VWO 5 ~ 2016/2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:51

Isa, Die 7 tussenuren waren ook echt verschrikkelijk hoor. Op vrijdag had ik dan het 6e les, het 7e en 8e tussenuur en het 9e uur gym. Dat mocht ik gelukkig wel eens laten vervallen van mijn moeder.
Je zit al heel goed in je ritme haha
En wat leuk dat je pony terugkomt van de wei! Hopelijk gaat het goed! Wat voor blessure had hij?
elise, wat is sprokkelen precies?
Het is inderdaad dat ik niet een hele grote meer wil, omdat die supermoeilijk bij elkaar te rijden zijn. Die hebben vaak ook een hele lange nek. Ook zijn ze vaker sloom, en dat is niet zo goed voor mij nu.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:55

Wat is sprokkelen elise?

Wat leuk dat je soms op tuigers rijdt! Daar leer je nog eens van doorzetten.

Ik merk heb ook dat ons grote paard veel minder wendbaar is zeg maar. Maar dat verschilt misschien ook per paard. nu vallen onze paarden allemaal wel mee met hoe groot ze lopen.!En de Fries die niet heel erg zwaar gebouwd is maar nog steeds een Fries is :P moet je altijd even warm zien te draaien maar die kan dat lopen. niet normaal. had dat toen ik begon te rijden als 12 jarige op hem nooit gedacht. Wat was het moeilijk in het begin _O-

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:06

Ja dat snap ik Kim. Ik heb ook elk jaar wel geluk met mijn rooster. Bijna al mijn jaargenoten hebben meer tussenuren als ik. Dat was in ieder geval vorig jaar zo.

Ja, we zijn echt blij dat hij terugkomt. Hij had het super en stond daar met ene andere pony en die kende hij wel al maar ze zijn nu helemaal gek op elkaar. Super leuk om te zien.
Hij had zijn griffelbeen beschadigt/ gekneusd. En daaronder was ook een bloeding instaan dus dat deed heel veel pijn met lopen. Zich zelf waarschijnlijk een klap gegeven in stal.

Eerst dachten we een peesblessure maar na tien dagen bleek het gelukkig iets veel minder erge te zijn. Enige gevaar is dat er schiffels(?) ontstaan tijdens de genezing en die tegen zijn pees aan gaan zitten. Als dat gebeurt kunnen ze hem opereren maar dat is waarschijnlijk dus niet gebeurt want hij loopt nu goed.

Spoiler:
Ik moet jullie misschien waarschuwen dat ik soms iets te uitgebreid vertel

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 14:07

Isa, leuk dat je pony deze week weer van de wei komt, alvast heel veel succes :D

Ik vind grote paarden inderdaad ook vaak minder soepel en ik vind het lastiger om echt een te worden met het paard zeg maar als hij erg groot is. Daarom hou ik meer van pony's :)

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:09

Sprokkelen is dat je een vak volgt buiten het standaard pakket, dus een soort van vak te veel. Die doe je dan dus tijdens uren van andere lessen en thuis. Valt je spokkelvak bijvoorbeeld 2x onder duits en 1x onder wiskunde kun je kiezen om 1x duits te missen en naar je sprokkelvak te gaan oid. Je hebt dan dus 2 lessen tegelijk.

Jaa ik vind tuigers echt onwijs leuk! Lichtrijden op ze vind ik al moeilijk hahahaha. Je veert zo veel omhoog :')
Het zijn wel echt Tuigpaarden die SGMW wedstrijden lopen (klasse 3 nu geloof ik?) dus ook wel weer echt goede. Super gaaf dus dat ik er soms op mag rijden. Nu even een tijdje niet, want degene waar ik op reed was ingeslapen, maar misschien binnenkort zijn spangenoot. Af en toe ook wel eens eentje voor de handel :j
Vind dat karakter van die paarden altijd zo mooi.

