HBO 2017/2018!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:07

LidyK97 schreef:
Breda is leuk!!! Ik kom uit Oosterhout

Zeker! Maar de woningnood is hoog :')

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:27

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:29

_mjwb schreef:
Is er iemand die IBL gaat doen of al doet? Als het goed is staat de boekenlijst nu online. Ik heb voor Duits en Spaans gekozen en kom uit op deze lijst:

[ [url=m/25k4Nb.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IVguYv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AufGPa.png]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand misschien of het klopt?

Sommigen kloppen inderdaad, anderen zijn een nieuwere versie. Ik heb ze nog tweedehands (zo goed als nieuw) liggen, mocht je interesse hebben (:.

Anoniem

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:42

Steeph, ik zat nog te denken, je kan ondergoed, sokken, shirtjes met de hand wassen en grotere stukken zoals beddengoed en broeken naar de wasserette brengen.
En is het trouwens geen optie om witgoed te huren? Dat doen ze in heel veel studentenhuizen, wij hebben dat ook! Kost dan maar een paar euro pp

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:56

Hooi!

Mijn naam is Rachelle en ik ga van MBO Fotografie naar HBO Technische Bedrijfskunde en ik heb geen idee wat me te wachten staat.. :') Ik blijf thuis wonen en kan met de scooter of het ov naar school.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:46

SophieFT schreef:
Melisssx schreef:
1 september ov, stufi is de 20ste ongeveer uit m'n hoofd

volgens deze site is ov vanaf 16 augustus!

http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/ov-chi ... ender-2017

Volgensmij is dat alleen zo als je al studeert, als je in september begint gaat het OV in vanaf 1 september.

Ik heb 4 juli dit jaar vakantie gekregen en moet 4 september pas beginnen. Ik weet niet meer wanneer ik voor het laatst zo veel vakantie heb gehad, maar man wat een tijd! Op de middelbare school hadden we meestal maar 6 weken geloof ik? Anyway, deze twee weekjes lekker aan het werk op een zomerschool, dus ik vermaak me wel. Jullie ook een leuke vakantie?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:00

LidyK97 schreef:
Steeph, ik zat nog te denken, je kan ondergoed, sokken, shirtjes met de hand wassen en grotere stukken zoals beddengoed en broeken naar de wasserette brengen.
En is het trouwens geen optie om witgoed te huren? Dat doen ze in heel veel studentenhuizen, wij hebben dat ook! Kost dan maar een paar euro pp

Dankje!
Helaas heb ik niet zulke goed ervaringen met witgoed-verhuur-bedrijven :')
Wasmachine huren gaat hem okk niet worden, huisbaas zegt dat er maar twee stoppen in het huis zijn...

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:02

RdLFoto schreef:
Hooi!

Mijn naam is Rachelle en ik ga van MBO Fotografie naar HBO Technische Bedrijfskunde en ik heb geen idee wat me te wachten staat.. :') Ik blijf thuis wonen en kan met de scooter of het ov naar school.

Eindelijk iemand die ook Technische Bedrijfskunde gaat doen!
En ook geen idee heeft van wat zich te wachten staat :Y)

Ik ga het dan in Alkmaar doen, jij gaat gewoon Voltijd doen?

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:23

Annuuuhh schreef:
Ik meld me :)

Ik ga communicatie en multi media design studeren op het NHL te Leeuwarden en heb inmiddels ook een appartementje daar!

Ik heb mij ingeschreven bij NHL voor de opleiding verpleegkunde, maar ik twijvel of ik toch niet liever CMD ga doen. Aangezien Verpleegkunde toch niks voor mij lijkt te zijn :o

Ben jij naar een open dag / meeloopdag geweest?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:53

xDarkness schreef:
_mjwb schreef:
Is er iemand die IBL gaat doen of al doet? Als het goed is staat de boekenlijst nu online. Ik heb voor Duits en Spaans gekozen en kom uit op deze lijst:

[ [url=m/25k4Nb.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IVguYv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AufGPa.png]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand misschien of het klopt?

Sommigen kloppen inderdaad, anderen zijn een nieuwere versie. Ik heb ze nog tweedehands (zo goed als nieuw) liggen, mocht je interesse hebben (:.

Ik stuur je even een pb! :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:37

Lees wel veel over mbo naar hbo, zijn er ook mensen die de overstap hebben gemaakt van uni naar hbo?

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:51

Als je nu al student ov hebt (zoals ik) is het inderdaad vanaf 16 augustus

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:29

theadora99 schreef:
Lees wel veel over mbo naar hbo, zijn er ook mensen die de overstap hebben gemaakt van uni naar hbo?

