Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:08

De oplossing: jouw vriend z'n mond open laten trekken. En dit zo snel mogelijk aan de arbeidsinspectie laten melden. Deze tijden mogen niet.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:08

TS, dit is echt normaal vlak voor valentijn in de bloemenbusiness. Er zijn soms werkgevers die ochtend en middag diensten draaien in dit soort tijden en dan ben je dus wel na een x aantal uur klaar, maar dat zijn de echt grote spelers die vooraf dus ook een perfecte planning hebben om mensen juist in te zetten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:19

Dientje_Yara schreef:
Dank voor de normale reacties

Voor de andere ik bemoei me nergens mee dat staat nergens ik vraag om advies of ik iets kan doen omdat ik me zorgen maak

Jij maakt je zorgen. Maakt hij zich die ook? Zo niet, dan hoef je helemaal niets te doen. Grote, volwassen meneer, toch?

Ik geloof niet dat zijn baas blij is als hij een werknemer heeft met een vriendin als moeder erbij. Zal ongetwijfeld ook niet heel erg prettig zijn voor je vriend zelf, om op die manier te kijk te staan voor zijn collega's. Of zijn die er inmiddels ook aan gewend dat je met zijn broodtrommeltje langskomt?

Zoals al eerder is aangegeven, is begin februari een waanzinnig drukke tijd in de bloemen. Bovendien is dit niet echt de tijd van het jaar waarin je massaal vakantiewerkende scholieren voor het oprapen hebt om bij te springen. Voor een paar weken een blik Oost-Europeanen opentrekken zou ook een oplossing zijn, maar dat schijnt steeds ingewikkelder te worden. Blijft over: met het huidige personeel al het werk doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:22

Als ik zie waar de vriend van TS werkt hebben we het echt wel over een groot bedrijf met veel werk in deze periode. Toch riekt dit wel een beetje naar uitbuiting voor mijn gevoel.

Alleen zal de vriend van TS zelf iets moeten doen, zijn werkgever vind het waarschijnlijk wel prima zo.

Heeft hij een vast contract daar? Dan staat hij wel iets sterker als hij iets wil veranderen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:24

Staat er niks over die werktijden in de Cao? Mijn vriend maakt ook zulke uren, vanmorgen om 7u begonnen en op dit moment nog niet thuis. Dat gaat 6 dagen in de week zo. Bij hun staat het in de Cao dat ze zulke uren mogen maken omdat het seizoensgebonden werk is. (akkerbouwer, afhankelijk van het weer dus). Gelukkig is zijn baas wel een hele fijne.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:30

De bloemensector staat niet bekend als een gemiddelde goede werkgever (uitzonderingen daargelaten). De concurrentie is groot en hard.
Dat van het examen vind ik een nare streek. En blijkbaar is er geen goede planning in het bedrijf.
Lastig hoor.
Maar ik zou het wel aan je vriend over laten om keuzes te maken.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:31

Het vrij voor rijbewijs verhaal ga ik even niet op in, dat is op dit moment even minder relevant dan een werkgever die zich zoals het lijkt niet houdt aan de wetgeving wat betreft arbeidstijden.
Vanuit mijn kennis en ervaring zou ik het volgende adviseren:

Stap 1: Laat hem concreet op papier zijn gemaakte uren zetten. Begin en eindtijden, pauzes, alles er op en er aan. Heeft hij vanuit zijn werkgever ook op papier bewijs van de uren die hij werkt? Het rooster? Gelijk thuis een kopie opslaan (danwel op papier, danwel digitaal, maar laat hem zorgen dat hij het thuis heeft). Mag hij zijn pauzes in een andere ruimte houden dan dat hij zijn werk verricht? Als dit niet het geval is, is de wetgeving hier ook heel helder in (let vooral op het laatste zinnetje hierin):
Citaat:
http://www.arbeidstijdenwet.nl/arbeidstijdenbesluit/
Als een werknemer op oproep beschikbaar moet zijn tijdens de pauzes, dan betekent dat dat de werknemer de pauze direct moet beëindigen als hij of zij wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten. Er kan van deze bepaling gebruik worden gemaakt, indien de werkzaamheden niet op een andere manier georganiseerd kunnen worden en de aard van de werkzaamheden het noodzakelijk maakt. Deze ATB-bepaling maakt het mogelijk dat “geconsigneerde” pauzes niet meetellen voor het aantal malen dat een werknemer geconsigneerd mag zijn. Indien de werknemer de werkplek niet mag verlaten, dan telt de pauzetijd wel mee als arbeidstijd.