Super fijn dat hij weer beter is! Inderdaad geluk dat het niks met de pezen is. Dat is altijd drama :(

Talindos

Re: VWO 5 ~ 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:31

Ja inderdaad. We waren ook echt gewoon heel blij toen het niets aan zijn pezen bleek te zijn.

Dank je Quanneh.

Wat jammer dat het paard is ingeslapen elise.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:35

Isa, dat snap ik haha. Wel gaaf dat hij fijn kan lopen! Oreo kan ook heel goed lopen, helaas doet hij dat alleen in het bos :')
Oh dan valt het gelukkig mee. (relatief dan hè) Het geeft niet dat je uitgebreid vertelt, dat doe ik ook vaak.
Yael, hoe bedoel je precies?
Elise, oh, dus net zoiets als in Harry Potter? Sorry, te veel de boeken gelezen :') :')
Ik heb een paar dagen terug gereden op een paard die ook zo groot bewoog. Het was geen tuiger, maar hij was gewoon heel ijverig. Het zat in het begin ook helemaal niet lekker haha. Maar na een paar rondjes was ik er aan gewend.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:54

Haha Kim, ik moest drie keer nadenken wat je bedoelde met wat gaaf dat hij fijn kan lopen maar je had het natuurlijk over de Fries :')
Fries is ook het happiest in het bos. Jammer genoeg kan dat niet zo vaak. Ja het valt zeker mee!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:54

Wat heeft Oreo nu eigenlijk precies Kim?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:31

Isa, oh sorry haha. Ik lees altijd een berichtje en dan reageer ik per zin :')
Oreo is in korte tijd erg mager geworden. Daardoor liet ik de dierenarts komen. Die kwam erachter dat zijn hartslag heel hoog was. Hij had een pols van 60. (een normaal paard zit tussen 20 en 40). Ook zat er een hartruis. Dat komt door een lekkende hartklep, dat wisten we al door de keuring van een jaar geleden. Maar die is erger gaan lekken.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:54

Klinkt niet goed, Kim. Hoe gaat het nu met hem?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:15

Dat klinkt heel maar Kim,
Hoelang heb je hem nu?
Regel je alles zelf voor je paard?

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:34

Oei Kim... dat klinkt niet goed. Houd ons op de hoogte.

Mijn pony is 1,37... Als je niet anders gewend bent is dat prima maar nu ik ook aan aantal jonge paarden rijd van rond de 1,70 merk ik het verschil echt wel!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:45

Wat voor pony heb je lavie?

1.37 en 1,70 is wel een verschilletje.
Maar opzich wen je wel steeds sneller aan het verschil, dat merk ik in ieder geval.

Ookal zal ik wel heel erg moeten wennen als ik weer op mijn fijn gebouwde pony ga na zes weken niet veel en die keren dat ik reed op de grote paarden

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:50

Franka, vervelend dat het zo slecht geregeld is en dat veel dingen nog onduidelijk zijn.

Mij maakt het niet uit hoe groot of klein een paard/pony is, als ik maar fijn kan rijden en ik niet te groot ben (voor een pony). ;)
En juist als het lukt om die grote paarden bij elkaar te rijden, voel je die power onder je. Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard.
Wij hebben ook een tuiger op stal, maar die is al ongeveer 22 jaar, loopt ook nog voor de wagen. Ze zijn inderdaad heel beweeglijk, maar na een tijdje ben ik daar aan gewend geraakt, nu kan ik 'm tenminste uitzitten :+

Dat lijkt me echt geen fijn rooster Guusje :(

Ons laatste uur (het 8ste) duurt tot 16.05, en als je "geluk" hebt zit je een keer tot het negende.. Dat is tot 16.55. Het 1e uur begint bij ons om 8.15. Ik weet mijn rooster nog niet, die moeten we dinsdag ophalen. Misschien krijgen we hem al eerder via de mail, maar ik weet niet zeker of dat zo is.

Welkom Lydia :D

Welkom Renske :D Wat knap dat je op kader bent begonnen en nu vwo doet! Leuk dat je op een boerderij woont!
Bij mij in de tweede klas zaten ook twee jongens die in de eerste mavo/vmbo deden, 1 daarvan doet nu havo en de andere doet nog steeds vwo.

