Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:54

Als ik tegen mijn werkgever of vorige werkgever zou zeggen dat ik niet op zaterdag wil werken, dan lachen ze mij volgens mij keihard uit. Wanneer je voor de detailhandel kiest, weet je dat je ook op zaterdagen moeten. Dit is in de zorg en horeca niet anders. Daarnaast kunnen ze je ook in plannen op feestdagen.

Natuurlijk kan je wel vragen of ze je niet iedere zaterdag in plannen. Bv om de zaterdag is ook wel fijn. Dan heb je om de week een heel weekend lekker vrij. Alleen vraag het niet direct al, ga eerst jezelf bewijzen. Laat zien wat je kunt, toon initiatief en flexibiliteit. En dan 'accepteren' ze het sneller, dan wanneer je het op je eerste dag al vraagt.

En bekijk het positief. De zaterdag is ongetwijfeld de drukste dag van de week, op zo'n dag leer je zoveel.

Charaz

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:09

Vroegah toen ik nog in een winkel werkte moest de werkgever de feestdagen (de nationale feestdagen) in overleg met het personeel afspreken, er was toen een tijdje nogal een wisseling in de managers en hierdoor werd mijn collega van de afdeling gevraagd om de roosters te maken. Normaal gesproken werd er gevraagd wie er bijvoorbeeld koninginnedag wilde werken (waren best liefhebbers voor ivm meer betaald krijgen) en werd het vaak verdeeld in halve dagen. Mijn collega had zichzelf lekker vrij gepland en mij zonder overleg de hele dag ingepland. Dacht het niet en heb dus geweigerd deze dag te werken en volgens mij is ze uiteindelijk zelf moeten komen, respect werkt 2 kanten op en jezelf op zo'n dag lekker vrij plannen en een collega zonder overleg de hele dag laten komen omdat jij toevallig degene bent die de roosters mag maken gaat er bij mij niet in. Wellicht volgens sommige hier ook geen goede mentaliteit, zolang je overlegd met elkaar kom je er vast wel uit!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:36

Lieshorses schreef:
Waarom zegt de manager dat dan? Bij mijn sollicitatie gesprek? Ik zuig het niet uit mijn duim hoor. Sjezus.
Daarnaast weet ik ook heel erg goed wat het verschil is tussen een leidinggevende en een werknemer die uitleg geeft.

Je hoeft niet zo bijdehand te doen, ik kan prima zelf nadenken en ik post niet zomaar iets neer. Dus dan weet jij dat ook weer hé, voor de volgende keer ;)

Als je niet zo maar iets post, hoe kom je dan aan 5 leidinggevenden?
Er is een filiaalmanager ( die bij de Etos vaak meerdere filialen draaien) dan nog een assistent en eventueel eerste verkoopster.
Reden waarom ik zeg dat 350 stuks onzin is, de Kruidvat, de AH en de Jumbo bv die een veel hogere productiviteit van hun werknemers eisen dan een Etos hebben nog niet eens zo een hoge norm.
Maar veel plezier en succes met je opleiding en carrierekansen in deze branche.

En voor degene die aangeven meisje is pas 16, helaas is de realiteit bij veel winkels zo dat als je op je 17e a 18e geen potentie laat zien voor meer dan kassameisje en vulploeger je er op je 19e ook niet meer werkt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 23:42

Bedankt voor je nuttige toevoegingen nuscaniels, ik loop dingen zoals ik net al zei niet uit mijn duim te zuigen wat betekend dat er nogsteeds 5 leidinggevenden bij ons op de vloer lopen (incl filiaalmanager) en dat wij ook nogsteeds een vulnorm hebben van 350 stuks a uur. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:49

Lieshorses schreef:
Wij hebben een flexibel rooster (dus geen vaste tijden) dus ik denk persoonlijk dat dat niet zo'n probleem is aangezien iedereen altijd wisselt qua tijden.
dromertje, ik ga het ook vragen, niet eisen.