Check inderdaad ook de CAO, wat hierin staat, want er zijn werkgebieden die hier van mogen afwijken.

Citaat:
(zelfde bron als vorige quote) In voorbereiding op een feestdag is het soms noodzakelijk om meer arbeid te verrichten. De feestdagen waarbij dat mogelijk is zijn separaat vastgelegd in het ATB, zoals Hemelvaartsdag of Nieuwjaarsdag. In sommige gevallen mag hiervan worden afgeweken. In de 7 dagen voorafgaand aan deze feestdagen mag de werknemer maximaal 2 x 14 uur per dienst of nachtdienst arbeid verrichten. Hiervoor is geen collectieve regeling nodig.

Er mag in enkele gevallen 1 x per periode van 2 weken, maximaal 14 uur arbeid per dienst worden verricht. Deze uitzondering is uiteraard alleen mogelijk in noodsituaties, waarbij er absoluut geen uitstel van werkzaamheden mogelijk is. Hiervoor is geen collectieve regeling nodig.

Stap 2: Als hieruit blijkt dat de werkgever zich niet aan de wetgeving houdt, moet er actie ondernomen worden. Door jouw vriend. Gesprek met de leidinggevende is in principe altijd de eerste stap in dit proces, maar ik kan me voorstellen dat het onveilig voelt om dit te doen. Dan is een stapje hoger (escaleren zoals dat zo mooi heet), en gesprek aangaan met zijn leidinggevende de volgende stap. Is er een vertrouwenspersoon, preventiemedewerker, verzuimadviseur of iets in die trant? Dan daar aankaarten, ook met het oog op mogelijke uitval van medewerkers die zich over de kop werken.

Stap 3: Levert dit niets op, dan moet jouw vriend alle mogelijke wegen inschakelen: arbeidsinspectie, de OR contacten als die er is, als hij lid is van de vakbond het daar aankaarten. Bij voorkeur met meerdere collega's tegelijk, maar daar heeft hij geen invloed op vrees ik, met een baas die gelijk dreigt met ontslag.

Belangrijk: Je kan hem hier best wat in sturen als hij dit moeilijk vindt, maar hij zal dit ZELF moeten gaan oplossen, je kunt niet alles voor hem doen. Steun hem waar nodig, maar laat het hem zelf doen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 20:54

Het enige wat ik weet is dat hij gisteren 13.5 uur gewerkt heeft met pauze aftrek al.mee berekend.

Nu heeft hij er al 16 uur opzitten en is nog niet klaar.

Wel grappig alle aannames dat ik met een broodtrommeltje.langskom. ik ondersteun mijn partner achter de schermen hij doet ermee wat hij zelf wilt.

Het is druk ja en ja dat weet hij en hij zeurt niet maar 16 uur na een dag van 13.5 uur met 9 uur ertussen kan ik niet een beetje drukte noemen dat is tegen de wettelijke regels.

Hij gaat zelf een melding doen bij de arbeidsinspectie.

