Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:19

Eef_Bam schreef:
idinn schreef:
Ik vraag me dan wel af.. waarom krijgt de ene persoon wel bericht dat die aangifte MOET doen en een ander niet..

Is het niet zo dat als ze weten/vermoeden dat je moet betalen dat je dan een brief krijgt?
Als je terugkrijgt krijg je vaak geen brief :Y) .

Dat is ook mijn punt. Als ik moet betalen moet dat ook snel snel, en als ik terug krijg duurt het eindeloos :P . En inderdaad, als je terugkrijgt krijg je echt geen brief: "mevrouw, wilt u even aangifte doen? want we denken dat u nog geld van ons krijgt."

Booooo schreef:
Hier ook een brief en geld terug.

Volgens mij is het zo dat als je 1x aangifte hebt gedaan je altijd aangifte moet doen. Je kan natuurlijk niet het ene jaar wel aangifte doen (als je terug krijgt) en het andere jaar de aangifte overslaan als je ziet dat je moet betalen :+

Ik ga het toch proberen :P . Ik zal het jullie laten weten als ik een boete krijg :7 . Ik heb van 2016 ook geen aangifte gedaan, dus ik denk dat ik daar het eerst iets van zal horen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:20

idinn schreef:
veerledec schreef:
Nee, dat is met studiefinanciering. Zie mijn eerdere bericht en link. Je komt dan vermoedelijk niet tot aftrek.

Daar heb je het over het collegegeldkrediet, dat is niet hetzelfde als het levenlanglerenkrediet. Ben het even uit gaan zoeken. Collegegeldkrediet is onderdeel van studiefinanciering. Levenlanglerenkrediet kan je aanvragen als je geen recht op reguliere studiefinanciering hebt.

Ik had ondertussen ook verder gezocht op de site van de belastingdienst ipv enkel het info stuk die je krijgt te zien bij invullen van je aangifte. Het levenlanglerenkrediet staat niet in het rijtje wat ze onder studiefinanciering verstaan. Of je moet het zien als "een lening bij DUO". Maar als je doorklikt naar "u volgt een studie en u krijgt geen studiefinanciering" staat er een kopje levenlanglerenkrediet: u mag de gemaakte studiekosten aftrekken. Het krediet is geen vergoeding voor de gemaakte studiekosten.

Dus dan zou ik inderdaad alle betaalde collegegeldtermijnen uit 2017 kunnen optellen als studiekosten onder zonder studiefinanciering.

Kijk, dat bedoel ik met, dat ik niet meer in de studies zit ;). Ik dacht dat ze hetzelfde bedoelde, maar het is dus iets anders. Thanx voor de correctie!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:27

Naath86 schreef:
Even een vraagje.. Ik doe voor mijn oma de aangifte. Gehoorapparaten zijn volgens mij nog altijd aftrekbaar. Nu betaalden mijn opa en oma altijd maandelijks een bedrag in plaats van het complete bedrag ineens, een soort abonnement zeg maar. Kan ik deze kosten ook gewoon meenemen?

Hier de voorwaarden voor gehoorapparaten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orapparaat
Of je de kosten ineens betaalt of per maand maakt niks uit. Wat wel uitmaakt is dat het abonnement wellicht meer is dan alleen de kosten voor het apparaat, ook service, verzekering en dergelijke? Wat zeggen de voorwaarden van het 'abonnement'?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:35

idinn schreef:
Ik vraag me dan wel af.. waarom krijgt de ene persoon wel bericht dat die aangifte MOET doen en een ander niet..

Verschillende instanties in Nederland geven gegevens door aan de Belastingdienst (renseignering). De Belastingdienst weet dus wie inkomen heeft gehad (want daar is loonbelasting over betaald door de werkgevers), wie een bankrekening heeft, wie een hypotheek heeft, een eigen bedrijf etc. Op basis van die gegevens filteren ze mensen uit die in ieder geval aangifte moeten doen en die ontvangen een aangiftebiljet.

horses_m

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:37

hier ook de aangifte gedaan :) Ruim 700 terug :) Beetje jammer dat het nog wel ff duurt voordat ik dat op de rekening zie :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 16:37

eilleen333 schreef:
Dat is ook mijn punt. Als ik moet betalen moet dat ook snel snel, en als ik terug krijg duurt het eindeloos :P . En inderdaad, als je terugkrijgt krijg je echt geen brief: "mevrouw, wilt u even aangifte doen? want we denken dat u nog geld van ons krijgt."

