Onderzoek seksueel geweld - uitslag bekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 01:26

Catnip schreef:
musiqolog schreef:
Ik raad je ten zeerste aan de stelling "weet niet" toe te voegen. Nu dwing je ons om vooroordelen te vellen, om een ongefundeerde mening te gaan vormen over dingen waar we gaan verstand van hebben!

Edit: zoals er verderop een optie komt "niet eens of oneens", dat zou de hele enquête goed doen.

Daar beslis ik niet over, de makers van de eerste 22 items hebben hem zo, zonder neutrale optie, ontwikkeld. Ik kan en mag daar niks aan veranderen :)

Puur uit persoonlijke interesse en misschien dat ik het verkeerd interpreteer, maar als de vragen gewoon letterlijk uit een andere enquete bestaan, wat is dan nog jouw eigen inbreng?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 01:58

Het gaat niet om de vragenlijsten zelf, het gaat om wat ze meten. Ik wil deze "variabelen" (ik kan niet zeggen wat ik precies wil meten natuurlijk) meten in de algemene, heteroseksuele bevolking in België en Nederland. Ik wil verbanden tussen deze en andere variabelen bekijken. In de USA zijn bv al interessante verbanden gevonden, ik ga kijken of deze resultaten te repliceren zijn in de B+NL populatie. Ook heb ik zelf enkele nieuwe hypotheses over mogelijke samenhang tussen verschillende variabelen, daarvan weet ik dus nog niet welke kant het uit zal gaan (of dat er überhaupt wat te vinden is).

Edit: een vergelijking is misschien makkelijker. Kijk, als jij nu wilt onderzoeken of er verbanden zijn tussen, ik roep maar wat: IQ, depressie, en persoonlijkheid. Dan ga je ook gewoon IQ-testen, depressieschalen, en persoonlijkheidstests gebruiken die door anderen reeds ontwikkeld en grondig getest zijn op hun validiteit. Als elke onderzoeker voor elke onderzoeksvraag zijn eigen meetinstrumenten eerst nog moet ontwikkelen en controleren op psychometrische eigenschappen, kwam de wetenschap nooit vooruit :P
Laatst bijgewerkt door Catnip op 01-07-17 02:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 02:03

De vragenlijsten heb je dus niet zelf gemaakt, het is dus vooral dat je de bestaande vragenlijsten aan een andere groep mensen (in dit geval dus Bokt ;) ) voorlegt.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 02:07

xyzutu2 schreef:
De vragenlijsten heb je dus niet zelf gemaakt, het is dus vooral dat je de bestaande vragenlijsten aan een andere groep mensen (in dit geval dus Bokt ;) ) voorlegt.

God nee, ik werd meteen de deur gewezen als ik wetenschappelijk onderzoek wilde gaan doen met op goed geluk zelfgemaakte testjes :P daar heb je een hele mooie database met bewezen meetinstrumenten voor.

Heb m'n post nog aangepast hierboven, om 't duidelijker te maken :)
Bokt is overigens niet de enige bron die ik heb aangeboord, anders moest ik straks alle conclusies afsluiten met "dit geldt wel alleen voor paardenmensen" :+

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:07

Heb het hele topic doorgelezen, en heb omdat ik nieuwsgierig was even de vragenlijst geopend, maar niet ingevuld omdat je alleen nog mannen nodig hebt zie ik. Ergens wel grappig om te lezen hoe mensen over de vragen en het onderzoek zelf vallen, ik gok inderdaad dat zij nooit wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan.
Ben heel benieuwd naar de uitkomsten! Vind het een duidelijk onderzoek met duidelijke stellingen.

Catnip

Re: Gezocht: mannen! (Onderzoek seksueel geweld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 17:27

Dank je, Tanya :)

Ik heb nog 40 mannen nodig, daarna zit de testfase erop!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:37

Ik vind het een bizatte enquete, ik stuur PB
Laatst bijgewerkt door bulck op 03-07-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:40

Ik zal mijn vriend hem even in laten vullen!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 10:55

De testfase is inmiddels alweer een tijdje afgelopen, maar de data analyse duurt veel langer dan verwacht! Het onderzoek zit statistisch nogal ingewikkeld in elkaar, dus ik kan jullie nog geen spannende conclusies geven :Y)

Ik wil nogmaals iedereen bedanken die heeft meegedaan, uiteindelijk had ik net geen 700 complete vragenlijsten, dat had ik nooit verwacht!