Flexibel rooster betekend dus gewoon de zaterdagen werken. Niet elke week misschien maar om de zaterdag misschien. Ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 01:05

superpony schreef:
Wij hebben altijd personeel gehad va 16 jaar. Iemand met zo een grote mond naar volwassenen en iemand die wil uitslapen en met vrienden dingen doen, heeft een slechte mentaliteit. Het leven is nou eenmaal hard als je dingen wilt bereiken.

En voor wie het zei; Wij hebben altijd dingen kunnen doen naast ons werk. Wat een onzin dat dat niet zou kunnen naast een volle werkweek.

Alleen met rijke ouders, een rijke man of zonder teveel wensen redt je het met weinig werken of je moet een top baan vinden en dat zal niet in een winkel zijn.

Met de juiste inzet, kun je heel veel bereiken bij je baas en collega's.

Jeugd verdient niet veel nee, maar je kan ook nog niet veel. Mensen snappen niet wat ze hun baas kosten. Heel veel iets serieuzere bedrijven beginnen al niet meer aan heel jong personeel, vanwege het gezeur en de rompslomp.
Daarbij hoeft iemand van 16 geen hypotheek en andere lasten te betalen.

Wat een onzin. Wie ben jij om te oordelen dat Lieshorses een slechte mentaliteit heeft en dat die van jou beter is omdat jij de keuze maakt dat hard werken voor jou een kernwaarde is.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook opgevoed met die waarden en normen en ben blij dat ik zoveel voldoening uit hard werken haal, want dat maakt het een stuk gemakkelijker om mezelf gemotiveerd te houden.

Maar dat ik mij de afgelopen 10 jaar de naad uit heb gewerkt en mijn werk vrijwel altijd voorrang heb gegeven op mijn vrienden en de andere dingen die ik belangrijk vind in het leven maken mij niet trots.
Ik ben absoluut trots op wat ik met het harde werken bereikt heb. Maar werk altijd bovenaan mijn prioriteitenlijst hebben staan en daardoor voor mijn gevoel tekort schieten in andere zaken die ik in het leven belangrijk vindt voelt voor mij niet als een betere mentaliteit en maakt me ook niet perse een betere arbeidskracht.

Ik werkte als 15 jarige (dat is inmiddels wel bijna 20 jaar geleden helaas, dus toen was de regelgeving nog een stuk soepeler gok ik) als donderdag avond en weekendhulp bij een bakkerij.
De fulltimers werkten voornamelijk door de weeks. Enkel de filiaalmanager + max 1 fulltimer draaiden dan mee op de zaterdag.

Wil niet zeggen dat het bij de Etos waar TS werkt ook kan, maar om aan te geven dat je het prettig vind waar mogelijk op zaterdag niet ingepland te worden lijkt me, mits dienstbaar geformuleerd echt niet direct een blijk van de-motivatie. Kan je heus wel over praten.

Vind het een beetje flauw dat TS neergesabeld wordt op vul aantallen (hoezo zou 350 stuks zo gek zijn? Ik ben een leek, maar om per minuut gemiddeld zes artikelen in een vak te zetten klinkt mij niet als heel onrealistisch) maar kan me gezien de post over het verzinnen van een zaterdag hobby en de heersende ideeen over de mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig deze wel enigszins plaatsen.

Laat je niet op de kast jagen Lieshorses. Werk gewoon hard, kijk waar jij het bedrijf verder kunt helpen maar minstens net zo belangrijk om te leren over werken is te ontdekken is aan welke voorwaarden een baan voldoet om voor jou prettig te zijn en hoe je daar op een volwassen manier (dus zonder smoesjes ;) ) voor op kunt komen.

En als het niet goed voelt.. je kunt altijd nog ergens anders solliciteren.
Toi toi

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 02:40

Ga gewoon vragen wat de bedoeling is met welke dagen je werkt. Het is logisch dat je ook op een zaterdag moet werken, dat is immers een gewone werkdag in de detail handel.
Maar bij mij krijgt ook niemand alle zaterdagen vrij, iedereen wil graag 2 dagen weekend dus wordt er gerouleerd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:40

Maar om hoeveel zaterdagen (en zondagen) per maand / half jaar / jaar gaat het nou eigenlijk ts?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:48

