Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:15

Wat een verschillende reacties.. Ik vind dit ook zo'n grijs gebied waarin ik beide partijen goed kan begrijpen.
Een paar jaar terug zat ik ongeveer in het zelfde schuitje, ik heb toen gebeld met de vraag of hij genoeg personeel had lopen en of ik wellicht een uurtje later mocht beginnen, mijn baas heeft mij toen zelf ziekgemeld :o Bij mij ging het dus in overleg, ik heb de situatie uitgelegd en om begrip gevraagd maar de keuze 'wat doen we' bij mijn baas gelaten.

dromertje2

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:18

Ts: Zou je je ook ziek hebben gemeld als het onbetaald was?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:20

chanel1985 schreef:
Ayasha: Da is ook niet altijd waar, enkel als je bediende bent is dat een maand, als je arbeider bent is de eerste dag vaak onbetaald en is het maar dagen.

En soms helemaal niet, mij hebben in werkverwijdering gedaan, dus hebben ze geen dag moeten betalen.

Dat is af geschaft sinds.... Ik denk twee jaar. (De carensdag)
Maar ook voor arbeiders is het minstens enkele dagen. Nog steeds langer dan TS haar dag. nu sowieso, laten we uit gaan van vergelijkbare jobs dus als TS bediende is, niet vergelijken met arbeiders.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:22

Ik was ook bediende en mijn werkgever heeft geen dag moeten betalen voor mijn ziek zijn in mijn zwnagerschap...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:23

Als dat buiten je prenataal verlof viel (dus voor die 6 weken of wat dan ook) dan heb je je laten naaien. Ténzij je vanuit het werk een speciale verzekering had. :) Op vorig bedrijf hadden we een groepsverzekering en dan nam die het over maar dat deed die ook bij ziekte. Dus wederom; geen verschil.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:31

Ik kreeg toen ziekte uitkering, dus niets van dat ik me heb laten naaien... :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:38

chanel1985 schreef:

tuurlijk heb je je laten naaien, alleen niet door het bedrijf. Hoe zou je anders zwanger zijn? :')

ok ok ok stom grapje... :Y)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:39

Ania schreef:
chanel1985 schreef:

tuurlijk heb je je laten naaien, alleen niet door het bedrijf. Hoe zou je anders zwanger zijn? :')

ok ok ok stom grapje... :Y)

En vrij kwetsend ook want jij weet niet wat wij hebben moeten doen om ons zoontje te krijgen -:(-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:58

Marit schreef:
Ik vind het best heel erg heftig dat je in deze maatschappij van nu niet eens de tijd krijgt om één dag te rouwen. Kom op zeg, is werk dan echt zó belangrijk?! Altijd maar door en door moeten. Geen wonder dat burn outs zo vaak voorkomen tegenwoordig.

Juist in deze maatschappij van nu is het de ondernemer, dus vaak de werkgever die de wonden nog zit na te likken van de crisis.
Dus waarom moet rouwen dan ook nog op zijn kosten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:04

Misschien kan een werkgever beter robots in dienst nemen.
Al heb ik het idee dat ze dat al het liefste willen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:05

Ayasha schreef:
Grappig hoe er ineens omheen gelult wordt nu. :D
Het gaat om iemand die ZIEK was van verdriet over een paard.
Belangrijke nuance.

Nee daar gaat het niet om.
Het gaat om iemand die door verdriet niet heeft geslapen en zich daarom ziek melden.
Het hele ziek zijn van verdriet is pas veel later door andere bokkers tevoorschijn getoverd en is dus helemaal niet relevant voor de situatie van TS.

TS heeft daarbij zelf aan de werkgever verteld waarom zij zich ziekmelden, daar heeft de werkgever niet om gevraagd maar met die informatie kan de werkgever wel besluiten om het ziekmelden niet te accepteren.

TS had ook gewoon een verlofdag kunnen accepteren ipv te vechten voor de ziekmelding. Hiermee heeft zik de verhoudingen op scherp gezet en ik hoop dan ook voor ts dat zij een vast contract heeft anders kan dit nog wel eens hele nare gevolgen hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:09

Wat een wisseling aan antwoorden en meningen. Best interessant.
Ik denk dat ik in mijn geval loyaal naar mijn werkgever zou zijn en een dag op zou nemen op mijn eigen uren.

Maar dat is omdat mijn werkgever in voorgaande gevallen zich ook altijd erg loyaal en flexibel richting mij heeft opgesteld en nooit een probleem maakt van ad hoc dingen etc als ik de uren maar compenseer. Even naar de hoefsmid / tandarts krijg ik dus ook alle ruimte voor.

Ik vind dan niet dat ik een privekwestie met een dier in hun schoenen hoef te schuiven. Maar ik denk dat als ik een werkgever had die niet zo loyaal en begripvol naar mij toe is, wel gewoon een algemene ziekmelding had gedaan. Hoofdpijn, misselijk etc is voldoende informatie lijkt me.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:10

ZE had dus beter kunnen liegen is bijna het antwoord.
En kunnen zeggen ik ben ziek. Punt.
Het is ook maar wat je wil van je personeel natuurlijk.
Eerlijkheid in je team of iemand die volgende keer vergelijkbaar meemaakt en geen reden meer geeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:13

Daarmee, ts heeft ook in een eerder bericht vermeld dat er nooit moeilijk word gedaan voor dagjes verlof te krijgen enzo, is een wisselwerking natuurlijk.

Verder ga ik ook helemaal mee met m_d_h

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:15

chanel1985 schreef:
En vrij kwetsend ook want jij weet niet wat wij hebben moeten doen om ons zoontje te krijgen -:(-

Het is maar hoe je het opvat.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:22

bruintje123 schreef:
ZE had dus beter kunnen liegen is bijna het antwoord.
En kunnen zeggen ik ben ziek. Punt.
Het is ook maar wat je wil van je personeel natuurlijk.
Eerlijkheid in je team of iemand die volgende keer vergelijkbaar meemaakt en geen reden meer geeft.