Ja, ik! Wat wil je weten? :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:20

Ben gewoon benieuwd haha, altijd het idee gehad dat ik universiteit ging doen en toen ging het niet door, hele mentale omschakeling moeten hebben naar een andere opleiding. Wel al een jaar universiteit gedaan. Sowieso is het stage lopen al een verschil maar zijn er nog andere verschillen in aanpak?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:37

Yltje schreef:
RdLFoto schreef:
Hooi!

Haha dan hebben we iig elkaar! :D
Ja klopt, voltijd aan de Hogeschool Rotterdam. Is al 3x van locatie veranderd dus ik ben benieuwd. Jij deeltijd?

Heb jij Havo gedaan? Ik niet namelijk en moet dus nog wiskunde B en economie bijspijkeren. Had er wel goede cijfers voor op het vmbo maar dat is natuurlijk niet te vergelijken...

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:38

Yltje schreef:
RdLFoto schreef:

Haha dan hebben we iig elkaar! :D
Ja klopt, voltijd aan de Hogeschool Rotterdam. Is al 3x van locatie veranderd dus ik ben benieuwd. Jij deeltijd?

Heb jij Havo gedaan? Ik niet namelijk en moet dus nog wiskunde B en economie bijspijkeren. Had er wel goede cijfers voor op het vmbo maar dat is natuurlijk niet te vergelijken...

Jaa ik ga deeltijd doen, woon op mezelf en heb wel echt een goed inkomen nodig om rond te komen dus wil niet terug naar voltijd. Ben benieuwd of het mekaar echt gelijk is qua stof of heel anders

Ik heb geen havo gedaan, maar wel een mbo 4 bedrijfsadministrateur. Dus in principe heb ik wel de wiskunde en economie kennis alleen het technische deel moet ik van basis af beginnen.

Er is enkel veel werk in te vinden in mijn omgeving vandaar dat ik hiervoor heb gekozen, tevens vind ik de uitdaging van iets heel nieuws en het oplossingsgewijs denken erg fijn!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:21

theadora99 schreef:
Ben gewoon benieuwd haha, altijd het idee gehad dat ik universiteit ging doen en toen ging het niet door, hele mentale omschakeling moeten hebben naar een andere opleiding. Wel al een jaar universiteit gedaan. Sowieso is het stage lopen al een verschil maar zijn er nog andere verschillen in aanpak?

Ik vind het verschil niet enorm, behalve dat de werklast gewoon lager ligt. Je hebt meer tijd voor de stof. Ook heb je op het HBO meer onderwijs in klassen en op de uni gewoon met honderden tegelijk. Het HBO is persoonlijker, er wordt meer gelet op jou als persoon, op de uni moet je je eigen boontjes doppen en het maakt niemand iets uit wat je uitvreet. Maar dat is natuurlijk wat simpel gezegd, het ligt ook aan de opleiding die je doet en de mensen die je treft. Stage heb ik nog niet gehad dus daar weet ik nog niks van!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:29

assileM schreef:
Ik meld me! Na MBO Dier Management toch gekozen voor een medische HBO studie. September 2017 begin ik met de opleiding Verpleegkunde B aan Hogeschool Utrecht. Nog meer slachtoffers? (Te lui om alles door te lezen)

Ik ook maar dan in Amsterdam :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:36

badeendje schreef:
theadora99 schreef:

Ik vind het verschil niet enorm, behalve dat de werklast gewoon lager ligt. Je hebt meer tijd voor de stof. Ook heb je op het HBO meer onderwijs in klassen en op de uni gewoon met honderden tegelijk. Het HBO is persoonlijker, er wordt meer gelet op jou als persoon, op de uni moet je je eigen boontjes doppen en het maakt niemand iets uit wat je uitvreet. Maar dat is natuurlijk wat simpel gezegd, het ligt ook aan de opleiding die je doet en de mensen die je treft. Stage heb ik nog niet gehad dus daar weet ik nog niks van!

Dankje! Ja vorig jaar had je pas stages in je laatste jaar bachelor en master waarschijnlijk, nu begin ik eerste jaar meteen met 1 dat stage per week haha. Vind het persoonlijke misschien juist wel fijn; ik ga het allemaal zien haha.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:27

Voor degene die van het MBO afkomen, let er wel op dat je direct moet gaan beginnen met studeren e.d., uit mijn klas is wel gebleken dat de overstap van MBO naar HBO (v&m) erg groot is en van de (ik dacht circa 6) mbo'ers was er na een half jaar nog 1 over. Het sloot niet fantastisch aan zegmaar.

