Thuisstudie motivatie topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:18

Waarom heeft men eigenlijk voor een thuisstudie gekozen? Gewoon uit nieuwsgierigheid. :) Ik heb het idee dat je met een thuisstudie veel minder goed leert samenwerken met anderen, en bedrijven liever iemand aannemen die op een "school" heeft gezeten. Kan natuurlijk dat ik er helemaal naast zit, ik heb me niet verdiept. Ik ben gewoon benieuwd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:23

Ik doe het naast mijn huidige voltijdstudie en mijn baan. Mijn studie gaat me redelijk makkelijk af, ik mis af en toe de uitdaging. Vanuit de onderwijsinstelling waar ik studeer was een tweede studie ernaast niet mogelijk, vandaar dat ik heb gekozen voor een thuisstudie. Ik heb namelijk wel een brede interesse, ik vind iets nieuws leren leuk en het leren gaat me gemakkelijk af, dus ik dacht waarom niet. :D Ik hoopte de 'loze' uurtjes op school zo een beetje op te kunnen vullen en wat extra te leren. Dus samenwerken en alle vaardigheden leer ik op mijn voltijdstudie gewoon, de thuisstudie is puur voor het extra leren en de uitdaging. Al moet ik zeggen dat ik het niveau van de thuisstudie niet erg uitdagend kan vinden. :=

Had als doel gesteld dat ik het eerste halfjaar aan het eind van de vakantie af wilde hebben. Dat betekent dus dat ik voor maandag nog 5 lessen moet maken, dat moet lukken. :j

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:56

Ik kom eventjes binnenvallen.
De winter komt voorzichtig dichter bij en gezien er dan iets minder word 'uitgegaan' zou ik graag mezelf bezig houden met een thuisstudie.
Ik heb voorkeur om een hobbycursus fotografie te volgen bij NHA.. Heeft iemand ervaringen met hen? of met deze cursus? Een aanrader of net niet?

Ilja000

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:29

Ik studeer momenteel via de nha en het bevalt me prima.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:31

Resistance schreef:
Waarom heeft men eigenlijk voor een thuisstudie gekozen? Gewoon uit nieuwsgierigheid. :) Ik heb het idee dat je met een thuisstudie veel minder goed leert samenwerken met anderen, en bedrijven liever iemand aannemen die op een "school" heeft gezeten. Kan natuurlijk dat ik er helemaal naast zit, ik heb me niet verdiept. Ik ben gewoon benieuwd! :)

Denk dat dit heel erg per persoon verschilt.
Voor mij is het omdat ik het gewoon niet vol houd 5 dagen in de week in de schoolbanken te zitten.
Heb diverse studies niet afgerond omdat ik simpelweg depressief werd van elke dag aan een tafeltje zitten, voor je uit staren, een docent die een berg informatie naar je hoofd gooit wat er aan de ene kant in gaat en de andere kant weer uit, en dat weken, maanden, jaren achter elkaar.
ik moet iets doen en echt bezig zijn. Heb na diverse gefaalde studies dan ook de stap gemaakt naar het leger te gaan en dit was echt de beste stap ooit, had eindelijk echt iets te doen en kon mezelf zowel fysiek als mentaal aan het werk zetten. Helaas afgekeurd, dus toen besloten een thuisstudie te doen zodat ik wel kan werken, of in mijn geval eigenlijk stage lopen 4 dagen in de week en dus echt bezig ben met het in de praktijk uitoefenen wat ik leer op school. daarnaast is de thuisstudie versneld, in mijn geval 1,5 jaar wat normaal 4 jaar is, dit maakt dat je een uitdaging hebt en bezig blijft. Mijn studie is erkend dus moet in 1,5 jaar het zelfde afgerond hebben als de mensen die de opleiding in 4 jaar doen.

Verder ben ik het overigens wel met je eens dat ik denk dat bedrijven liever iemand hebben die gewoon een volledige voltijd opleiding gedaan hebben, deze staan vaak toch beter aangeschreven, ook zeker niet elke thuis studie is even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:46

Dani199764 schreef:
Resistance schreef:

Denk dat dit heel erg per persoon verschilt.
Voor mij is het omdat ik het gewoon niet vol houd 5 dagen in de week in de schoolbanken te zitten.
Heb diverse studies niet afgerond omdat ik simpelweg depressief werd van elke dag aan een tafeltje zitten, voor je uit staren, een docent die een berg informatie naar je hoofd gooit wat er aan de ene kant in gaat en de andere kant weer uit, en dat weken, maanden, jaren achter elkaar.
ik moet iets doen en echt bezig zijn. Heb na diverse gefaalde studies dan ook de stap gemaakt naar het leger te gaan en dit was echt de beste stap ooit, had eindelijk echt iets te doen en kon mezelf zowel fysiek als mentaal aan het werk zetten. Helaas afgekeurd, dus toen besloten een thuisstudie te doen zodat ik wel kan werken, of in mijn geval eigenlijk stage lopen 4 dagen in de week en dus echt bezig ben met het in de praktijk uitoefenen wat ik leer op school. daarnaast is de thuisstudie versneld, in mijn geval 1,5 jaar wat normaal 4 jaar is, dit maakt dat je een uitdaging hebt en bezig blijft. Mijn studie is erkend dus moet in 1,5 jaar het zelfde afgerond hebben als de mensen die de opleiding in 4 jaar doen.

