Vrachtwagen chauffeuses (in opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:32

Ik had het in mijn leswagen altijd verschrikkelijk moeilijk om hem in zn achteruit te krijgen, dat kostte me altijd een paar pogingen :')

Junia

Re: Vrachtwagen chauffeuses (in opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:56

Hahaha dat heb ik dus op de wagen waar ik nu mee rijd! Alle andere versnellingen gaan inmiddels goed gelukkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:15

Junia schreef:
Hahaha dat heb ik dus op de wagen waar ik nu mee rijd! Alle andere versnellingen gaan inmiddels goed gelukkig.

Oefening baart kunst :D

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:35

@junia misschien helpt het als je hem vanuit 3 laag naar zijn achteruit probeert te schakelen, meestal valt hij er dan gelijk in. Zo deden we dat ruim 25 jaar geleden al maar toen waren de bakken nog niet zo super als nu natuurlijk. Voor mij is het een gewenning ik doe het zelfs bij de personenwagen :D Het wil wel eens helpen dus is het proberen waard misschien.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 06:52

Hoe gaat het met iedereen? Hier volgende week mijn eerste les CE maar ben gisteren voor het eerst zelf de weg op geweest met een losse trekker (schrijf je dat zo? Haha ben een Friezin en friesisme helpt soms niet mee.) wat vond ik het spannend de eerste paar kilometers. Daarna echt supervet. Alleen een iets te enthousiaste luchtvering en een volle blaas hielpen dan weer niet mee :').

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:32

Haha de luchtvering in je stoel kan je minder of uit zetten he :j wel gaaf dat je je eerste km alleen al gemaakt hebt. En bij ons in Rotterdam zeggen we ook losse trekker hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:49

Lootje1991 schreef:
Haha de luchtvering in je stoel kan je minder of uit zetten he :j wel gaaf dat je je eerste km alleen al gemaakt hebt. En bij ons in Rotterdam zeggen we ook losse trekker hoor

Moet je eerst de handleiding bestuderen voor je kunt gaan rijden :D

Oh, tipje: als je een auto koopt, check dan ook even de olie van de cabine :j Had ik mijn cabine gekanteld om wat te controleren, krijg ik die cabine nergens meer heen; te weinig olie in de hydrauliek van het kantelmeganisme :oo

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:02

Lootje1991 schreef:

Weet ik alleen normaal ga ik niet de weg op en rijd ik op het terrein. Dat is lekker vlak dus dan ben je daar niet mee bezig maar nädat ik gewend was dat knopje maar even op gezocht haha.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:59

Moet schijnbaar verplicht pause houden. Heb mn lenktijd niet vol
Maar werk plus lenktijd is wel over 4.5-5 uur gekomen... Oepsie

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:50

Is dat in NL en Duitsland gelijk? Als de regels intussen niet gewijzigd zijn, moet je in NL na 4,5u een half uur pauze hebben.
Het was ook zo dat sturen en werken (stuurtje en hamertjes) daarin gelijk gesteld zijn, toch?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:15

ikke schreef:
Is dat in NL en Duitsland gelijk? Als de regels intussen niet gewijzigd zijn, moet je in NL na 4,5u een half uur pauze hebben.
Het was ook zo dat sturen en werken (stuurtje en hamertjes) daarin gelijk gesteld zijn, toch?

Ik geloof dat het gelijk is idd.
Normaal doe ik ook als ik de 2de x laad een pauze erin zodat ik daarmee al op de veilige kant ben.
Maar vanmorgen ben ik dat vergeten.
T ding zei dat ik 45 min pause moest doen dus heb ik dat tijdens t uitblazen van t voer maar gedaan...
Of is dat niet de bedoeling om zo je pauzes te houden _O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:58

Rij en arbeid zijn niet voor 4,5h dat is voor de 6h gelijkstellend (jou 45min nu)

Om wettelijk in orde te zijn kan je je pauze tijdens her lossen ook als beschiknaar Instellen (Vierkantje) deze geld voor je 45min maar niet voor je 9h

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:15

GUSTIxBILL schreef:
Rij en arbeid zijn niet voor 4,5h dat is voor de 6h gelijkstellend (jou 45min nu)

Om wettelijk in orde te zijn kan je je pauze tijdens her lossen ook als beschiknaar Instellen (Vierkantje) deze geld voor je 45min maar niet voor je 9h

Precies na 6 uur werken(zowel rijden als het hammertje) moet je een pause houdeb. Maar nu wou hij dat al eerder.
Geen idee waar t ding last van had. Heb een pause gemaakt en klaar
Het vierkantje is op zn duits bereitschaft. Dus dat je staat te wachten op iets en je weet niet hoelang je wacht. Dan kab het officieel niet als pause aangerekend worden