En dit is dus zoals nu al meerdere keren in de laatste reacties zelfs aangegeven helemaal niet waar.. Ook mensen die geld terug krijgen krijgen een brief dat ze aangifte moeten doen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:40

eilleen333 schreef:
Eerlijk antwoord? Ik heb die spotjes dit jaar niet gezien. Ik heb geen tv ;) .
En op zich vind ik het niet erg om te betalen, alleen vind ik het stom dat de belastingdienst altijd loopt te graaien. Ik verdien geen bal als student, en betaal me scheel, dus als ik die 260 euro nog even op de spaarrekening kan houden kan ik daar totaal niet mee zitten.
Als ze geld willen kunnen ze toch gewoon een rekening of brief sturen? Waarom moet ik daar zelf mee komen? Ik ken geen enkel ander bedrijf die dat zo doet.

Snap jij het principe wel van de belastingdienst?? :+
Je doet echt geen aangifte omdat de belastingdienst "loopt de graaien". Je doet aangifte omdat je over een jaar genomen dus teveel of te weinig belasting hebt betaald. Iedereen betaald hetzelfde en iedereen krijgt dezelfde heffingskorting. En we betalen met z'n allen belasting om dat geld aan andere dingen uit te geven waar jij ook wel eens gebruik van maakt.....
Ik snap dat het vervelend is, niemand wordt vrolijk van bijbetalen. Maar om het nou zo neer te zetten is imo niet zoals het werkt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:41

Cherellee_ schreef:
Hopelijk kan iemand mij hier ook verder helpen met aftrek specifieke zorgkosten:

Er wordt aangegeven: " U mag alleen kosten aftrekken die u maakt in verband met ziekte of invaliditeit"

Stel: als volwassene heb maak je kosten voor orthodontie en daarnaast botox tegen overmatig transpireren. Beide op eigen initiatief en zonder medische verklaring van een arts oid. Alle kosten zijn zelf betaald. Er is niets vergoed.

Mag ik deze kosten dan opvoeren als aftrekpost specifieke zorgkosten?

Voor wat betreft de botox: als je inderdaad hyperhidrosis hebt, zou het aftrekbaar moeten zijn. Maar, dan zou het ook vergoed worden door je zorgverzekering. Dus daar heb je wel een bewijslast probleem. Als je alsnog een verklaring van hyperhidrosis kan krijgen, zou dat heel erg helpen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:41

Yonker schreef:
eilleen333 schreef:
Eerlijk antwoord? Ik heb die spotjes dit jaar niet gezien. Ik heb geen tv ;) .
En op zich vind ik het niet erg om te betalen, alleen vind ik het stom dat de belastingdienst altijd loopt te graaien. Ik verdien geen bal als student, en betaal me scheel, dus als ik die 260 euro nog even op de spaarrekening kan houden kan ik daar totaal niet mee zitten.
Als ze geld willen kunnen ze toch gewoon een rekening of brief sturen? Waarom moet ik daar zelf mee komen? Ik ken geen enkel ander bedrijf die dat zo doet.

Je doet echt geen aangifte omdat de belastingdienst "loopt de graaien". Je doet aangifte omdat je over een jaar genomen dus teveel of te weinig belasting hebt betaald. Iedereen betaald hetzelfde en iedereen krijgt dezelfde heffingskorting. En we betalen met z'n allen belasting om dat geld aan andere dingen uit te geven waar jij ook wel eens gebruik van maakt.....
Ik snap dat het vervelend is, niemand wordt vrolijk van bijbetalen. Maar om het nou zo neer te zetten is imo niet zoals het werkt.

_/-\o_ _/-\o_

En 'geen enkel ander bedrijf...': De Belastingdienst is geen bedrijf. Het is een uitvoeringsorgaan van de overheid.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:42

Trouwens ik denk niet dat je een boete krijgt als je geen aangifte doet, maar ik denk wel dat je het alsnog moet betalen over een tijdje, kan 2 jaar zijn kan 5 jaar zijn. Als je geluk hebt, hoef je het idd niet te betalen maar hou er wel rekening mee dat als je het over 5 jaar moet betalen je gewoon rente betaald :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:43

eilleen333 schreef:
En inderdaad, als je terugkrijgt krijg je echt geen brief: "mevrouw, wilt u even aangifte doen? want we denken dat u nog geld van ons krijgt."

