caaramel schreef:Wat ik me nu afvraag bij al jullie reacties, zouden niet hb'ers zich hier even zeer in herkennen?
Want hoewel de overeenkomsten en de onderlinge herkenning primeert, valt mij toch ook heel erg op hoe verschillend en vooral ook gewoon 'menselijk' alle verhalen zijn. (Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
Zou dat van meerdere kanten bekijken van een discussie (en dan de kant met het minste verweer kiezen) ook niet zijn om jezelf een beetje uit te dagen?
En zou het kunnen dat dat ook een beetje de reden is van het 'betweter' imago?
En nog verder over dat 'betweter'... Doen jullie je soms minder slim voor of verzwijgen jullie dat je het beter weet om niet als arrogant of als een betweter over te komen? Maw, hoe vaak zetten jullie een soort van 'masker' op? Deze week een interessante les gehad over zelf/identiteit opbouwen, één van de strategieën kwam er op neer dat je steeds rollen speelt. Het dramaturgische zelf.
Voor de mensen die wel hun studie afgerond hebben...
Op hoeveel tijd hebben jullie dat gedaan? Korter/langer dan normaal?
Zijn er onder jullie die in de kleuterklassen of op de lagere school een klas overgeslagen hebben?
Zouden jullie dat achteraf gezien, opnieuw doen?
God no.

Of het moet een onbewust mechanisme zijn bij mij. Ik prikkel mijn brein wel constant maar ik discussiëer zo min mogelijk. Omdat ik me geen mening kan vormen.
Ik heb altijd een masker op.. Maar dat heeft met meerdere dingen te maken. Maar ik heb inderdaad de neiging me dommer voor te doen dan ik ben. Omdat ik niet betweterig over wil komen. Ik weet zelf hoe irritant dat is (mijn moeder is zo

Ik ben nu 29 en heb nu 4 studies afgerond. De laatste twee een jaar langer dan gemiddeld. Over het algemeen red ik het wel binnen de tijd maar ik heb de neiging weg te rennen zodra het persoonlijker wordt. Stages gaan daardoor ook altijd fout. Dat heeft met dat masker te maken.
Ik heb geen klassen over geslagen. In tegendeel zelfs. Ik ben na de basisschool begonnen op het laagste niveau en heb mezelf omhoog gewerkt naar de universiteit. En daar twee studies tegelijk gevolgd. Ik heb heel erge prestatiedrang. Jammer genoeg.
En ik heb het allemaal alleen gedaan. Dat opwerken. Want zowel de school als mijn ouders waren er van overtuigd dat ik niet veel kon. Omdat ik zo ongeïnteresseerd overkwam. Lichtelijk trauma aan over gehouden.

Ik vind je trouwens een van de leukste topic starters. Je vragen zijn allemaal on point. Zo goed over nagedacht. Ik voel me heel serieus genomen hier