Nogmaals ik sta naast hem en zal hem ondersteunen waar ik kan qua kijken naar cao en wat wettelijk wel en niet.mag hier heeft hee nogal.weinig tijd voor.momenteel ;)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:05

oomens schreef:
Dientje_Yara schreef:
Dank voor de normale reacties

Voor de andere ik bemoei me nergens mee dat staat nergens ik vraag om advies of ik iets kan doen omdat ik me zorgen maak

Jij maakt je zorgen. Maakt hij zich die ook? Zo niet, dan hoef je helemaal niets te doen. Grote, volwassen meneer, toch?

Ik geloof niet dat zijn baas blij is als hij een werknemer heeft met een vriendin als moeder erbij. Zal ongetwijfeld ook niet heel erg prettig zijn voor je vriend zelf, om op die manier te kijk te staan voor zijn collega's. Of zijn die er inmiddels ook aan gewend dat je met zijn broodtrommeltje langskomt?

Zoals al eerder is aangegeven, is begin februari een waanzinnig drukke tijd in de bloemen. Bovendien is dit niet echt de tijd van het jaar waarin je massaal vakantiewerkende scholieren voor het oprapen hebt om bij te springen. Voor een paar weken een blik Oost-Europeanen opentrekken zou ook een oplossing zijn, maar dat schijnt steeds ingewikkelder te worden. Blijft over: met het huidige personeel al het werk doen.

Ik maak me zorgen omdat hij straks in dit poedersuiker na ruim 17 uur werken met maar 6 uur slaap 15 km naar huis moet fietsen in het donker. Hij is zwaar vermoeid.
Kan het een grote kerel zijn maar als je zo vermoeid bent maak ik me wel zorgen ja!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:19

Ik snap je wel ts. Ik heb jaren geleden mijn man gesommeerd ander werk te zoeken omdat hij er lichamelijk aan kapot ging. Had zelf pas door hoe erg hij er aan toe was toen na een jaar zijn dikke blauwe wallen pas weg waren en hij weer een leven terug had. Hij werkte snachts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:31

Ik zou je vriend laten appen/mailen dat hij niet meer zulke lange dagen werkt. Dreigt de werkgever dan met ontslag kun je dat overleggen bij de arbeidsinspectie.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:41

Heeft het bedrijf waar je vriend werkt toevallig ook een or? Dan kan je daar dit soort dingen ook aankaarten. T is niet altijd dat ze werkelijk wat kunnen maar t is goed dat ze ervan afweten in dat geval

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:08

NoTwixLeft schreef:
TS, dit is echt normaal vlak voor valentijn in de bloemenbusiness. Er zijn soms werkgevers die ochtend en middag diensten draaien in dit soort tijden en dan ben je dus wel na een x aantal uur klaar, maar dat zijn de echt grote spelers die vooraf dus ook een perfecte planning hebben om mensen juist in te zetten.

Ik heb ook jaren in de bloemen gezeten maar zulke werktijden echt nog nooit gehad.
Ja rond de speciale dagen draaide we altijd wel meer uren en zo ook in de zomer maar dit echt nog nooit.
Ook wel eens dagen van 12 uur gemaakt maar dan gingen we met zijn allen eten en bestelde we chinees ofzo.

Het is een werkgever die zijn zaakjes niet voor elkaar heeft!.
Als er zoveel werk is moet hij meer personeel aannemen en in ploegen gaan werken.
Hier gaat overduidelijk iets niet goed.

Juridisch loket en een belletje naar de arbeids inspectie lijkt mij maandag ochtend de eerste stap.
Geen idee of het ook nog zin heeft om bij een vakbond aangesloten te zijn.

Voor TS: er worden wel veel mensen in een magazijn gevraagd. Misschien ook wel bij jullie in de buurt.
Je vriend is een harde werker dus dat moet vast lukken. Op schiphol word helemaal veel personeel gevraagd, weet niet of je daar in de buurt zit.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:45

Er is geen OR helaas
Er is een melding gedaan bij de arbeidsinspectie

Hij is op zoek naar wat anders maar geen rijbewijs beperkt wel de afstand maar dat komt wel goed