Dat doen ze dus wel. Zelfs als het termijn al lang afgelopen is.

Maar weetje als het zo slecht hebt als student stop je lekker met je studie en ga je werken. Wiettelen of pillen drukken lijkt me ideaal voor jou, want die betalen doorgaans ook geen belasting.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:54

moonsparkle schreef:
Dit wordt de eerste keer dat we het laten doen, maar dan wel bij mij thuis zodat ik alles zie en kan leren hoe het nu gaat. Mijn man is zzper en was afgelopen jaar voor het eerst echt ondernemer voor de belastingdienst, veel geïnvesteerd dus ik hoop veel teruggaaf.

Ik denk dat je je eerder rot schrikt als je ziet hoeveel je moet betalen. :Y) Wat een ellende vond ik dat als ondernemer zeg, al die belasting in een keer.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:57

Ik krijg gelukkig geld terug, een leuk bedrag omdat ik studiekosten kan aftrekken. Een paar maanden geleden toen ik besloot te starten met mijn studie kwam ik erachter dat de studiekosten alleen nog maar in 2017 afgetrokken konden worden. Net was ik ervoor aan het googlen en toen zag ik dat je in 2018 toch nog studiekosten mag aftrekken (waarschijnlijk wel voor het laatst) Scheelt weer heel wat geld!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:04

Yonker schreef:

Nee, zo werkt het officieel ook niet, maar alsof ik de enige persoon op deze planeet ben die het niet erg vind als je iets niet zou hoeven betalen. We betalen inderdaad allemaal belasting voor dingen die we allemaal gebruiken. Alleen op het moment heb ik niet perse geld over, dus hou ik het liever in mijn zak als dat kan. Ik ben gewoon een egoist, I know. Maar als ik mijn studie straks heb afgerond val ik gewoon in de hoogste belastingschaal, dus ik denk dat ik het dan wel goed kan maken met de mensen van de blauwe envelop :+

Nies_ schreef:
Dat doen ze dus wel. Zelfs als het termijn al lang afgelopen is.

Maar weetje als het zo slecht hebt als student stop je lekker met je studie en ga je werken. Wiettelen of pillen drukken lijkt me ideaal voor jou, want die betalen doorgaans ook geen belasting.

Och bokt is weer bokt.... :') Ik kan er altijd kostelijk om lachen hoe het niveau van een discussie verder kan dalen dan de gevoelstemperatuur afgelopen nacht in Nederland.
Echt een super opmerking, en het stoppen met mijn studie is ook echt een discussie item hier. Evenals wiet telen.

Overheid of niet... Als ze geld willen kunnen ze er toch gewoon om vragen. Elke Nederlander krijgt wel een stembiljet, maar dus niet elke Nederlander krijgt het verzoek om aangifte te doen. Ik snap niet dat de overheid te laks is om niet gewoon iedereen zo'n mail in je berichtenbox te sturen...

Wel echt te gek dat men zich zo druk maakt om het feit dat ik liever geen slapende honden wakker maak. Ik vraag me dan af of jullie dan allemaal wat terugkrijgen of moeten betalen en wel een brief hebben gehad?

Maar goed, deze discussie gaat inmiddels nergens meer over. Ik zie de brief van de belastingdienst met mijn boete bedrag erop vanzelf verschijnen. En anders niet. :Y)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 17:06

Zoals inmiddels al heel vaak aangegeven.. Ja ook mensen die geld terug krijgen, krijgen een brief dat ze aangifte moeten doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:10

eilleen333 schreef:
Nee, zo werkt het officieel ook niet, maar alsof ik de enige persoon op deze planeet ben die het niet erg vind als je iets niet zou hoeven betalen. We betalen inderdaad allemaal belasting voor dingen die we allemaal gebruiken. Alleen op het moment heb ik niet perse geld over, dus hou ik het liever in mijn zak als dat kan. Ik ben gewoon een egoist, I know. Maar als ik mijn studie straks heb afgerond val ik gewoon in de hoogste belastingschaal, dus ik denk dat ik het dan wel goed kan maken met de mensen van de blauwe envelop :+

Kortom, die aangifte ga je een paar jaar na het afronden van je studie alsnog doen zodat je kan middelen. Dat is namelijk best lucratief als je van weinig inkomen naar een 52% schaal inkomen gaat. Eind goed al goed ;)

Maar even voor mijn info, hoe werkt het als je geen aangifte doet terwijl je had moeten betalen? Ik vermoed dat je ergens de jaren daarna een keer een brief krijgt met 'volgens onze info heb je te weinig belasting betaald, svp overmaken met/zonder boete'?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:19

Ik heb ook wel eens na vier jaar een flink bedrag terug moeten betalen, omdat onze accountant een fout had gemaakt. Dat is extra zuur! Maar ja, als je weet dat je moet betalen, dan toch liever gelijk maar ipv straks meerdere jaren in 1x dokken denk ik dan..