Isa, we hebben een duitse staande korthaar teef van 11 jaar. We kregen te horen dat ze leverkanker heeft toen ze 7 jaar oud was. Ze heeft veel bulten op haar lichaam, waarvan 2 erg groot zijn. Ze leeft nu dus nog steeds, ze heeft plezier en we merken niet dat ze pijn heeft. Het is een echte bikkel ;)
Fijn rooster heb je! En fijn dat je pony opgeknapt is en deze week terug komt!
Ik vertel ook altijd alles (te) uitgebreid, ik probeer het in dit topic voor het eerst juist steeds zo min mogelijk te doen :')

Echt vervelend Kim, wat er met Oreo aan de hand is :(:) Kan het nog verbeteren/behandeld worden?

Morgenochtend ga ik voor de tweede keer deze vakantie een strandrit maken, super veel zin in! *\o/*

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:00

Super veel plezier Kimara! En wat een mooie honden zijn Duitse Korthaar honden.
Wat naar dat je hond ziek is maar gelukkig heeft ze geen pijn. Hopelijk houdt ze het nog lang vol. hoe heet ze?

Misschien moeten we gewoon met zijn allen lekker uitgebreid gaan vertellen :')

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:57

Isa, Een Connemara pony :)

En veel plezier Kimara met je strandrit!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:13

Dankjewel Isa en Lydia! :D

Inderdaad, iedereen even uitgebreid vertellen :')
Isa, ik vind het ook mooie honden, volgensmij is het ras alleen niet zo heel bekend. Ik gun haar ook nog een heel lang (pijnvrij) leven, maar helaas hebben honden ook niet het eeuwige leven :( Ze heet Nina. We hebben haar al sinds ik 4 jaar ben, ik kan me dus eigenlijk niks herinneren zonder haar. Het gaat wel heel zwaar worden als we haar in moeten laten slapen of als ze overlijdt..

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:11

Wat leuk Lavie!! Vind het vaak hele mooie pony's.
Rij je ook wedstrijden?

Ja ik heb er wel eens van gehoord maar ik kon niet meer herinneren hoe ze er uitzagen.
Ja dat moet dan enorm moeilijk zijn. Kan me voorstellen dat het dan echt een onderdeel van je gezin is.

Leuke naam is Nina.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:23

Dankje :)
Toen m'n moeder Nina een keer uitliet kwam ze een meisje tegen die vroeg hoe de hond heette, m'n moeder zei "Nina" en dat meisje reageerde met: "Ieuw! Zo heet ik ook". Zij vond het blijkbaar minder leuk dat een hond dezelfde naam als haar had :')

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:34

haha, dat meen je niet :') :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:47

Femke, momenteel gaat het wel goed. We stoppen er heel veel voer in en kijken hoe het gaat. Maar wss als ze van de wei op de paddock gaan is het klaar.
Isa, ik heb hem nu bijna een jaar. En ik regel in principe alles zelf, maar ik betaal het niet. Bij de dierenarts had mijn vader geholpen met bellen, maar de rest heb ik zelf gedaan en geregeld.
Ik hou jullie op de hoogte lavie!
Kimara, het zal nooit meer verbeteren, het wordt alleen maar slechter. Maar ik stop er nu gewoon veel voer in, en bezorg hem een paar leuke laatste maanden. Veel plezier!
Isa, goed idee! :') :')

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:33

Dus is het eigenlijk zo ie zo einde verhaal na de zomer?
Heb je ook Oreo zelf uitgekozen en gezocht enzo?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:57

Isa, ja dat klopt. Ik hoefde hem niet te zoeken. Hij stond namelijk op de manege waar ik reed. Toen die manege stopte, kreeg ik de kans om hem over te kopen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:06

Oh wat leuk. Hoelang heb je hem nu?

Hoe ga je nu eigenlijk naar een nieuw paard kijken? Met begeleiding of?