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:28

Door heel Europa word dit vierkantje als rijtijd onderbreking aangehouden :j
Geld ook voor je 6h :)
Ook in Duitsland, is namelijk een Europeese wetgeving :)

Na gevraagd aan duitse politie ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:37

Hhmm, die 6 uur zegt mij even niks. Is dat iets van de laatste paar jaar of heb ik gewoon niet goed opgelet bij m'n CCV-B?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:45

6h is diensttijd is wettelijk vast gelegd dat dit het maximum is wat je aan een stuk zonder pauze mag doen (Nederlandse vriend en chauffeur zit naast me, dus spreek even in zijn naam, maar is het zelfde als in Belgie blijkbaar :j )

Vierkantje word dus ook als rij en diensttijd onderbreking gezien. En dit om de volgende reden:
Vierkantje mag je eigenlijk alleen maar gebruiken als je weet hoelang je moet wachten. Hierdoor kan je dus ook pauze maken tijdens je wachten.
Moet je wachten zonder eindtijd, dus zonder het uur bekend dat je binnen mag, of wanneer ze gedaan zijn met je te lossen, is het wettelijk arbeidstijd (hamertjes) omdat je ter beschikking blijft van je voertuig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:28

GUSTIxBILL schreef:
6h is diensttijd is wettelijk vast gelegd dat dit het maximum is wat je aan een stuk zonder pauze mag doen (Nederlandse vriend en chauffeur zit naast me, dus spreek even in zijn naam, maar is het zelfde als in Belgie blijkbaar :j )

Vierkantje word dus ook als rij en diensttijd onderbreking gezien. En dit om de volgende reden:
Vierkantje mag je eigenlijk alleen maar gebruiken als je weet hoelang je moet wachten. Hierdoor kan je dus ook pauze maken tijdens je wachten.
Moet je wachten zonder eindtijd, dus zonder het uur bekend dat je binnen mag, of wanneer ze gedaan zijn met je te lossen, is het wettelijk arbeidstijd (hamertjes) omdat je ter beschikking blijft van je voertuig...

Maar hoe moet ik dat lezen, in combi met 4,5 uur rijden?

Als ik je goed begrijp zou ik dus 4 uur mogen rijden, dan een uur andere werkzaamheden verrichten (hamertjes), dan een uur rijden en dan moet ik pauze nemen (hoe lang?).

Zoals je ziet, ik ben geen beroeps :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:31

Dan minimum 30min
6h max en 30min pauze (als je in tussen tijd je 4,5h al niet vol gereden hebt en 45min genomen hebt)
Je 4,5h rij regels blijft natuurlijk gelden :’)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:59

GUSTIxBILL schreef:
Dan minimum 30min
6h max en 30min pauze (als je in tussen tijd je 4,5h al niet vol gereden hebt en 45min genomen hebt)
Je 4,5h rij regels blijft natuurlijk gelden :’)

Ja, op die manier. Dat is helder. Ik dacht alleen dat je na 4,5 uur rijden een half uur moest, maar dat is 45min, als ik je goed begrijp. Hhmmm, ik geloof dat ik toch eens de regels opnieuw moet gaan bestuderen. Te lang eruit geweest, geloof ik.

Punt is dat het als prive-rijder (geen commercieel vervoer) maar beperkt geldt, maar net als bij de regels van rijden met aanhangers, moet je dan ook maar net een agent treffen die de regels kent, anders heb je alsnog gezeik. Nou kom ik een heel eind met 4,5 uur, maar knap k als je eens naar een of andere uithoek moet die je in 4,5 uur niet redt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:12

Precies, na 4.5 uur rijden 45 minuten pause(mag gedeeld zijn in 15 en dan 30 minuten andersom niet). En na 6 uur werktijd zonder pause moet je een pause houden.

Bij ons is trouwens geleerd dat bereitschaft, het rare vierkantje gebruikt word als je niet weet hoeland je moet wachten.
Bijv ik wil laden en weet dat ik een half uur moet wachten, dan kan ik het als pause laten gelden.
Als ik moet laden en eerst wachten en weet niet hoelang het duurt moet ik bereitschaftdienst gebruiken. Aangezien ik niet weet hoelang het duurt is het geen officiele pause omdat je niet kunt "rusten"

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:38

Wachtduur bekend is beschikbaar
Wachtduur onbekend is werken

Eerste mag als rijtijdonderbreking gelden en diensttijd onderbreking aangezien je niet aan het werk bent :j

In Belgie, Nederland 100% zeker
En duitsland ook volgens een politie-agent daar ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:06

Mag ik hier mij even melden, ondanks dat het topic al eventjes stil ligt.

