . Hoe streng er wordt gehandhaafd is ook een punt.)

Maar enkel en alleen goodwill van de werkgever - nee.
Citaat:
Zoals ik eerder al zei: ventilatie/temperatuur onder een bepaald niveau/meer pauzes/voldoende water en meer kan een werkgever ook niet doen. En zelfs dan blijft werken met 20 graden prettiger dan bij 25/30, that's life.

...de arbowet noemt idd deze maatregelen en spreekt van 'beschermende' kleding, wat je kunt uitleggen als: schaf witte pakken aan en laat mensen blootshoofds/ met een dunne witte 'sluier' werken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:20

Kinke schreef:
Waarom wil zoals jij beweert 'niemand koeien melken'?
Wat is het bruto uurloon voor iemand van ongeveer 40 jaar in de bedrijfsverzorging?

Wij hadden tot vorig jaar een melkveebedrijf, maar hebben dit verkocht. Mijn man werkt nu in de bedrijfsverzorging. Heeft geen dag thuis gezeten, omdat er een gruwelijk tekort is aan melkers! Uurloon 45 jaar; €11,50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:39

suffie schreef:
Kinke schreef:
Waarom wil zoals jij beweert 'niemand koeien melken'?
Wat is het bruto uurloon voor iemand van ongeveer 40 jaar in de bedrijfsverzorging?

Wij hadden tot vorig jaar een melkveebedrijf, maar hebben dit verkocht. Mijn man werkt nu in de bedrijfsverzorging. Heeft geen dag thuis gezeten, omdat er een gruwelijk tekort is aan melkers! Uurloon 45 jaar; €11,50

Hier 22 jaar en €10.29.
Ik ben oprecht benieuwd of dit 'normaal' is.