Ik update jullie wanneer ik eindelijk iets zinnigs kan vertellen over het oerwoud aan data dat ik heb verzameld :D

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:57

jeetje 700! dat is netjes!

ik ben heel benieuwd naar de uitslag !
Succes met alles verwerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:50

Moet je al die 700 in spss invoeren? :') sterkte :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:54

Joolien schreef:
Moet je al die 700 in spss invoeren? :') sterkte :=

Tuurlijk niet. Qualtrics, de tool waarmee de vragen worden afgenomen, levert gewoon een kant en klaar bestand aan. :')

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 00:06

Wat safina zegt. Anders mochten ze dat diploma houden hoor :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:15

:') ik voorzie spss al vastlopen, catnip scheldend achter haar computer.

Succes met de data analyse, ik ben heel benieuwd naar je resultaten!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 03:16

Hallo! Inmiddels is het onderzoek afgerond, de data analyse doorsparteld, en het research article bijna klaar.

Even wat opheldering: naast de sociodemografische vragen (leeftijd, opleiding enz), werd er een vragenlijst afgenomen die acceptatie van 'male rape' mythes meet (denk aan "een erectie betekent dat de man de verkrachting stiekem wel lekker vond", of "een man kan de dader heus wel fysiek afweren als hij echt zou willen", of "een man die wordt verkracht door een man zal vast homoseksueel zijn"). Daarnaast werd ook een vragenlijst afgenomen die 'homonegativiteit' meet, en daarnaast waren er twee casussen, beide met een homoseksueel slachtoffer, maar eentje was een verkrachting die voortkwam uit homohaat, en de ander was 'neutraal'.

De resultaten in het kort: vrouwen scoren over het algemeen lager op zowel homonegativiteit, acceptatie van male rape myths, als victim blaming. Ook scoren ze hoger op compassion (medeleven voor het slachtoffer).

De sterkste voorspellers voor victim blaming gedrag in dit onderzoek waren geslacht, homonegativiteit, en acceptatie van male rape myths. Opleidingsniveau, leeftijd, en het persoonlijk kennen van een slachtoffer (of niet) hadden geen significante voorspellende waarde (de eerste twee hadden dat wel in soortgelijk onderzoek in de U.S. populatie).

Nogmaals dank aan iedereen die heeft meegedaan!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 03:17

Ik vraag mijn broers het in te vullen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 03:42

01San schreef:

In het bericht boven je staat de uitslag van het onderzoek

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 03:52

Polly schreef:
01San schreef:

In het bericht boven je staat de uitslag van het onderzoek

Oooo Dankjewel Polly +:)+

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 04:21

Oh dat is een goede, ik moet even een mod PB'en of de OP kan worden aangepast, anders gaan er een hoop bokkers in de war raken :P

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 04:44

Catnip schreef:
Oh dat is een goede, ik moet even een mod PB'en of de OP kan worden aangepast, anders gaan er een hoop bokkers in de war raken :P

Ja door de op dacht ik inderdaad dat mannen nodig waren!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:45

Dit resultaat was te verwachten :)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:33

Catnip schreef:
De resultaten in het kort: vrouwen scoren over het algemeen lager op zowel homonegativiteit, acceptatie van male rape myths, als victim blaming. Ook scoren ze hoger op compassion (medeleven voor het slachtoffer).

Oke even onderstreept waar ik verwarring bij heb voor mezelf..
Vrouwen scoren lager maar 'ook' scoren ze hoger?
Moet beide dan niet lager of hoger zijn? Of snap ik het verkeerd ? :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:03

lovelyfiefy schreef:
Catnip schreef:

Oke even onderstreept waar ik verwarring bij heb voor mezelf..
Vrouwen scoren lager maar 'ook' scoren ze hoger?
Moet beide dan niet lager of hoger zijn? Of snap ik het verkeerd ? :+

Vrouwen zijn minder negatief over homoseksualiteit, doen minder aan victim blaming en staan minder open voor de male rape mythes.. daarnaast hebben ze meer medeleven voor het slachtoffer..

Dat staat er eigenlijk.. dus niet beide hoger of lager ;) mss dat het woordje ook je in verwarring bracht.. daarom heb ik er daarnaast van gemaakt haha

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:08

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, scoren mannen dan ook hoger op lesbienegativiteit? Dus zou het een algemene negativiteit zijn voor niet-hetero's, of specifiek homo's omdat ze zelf man zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:08

Ik ben wel benieuwd naar de praktijkwaarde van dit onderzoek. Hoe kunnen deze inzichten bijdragen aan verbetering van de situatie van mannen die verkracht zijn?

En ik snap nog steeds niet waarom respondenten hetero moesten zijn. Je kunt niet zomaar aannemen dat mensen die homo, lesbisch of bi anders scoren op male rape myths en victim blaming dan mensen die hetero-georienteerd zijn. In ieder geval ontbreekt nu de mogelijkheid dat te onderzoeken in deze steekproef.