Verder ben ik het overigens wel met je eens dat ik denk dat bedrijven liever iemand hebben die gewoon een volledige voltijd opleiding gedaan hebben, deze staan vaak toch beter aangeschreven, ook zeker niet elke thuis studie is even goed.

Snap ik heel goed! :) Ik ben hetzelfde. Op het einde van de middelbare school kon ik er niet meer tegen, ik hoefde toen godzijdank ook niet meer in de les te zitten en mocht alles zelf doen.

Echter heb ik een studie gekozen die heel goed bij me past (advertising aan [naam]). Voltijd, maar je bent altijd bezig. Je zit daar eigenlijk nooit in de schoolbanken, bent totaal vrij in wat je doet en hebt eigenlijk volledig je eigen studie in de hand. Maarja, kunstacademie moet je ook net weer liggen. :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:47

Resistance schreef:

Ik doe het naast mijn fulltime baan. Wou niet minder gaan werken maar wel mijn MBO 4 nog halen. Vandaar dat ik voor een thuisstudie gekozen heb. Omdat het MBO is moet je wel verplicht stage lopen. Mijn baas ziet mijn werkuren gewoon als stage uren dus dat is natuurlijk wel fijn :D

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:13

Ik meld me ook even aan hier.

Ik ben net klaar met mijn thuisstudie via Scheidegger. Hbo leergang financiële administratie. *\o/*

Na het behalen van dat diploma heb ik even 3 weekjes vrij gehad.

Maandag heb ik nieuw lesmateriaal besteld voor de cursussen die ik nog voor mijn werk moet halen. Dus ik mag weer de boeken in..
Maar ik kan wel wat motivatie gebruiken. Het was even zo'n lekker vrij gevoel dat ik even klaar was na Scheidegger, dat ik mezelf er nu weer echt toe moet zetten.

Ik moet de cursussen WFT Schadeverzekeringen Particulieren en daarna WFT Schadeverzekeringen Zakelijk halen. Heb vorig jaar de basis als gehaald.

Ik kan alleen echt wel een grote schop gebruiken want in december wordt ons huis opgeleverd en aangezien ik dan niet nog met die cursus in mijn hoofd wil zitten. Wil ik voor 1 december alles afgerond hebben.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:25

Resistance schreef:

Ik heb er voor gekozen omdat ik op mezelf woon
en het me dus niet kan permitteren om voltijd naar school te gaan.
Heb mijn werk nodig om te kunnen leven ;)
Met dat ga ik straks wel ongv 1x in de 3 weken naar school, omdat ik wel graag les wilde.
Thuisstudie vond ik vorige de feedback erg slecht van (dit was bij Scheidegger)
ga nu een studie doen bij de LOI, hoop dat het daar beter is :P

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:44

Ik ga deze maand beginnen met HBO commerciële economie in deeltijd bij de HU. Betekent dat ik 1 dag per week/anderhalve week naar school ga en de rest thuis moet doen. Heerlijk, denk ik!
Voor de rest dus lekker verder werken en mijn paardje erbij.
Het enige dingetje is dat ik prima kan plannen, maar dat het me houden aan die planning een soort van volgende uitdaging is, maar ik ben goed gemotiveerd om dat vol te houden.

Moet alleen nog even kijken hoe ik dat ritme in ga delen allemaal, want ik werk in de horeca dus de begin en eindtijden zijn niet hetzelfde.
Ga ik eerst naar paard, dan werken, dan aan school? Of?
Daar moet ik nog even over denken, maar dat komt vast goed. Ik volg dit even!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:02

Rijsa: Gefeliciteerd! Die HBO opleiding klinkt wel als goede vervolgopleiding voor mij :D Heb al een beetje zitten kijken, maar heel veel vakken/lessen krijg ik nu ook al.

Benthhh: Je zal inderdaad even een nieuwe ritme moeten vinden, maar dat lukt vast wel :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:06

Resistance schreef:

Ik heb eerder al een voltijd bachelor gedaan en doe deze master naast een fulltime baan. :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:34

Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept maar voor een MBO thuisstudie kun je daar eigenlijk nog studiefinanciering of iets dergelijks van aanvragen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:49

Volgens mij kom je bij deeltijd studies niet in aanmerking voor studie financiering.