Ik ben al een langere tijd niet heel erg gelukkig met mijn huidige werk (kantoorbaan) en ik heb altijd al een stille droom gehad om ooit op de vrachtwagen te zitten maar ik durfde nooit zo goed want mannen enzo en bang dat ik uitgelachen zou worden (nu 'slimme' kantoorbaan, straks misschien vrachtwagenchauffeuse wat ik ontzettend leuk zou vinden).

Wat natuurlijk compleet onzin is. Maar toch nog steeds een beetje terughoudend want bang dat ik het niet zou redden ofzo, wat moet ik dan? Dan zit ik met een enorme schuld en geen baan enz enz.
Veranderingen zijn dood eng voor mij :=

Nu heb ik mij eindelijk aangemeld voor een informatie avond bij vrachtbaan.
Een hele grote stap voor mij want ik doe eindelijk eens een stap in de richting van wellicht een andere baan.
Ik ben supernerveus maar ook heel enthousiast!

Heeft iemand ervaring met vrachtbaan?
Ik zoek echt naar een opleiding die ik niet direct zelf moet betalen aangezien dat niet gaat lukken. Vrachtbaan geeft je baangarantie.
Ik ben alleen bang dat ik tijdens de opleiding de rest van m'n kosten oid niet kan betalen aangezien ik dan geen baan meer heb geloof ik :=
Weet niet zo goed hoe het zit, ik zal het wel horen bij de informatieavond :))

Vind het spannend :):)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:09

Zeker mag je je hier melden.
En ik zou zeggen gewoon doen!! Er zijn genoeg banen en ook als vrouw is het mogelijk.
Tuurlijk zijn er lamzakken erbij die je als vrouw uitlachen maar die heb je in elke baan!

Ik ben tot dusver erg blij dat ik de stap gemaakt heb en nu dus veevoer rij. Oke soms qua uren is het een beetje klote maar verder is het echt best een leuke baan

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:17

SayaJones schreef:

Ik ben al een langere tijd niet heel erg gelukkig met mijn huidige werk (kantoorbaan) en ik heb altijd al een stille droom gehad om ooit op de vrachtwagen te zitten maar ik durfde nooit zo goed want mannen enzo en bang dat ik uitgelachen zou worden (nu 'slimme' kantoorbaan, straks misschien vrachtwagenchauffeuse wat ik ontzettend leuk zou vinden).

Wat natuurlijk compleet onzin is. Maar toch nog steeds een beetje terughoudend want bang dat ik het niet zou redden ofzo, wat moet ik dan? Dan zit ik met een enorme schuld en geen baan enz enz.<KNIP>

Je woont helaas ver uit de buurt van het Diepe Zuiden, anders hadden we kunnen babbelen over een (in principe) gratis rij-opleiding als vuilniswagenchauffeur. Dan heb je ook redelijk normale werktijden....

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:21

SayaJones schreef:

Wat natuurlijk compleet onzin is. Maar toch nog steeds een beetje terughoudend want bang dat ik het niet zou redden ofzo, wat moet ik dan? Dan zit ik met een enorme schuld en geen baan enz enz.
Veranderingen zijn dood eng voor mij :=

Nu heb ik mij eindelijk aangemeld voor een informatie avond bij vrachtbaan.
Een hele grote stap voor mij want ik doe eindelijk eens een stap in de richting van wellicht een andere baan.
Ik ben supernerveus maar ook heel enthousiast!

Heeft iemand ervaring met vrachtbaan?
Ik zoek echt naar een opleiding die ik niet direct zelf moet betalen aangezien dat niet gaat lukken. Vrachtbaan geeft je baangarantie.
Ik ben alleen bang dat ik tijdens de opleiding de rest van m'n kosten oid niet kan betalen aangezien ik dan geen baan meer heb geloof ik :=
Weet niet zo goed hoe het zit, ik zal het wel horen bij de informatieavond :))

Vind het spannend :):)

De meeste mannen vinden de vrouwen achter het stuur alleen maar cool en helpen je waar nodig. Tenminste bij mij was dat zo in het containervervoer.

Probeer van te voren beetje te bedenken wat je wilt vervoeren. Eventueel mag je wel een dag mee met mijn vriend welke in het zeecontainer vervoer zit, geen enkel probleem! Geen idee waar je zit in nl?

Ik heb de opleiding via het stc gedaan. Was echt en bbl opleiding van een jaar, maar ik was ook pas 20.

Succes en veel plezier op de informatie avond. Ik ken het zelf niet. En staar je niet dood op de baangarantie. Ze zoeken zoveel chauffeurs tegenwoordig dat je overal wel aangenomen wordt, ook zonder ervaring.