Charaz schreef:
Vroegah toen ik nog in een winkel werkte moest de werkgever de feestdagen (de nationale feestdagen) in overleg met het personeel afspreken, er was toen een tijdje nogal een wisseling in de managers en hierdoor werd mijn collega van de afdeling gevraagd om de roosters te maken. Normaal gesproken werd er gevraagd wie er bijvoorbeeld koninginnedag wilde werken (waren best liefhebbers voor ivm meer betaald krijgen) en werd het vaak verdeeld in halve dagen. Mijn collega had zichzelf lekker vrij gepland en mij zonder overleg de hele dag ingepland. Dacht het niet en heb dus geweigerd deze dag te werken en volgens mij is ze uiteindelijk zelf moeten komen, respect werkt 2 kanten op en jezelf op zo'n dag lekker vrij plannen en een collega zonder overleg de hele dag laten komen omdat jij toevallig degene bent die de roosters mag maken gaat er bij mij niet in. Wellicht volgens sommige hier ook geen goede mentaliteit, zolang je overlegd met elkaar kom je er vast wel uit!

Dat is ook belachelijk. Ik vind wel dat er overlegd moet worden met collega m.b.t. feestdagen. Als er ruimte is, dan werkt bv iemand met Pasen en de ander met Pinksteren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:08

Charaz schreef:

Heel herkenbaar.
Bij m'n vorige werk kon ik alle kerstdagen, oud&nieuw, alle paasdagen en andere feestdagen werken.
Omdat andere mensen dan "weg" waren of gewoon niet wilden werken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:16

PrizTwir schreef:
Charaz schreef:

Dat is ook belachelijk. Ik vind wel dat er overlegd moet worden met collega m.b.t. feestdagen. Als er ruimte is, dan werkt bv iemand met Pasen en de ander met Pinksteren.

Bij ons worst dat ook gewoon ingedeeld, heb je niks aan te willen. Dat weet je als je bij ons komt werken.

Je kunt wel een vrij aanvraag indienen, maar die moet eerst worden goedgekeurd.

Sinds enkele jaren hang ik voor de kerstdagen een 'voorkeursschema' op, daar mogen medewerkers in aangeven wat ze graag vrij zouden willen hebben, als ik het rond krijg in het rooster dan krijgt iedereen wat hij of zij wilt. Lukt het niet dan worden ze alsnog ingedeeld.

Er moeten natuurlijk wel mensen zijn om het draaiende te houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:19

Hier is wel voorkeur aangeven. Maar iedereen kan aan de beurt komen, compleet vrij vragen mag niet tussen kerst en nieuw of met andere feestdagen.
Zo is er een collega echt gelovig en gaat graag naar de nachtmis enz. Ik geef niets om kerst, dus kom maar op. En zo hebben natuurlijk meer collega's dat.
Die graag met carnaval een dag vrij zijn. En dat kan als de animo van de andere er genoeg is, wat ook zo is.
En zo word er toch zoveel mogelijk met iedereen rekening gehouden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:32

Ts, kijk daar heb je een mond voor. Gewoon vragen of ze uit kunnen leggen wat de bedoeling is en wat zij van jou verwachten. En Vraag de regeling op.

En van te voren en een lijstje met vragen maken om het gesprek voor te bereiden
Vervolgens ga je naar huis en denk je na over de eisen en verwachtingen en leg je ze naast jouw eigen wensen en toekomstverwachtingen.
En als je wil leren, zal je offers moeten brengen. Als je iets graag wil......dan zal je soms dingen moeten doen die je minder vindt
En dan geef je in het volgende gesprek aan of je er voor gaat of niet.
En dan kies je je eigen consequenties en verantwoordelijkheid

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:52

KimD schreef:
PrizTwir schreef:

Bij ons worst dat ook gewoon ingedeeld, heb je niks aan te willen. Dat weet je als je bij ons komt werken.

Je kunt wel een vrij aanvraag indienen, maar die moet eerst worden goedgekeurd.

Sinds enkele jaren hang ik voor de kerstdagen een 'voorkeursschema' op, daar mogen medewerkers in aangeven wat ze graag vrij zouden willen hebben, als ik het rond krijg in het rooster dan krijgt iedereen wat hij of zij wilt. Lukt het niet dan worden ze alsnog ingedeeld.

