Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dientje_Yara schreef:Dank voor de normale reacties
Voor de andere ik bemoei me nergens mee dat staat nergens ik vraag om advies of ik iets kan doen omdat ik me zorgen maak
Citaat:http://www.arbeidstijdenwet.nl/arbeidstijdenbesluit/
Als een werknemer op oproep beschikbaar moet zijn tijdens de pauzes, dan betekent dat dat de werknemer de pauze direct moet beëindigen als hij of zij wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten. Er kan van deze bepaling gebruik worden gemaakt, indien de werkzaamheden niet op een andere manier georganiseerd kunnen worden en de aard van de werkzaamheden het noodzakelijk maakt. Deze ATB-bepaling maakt het mogelijk dat “geconsigneerde” pauzes niet meetellen voor het aantal malen dat een werknemer geconsigneerd mag zijn. Indien de werknemer de werkplek niet mag verlaten, dan telt de pauzetijd wel mee als arbeidstijd.
Citaat:(zelfde bron als vorige quote) In voorbereiding op een feestdag is het soms noodzakelijk om meer arbeid te verrichten. De feestdagen waarbij dat mogelijk is zijn separaat vastgelegd in het ATB, zoals Hemelvaartsdag of Nieuwjaarsdag. In sommige gevallen mag hiervan worden afgeweken. In de 7 dagen voorafgaand aan deze feestdagen mag de werknemer maximaal 2 x 14 uur per dienst of nachtdienst arbeid verrichten. Hiervoor is geen collectieve regeling nodig.
Er mag in enkele gevallen 1 x per periode van 2 weken, maximaal 14 uur arbeid per dienst worden verricht. Deze uitzondering is uiteraard alleen mogelijk in noodsituaties, waarbij er absoluut geen uitstel van werkzaamheden mogelijk is. Hiervoor is geen collectieve regeling nodig.
oomens schreef:Dientje_Yara schreef:Dank voor de normale reacties
Voor de andere ik bemoei me nergens mee dat staat nergens ik vraag om advies of ik iets kan doen omdat ik me zorgen maak
Jij maakt je zorgen. Maakt hij zich die ook? Zo niet, dan hoef je helemaal niets te doen. Grote, volwassen meneer, toch?
Ik geloof niet dat zijn baas blij is als hij een werknemer heeft met een vriendin als moeder erbij. Zal ongetwijfeld ook niet heel erg prettig zijn voor je vriend zelf, om op die manier te kijk te staan voor zijn collega's. Of zijn die er inmiddels ook aan gewend dat je met zijn broodtrommeltje langskomt?
Zoals al eerder is aangegeven, is begin februari een waanzinnig drukke tijd in de bloemen. Bovendien is dit niet echt de tijd van het jaar waarin je massaal vakantiewerkende scholieren voor het oprapen hebt om bij te springen. Voor een paar weken een blik Oost-Europeanen opentrekken zou ook een oplossing zijn, maar dat schijnt steeds ingewikkelder te worden. Blijft over: met het huidige personeel al het werk doen.
NoTwixLeft schreef:TS, dit is echt normaal vlak voor valentijn in de bloemenbusiness. Er zijn soms werkgevers die ochtend en middag diensten draaien in dit soort tijden en dan ben je dus wel na een x aantal uur klaar, maar dat zijn de echt grote spelers die vooraf dus ook een perfecte planning hebben om mensen juist in te zetten.