Niks om je zorgen over te maken (ook niet met een andere achtergrond zoals bijvoorbeeld de Havo), als je gewoon zorgt dat je goed bij blijft is het prima te doen. Ik kwam dan wel van de havo, maar bij mijn studie heb je 7 weken colleges. Daarin krijg je bij sommige wat kleine huiswerk dingetjes of opdrachten voor een cijfer, alleen er is ook een groot deel alleen maar hoorcollege. Hierdoor luister je alleen en maak je aantekeningen, maar als je dan pas week 6 gaat kijken naar de rest/leren/aantekeningen dan krijg je wel wat stressvlekken... Aangezien het dan voelt alsof je er nog niks van weet, omdat je er nooit opdrachten mee gemaakt hebt en vragen over hebt beantwoord.

Als je het vanaf het begin bijhoudt is het echt een heel stuk relaxter en begrijp je de stof in de les erop ook gelijk beter. Ze doen de stof (althans bij mijn studie) niet meer 100x voor je herkauwen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:33

Mavantos: ik ben ook erg bang dat dat een valkkuil voor mij gaat worden. MBO was veel te makkelijk voor mij, net als de twee jaar vmbo daar voor. Ik heb 6 jaar eigenlijk niks aan leren gedaan. Verder wel altijd hard gewerkt om opdrachten etc. ruim voor de deadlines af te krijgen, maar toch.. Ik kijk wel een beetje tegen het echte studeren op

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:41

_classic schreef:
Mavantos: ik ben ook erg bang dat dat een valkkuil voor mij gaat worden. MBO was veel te makkelijk voor mij, net als de twee jaar vmbo daar voor. Ik heb 6 jaar eigenlijk niks aan leren gedaan. Verder wel altijd hard gewerkt om opdrachten etc. ruim voor de deadlines af te krijgen, maar toch.. Ik kijk wel een beetje tegen het echte studeren op

Dat heeft iedereen hoor! Gewoon gelijk starten met aantekeningen maken en die gewoon ieder college van te voren even door lezen met het boek ernaast voor als je iets niet begrijpt. Als je het dan niet snapt kan je het de les erop nog eens vragen. En mocht je toch het eerste blok in de knoei komen dan heb je nog herkansingen en zelfs als dat niet zou lukken kan je het nog allemaal prima halen.

Ook zijn er bij ons peercoaches die je bijles kunnen geven (gratis vanuit school) voor vakken die je niet liggen. Dat zullen ze vast niet alleen op Hogeschool Rotterdam hebben.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 06:43

Wat grappig bij ons op de opleiding bleek dat mbo'ers het makkelijker hadden dan de mensen van de havo. Denk ook dat het aan de soort opleiding ligt.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:07

Hoi,

Ik kom me ook melden! Ik ga nog niet studeren maar ik heb in eerste instantie interesse in de Associate degree Marketing Management of Communicatie op de Avans in 's-Hertogenbosch. AD Communicatie is nog niet geaccrediteerd maar ze verwachten wel wat te horen op korte termijn. De keuze is gevallen op een AD omdat ik wellicht geen puf heb voor een volledige 4 jrs bachelor. Mocht ik na de associate degree toch nog door willen gaan kan dat. Marketing management sluit aan op de bachelor Commerciële economie en Communicatie op de gelijknamige studie Communicatie.

Ik heb een HAVO diploma behaald in 2012, ik heb een half jaar communicatie & multimediadesign gedaan op de Avans in Den Bosch maar ik ben daarmee gestopt. Nu heb ik de Fotovakschool MBO4 fotografie afgerond en wil ik toch weer graag een HBO volgen.

Ik ga voor de deeltijd variant omdat ik fulltime werk. Waarschijnlijk start ik pas september 2018 maar ik vind het leuk om met jullie ervaringen te delen en wellicht gaat iemand dezelfde studie volgen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:13

mavantos schreef:
_classic schreef:

Dat heeft iedereen hoor! Gewoon gelijk starten met aantekeningen maken en die gewoon ieder college van te voren even door lezen met het boek ernaast voor als je iets niet begrijpt. Als je het dan niet snapt kan je het de les erop nog eens vragen. En mocht je toch het eerste blok in de knoei komen dan heb je nog herkansingen en zelfs als dat niet zou lukken kan je het nog allemaal prima halen.

Ook zijn er bij ons peercoaches die je bijles kunnen geven (gratis vanuit school) voor vakken die je niet liggen. Dat zullen ze vast niet alleen op Hogeschool Rotterdam hebben.

Peercoaching hebben ze zeker wel op HR. Er worden extra uren ingepland met peercoaches om in bepaalde vakken bij te spijkeren. Dat was een van de weinige dingen die prima geregeld zijn daar.