Mijn motivatie is alweer enorm gezakt. De premaster is op 1 september jl. gestart en ik hoor maar niets van de instelling. Ik wacht op een bevestiging van mijn inschrijving zodat ik me kan aanmelden voor de cursussen. Dat moet ik dus hierna ook nog gaan doen. Dit houdt in dat ik begin met ongeveer 3 a 4 weken achterstand.. lekker dan. :(
Ook een beetje eigen schuld want ik was een week te laat met aanmelden.. |o

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:04

Mijn werkgever betaald sowieso de studie, maar anders hoefde die minder te betalen :+

Ohh dat is balen zeg! Kun je ze niet even bellen in plaats van wachten?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:06

Ik heb vrijdag al gebeld en toen zeiden ze dat ik gewoon moet wachten tot ik de schriftelijke bevestiging thuisgestuurd krijg :(

En wat heerlijk dat je werkgever betaalt! Mijne helaas niet.. Ze vinden het leuk dat ik de studie doe, maar vinden het geen aanvulling op mijn werk. (daar heb ik hele lange discussies over gevoerd, maar heb het nu maar gelaten..)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:25

Booooo schreef:
Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept maar voor een MBO thuisstudie kun je daar eigenlijk nog studiefinanciering of iets dergelijks van aanvragen?

Meeste thuisstudies niet, mits ze erkend zijn soms wel, ik studeer aan capabel, het mbo diploma daar is erkend en krijg dus ondanks dat het deeltijd is (1 dag in de week school 1 dag digitaal les) toch stufi

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:46

Frummels: Het is wel een soort van lening hoor. Als ik binnen 1 jaar weg ga 75% terug betalen binnen 2 jaar 50% etc. Maar als ik in deze branche blijf en switch naar een andere werkgever nemen die 9 van de 10 keer wel de studieschuld over.

Dani: ohh dan ga ik toch eens kijken. Mijn MBO diploma is ook gewoon erkend.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:29

Dani199764 schreef:
Booooo schreef:

Meeste thuisstudies niet, mits ze erkend zijn soms wel, ik studeer aan capabel, het mbo diploma daar is erkend en krijg dus ondanks dat het deeltijd is (1 dag in de week school 1 dag digitaal les) toch stufi

Vraag

Welke voorwaarden gelden voor het recht op studiefinanciering voor een mbo-opleiding?

Antwoord
Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

• je bent 18 jaar of ouder

• op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30

• je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.

• je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.

• je hebt het maximale recht op studiefinanciering nog niet verbruikt.

Dit staat op de website van Duo. Dan ben ik wel benieuwd hoe jij toch studiefinanciering kan krijgen? :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:37

@Boooo mijn studie word gezien als een voltijds BOL opleiding omdat je stages moet lopen (sommige doen dit gewoon bij het bedrijf waar ze al werkte en die tellen het als stage uren) Ik loop wel gewone stages, maar dit mag je zelf allemaal inplannen, welke dagen en hoeveel dagen in de week, als je aan het einde maar een x aantal uur gelopen hebt en de examens voltooid hebt. Ook dit plan je allemaal zelf in dus in theorie kan je zolang over de studie doen als je maar wil, meeste ronden het af in 1,5 tot 2 jaar.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:54

Thuisstudies kan je wel opgeven bij het invullen van de belasting.
zo krijg je vaak een mooie duit geld terug ivm dat je inkomen omlaag gaat.
Zo mag je ook je aanschaf van eventueel computer voor school over 5 jaar verdeeld terug vragen.
(althans dat mocht ik een paar jaar terug, maar weet niet of dat veranderd is, daar kom ik pas in 2018 achter als ik die voor 2017 ga invullen :P )

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:59

Dani199764: Dan ga ik toch eens een mailtje naar DUO sturen aangezien ik ook stage moet lopen. Dit doe ik overigens wel gewoon op mijn werk ook :+

lovelyfiefy: Mijn chromebook kon ik bij de inschrijving voor € 50 aanschaffen maar ook die heeft mijn baas betaald :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:09

Booooo schreef:
Dani199764: Dan ga ik toch eens een mailtje naar DUO sturen aangezien ik ook stage moet lopen. Dit doe ik overigens wel gewoon op mijn werk ook :+

lovelyfiefy: Mijn chromebook kon ik bij de inschrijving voor € 50 aanschaffen maar ook die heeft mijn baas betaald :+

geen geld, maar wel tof dat je baas die heeft betaald.
maar niet iedereen volgt een studie die door baas wordt betaald :P

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:49

Booooo schreef:

Maar omdat je je "stages" op werk doet zien ze het dan niet als BBL?
Degene bij ons die stage lopen waar ze werken noemen het gewoon stage vergoeding en daardoor mag t wel als BOL gezien worden. Ben af en toe wel jaloers op die studenten, ik krijg niet eens reiskosten vergoeding :') Ben daardoor ook volledig afhankelijk van studiefinanciering gezien ik ruim 200 per maand aan reiskosten kwijt ben. Ik zou het niet redden zo veel geld per maand nog naast de opleiding te verdienen. Je moet toch wel behoorlijk wat stage uren maken

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:06

Ik krijg wel reiskostenvergoeding (voor die 5 luttele km), maar heb sinds vorige maand een mooie nieuwe fiets mogen uitzoeken van de zaak. :) Dus nu geen ov en benzinekosten meer vergoed.

De master die ik ga volgen is niet echt goedkoop, dus het was leuk geweest als de baas zou betalen, maar helaas pindakaas :') Misschien een toekomstige werkgever. :)