Er moeten natuurlijk wel mensen zijn om het draaiende te houden.

Als ik iedere feestdag ingedeeld zou worden en mijn directe collega is iedere keer vrij terwijl ik aangegeven heb ook wel eens vrij te willen met een feestdag, dan houdt dat wel een keer op. Kan men me nog zo inplannen, het moet wel fair blijven.

Voorkeursschema werkt wat dat betreft goed. Ik heb er toevallig vorige week ook één gemaakt voor december en januari. Iedereen kan die invullen en volgende maand bespreken we eventuele knelpunten tijdens het teamoverleg, waarna de planning definitief wordt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:24

Ts heb je het nooit met je ouders over zulke dingen gehad voordat je voor deze opleiding koos. Op jou leeftijd zou je zulke dingen met je ouders horen te bespreken. Om een bewuste keus te kunnen maken.

Denk wel dat het goed is om goed na te denken wat je wilt. Als je kiest voor deze branche zal het bij de meeste banen ook in de toekomst betekenen dat je het weekend moet werken. Als je dat niet prettig vindt daar is op zich niks mis mee maar dan misschien toch voor iets anders kiezen . Als je nu al baalt van zaterdags werken zal dat waarschijnlijk over 10 jaar alleen maar meer zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:35

Ik denk dat er in overleg op de meeste plekken heel veel mogelijk is.
Maar dan moet je inderdaad wel je wensen kenbaar maken en ze niet als eisen brengen.

Ik werk bijna altijd gewoon door in de kerstperiode (kerstdagen zelf ben ik wel vrij), maar kreeg 2 jaar geleden zowel op 24 december als 31 december als enige in het team dezelfde late dienst.
Het rooster voor de week van oud&nieuw kwam op 24 december.
Toen heb ik wel een mail naar teamleider en planner gestuurd, dat ik het echt niet erg vind om te werken rondom de feestdagen, maar dat ik het niet helemaal eerlijk vond om op deze beide dagen de laatste dienst te moeten draaien.
Toen is die van 31 december geruild met een collega.

Communicatie is in veel gevallen het toverwoord.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:41

Goh wat een reacties. Ik snap haar wel hoor,
Op je 16e wil je liever niet in het weekend werken, ik wilde dat op die leeftijd ook niet. Maar liever rond hangen bij de paarden of vriendjes. Is dat nou zo erg dat ze daar ook interesse in heeft?

En wellicht dat ik ook op mijn 16e dat bbl door de weeks zou zijn, als 16 jarige weet je nou eenmaal niet alles en het is dus een vrij normale vraag die ze stelt.
Helaas hoort het erbij en durft ze het niet kenbaar te maken.

Maar wees eerlijk durfde jij alles op je 16e tegen je baas te zeggen? Ik heb ook wel eens bazen gehad toen ik stuk jonger was waar ik van onder de indruk was en niks durfde te zeggen. Dat is allemaal
Logisch.

Dus ze is niet gelijk lui, heeft geen motivatie en alle andere onzin wat geroepen word. Ze is jong een puber met meerdere interesses net zoals wij allemaal vroeger.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:42

Ligt misschien ook aan de omgeving.
Ik kende eigenlijk alleen maar mensen die rond hun 16e op zaterdag bij de supermarkt werkten.

Ik werkte zelf ook altijd op zaterdag. Net als de ter van m'n vrienden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:16

Hee TS, hoe is het nu afgelopen? Heb je nog met je werkgever gesproken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:12

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:39

ik snap persoonlijk wel dat je als BBL'er geen zaterdag baan erbij wilt. ik heb juist voor BBL gekozen zodat ik dat niet meer hoef. met mijn opleiding voor Verzorgende IG deed ik BOL. en werkte ik 2 dagen in de week + 3 dagen stage en 2 dagen school. dat allemaal om rond te komen. nu ga ik verpleegkundige doen en ga ik BBL doen 24 uur werken en dan 1 dag school. daarnaast ben ik voor nood oproepbaar bij mijn oude werkgever omdat ik het daar zo leuk vond!

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je gekozen hebt