Hier ook wel benieuwd wat het gaat worden, voor het eerst fiscaal partner ivm de kleine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:31

eilleen333 schreef:

Nou ... dat doen ze dus wel ... ik was het een jaar vergeten (ik had amper een fatsoenlijke bijbaan toen, was nog jaren terug toen ik absoluut niet aan belastingen dacht nog die leeftijd :+). Kreeg ik een brief of ik misschien nog aangifte wilde doen voor jaar X want ik kreeg waarschijnlijk nog geld terug. Het was niet veel, maar ik kreeg inderdaad een klein beetje terug.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:40

Nou ja, ze zijn van harte welkom om er ooit nog naar te vragen als ze willen. Ik heb ze even gebeld (omdat ik ook aangifte doe voor mijn vader die wel een brief heeft gehad), maar ik hoef idd niet perse aangifte te doen, maar het kan zijn dat er later inderdaad nog correspondentie over komt, maar ik krijg geen boete als ik het nu niet zelf doe. Ze raadde het me wel aan omdat ze dacht dat ik geld terug zou krijgen als student, maar dat is dus niet zo.
Maar goed, back to daily life ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:40

Hyperhydrosis word bij mij vergoed. Omdat ik het op medische verwijzing heb

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:43

Vraagje, heeft iemand hier ervaring met middelen? Ik had 2 jaar terug een fors hoger inkomen dan dat ik nu heb. Vorig jaar nog iets meer (overstap naar ander werk). Dit jaar zit ik daarop jaarbasis zo'n 7500 euro onder. Nu las ik iets over dat je een middeling aan kan vragen, maar ik heb geen idee hoe dat zit. Iemand een idee?

(NB: Zoals de opgave nu lijkt zou ik 7 euro terug moeten krijgen, wat dus niet opgaat.... Want vanaf 45 euro krijg je terug :+ )

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:53

Winged schreef:
Vraagje, heeft iemand hier ervaring met middelen? Ik had 2 jaar terug een fors hoger inkomen dan dat ik nu heb. Vorig jaar nog iets meer (overstap naar ander werk). Dit jaar zit ik daarop jaarbasis zo'n 7500 euro onder. Nu las ik iets over dat je een middeling aan kan vragen, maar ik heb geen idee hoe dat zit. Iemand een idee?

(NB: Zoals de opgave nu lijkt zou ik 7 euro terug moeten krijgen, wat dus niet opgaat.... Want vanaf 45 euro krijg je terug :+ )

Onder €15,- krijg je niet terug.
Onder €45,- hoef je niet te betalen.
Maakt voor jou niets uit maar wat je schrijft is niet correct.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:17

Rena100 schreef:
Ik moet 60 euro terugbetalen volgens de berekening...:( heb een huurhuis, 1 werkgever en geen kinderen of fiscale partner.

Ik ook 57 euro. Snap er niets van, ook een huurhuis, 1 werkgever en geen kinderen of partner. Belachelijk dat ik nog meer moet afdragen }:0

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:19

Je draagt niet meer of minder af dan een ander, alleen het moment waarop je dat doet is dus anders dan de reguliere maandelijkse afdracht via je werkgever. Vestzak-broekzak gevalletje.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:26

Jemig. Wij werken hard en betalen netjes belasting, zodat iemand die teveel heeft gekregen lekker haar geld op haar spaarrekening kan houden. :=

Lekker dan.

Wat zijn normale bedragen om terug te krijgen? Ik krijg best veel terug, kan dat komen door studiekosten en reiskosten voor medische redenen? Ik krijg 2/3 van dat ingediende bedrag terug. Ik heb een dansje gedaan, daar niet van ( :') ), maar straks reken ik me rijk en krijg ik veel minder.