Nee, ze had niet hoeven liegen maar gewoon een verlof dag op kunnen nemen.
Voor ons kunnen onze dieren heel belangrijk zijn, in mijn geval zeker maar dan nog is dat mijn zaak en niet die van de werkgever. Ik heb veel dieren dus er gebeurd ook wel eens wat en ze gaan dood. Moet mijn werkgever dan betalen omdat ik daar niet mee overweg kan en daardoor niet in staat ben te werken?
Ik vind dat niet reëel, evenals voor kinderen. Ik ben ook moeder, heb ook wel eens een dag verlof moeten nemen omdat mijn kind ziek was of zo maar heb mij hier nooit voor ziek gemeld, zowel niet voor mijn kind als voor mijn dieren.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:23

Ik heb niet het hele topic gelezen maar in mijn werk kan je niet zomaar verlof nemen als er daar geen ruimte voor is. Dan kan een team manager bijzonder verlof regelen maar dat is ook beperkt tot een aantal dagen per jaar. En ik heb dan ook nog eens werk wat je echt niet kan doen als je ziek bent van verdriet. Toen mijn paard heel onverwacht is overleden ben ik 2 dagen ziek thuis geweest en heeft mijn team manager nog 2 dagen bijzonder verlof voor me geregeld _/-\o_ _/-\o_ . Maar ze wisten toen ook dat dat paard me er doorheen heeft gesleept na het overlijden van mijn man en hoeveel dat dier voor me betekende.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:24

Palmera schreef:
Marit schreef:
Ik vind het best heel erg heftig dat je in deze maatschappij van nu niet eens de tijd krijgt om één dag te rouwen. Kom op zeg, is werk dan echt zó belangrijk?! Altijd maar door en door moeten. Geen wonder dat burn outs zo vaak voorkomen tegenwoordig.

Juist in deze maatschappij van nu is het de ondernemer, dus vaak de werkgever die de wonden nog zit na te likken van de crisis.
Dus waarom moet rouwen dan ook nog op zijn kosten?

Omdat je medewerkers beter blijven functioneren als je ze soms even de ruimte geeft. Op deze medewerkers kun je later altijd weer een beroep doen. Omdat je er toen ook voor hun was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:24

@taffje
Dan is je kind ziek. Niet jij.
Nu was ts ziek. Terwijl ze bijna nooit ziek is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:25

Jennyj01:

Maar geld dat ook niet omgekeerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:35

Ibbel schreef:
@ [***]: Natuurlijk mag een werkgever weigeren een ziekmelding te accepteren. En als jij het daar niet mee eens bent, dan kun je naar de ARBO-arts.

Dat klopt niet. De werkgever moet de arbo-arts inschakelen en die mag de ziekmelding onterecht verklaren, maar mag de werkgever dat niet doen zonder dat de arbo-arts is ingeschakeld.

Zie bv http://www.hijink.com/nieuws/Mag_werkge ... beidsrecht

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:56

Ik heb me ook ziek gemeld , "zelfs" 2 dagen, toen mijn paard plotseling ziek werd en ingeslapen moest worden, was geen probleem! Ik was ook echt ziek, ik stond toen nog voor de klas en kon echt geen hele dag lesgeven aan groepen pubers. Daarna heb ik 1 dag gewerkt, rest van de week was ik sowieso vrij, en heb toen hoofdzakelijk jankend voor de klas gestaan; de lessen stelden bar weinig voor!

Je kan wel degelijk ziek worden van verdriet, je hoeft echt niet meteen met koorts op bed te liggen. Als iemand overspannen raakt of een burn out ( kan ook een gevolg zijn van emotionele drama's ) heeft is hij ook echt ziek, al zal er aan de buitenkant weinig aan te zien zijn of zijn er geen echte ( lichamelijke ) ziekteverschijnselen. Daarbij is een stukje compassie van een werkgever ook wel fijn...........en beter voor de werksfeer.
Je kan altijd zelf ook een afspraak maken bij de Arbo arts en het verhaal uitleggen, die kan je dan op grond van mentale problemen wel degelijk ziek melden.
Een werkgever kan en mag niet bepalen of iemand daadwerkelijk ziek is! Daar is de Arbo arts voor.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-09-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:59

Het zou me echt niet kunnen schelen of het me vrije dag(en) zou kosten of dat het een ziekmelding wordt. Als mijn paard er niet meer is, ben ik kapot en zeker niet in staat om te werken.
Iedereen die mij kent zal dat begrijpen. Een baas zou ik het ook van verwachten.

Maargoed, iemand die niks met dieren heeft die begrijpt het misschien minder. En tsjah, dan schrijf lekker vrije dagen af, dat is echt mijn minste zorg als mijn paardje er niet meer zou zijn.
De reactie van je baas vind ik erg onbegripvol.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:00

Tuurlijk, van de werkgever moest ze ook helemaal niet gaan werken. Dus dat is ook al een pluim vor de werkgever.
Het werkt dan natuurlijk de 2 kanten op, het is geven en nemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:03

Lastig. Je kan idd gewoon je echt ziek voelen na zo'n nacht en veel verdriet. Aan de andere kant kan je je de vraag stellen of je werkgever daar voor op moet draaien? Ik ben sinds 4 jaar zelfstandige. En heel eerlijk, nu werk ik gewoon door daar waar ik mij voorheen ziek gemeld zou hebben. Denk dat het verschil schrikbarend zal zijn als je zou meten hoe vaak zzp'ers zich ziekmelden en hoe vaak mensen in loondienst.